Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alba, 1, ei saa ruokaa päiväkodissa – edes lääkärintodistus ei kääntänyt kunnan päätä

Vierailija
29.09.2017 |

Alba (1v) on todella varhaiskypsä, kun on jo tuossa iässä alkanut vegaaniksi. Pelkkä kasvisruoka ei käy.

"Keravalainen Alba Prato, 1 v 4 kk, ei saa päiväkodissa kaupungin kokkaamaa ruokaa.

Syy on se, että Alba on vegaani – ei lääketieteellisistä vaan eettisistä syistä.

Kerava ei kokkaa päiväkotilapsille vegaaniruokaa, vaan tavallista kasvisruokaa, jossa käytetään maitotuotteita ja kananmunaa. Vegaanit taas eivät niitä syö kuten eivät mitään muitakaan eläinperäisiä tuotteita.

Alban äiti Riina Ruus-Prato oudoksuu Keravan linjausta. Alballa on veganismistaan lääkärintodistus.

– Alba ehti jo saada päiväkodissa kolme viikkoa vegaaniruokaa, kunnes kävi ilmi, että veganismia ei ole merkitty lääkärintodistukseen allergian vuoksi, vaan eettisistä syistä, Ruus-Prato kertoo.

Nyt Alban perhettä on ohjeistettu tuomaan lapselleen päivähoitoon omat eväät: lounaan ja välipalan.

– Tämä ei tunnu reilulta. Kaikki muut lapset saavat päiväkodissa ruokaa, Ruus-Prato sanoo."

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/562617-alba-1-ei-saa-ruokaa-pa…

Kommentit (375)

Vierailija
281/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten parempi että pieni lapsi saa kamalat vatsavaivat kun on pakko syödä ruokaa johon ei ole tottunut? Jos on syntymästä asti syönyt vegaanisesti niin suolisto ei osaa sulattaa lihaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Päiväkotiko tulee kotiin vaihtamaan ripulivaipat ja hyssyttelemään vatsakipuja?

jos ruokailu on noin ongelmallista, kannattaisi mieluummin hakeutua vaikka perhepäivähoitajalle, joka olisi lisämaksua vastaan valmis kokkaamaan vegaaniruuat. Toinen vaihtoehto olisi pitää lapsi kotihoidossa, jotta ruokailua voidaan säädellä ja toteuttaa miten halutaan. On monia vaihtoehtoja, mitkä Alban perhe voisi valita jotta omaa eettistä valintaa päästään toteuttamaan.

Unohdat nyt että suomalainen päivähoito on verovaroin ylläpidetty ja jokaisella siihen on oikeus. Itseasiassa päiväkoti rikkoo ihmisoikeuksia räikeästi.

Kyllä, lapsella on oikeus päivähoitoon. Päivähoidossa ollaan päivähoidon järjestäjän ehdoilla. Jos ei pidä peruskoulun säännöistä, voi lain mukaan myös opettaa lastaan itse - samoin voi hoitaa lapsensa itse, jos ei tykkää päivähoidon säännöistä.

Vierailija
282/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanilapset tunnistaa kaukaa. He ovat järjestään valkeita kuin lakanat. Että sinänsä tuo nimi sopii Alballe hyvin.

Alba on italiaksi auringonnousu, aamunkoitto eli itse nimellä ei ole valkoisen kanssa mitään tekemistä. Kenties albiino tuli mieleesi?

Ei vaan valkoinen kirkkovaate, jonka nimitys on alba. En osaa italiaa mutta alba on sana, jota käytetään kyllä suomessa.

Aivan sama näin ateistille jota ei hirveästi uskonnollinen erityissanasto kiinnosta, tytön isä italialainen eli ehkä nimellä on kuitenkin tuo kauniimpi merkitys.

Luulisi ateistinkin omaavan sen verran yleissivistystä, että tietäisi tuollaisen sanan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän nurja puoli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti kehtaa vielä omalla naamallaan olla lehdessä vinkumassa asiasta...

Äiti pitäisi saada rikosoikeudelliseen vastuuseen siitä, että ei tarjoa lapsilleen kasvun ja kehityksen turvaamisen vaatimaa ruokaa!

Mielestäni enemmänkin sinne kuuluisivat ne, jotka tahalleen sairastuttavat lapsensa! Kamalaa antaa lapsille mm.sokeria tai maitotuotteita saati lihaa..

Kasveissahan sitä sokeria ei lainkaan ole. Ei kun hei, olikohan sokeri itsessäänkin kasvikunnan tuote...

Vierailija
284/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten parempi että pieni lapsi saa kamalat vatsavaivat kun on pakko syödä ruokaa johon ei ole tottunut? Jos on syntymästä asti syönyt vegaanisesti niin suolisto ei osaa sulattaa lihaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Päiväkotiko tulee kotiin vaihtamaan ripulivaipat ja hyssyttelemään vatsakipuja?

jos ruokailu on noin ongelmallista, kannattaisi mieluummin hakeutua vaikka perhepäivähoitajalle, joka olisi lisämaksua vastaan valmis kokkaamaan vegaaniruuat. Toinen vaihtoehto olisi pitää lapsi kotihoidossa, jotta ruokailua voidaan säädellä ja toteuttaa miten halutaan. On monia vaihtoehtoja, mitkä Alban perhe voisi valita jotta omaa eettistä valintaa päästään toteuttamaan.

Unohdat nyt että suomalainen päivähoito on verovaroin ylläpidetty ja jokaisella siihen on oikeus. Itseasiassa päiväkoti rikkoo ihmisoikeuksia räikeästi.

niin. kyllähän Alba sinne päivähoitoon saa mennä ja sitä oikeutta häneltä kukaan ei ole epäämässä. Mutta jos perheen elämäntapa on sellainen, ettei normaalin päivähoidon tarjoamat palvelut sovi tai riitä, on mielestäni ihan ok ehdottaa, että etsisivät hoitomuotoja, joiden puitteissa omaa vakaumusta on mahdollista toteuttaa eikä vaadittaisi kunnalta erityiskohtelua.

Vierailija
285/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vegaani, hb on 145. b12 vitamiini oli 490 ja d-vit. 85 Kun mittautin.

Syön isot määrät , siis yli kilon päivässä kasviksia, marjoja hedelmiä ( uunissa kypsennettynä,raakana salaateissa, smoothiessa,sosekeitoissa yms.)

Ne muodostavat ruokavalioni isoimman osan.

Mehustan lehtikaalia, selleriä,sitruunaa,puolukkaa mehuksi.

Ruokavaliooni kuuluu linssit, pavut, herneet, kvinoa ,tattari, kaura, täysjyvävehnä jonkin verran.

Siemenet, pähkinät, kylmäp.luomu öljyt, hummus, tahini, nyhtökaura, härkis välillä. Tofua en syö,koska en siitä tykkää.

Falafel-pyörykät, papu/kasvispihvit, vegehampurilaiset, voin tehdä vegepizzaa, se on tosi hyvää.

Chili sin carne, nyhtis -makaroonilaatikko, tulinen linssikeitto kookosmaidolla, härkiskastike ja spagetti.

Kalsiumrikastetut kaurajogurtit ja luomu soijajogurtti.

Kaurajäätelö, siinä ei ole yleensä edes karrageenia.

Purkista otan d-vitamiinin ja b12-vit 2x viikko.

Käytän jodioitua suolaa.

Myös lapseni syövät pääosin näin.

Loppui vatsakivut kaikilta perheessämme kun jätimme maidon. Atooppinen ihottuma helpotti. Itsellä huomasin,että

Energiatasot nousivat huomattavasti ja iho kirkastui,lenkki alkoi kulkea ihan eri tavalla.

Paino laski ja sokerin himo loppui.

Syön 5 xpäivässä. Kun opettelee perusasiat, aikaakaan ei kulu kuin ehkä 20-30 min enemmän päivässä kuin "sekasyöjänä" ruokien valmisteluun (kasvisten valmistelu)

Kertoisiko joku, mikä tässä ruokavaliossani on vaaraallista minulle tai lapsilleni?

Todella VAARALLISTA ottaa b12-valmisteena purkista? ?

Jääpähän saamatta lihaan kertyneet antibioottijäämät, eläinten hormonit, heterosykliset amiinit, kolesteroli ja kova rasva. Vaarallista suorastaan?

Sulla jää saamatta ne aineet, mitä eläinperäisestä ruuasta ihminen tarvitsee. Niitä samoja voi olla kasviksissa, mutta ihmisen elimistö ei osaa niitä käyttää.

Tuota noin, antaisitko jonkun tutkimuksen tähän linkiksi johon perustat väitteesi?

niin, siis tottahan se on ,että ruokavaliostani jää toki puuttumaan ne eläinten hormonit, lääkeaine-ja antibiootti jäämät, kova rasva, kolesteroli , bakteerit, mätä ja heterosykliset amiinit, joita siis kaikkia on sekä lihassa ,munassa ,kalassa että maitotuotteissa ja jotka kaikki ovat ihmisen terveyttä vahingoittavia aineita.

Sen sijaan vegaaniruokavaliosta saan kuitua 40-60 grammaa päivässä, antioksidantteja, vitamiineja, hivenaineita,runsaasti mm.syöpää ehkäiseviä aineita, rautaa,jonka imeytymisessä ei ole ainakaan minun kohdallani ollut mitään ongelmaa ,todistetusti verikokein, proteiineja, hiilihydraatteja, pehmeitä rasvoja.

Lisäksi, kalsiumia saan päivittäin 600-800mg, ja siinä on vielä sekin plussaa, että maito ei ole irrottamassa minulla sitä kalsiumia luista samalla kun kalsiumia nautin.

Vihreistä kasviksista saan k2-vitamiinia ja siemenistä esim.magnesiumia ,jotka ovat erityisen tärkeitä luustolle.

Kyllä joku jaksaa jauhaa....

Kerrotko, mitä elintärkeää siinä eläinperäisessä kudoksessa on mikä minulta jää puuttumaan?

jokivettä en viitsi juoda niin otan b12 purkista enkä bakteerien saastuttamasta eläinruhosta.

Veganius on riski anemiaan, tässä tietoa alan sivuilta:

http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/vitamiinit-ja-kivennaisaineet…

Toki hienoa että itse et kärsi anemiasta mutta se ei estä sitä että moni kärsii. Itselläni on niin vaikea raudan imeytymishäiriö että veganius on kielletty lääkärien toimesta. 

Rautaa saa kyllä nimenomaan kyllä paremmin pavuista ja linsseistä ja vihreistä kaaleista kuin lihasta...samoin pähkinöistä ja siemenistä. ..et ole tainnut lääkäriä nähdäkään. Myös tomaatti on erittäin hyvä raudansaanti-lähde. Olin aneeminen lihapainotteisella ruokavaliolla. Lääkärin ansiosta nimenomaan tutustuin vegetaariseen ruokavalioon ja anemia loistanut poissaolollaan. Monet ihmiset mieltävät vegaaniruuan valmisruokiin kaupasta ja soijaan mutta itse en esimerkiksi soijaan koskisi pitkällä tikullakaan. 

Rautaa saa toki kasveistakin mutta se on muodossa, jossa elimistö ei juurikaan kykene sitä käyttämään hyväksi. Lihaperäinen rauta on muodossa, jossa se sopii ihmisen elimistölle.

Vierailija
286/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perhepäivähoidossa ole mahdollista erikoisruokaan. Ei hoitajalla ole määrärahat ruokaan sen suuremmat kuin päiväkodeissa.

jos perhe olisi valmis maksamaan lisämaksua vegaanisen ruuan laittamisesta? saattaisi löytyä pph joka suostuisi tekemään. ainakin helpommin voisi onnistua kuin kokonaisen kunnan linjauksen muuttaminen tämän asian suhteen.

Vierailija
287/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön isot määrät , siis yli kilon päivässä kasviksia, marjoja hedelmiä ( uunissa kypsennettynä,raakana salaateissa, smoothiessa,sosekeitoissa yms.)

Ruokavaliooni kuuluu linssit, pavut, herneet, kvinoa ,tattari, kaura, täysjyvävehnä jonkin verran.

Siemenet, pähkinät, kylmäp.luomu öljyt, hummus, tahini, nyhtökaura, härkis välillä. Tofua en syö,koska en siitä tykkää.

Falafel-pyörykät, papu/kasvispihvit, vegehampurilaiset, voin tehdä vegepizzaa, se on tosi hyvää.

Chili sin carne, nyhtis -makaroonilaatikko, tulinen linssikeitto kookosmaidolla, härkiskastike ja spagetti.

Käytän jodioitua suolaa.

Loppui vatsakivut kaikilta perheessämme kun jätimme maidon. Atooppinen ihottuma helpotti. Itsellä huomasin,että

Energiatasot nousivat huomattavasti ja iho kirkastui,lenkki alkoi kulkea ihan eri tavalla.

Syön 5 xpäivässä. Kun opettelee perusasiat, aikaakaan ei kulu kuin ehkä 20-30 min enemmän päivässä kuin "sekasyöjänä" ruokien valmisteluun (kasvisten valmistelu)

Kertoisiko joku, mikä tässä ruokavaliossani on vaaraallista minulle tai lapsilleni?

Jääpähän saamatta lihaan kertyneet antibioottijäämät, eläinten hormonit, heterosykliset amiinit, kolesteroli ja kova rasva. Vaarallista suorastaan?

Sulla jää saamatta ne aineet, mitä eläinperäisestä ruuasta ihminen tarvitsee. Niitä samoja voi olla kasviksissa, mutta ihmisen elimistö ei osaa niitä käyttää.

Tuota noin, antaisitko jonkun tutkimuksen tähän linkiksi johon perustat väitteesi?

niin, siis tottahan se on ,että ruokavaliostani jää toki puuttumaan ne eläinten hormonit, lääkeaine-ja antibiootti jäämät, kova rasva, kolesteroli , bakteerit, mätä ja heterosykliset amiinit, joita siis kaikkia on sekä lihassa ,munassa ,kalassa että maitotuotteissa ja jotka kaikki ovat ihmisen terveyttä vahingoittavia aineita.

Sen sijaan vegaaniruokavaliosta saan kuitua 40-60 grammaa päivässä, antioksidantteja, vitamiineja, hivenaineita,runsaasti mm.syöpää ehkäiseviä aineita, rautaa,jonka imeytymisessä ei ole ainakaan minun kohdallani ollut mitään ongelmaa ,todistetusti verikokein, proteiineja, hiilihydraatteja, pehmeitä rasvoja.

Lisäksi, kalsiumia saan päivittäin 600-800mg, ja siinä on vielä sekin plussaa, että maito ei ole irrottamassa minulla sitä kalsiumia luista samalla kun kalsiumia nautin.

Vihreistä kasviksista saan k2-vitamiinia ja siemenistä esim.magnesiumia ,jotka ovat erityisen tärkeitä luustolle.

Kerrotko, mitä elintärkeää siinä eläinperäisessä kudoksessa on mikä minulta jää puuttumaan?

jokivettä en viitsi juoda niin otan b12 purkista enkä bakteerien saastuttamasta eläinruhosta.

Toki hienoa että itse et kärsi anemiasta mutta se ei estä sitä että moni kärsii. Itselläni on niin vaikea raudan imeytymishäiriö että veganius on kielletty lääkärien toimesta. 

Rautaa saa kyllä nimenomaan kyllä paremmin pavuista ja linsseistä ja vihreistä kaaleista kuin lihasta...samoin pähkinöistä ja siemenistä. ..et ole tainnut lääkäriä nähdäkään. Myös tomaatti on erittäin hyvä raudansaanti-lähde. Olin aneeminen lihapainotteisella ruokavaliolla. Lääkärin ansiosta nimenomaan tutustuin vegetaariseen ruokavalioon ja anemia loistanut poissaolollaan. Monet ihmiset mieltävät vegaaniruuan valmisruokiin kaupasta ja soijaan mutta itse en esimerkiksi soijaan koskisi pitkällä tikullakaan. 

Rautaa saa toki kasveistakin mutta se on muodossa, jossa elimistö ei juurikaan kykene sitä käyttämään hyväksi. Lihaperäinen rauta on muodossa, jossa se sopii ihmisen elimistölle.

Eikä koske ainoastaan raudansaantia. Monet tarpeelliset aineet ihminen pystyy hyödyntämään vain eläinravinnosta.

Vierailija
288/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän jodioitua suolaa.

Minulla on edelleen paha raudan imeytymishäiriö. Tavaanko sen vielä? Rauta ei imeydy kasvikunnan tuotteista. On ihan yleisesti tiedossa, jopa vegaaniliiton sivuilla että vegaaniruokavalio on riski anemialle. Joillekin se tuntuu kovin vaikealta myöntää. Sen tiedän että vegaanius ei ole automaattisesti yhtä kuin anemia mutta riski siihen kasvaa. Imeytymishäiriön takia en riskeeraa vaan syön lihaa jatkossakin. Syön tomaatteja melkein puoli kiloa päivässä mutta se ei minulla auta. Imeytymishäiriöni on lääkärin hoidossa.

Vierailija
289/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani5 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani2 kirjoitti:

Vegaani kirjoitti:

Ei täällä ainakaan! Koko perhe diabeetikoita (normaalipainoisia) ja "perinteisellä kotiruoalla" saatu. Nyt muuttaessa ruoan vegaaniseksi, sokerit alkaneet parantua. Aikaisemmin käytössä vähärasvaiset maitotuotteet, jauheliha, kana, peruna yms. Enkä todella syö soijakaan, vaan laadukkaita kotimaisia luomu kasviksia, sieniä ja marjoja:)

Tämä siis vastauksena siihen, että maidon rasvat ehkäisevät diabetesta.

Öh, ette käyttäneet rasvaisia maitotuotteita ja tuli diabetes. Aiheuttaako veganismi jotain aivovaurioita?

Kunnon idiootteja täällä:)! Siis siihen, että maidon rasva ehkäisee diabetestä, mitä ollaan käytetty jo ikuisuus argumenttina sille miksi ihmisen pitäisi käyttää maitotuotteita ehkäistääkseen mm. diabetesta. Tämä vain vastalauseena siihen, ettei se tässä perheessä ainakaan ehkäissyt 1-tyypin diabetestä tai ylipäänsä ravintosuositusten mukainen ravinto auttanut sokereiden hallinnassa. Vasta vegaani ruoka auttoi sokereiden hallintaan ja parempaan oloon. Mutta parempi vaan jos te ääliöt lihan ja maidon kannattajat kuolette lapsinenne pois, niin me loput voidaan yrittää pelastaa se mitä pelastettavissa on:).

Varsinainen idiootti olet itse. Kyse oli diabetes kakkosesta. Etkö edes ymmärrä ykkösen ja kakkosen eroa??

Hehee, et selkeästi ole perehtynyt aiheeseen:). Jatka ihmeessä valitsemallasi polulla. Perheessä kokemusta molemmista ja molempien hoidossa ja myös Lada-tyyppiläinen on hyötynyt vegaani ruokavaliosta. Jos esim. itse olet diabeetikko, niin mieti ihmeessä sitä miksi suomessa väkilukuun suhteutettuna on eniten diabetesta (kaikkia tyyppejä), kuin missään muualla maailmassa, jossa maitotuotteita nautitaan paljon vähemmän? Meille vegaanius on auttanut ja poistanut 2-tyypin ja parantanut muiden tyyppien hoidettavuutta:). Se on meille ihana asia ja helpottanut suuresti arkea. Toivottavasti auttaa muitakin!

Vegaanius parantanut kakkosen? Älä nyt kaikkea sontaa sentään kirjoita.

En tiedä muista, mutta perheessä kaksi elävää esimerkkiä:). Kannattaa ihmeessä kokeilla, jos siitä kärsit. Insuliini hoidosta pystyivät molemmat luopumaan ja siirtyivät ainoastaan tabletti hoitoon ja viime vuonna jäi molemmilla nekin pois. Ovat terveempiä kuin vuosikymmeneen. Ei se multa ole pois, jos muut ei halua kokeilla voivatko paremmin, mutta oman ja rakkaiden elämän se on muuttanut täysin:). Ihanaa seurata miten kaikki muutkin lääkkeet jääneet pois!

Vierailija
290/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotias ei voi olla vegaani eettisistä syistä! Kyseessä vanhempien valinta, ei hänen omansa.

Lisäksi ihmettelen, miten tuon ikäinen voi pysyä terveenä vegenä, kun saman ikäisille vielä juotetaan äidinmaitoa??

Vegaaniruokavaliosta pienillä lapsilla ei ole mitään tutkimuksia olemassa. Mikä takaa, ettei vuosikymmenien päästä paljastu vakavia puutteita kehityksessä? Monet ravinteet imeytyvät eri tavalla kasvi- ja eläinperäisistä tuotteista, esim. rauta.

Vierailija
291/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Siis 1-vuotias...

Vierailija
292/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKÄÄN tutkimus, ei mikään , kerro,että terve suolisto vaatii hapatettuja maitohappobakteereja. Ei mikään.vegaanien suoliston bakteerikanta on terve nimenomaan runsaan kasvisten ,marjojen ,hedelmien ja kuidun saannin takia. Lisäksi liha ei todellakaan tue suolistossa hyvän bakteeriston kehitystä.

Ihminen ei todellakaan TARVITSE maitoa, vaikka maitoteollisuus on teille niin uskotellut jo vuosikymmenet.

Googlaa tutkimus maitohappobakteerit. Saat lukuisia tutkimuksia. Laitan tässä linkin yhteen selostukseen erilaisista tutkimustuloksista.

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/96-maitohappobakteerit

Maitohappobakteereja syötetään tehostetusti hoitona syöpäpotilaille, atoopikoille, autisteille, masentuneille... Sinäkin vaikutat melkoisen kiihtyneeltä ja jopa aggressiiviselta. Ehkä litra piimää auttaisi oloosi.

Ihminen on syönyt hapanmaitovalmisteita niin kauan kuin on osannut niitä valmistaa, jo kauan ennen teollista aikaa, ympäri maailmaa. Siihen ei ole tarvittu mitään maitoteollisuuden uskotteluja.

Vierailija
293/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä pointti on lääkärintodistus tästä asiasta. Mitä tällä dieetillä ja eettisillä periaatteilla on lääketieteen kanssa tekemistä?

Vierailija
294/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on metsästäjä-keräilijä. Siihen on vissi syy, miksi se metsästäjä tulee ensin: aivojen kehitys mahdollistui vasta kun ihminen oppii metsästämään ja kypsentämään ruokansa ja sai siten ravinnostaan riittävästi kaloreita isoille tehokkaille aivoilleen.

Jos maapallon resurssit ei riitä siihen että kaikki ihmiset syö lajityypillistä ravintoa, on populaatio kasvanut liian suureksi. Eläinkannat tällaisissa tilanteissa yleensä romahtaa tauteihin.

Vierailija
295/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11-vuotias ei voi olla vegaani eettisistä syistä! Kyseessä vanhempien valinta, ei hänen omansa.

Lisäksi ihmettelen, miten tuon ikäinen voi pysyä terveenä vegenä, kun saman ikäisille vielä juotetaan äidinmaitoa??

Vegaaniruokavaliosta pienillä lapsilla ei ole mitään tutkimuksia olemassa. Mikä takaa, ettei vuosikymmenien päästä paljastu vakavia puutteita kehityksessä? Monet ravinteet imeytyvät eri tavalla kasvi- ja eläinperäisistä tuotteista, esim. rauta.

Missä edes sanottiin, että tuota lasta ei enää imetettäisi? Voi olla, että saakin äidinmaitoa vielä.

Vierailija
296/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen muistamaan, että keskivertosuomalainen syö vain 200 grammaa lihaa päivässä (joku varmaan syö munkin edestä, koska syön noin 100 grammaa). Tuollaisessa 200 gramman määrässä jauhelihaa on 4 mg rautaa ja tarve olisi 8-15 mg luokassa. Kanassa vain puolet naudanlihasta ja se sisältyy tuohon 200 gramman lukuun kuitenkin. Kalassakin pääasiassa vain puolet, joskus hitusen yli puolet, se ei taida tuohon sisältyä.

Parempi olisi siis saada imeytettyä rautaa myös kasvikunnan tuotteista, tai täällä on kaikki todella vakavassa raudanpuutteessa...

Vierailija
297/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vegaanien suoliston bakteerikanta on terve nimenomaan runsaan kasvisten ,marjojen ,hedelmien ja kuidun saannin takia.

Ihmisen elimistö on täynnä bakteereita, sekä hyviä että pahoja. Kun hyvät ovat voitolla, ihminen pysyy terveenä. Sekä hyvät että pahat bakteerit käyttävät ravintonaan sokeria, jota ne muokkaavat esimerkiksi kasvisten kuiduista.

Hyvät bakteerit ovat nimenomaan maitohappobakteereita. Jos ihminen on saanut erinomaisen maitohappobakteerikannan itselleen vauvana ja lapsena, hän pystyy pitämään yllään terveyttään vegaaniravinnolla aikuisena olettaen, että hän ei sairastu ripuliin tai joudu syömään antibioottikuuria (antibiootit tappavat kaikkia bakteereja, myös hyviä) tai päädy syöpähoitoihin. Ripuli huuhtoo tehokkaasti suoliston bakteerit pois, joten silloin suositellaan hapanmaitotuotteita tai maitohappobakteeritabletteja, jotta elimistö saisi hyvien bakteerien hyökyaallon ennen kuin pahat bakteerit ottavat vallan.

Jos ihminen ei saa maitotuotteita vauvana, pikkulapsena, teininä - ei ennen kuin mahdollisesti aikuisena omasta tahdostaan - silloin häneltä puuttuu kokonaan kunnollinen bakteerikanta suolistossa. Siinä tapauksessa hän ruokkii koko ajan niitä huonoja bakteereja kasvisten kuiduilla.

Vierailija
298/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa Espoossakaan vegeä? Keittiö perusteli ruuan hinnalla ja sillä, että siitä tulee pian muoti ilmiö. Olen siis päikkärissä töissä ja hoitolapsi syö 3 kertaa päivässä kotoa tuotua purkkivelliä.. hohdokas lapsuus :D

Vierailija
299/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen muistamaan, että keskivertosuomalainen syö vain 200 grammaa lihaa päivässä (joku varmaan syö munkin edestä, koska syön noin 100 grammaa). Tuollaisessa 200 gramman määrässä jauhelihaa on 4 mg rautaa ja tarve olisi 8-15 mg luokassa. Kanassa vain puolet naudanlihasta ja se sisältyy tuohon 200 gramman lukuun kuitenkin. Kalassakin pääasiassa vain puolet, joskus hitusen yli puolet, se ei taida tuohon sisältyä.

Parempi olisi siis saada imeytettyä rautaa myös kasvikunnan tuotteista, tai täällä on kaikki todella vakavassa raudanpuutteessa...

Keskivertosuomalainen - varmaankin lapset syövät vähemmän kuin aikuiset. Rautaa saa muuten myös maitotuotteista.

Vierailija
300/375 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette oikeasti lue informaatiota. Maitotuotteet eivät millään tavalla ole tarpeellisia ihmisen elimistölle:) Se on jo vuosia sitten todettu erinnäisissä tutkimuksissa. En ole nauttinut maitotuotteita viimeiseen viiteen vuoteen ja ollut terveempi kuin koskaan maitotuotteita käyttäessä. Suurin osa maailman ihmisistä ei nauti minkäänlaisia maitohappobakteereja. Niiden tehoa yhtäuan mihinkään ei ole pystytty todistamaan. Mun lapset eivät ole nauttineet maitotuotteita koskaan. He ovat terveitä. Osa jo aikuisia! Siis nimenomaan suomalaisten suolisto on pilattu jo lapsuudessa ja Suomessa esiintyy todella paljon siihen liittyviä terveydellisiä ongelmia. Se on ongelma enkä yhtään ihmettele miksi kun nyt luen tätä ketjua.