9 % suomalaisista maksaa 74 % valtion tuloveroista eli elättää Suomen!
9,5 prosenttia suomalaisista maksaa 74 prosenttia yksistään valtion ansiotuloveroista. Tähän porukkaan päätyy vähintään 55 000 euron vuosituloilla. Jos katsotaan kaikkia tulo- ja pääomaveroja, kasautuu vielä silloinkin verojen maksu melko pienelle porukalle. Verohallinnon tilastoista käy ilmi, että noin 27 prosenttia tulonsaajista maksoi noin 71 prosenttia kaikista tulo- ja pääomaveroista vuonna 2015. Nämä ihmiset tienasivat tyypillisesti 35 000–50 000 euroa vuodessa, aivan pieni osa toki enemmän.
Kommentit (163)
Suuriveroinen kirjoitti:
"Ilmankos vasemmisto ja prof. Hiilamo kiljuvat, että hyväosaisten verotusta on varaa kiristää vielä tuntuvasti."
Jos Li Andersson ja Rinne sekä Hiilamo pääsisivät päättämään maan asioista olisi Suomen hyvinvointivaltion konkurssi edessä hyvin nopeasti koska suuriveroiset häipyisivät maasta.
Totuus: kukaan ei häipyisi. Puhe ei tunnetusti maksa mitään.
Voi pyhä yksinkertaisuus... Ne yritysjohtajat jne jotka maksaa isoja veroja, ei pyörittäisi mitään bisnestä ilman työvoimaa.
Mikäs nyt jotakuta ahistaa näin? Onko kiltti nettomaksajamies jäänyt ilman pinppiä?
Seuraus avokätisestä korkeiden verojen ja velanoton mahdollistamasta hulvattomasta sosiaalipolitiikasta ovat Suomeen Lähi-idästä ja Afrikasta suuntaavat siirtolaismassat, jotka ovat kuulleet Suomen tarjoavan kaikille ilmaisen asunnon ja käyttörahaa. Kiitos!!!
Vierailija kirjoitti:
No voi vittu. Jos ihminen tienaa vailla 10000e kuussa ja maksaa siitä 3900e veroa. Niin käteen jää 6100e. Jos tienaa 2000e kuussa ja maksaa siitä 400e veroa, niin jää 1600e käteen. Tämähän on ihan kohtuullista. Mutta porvarit haluis tasaveron. No jos se olis 25%, niin miten kävis . 10000-25%, 7500e. 2000-25%, 1500e. Olisko tämä sitten kohtuullista. Ahneus on hyve ja köyhät kyykkyyn.
Kerro yksikin syy MIKSI sen 10 000 tienaavan pitää maksaa 3900, siitä samasta minkä toinen saa 400 eurolla? Ihan kohtuullistako? Verot eivät ole itsetarkoitus vaan välttämätön paha. En ikinä usko että poliittisella järjestelmällä saataisiin varat jaettua oikeudenmukaisemmin ja paremmin koko kansantaloutta hyödyntäen. Muutenhan meillä olisi veroprosentti kaikilla 100%, ja kaikki "ilmaista".
Ja 1% suomalaisista kähmii leijonan osan noista lopulta tavalla tai toisella itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Et siis lapsena käynyt neuvolassa, et päivähoidossa, et käynyt peruskoulua, et syönyt siellä ruokaa, et saanut perusopetusta. Hampaitasi ei hoidettu, mitään et ole käyttänyt.
Etkä ymmärrä edes sitä, että käytät esim poliisin palveluja kokoajan, he turvaavat olemisesi, vaikket heitä välttämättä näe. Et koskaan kulje minnekään muualle, kuin se 300m. Ihmettelen kuitenkin, miten pääsit ulkomaille, poistumatta 300m pätkältäsi? Taloosi tulee vesi ja viemäri, nekin on verorahoin rakennettu, ei sulle muuten vettä tulisi, ne maksut kun ei kata rakentamisvaihetta lainkaan.
Sairaanhoitoakaan et ole saanut, etkä tule vanhempanakaan tarvitsemaan, sullahan on se "itse" maksamasi koulutus, jolla ratsastat auringon laskuun.
SINÄ olet mielestäsi maksaja, vaikka se on pehmeätä puhetta, olet valtiolle noin 100 000velkaa, kokonaisuutena katsoen.
Mutta nyt kun SINÄ tienaat, et haluaisi osallistua, koska SINÄ et enää tarvitse, esim ala-asteen kouluja, ne voisi lopettaa eikö?
SINÄ, SINÄ ja SINÄ.
Jos sulla riittäisi aivoja, huomaisit ettet ole mikään nettomaksaja missään.
Sitten se, että ambulanssit ja sairaalat on valmiina, jos sulle sattuisi jotain, mutta sullehan ei satu.
Te näitten "palveluitten" huutelijat voisitte edes tarkista paljonko niihin menee rahaa per capita vuodessa. Oman koulutukseni olen maksanut jo moneen kertaan ja näihin Sairaanhoito, infra, poliisi ja puolustuslaitos vuosittain menevät rahat tulee kuitatuksi parissa kuussa, sen jälkeen kaikki on minulta pois ilman mitään vastinetta. Miksi minun pitää näistä palveluista maksaa kuusinkertainen hinta, eikä vain tuota per capita hintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis lapsena käynyt neuvolassa, et päivähoidossa, et käynyt peruskoulua, et syönyt siellä ruokaa, et saanut perusopetusta. Hampaitasi ei hoidettu, mitään et ole käyttänyt.
Etkä ymmärrä edes sitä, että käytät esim poliisin palveluja kokoajan, he turvaavat olemisesi, vaikket heitä välttämättä näe. Et koskaan kulje minnekään muualle, kuin se 300m. Ihmettelen kuitenkin, miten pääsit ulkomaille, poistumatta 300m pätkältäsi? Taloosi tulee vesi ja viemäri, nekin on verorahoin rakennettu, ei sulle muuten vettä tulisi, ne maksut kun ei kata rakentamisvaihetta lainkaan.
Sairaanhoitoakaan et ole saanut, etkä tule vanhempanakaan tarvitsemaan, sullahan on se "itse" maksamasi koulutus, jolla ratsastat auringon laskuun.
SINÄ olet mielestäsi maksaja, vaikka se on pehmeätä puhetta, olet valtiolle noin 100 000velkaa, kokonaisuutena katsoen.
Mutta nyt kun SINÄ tienaat, et haluaisi osallistua, koska SINÄ et enää tarvitse, esim ala-asteen kouluja, ne voisi lopettaa eikö?
SINÄ, SINÄ ja SINÄ.
Sitten se, että ambulanssit ja sairaalat on valmiina, jos sulle sattuisi jotain, mutta sullehan ei satu.
Te näitten "palveluitten" huutelijat voisitte edes tarkista paljonko niihin menee rahaa per capita vuodessa. Oman koulutukseni olen maksanut jo moneen kertaan ja näihin Sairaanhoito, infra, poliisi ja puolustuslaitos vuosittain menevät rahat tulee kuitatuksi parissa kuussa, sen jälkeen kaikki on minulta pois ilman mitään vastinetta. Miksi minun pitää näistä palveluista maksaa kuusinkertainen hinta, eikä vain tuota per capita hintaa?
Hitostako sinä tiedät vaikka jäisit huomenna auton alle ja halvaantuisit. Tai mitä liimanhaistajia mahdollisista lapsistasi tulee taakaksi muiden niskoille. Sinun pitäisi tuulettaa ja huutaa riemusta miten hyvin sinulla menee juuri nyt. Vaan ei kun ei. Mieluummin mariset miten juuri tässä elämänvaiheessa satut maksamaan veroja enemmän kuin per capita. Miten noin lyhytnäköinen voi edes olla? Ala harrastamaan verosuunnittelua muiden pummien ja luopioiden tapaan, tai muuta mieleiseesi paratiisiin, jos olet jo osasi takaisin maksanut. ÄLÄKÄ tule takaisin vanhuudenpäiviä viettämään ja eduista nauttimaan. Ihme itkupilli. T: Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi vittu. Jos ihminen tienaa vailla 10000e kuussa ja maksaa siitä 3900e veroa. Niin käteen jää 6100e. Jos tienaa 2000e kuussa ja maksaa siitä 400e veroa, niin jää 1600e käteen. Tämähän on ihan kohtuullista. Mutta porvarit haluis tasaveron. No jos se olis 25%, niin miten kävis . 10000-25%, 7500e. 2000-25%, 1500e. Olisko tämä sitten kohtuullista. Ahneus on hyve ja köyhät kyykkyyn.
Kerro yksikin syy MIKSI sen 10 000 tienaavan pitää maksaa 3900, siitä samasta minkä toinen saa 400 eurolla? Ihan kohtuullistako? Verot eivät ole itsetarkoitus vaan välttämätön paha. En ikinä usko että poliittisella järjestelmällä saataisiin varat jaettua oikeudenmukaisemmin ja paremmin koko kansantaloutta hyödyntäen. Muutenhan meillä olisi veroprosentti kaikilla 100%, ja kaikki "ilmaista".
Siksi, koska hänellä on varaa maksaa. Ja olet oikeassa, poliittisella järjestelmällä varoja ei saada jaettua oikeudenmukaisemmin koska todellinen valta on yrityksissä, joita ei johdeta demokraattisesti vaan omistajalla on aina autoritaarinen valta myös yli poliittisen järjestelmän ja mahdollisuus korruptoida se.
Siksi kommunismi.
Eli: useimmissa töissä on liian matala palkka, lisäksi töitä pitäisi jakaa useammalle. Varsinkin hyvätuloisten töitä. Esim lääkäreitä voitaisiin kouluttaa enemmän, jolloin heidän palkkoja voidaan myös laskea: matalampi veroprosentti. Osa-aikatöitä enemmän jolloin useampi työtön pääsee tuilta töihin: tällöin myös täysipäiväisen palkka pienenee: matalampi veroprosentti.
Muista että on olemassa myös kunnallisvero. Ja sitä ei pääomatuloista tarvitse maksaa ollenkaan, eli varakkaimmat sen osalta pääsevät kuin koira veräjästä. Sitä paitsi kunnallisveroäyri ansiotuloista on kaikille sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuulunkin tuohon 9%:iin, niin ei se ihan niinkään ole, että me elättäisimme Suomen. Valtion tuloista tulovero on vain osa. Hyvin merkittäviä tulonlähteitä ovat esim. ALV, polttoainevero ym. maksut, joita maksavat myös pieni- ja keskituloiset.
DI
Minäkin kuulun tuohon ryhmään ja olen taas aivan toista mieltä. Mieletäni aidosti tasa-arvoista olisi suhteellinen verotus. Oletko koskaan laskenut paljonko maksat kuussa veroja (nuo välilliset mukaan lukien)? Minä olen ja sylettää kovasti. Juurikaan mitään en itse hyödy noista menetetyistä euroista.
Jaajaaa. Voi voi sinua uhri parkaa. Miksi saat suuria tuloja? Kenties palkkasi on aivan liian suuri tekemääsi työhön nähden, joten sopii verottaakin enemmän.
Minulle maksetaan hyvin koska tuotan työnantajalleni miljoonia.
Työnantajasi varmasti suostuu laskemaan palkkaasi, jos pyydät. Pääset sitten vähemmällä veronmaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisveroja maksaa kaikki
Ei maksa kaikki. Jos on vain pääomatuloja, niin ei tarvitse maksaa.
Voi vain ihmetellä miksi tuo 9,5% on enää suomessa????
Pakatkaa laukut, ottakaa lapsenne ja lähtekää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka vuositasolla yli 100.000 euroa. Käteen jää verojen ja sos. maksujen jälkeen reilu 60.000. Koulutukseni hankin ulkomailta ja maksoin siitä. En keksi yhtäkään julkista palvelua, jossa olisin saajapuolella. Paitsi se 300m tietä, jolla kävelen töihin.
Pirun kallis tienpätkä.
Etkä ymmärrä edes sitä, että käytät esim poliisin palveluja kokoajan, he turvaavat olemisesi, vaikket heitä välttämättä näe.
SINÄ, SINÄ ja SINÄ.
Väärin väärin väärin, vanhempani maksoivat jo mielettömiä veroja ennenkuin olin syntynyt, ne ovat sosialistisessa suomessa maksaneet enemmän kuin olisin yksityisessä koulussa ja yksityisessä terveydenhuollossa ulkomailla ikinä kyennyt käyttämään. Ottaa päähän että pitivät minut maassa niin pitkään!
Poliiseja en tarvitse, todellakaan. En ikinä kääntyisi heidän puoleen suomessa. Never.
Ja onneksi ei tarvinnut mennä sairaalaan, aivan järkky paikka. Olen yhteispäivystykseen kerran mennyt mummoa katsomaan. Euroopasta on vaikea löytää epäinhimillisempää eläinklinikkaa. Saa jo todella etsiä.
Aivan hurjaa eikä todellakaan yhdenkään veroäyrin kattavaa. Hyh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuulunkin tuohon 9%:iin, niin ei se ihan niinkään ole, että me elättäisimme Suomen. Valtion tuloista tulovero on vain osa. Hyvin merkittäviä tulonlähteitä ovat esim. ALV, polttoainevero ym. maksut, joita maksavat myös pieni- ja keskituloiset.
DI
Minäkin kuulun tuohon ryhmään ja olen taas aivan toista mieltä. Mieletäni aidosti tasa-arvoista olisi suhteellinen verotus. Oletko koskaan laskenut paljonko maksat kuussa veroja (nuo välilliset mukaan lukien)? Minä olen ja sylettää kovasti. Juurikaan mitään en itse hyödy noista menetetyistä euroista.
Jaajaaa. Voi voi sinua uhri parkaa. Miksi saat suuria tuloja? Kenties palkkasi on aivan liian suuri tekemääsi työhön nähden, joten sopii verottaakin enemmän.
Minulle maksetaan hyvin koska tuotan työnantajalleni miljoonia.
Työnantajasi varmasti suostuu laskemaan palkkaasi, jos pyydät. Pääset sitten vähemmällä veronmaksulla.
Ei palkka ole ongelma vaan se että yhteiskunta ryöstää siitä kohtuuttoman suuren osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka vuositasolla yli 100.000 euroa. Käteen jää verojen ja sos. maksujen jälkeen reilu 60.000. Koulutukseni hankin ulkomailta ja maksoin siitä. En keksi yhtäkään julkista palvelua, jossa olisin saajapuolella. Paitsi se 300m tietä, jolla kävelen töihin.
Pirun kallis tienpätkä.
En ole tuo jolle vastasit, mutta alaikäisenä lapsen vanhemmat tietysti maksavat veroja jolla katetaan koulunkäynti jne. Eiköhän se nettomaksaja lasketa vain aikuisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, valtion veroa ei mene pienituloisilta, kuntavero on kaikille kuntalaisille sama, tienasit sitten 10 000 tai 100 000e vuodessa.
Ja valtiokin kerää suurimman osan tuloistaan välillisillä vetoilla, esim se arvonlisävero on myöskin kaikille sama, tuloista riippumatta.
Niin, 10% 10 000 eurosta on 1000 euroa. 10% 100 000 eurosta on 10 000 euroa. Ihan alakoulumatematiikkaa...
Kunnallisvero on ns tasavero.
Prosentuaalisesti kaikille sama.
Mutta toiset vaan maksavat PALJON enemmän kuin toiset.
Silloin heidän myös pitäisi saada enemmän kuin toisten.
Miksi se pitäisi kierrättää veronmaksun kautta? Lopetetaan verot kokonaan ja jokainen pärjäilköön ihan omillaan. Kouluttakoon itse muksunsa, ostakoon niille terveydenhoitoa jos on varaa. Palkatkoon vartijan ja rakennuttakoon muurin talonsa ympärille. Ja toivokoon, ettei tule oman vartijansa ryöstämäksi. Siirrytään takaisin kehitysmaameininkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, valtion veroa ei mene pienituloisilta, kuntavero on kaikille kuntalaisille sama, tienasit sitten 10 000 tai 100 000e vuodessa.
Ja valtiokin kerää suurimman osan tuloistaan välillisillä vetoilla, esim se arvonlisävero on myöskin kaikille sama, tuloista riippumatta.
Niin, 10% 10 000 eurosta on 1000 euroa. 10% 100 000 eurosta on 10 000 euroa. Ihan alakoulumatematiikkaa...
Kunnallisvero on ns tasavero.
Prosentuaalisesti kaikille sama.
Mutta toiset vaan maksavat PALJON enemmän kuin toiset.
Silloin heidän myös pitäisi saada enemmän kuin toisten.
Miksi se pitäisi kierrättää veronmaksun kautta? Lopetetaan verot kokonaan ja jokainen pärjäilköön ihan omillaan. Kouluttakoon itse muksunsa, ostakoon niille terveydenhoitoa jos on varaa. Palkatkoon vartijan ja rakennuttakoon muurin talonsa ympärille. Ja toivokoon, ettei tule oman vartijansa ryöstämäksi. Siirrytään takaisin kehitysmaameininkiin.
Ei tässä varmaan kukaan ole halunnut kaikkia veroja pois. Ainoastaan kohtuutta ja jotain oikeudenmukaisuutta taakanjakoon. Tosin on haitallisia ja tarpeettomia verojakin, jotka olisi syytä lakkauttaa mitä pikimmin, yksi tällainen on varainsiirtovero.
"Ilmankos vasemmisto ja prof. Hiilamo kiljuvat, että hyväosaisten verotusta on varaa kiristää vielä tuntuvasti."
Jos Li Andersson ja Rinne sekä Hiilamo pääsisivät päättämään maan asioista olisi Suomen hyvinvointivaltion konkurssi edessä hyvin nopeasti koska suuriveroiset häipyisivät maasta.