Mitä sanoisit 14-v lapsellesi jos pyytäisi päästä poikaystävälleen yökylään? Ovat seurustelleet vuoden
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästäisin. Ehkäisy kuntoon, vuosi yhdessä on teinille paljon, joten tyttö voisi jo hyvin ottaa käyttöön esim. e-pillerit tai ehkäisylaastarin (joka on todella helppo käyttöinen).
Siis oikeesti? E-pillerit (jotka sekoittaa koko hormonitoiminnan) 14-vuotiaalle? Kaikkea sitä kuuleekin. Antakaa lasten olla lapsia. Minä laittaisin tuon ikäisen sellaiseen harrastukseen, jota olisi joka ilta, ettei ehtisi vetelehtiä jonkun poikaystävän kanssa. Miksi te vanhemmat annatte lastenne tehdä mitä vaan? Ei todellakaan 14-vuotias minnekään yökylään, aivan liian nuori siihen. Mitä helvettiä?
Milläs perusteella ne sekoittaa koko hormonitoiminnan?
Kannattaa ottaa selvää asiasta. En jaksa alkaa vääntämään tästä keskustelua täällä, jossa vanhemmat ovat näin silmät kiinni kaikesta.
Itsekin sain ja ihan kunnon ihminen minusta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää omaa nuoruuttanne äidit ja isät. Ei mulla muuta.
No mietitään: En ainakaan yökyläillyt missään kundien luona ennen kuin olin selkeesti yli 18v. Eihän 14-vuotias ole mitenkään emotionaalisesti kypsä seurustelemaan vakavasti. Sitä hän ei itse tajua, mutta vanhempien luulisi tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästäisin. Ehkäisy kuntoon, vuosi yhdessä on teinille paljon, joten tyttö voisi jo hyvin ottaa käyttöön esim. e-pillerit tai ehkäisylaastarin (joka on todella helppo käyttöinen).
Siis oikeesti? E-pillerit (jotka sekoittaa koko hormonitoiminnan) 14-vuotiaalle? Kaikkea sitä kuuleekin. Antakaa lasten olla lapsia. Minä laittaisin tuon ikäisen sellaiseen harrastukseen, jota olisi joka ilta, ettei ehtisi vetelehtiä jonkun poikaystävän kanssa. Miksi te vanhemmat annatte lastenne tehdä mitä vaan? Ei todellakaan 14-vuotias minnekään yökylään, aivan liian nuori siihen. Mitä helvettiä?
Kannattaa ottaa selvää asiasta. En jaksa alkaa vääntämään tästä keskustelua täällä, jossa vanhemmat ovat näin silmät kiinni kaikesta.
Otin selvää ja mitään tieteellisiä todisteita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitään: En ainakaan yökyläillyt missään kundien luona ennen kuin olin selkeesti yli 18v. Eihän 14-vuotias ole mitenkään emotionaalisesti kypsä seurustelemaan vakavasti. Sitä hän ei itse tajua, mutta vanhempien luulisi tajuavan.
Minä yökyläilin ja minusta tuli aivan normaali työssäkäyvä perheenäiti. Mutta tietysti kaikki eivät kehity samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen olet katkeroitunut ja purat tämän lapsiisi. Sitten voisit linkata lähteen väitteellesi, että yksikään 14-vuotias ei voi selviytyä seurustelusta järjissään.
Itse olin juuri 14 täyttänyt kun harrastin seksiä ensimmäisen kerran vaikka en saanut yöpyä poikakaverilla ollenkaan ;)
Samaa sanoisin mitä tuolle 16-vuotiaalleni, mutta eipä se ole mitään auttanut. Silti on yötä poikakaverillaan, ihan sama mitä sanon tai olen sanomatta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellinen todiste onkin se ainoa mahdollinen totuus? Jep.
Kyllä palstalaistenkin 14-vuotiaat ihmisiä on. Luultavasti kannabista ja alkoholia on kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellinen todiste onkin se ainoa mahdollinen totuus? Jep.
No niimpä kuka tarvitsee tiedettä kun voi vaan päättää miten asiat on? Tieteellinen todiste on totuus ja totuuksia on yksi.
En oikeasti ymmärrä vanhempia, jotka luulevat että panna voi vain yöaikaan.
En usko tätä paska ketjua yhtään.
T: 20v nuorimies kuka ei ole seurustellut ikinä tai harrastanut seksiä
Vierailija kirjoitti:
Liian varhaisia ja satuttavia kokemuksia ei enää saa pois sitten kun ne on jo hankittu. Nykyään teinitytöt tuntevat valtavaa painetta luopua lapsuudestaan vaikka itse ei vielä haluaisi. Usein seksielämän aloittaminen on itseasiassa poikaystävän toive, ei tytön vaikka tämä voi vanhemmilleen sanoakin itse kaikkea haluavansa. Usein ajatellaan että kaikki on hyvin jos nuori vain huolehtii ehkäisystä. Se ei kuitenkaan suojaa traumoilta.
Ei jaksaisi taas tätä tyttöjen halujen kieltämistä. TYTÖTkin haluavat seksiä. Miksi siitä tehdään aikuisten toimesta jotain, mitä ei saisi haluta?
Kerta ovat jo seksiä harrastaneet niin mitä tuota yökyläilyä enää jännittää. Anna kortsuja mukaan.
Poika- ja tyttöystävät ovat erittäin tervetulleita kotiimme ja seurustella saa nuorenakin, mutta yöt voi hyvin vielä olla erillään. Haluan kuitenkin vielä vähän katsoa perään, ettei esim. unirytmi sekoitu täysin viikonlopun aikana, jolloin ma-aamut ovat aivan järkyttävän vaikeita. Koulutyö on tuon ikäisellä kuitenkin se ykkösprioriteetti, joka kannattaa hoitaa omaa tulevaisuuttaan silmälläpitäen hyvin tai edes kohtuullisesti. Ja siitä täytyy huoltajien pitää huolta. Ei voi jättää yksin nuoren vastuulle, ei ne osaa vielä. 14-vuotias ei kaikkia asioita osaa vielä ajatella pidemmälle kuin ensi viikonloppu, se on kyllä huomattu monen kanssa jo, enkä halua, että katuvat myöhemmin tai pahimmassa tapauksessa syyttäisivät sitten aikuisena/järkevämpänä, ettei pidetty huolta ja paremmin silmällä tms. että olisi pitänyt vähän rajoittaa. Aivot ovat tärkeässä kehitysvaiheessa ja muovautuvat vielä pitkään nuorella, eikä siihen sovi alkoholi ja valvominen sotkemaan niiden kemiaa/solujen kehittymistä. Tuossa iässä nuoret ovat niin tunnemyrskystä toiseen meneviä, että siihen päälle vielä erilaiset "vakavammista suhteista" toipumiset, vastuunottaminen vuorokausirytmistä, jne. niin ei ihme, että sitten oireillaan ties miten ja joudutaan joskus täysin pois raiteiltaan. Meidän pitää muutenkin suojella nuoria, he tarvitsevat aikaa uusien asioiden käsittelemiseen ja ymmärryksen karttumiseen. Ei voi mennä liian vauhdilla, miettimättä, pitää kehittää omaa ajattelua. Meillä on yökyläilyt aloitettu oikeasti _järkyttävää joo_ vasta siinä noin 18-vuotiaana. Ja seurustelukumppanit otetaan mukaan matkoille (myös kustannetaan ne) ja kohdellaan kuin perheenjäseniä. Ollaan kuulemma kivat vanhemmat ja anoppi- ja appikokelaat. Ei ole haitannut, vaikka ehkä sitten aika tiukkoja tietyissä asioissa. Puhumalla selvitty, joskus joutunut korottamaan ääntä/hakemaan bileistä humalaisen nuoren toki kotiin (ei ne mitään yli-ihmisiä ole olleet), mutta ei tulisi kuuloonkaan, että jos sanotaan ettei yöksi saa jäädä, niin silti olisi mennyt/jäänyt. Me ollaan heidän vanhempansa, meitä totellaan. Ja kasvatusta ei minusta saa sysätä muille, ei edes koulun harteille ;)
Omasta mielestäni vielä 16-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoidenkin yökyläilyyn puuttuminen on aivan naurettavaa, koska osa tuon ikäisistä asuu omillaan opintojen vuoksi, eikä silloin kukaan pysty vahtimaan tapahtuuko yökyläilyä vai ei. Korkeintaan jonkun asuntolan säännöt saattavat vähän hidastaa, mutta eivät ole este.
t. 16v:nä omilleen muuttanut
Ei missään nimessä alle 16-vuotiaana! Eikös se ollut jonkun psykologinki suositus.
Palstalla on liian dementoitunutta porukkaa.