Mitä sanoisit 14-v lapsellesi jos pyytäisi päästä poikaystävälleen yökylään? Ovat seurustelleet vuoden
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyse ei ole siitä onko jo harrastettu seksiä vai ei. Vaan jos jo 14- vuotiaana hararstaa seksiä ja yöpyy pooikaystävän luona niin mitä todennäköisemmin muutkin kokeilut aikaistuvat. 16- vuotiaana voikin sitten jo haluta muuttaa poikaystävän kanssa yhteen ja 18- vuotiaana karsastaa muita ikäisiään, joilla on ensimmäisiä kertoja elämässään edessään niitä asoita, joita itse teki jo 14- vuotiaana. Itse kyllä tossa vaiheessa yrittäisin jarrutella menoa.
Tai sitten ei. On aika paljon kiinni ihmisestä.
Ja hyvin monet kasiluokkalaiset ovat yötä seurustelukumppaniensa luona. Eikä kokeilut suurimmalla osalla mitenkään aikaistu.
Ei se, että seksiä on harrastettu tarkoita, että sen harradtamista vanhempien pitää toiminnallaan tukea.
Jos alaikäinen on juonut kaveriporukoissa kaljaa, niis tuskin kotona nuori saisi alkaa juoda vanhempien alkoholijuomia.
Kaikkea nuoren touhuilua ei voi estää, mutta sallia kodissaan ei myöskään!
Minä sanoisin, että 14-vuotias on liian nuori seksielämään ja se on sinun mielipiteesi äitinä. Voit ihan hyvin sanoa olevasi vähän pahoillasi ja huolissasi, että hän on aloittanut jo seksielämän. Etkä halua tukea sitä yökyläilyillä. Kysy, haluaisiko hän mennä gynekologille, kustannat mielelläsi käynnin sinne. Sano, että rakastat ja välität, mutta olet aika huolestunut nyt. Kuten oletkin. Kannattaa olla ihan avoin ja rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ei. Panisivat siellä kumminkin. Sitä ehtii tehdä myöhemminkin. Ei ole 14-v:n hommaa.
Tämä on jo tapahtunut. En mä voinut sitä mitenkään estää valitettavasti. Enkä usko jatkossakaan pystyväni estämään. Haluaisin vaan jonkun "järkiperusteen" sille että voin sanoa että yöksi on ihan turha vonkua. Mun mielestä tarpeeksi hyvä järkiperuste on pelkästään jo se että se on 14-v. Enpä aatellut että tässä vaiheessa jo joudun tämmöisten asioiden eteen
-ap
"Sä oot 14v" ei ole järkiperuste tunneperuste. Lapsesi kasvaa, aikuistuu, seurustelee, deal with it. Hän ei ole enää pikkulapsi. Mainittakoon vielä että ihmiset kehittyvät eri tahtia.
Teinit eivät kysy lupaa seksiin. Yöpyminen seurustelukumppanin luona on ihan normaalia, varsinkin kun noin pitkään ovat olleet yhdessä.
Ai kun 14- vuotias haluaa poikaystävänsä luo yökylään niin tämä tarkoittaa, että hän on kehittynyt muita nopeammin. Eiköhän aika moni 14- vuotias haluaisi viettää yön vastakkaista (tai samaa) sukupuolta olevan luona, jos siihen mahdollisuus tulisi. Ei se haluaminen kerro kehityksestä vielä välttämättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan päästäisi lasta tai teiniä yökylään paikkaan, jonka vanhempia en tunne. Provo tämän on pakko olla, koska äiti tietää jo seksiäkin harrastetun.
Kai mä jotain sit olen tehnyt oikeinkin kun lapsi koki että pystyi mulle tuosta asiasta puhumaan. Ei ole provo valitettavasti.
Muutama hyvä vastaus onkin tullut, kiitos niistä! En aio edelleenkään antaa siunaustani yökyläilyille. Siihen en valitettavasti voi vaikuttaa, miten isänsä asiaa hoitaa. Valitettavasti ei olla puheväleissä, mikä hankaloittaa kyllä yhteisen linjan pitämistä.
-ap
En usko tarinaa
Mutta siitä huolimatta. Vanhempien pitää pitää sukupolvien välinen raja. Ei hyväksyä liian aikaista seurustelua tai varsinkaan yökyläilyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyse ei ole siitä onko jo harrastettu seksiä vai ei. Vaan jos jo 14- vuotiaana hararstaa seksiä ja yöpyy pooikaystävän luona niin mitä todennäköisemmin muutkin kokeilut aikaistuvat. 16- vuotiaana voikin sitten jo haluta muuttaa poikaystävän kanssa yhteen ja 18- vuotiaana karsastaa muita ikäisiään, joilla on ensimmäisiä kertoja elämässään edessään niitä asoita, joita itse teki jo 14- vuotiaana. Itse kyllä tossa vaiheessa yrittäisin jarrutella menoa.
Tai sitten ei. On aika paljon kiinni ihmisestä.
Ja hyvin monet kasiluokkalaiset ovat yötä seurustelukumppaniensa luona. Eikä kokeilut suurimmalla osalla mitenkään aikaistu.
Mihin pohjaat tämän analyysin? Oletko tehnyt tutkimusta kasiluokkalaisista ja heidän tulevaisuudestaan. Ihan omasta tuttavapiiristä (fb) voisin tehdä sellaisia päätelmiä, että nämä, joilla olivat jo seiska- kasiluokalla poilaystäviä, joiden luona yövyttiin ym. Niin nämä ovat jo kaksikymppisenä menneet naimisiin ja pyöräyttäneet pari lasta.
Itse ainakin keskustelisin teinin kanssa, kysyisin mm. miksi hän pitää yökyläilyä tärkeänä, mitä siinä hänen mielestään on sellaista tärkeää mitä päiväaikaan ei ole. Ja niin edelleen. Sinä olet toki vanhempi ja päätät rajat, mutta ei se silti estä kuuntelemasta lapsen omia näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi. Olen vastuullinen vanhempi enkä ääliö.
Miten vastuullinen vanhempi estää neitsyyden menettämisen 14-vuotiaana?
-ap
Keskustelemalla ja kasvattamalla lasta ihan pienestä pitäen.
14-vuotias on lapsi ja vieläpä kaukana seksin suojaikärajasta.
No en rupeisi kieltämään, puhun avoimuuden nimiin ja olettaisin että lapsi kävisi mun kanssa sitten ehkäisykeskustelun punastelematta jos on tarpeeksi vanha yöpymään poikakaverin luona. Ihanko totta te kuvittelette että yökyläilyn estämällä estätte seksin harrastamisen?
Mulla on viisi lasta 16v tytöt, pojat 14, 12 ja 9. Tyttöjen ja kahden vanhimman pojan kanssa moiset keskustelut käyty ja tyttöjen kohdalla käytiin uudestaan kun alkoivat seurustelemaan. Asioista on puhuttava niiden nimillä, ei tehdä luonnollisesta asiasta tabua. Sitä olen tosin painottanut ettei _mihinkään_ pidä suostua vain jonkun muun ihmisen takia.
Varmaan sanomattakin selvää että jokainen lapseni kertoo minulle kaiken, luottaa minuun ja tietää että äidin kainalo on aina vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vertaistukea...
Ei tulisi kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ei. Panisivat siellä kumminkin. Sitä ehtii tehdä myöhemminkin. Ei ole 14-v:n hommaa.
Tämä on jo tapahtunut. En mä voinut sitä mitenkään estää valitettavasti. Enkä usko jatkossakaan pystyväni estämään. Haluaisin vaan jonkun "järkiperusteen" sille että voin sanoa että yöksi on ihan turha vonkua. Mun mielestä tarpeeksi hyvä järkiperuste on pelkästään jo se että se on 14-v. Enpä aatellut että tässä vaiheessa jo joudun tämmöisten asioiden eteen
-ap
"Sä oot 14v" ei ole järkiperuste tunneperuste. Lapsesi kasvaa, aikuistuu, seurustelee, deal with it. Hän ei ole enää pikkulapsi. Mainittakoon vielä että ihmiset kehittyvät eri tahtia.
Teinit eivät kysy lupaa seksiin. Yöpyminen seurustelukumppanin luona on ihan normaalia, varsinkin kun noin pitkään ovat olleet yhdessä.Ai kun 14- vuotias haluaa poikaystävänsä luo yökylään niin tämä tarkoittaa, että hän on kehittynyt muita nopeammin. Eiköhän aika moni 14- vuotias haluaisi viettää yön vastakkaista (tai samaa) sukupuolta olevan luona, jos siihen mahdollisuus tulisi. Ei se haluaminen kerro kehityksestä vielä välttämättä mitään.
EI.
Ihmiset ottavat kehittyvät (kypsyvät) mm. ottamaan _vastuuta_ eri tahtia. Vastuunkantoa tarvitaan myös ihmissuhteissa.
*
Vuosi on tuossa iässä todella pitkä aika. Ei siis ihan mikään viime viikolla tavattu poikkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
14-vuotias on lapsi ja vieläpä kaukana seksin suojaikärajasta.
Keskusteluista ja kasvatuksesta huolimatta kasvavalla lapsella on omia ajatuksia ja tunteita, oma tarve itsenäistyä ja etsiä siihen keinoja ym. Murrosikäinen ei enää ole vanhempiensa jatke, ja se kannattaa oppia hyväksymään, vaikka kaikkia tekoja ei hyväksyisikään.
Sanoisin saman kuin sanoin omallenikin, sitten kun oot 15v.
Onko tytöllä pillerit? Jos ei niin kannattas varmaan olla.
Asia mikä ainakin itsäni tähän astisesta keskustelusta hivenen yllättää on se, että ellei minulta jokinmennyt ohi, niin osa tuntuu automaattisesti ajattelevan, että kyseessä on tyttö, joka haluaisi mennä poika ystvälleen yöksi. - Kysymykseni kuuluukin, olisiko tilanne jotenkin erityisesti toinen, jos kysyjänä olisi poika? - Minusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
14-vuotias on lapsi ja vieläpä kaukana seksin suojaikärajasta.Keskusteluista ja kasvatuksesta huolimatta kasvavalla lapsella on omia ajatuksia ja tunteita, oma tarve itsenäistyä ja etsiä siihen keinoja ym. Murrosikäinen ei enää ole vanhempiensa jatke, ja se kannattaa oppia hyväksymään, vaikka kaikkia tekoja ei hyväksyisikään.
Itsenäistyminen ei tarkoita samaa kuin seksielämän aloittaminen lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Asia mikä ainakin itsäni tähän astisesta keskustelusta hivenen yllättää on se, että ellei minulta jokinmennyt ohi, niin osa tuntuu automaattisesti ajattelevan, että kyseessä on tyttö, joka haluaisi mennä poika ystvälleen yöksi. - Kysymykseni kuuluukin, olisiko tilanne jotenkin erityisesti toinen, jos kysyjänä olisi poika? - Minusta ei.
Ai poika menisi poikakaverin luo? No ei siinä ainakaan lapsia tule.
Siitä vaan, kivahan se on vieressä nukkua