Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäiti käyttää lapsesta eri nimeä kuin vanhemmat

Vierailija
26.09.2017 |

Mitäpä mieltä olette sellaisesta, että lapsen nimeksi on annettu vaikka Jani Joel ja hyvin pian ristiäisten jälkeen lapsen vanhemmat ovat alkaneet käyttää lapsen kutsumanimenä Joelia, ja lapsi tunnistaa itsensä Joeliksi, mutta isoäiti kutsuu lasta sitkeästi Janiksi.

Esimerkiksi äiti sanoo, että Joel tykkää mansikoista ja isoäiti vastaa siihen, että joo kyllä Jani syö niitä niin innokkaasti...

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mummo saa kutsua janiksi jos se kerta on ensimmäinen nimi?

Eka nimi ei aina ole (virallinen) kutsumanimi.

Kysyin että MIKSI EI SAA KUTSUA EKALLA NIMELLÄ? Tätä minä en ymmärrä. Onneksi ei sentään taunoksi kutsu ;)

Vierailija
62/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin että MIKSI EI SAA KUTSUA EKALLA NIMELLÄ? Tätä minä en ymmärrä. Onneksi ei sentään taunoksi kutsu ;)

Miksi kutsua ekalla nimellä jos se ei ole kutsumanimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pahoittaa mielensä kun joku ei nyt satu kutsumaan sillä nimellä millä neiti haluaa vaan kutsuu sillä ensimmäisellä joka on kasteessa ensimmäiseksi annettu?

Vierailija
64/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajat ry voisi auttaa :D

Vierailija
65/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mummoa! Teidän pitää häneltä kysyä, miksi käyttäytyy kuten käyttäytyy.

Suomessa on ollut järjestelmä, että kutsumanimi ALLEVIIVATAAN. Joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa virallisissa yhteyksissä... kunnes tuli tietotekniikka ja oletettiin, että ensimmäinen nimi on aina kutsumanimi!! (Kiitos vaan loistava, joustava tietotekniikkaa, joka vie kaikkea eteenpäin...)

Läheiselläni on nimi 'Jani Petteri' ja häntä on kutsuttu lapsesta asti Petteriksi tai Peteksi. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes hän sai vamman ja joutui sairaalaan. Lääkäri kutsui sängyn vieressä häntä Janiksi. Yllätys, yllätys potilas ei mitenkään reagoinut. Onneksi olin paikalla ja sanoin lääkärille, että jospa käyttäisit oikeaa nimeä. Ja kas kummaa potilas reagoi!! (Lääkäri oli aika hämmästynyt. Potilas ei ole reagoinut aiemmin. Minä siihen, että ei varmasti reagoi, jos kutsutte häntä väärällä nimellä.) Nyt Janilla on muistisairaus ja todella toivoisin, että ALLEVIIVAUS edelleen toimisi.

Vierailija
66/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pahoittaa mielensä kun joku ei nyt satu kutsumaan sillä nimellä millä neiti haluaa vaan kutsuu sillä ensimmäisellä joka on kasteessa ensimmäiseksi annettu?

Ei kasteessa anneta nimiä.

Nimistä ilmoitetaan kutsumanimi. Sillä sitten kutsutaan.

Vierailija
67/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tosiaankin annetaan joku nimi, mutta vanhemmat itse ensimmäisinä alkavat kutsua lasta jollakin muulla nimellä? Miksei heti laitettu sitä kutsumanimeä myös viralliseksi etunimeksi?

Prinssi Henry, kutsutaan Harryksi. Ilmoitettiin jo heti virallisesti.

Tyhmimpiä ovat väännökset vanhempien suussa: Susanna = Sussu

Vierailija
68/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tosiaankin annetaan joku nimi, mutta vanhemmat itse ensimmäisinä alkavat kutsua lasta jollakin muulla nimellä? Miksei heti laitettu sitä kutsumanimeä myös viralliseksi etunimeksi?

Prinssi Henry, kutsutaan Harryksi. Ilmoitettiin jo heti virallisesti.

Tyhmimpiä ovat väännökset vanhempien suussa: Susanna = Sussu

Harry on kyl edelleen virallisesti Henry.

Vierailija
69/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ketun väliä... trolli

Vierailija
70/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kutsuttiin koko peruskoulun sukunimellä ja en reagoinut enää etunimeeni. Vaati tottumista ja sopeutumista etunimellä kutsumiseen

Vierailija
71/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä mieleni pahoitin

Vierailija
72/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mummolta et asiasta kysy koska....?

Vierailija
73/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kutsumanimenä toinen nimeni. Ja tämä tuli siitä että isän mummo alkoi puhumaan minusta toisella nimelläni. Itse kyllä tykkäisin enemmän ekasta nimestäni mut eipä kutsumanimeä enää 30 vuoden jälkeen muuteta noin vain.

Vierailija
74/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt-meininkiä moinen

Vierailija
75/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wt-meininkiä moinen

Juu, niin ku prinssi Harrynkin tapauksessa. Ihan wt.

Vierailija
76/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se sua OIKEESTI häiritsee niin nostat kissan pöydälle.

Muuten kyllä antaisin olla ja kohauttaisin olkia. Ei kaikki ihmiset tee "kapinahengessä" tai "näpäyttääkseen" asioita. Mutta siis kysymällä saat selville, onko isoäippä kenties diktaattori joka haluaa terrorisoida teidän perheen asioista?

Minun pikkusiskoani meidän isoäiti kutsui nimellä Karoliina, kun kaikki muut kutsuivat Karkiksi. Karkki itsekin toivoi isoäidin käyttävän lempinimeä, mutta isoäiti ei halunnut. Annettiin pitää päänsä, kun nähtiin vaan kerran kuukaudessa. Emme vieläkään tiedä, että miksi, mutta ei se iso ongelma ollut. Suosittelen ettei siitä tehdä, isompiakin asioita on!

Vierailija
77/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin miehen kanssa joka oli lapsia edellisestä liitosta. Äiti "ei oppinut" viiteentoista vuoteen heidän nimiään oikein, ja heitä oli vain kaksi.

Tuntuu että jotkut ihmiset vain pajansisuisuuttaan ja protestiksi kutsuvat ihmisiä väärillä nimillä. Ehkä myös ilkeyttään.

Vierailija
78/80 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat yrittivät alkaa kutsua poikaa lempinimellä tyyliin Petri->Petu, mutta torppasin sen joka kerta.

Nyt poika on teininä saanut kavereiltaan eri lempinimen, ja se on hänelle mieleen. Kamalaa että isovanhemmat olisivat antaneet hänelle jonkun pappalempinimen, ja olisi ikuisesti jumissa sen kanssa.

Vierailija
79/80 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, enpä ennen tätäkään keskustelua tiennyt, että toinen nimi kutsumanimenä voi aiheuttaa näin paljon raivoa ja mielipahaa.

Lapsena minua ärsytti kovasti kun monissa virallisissa yhteyksissä kutsuttiin "väärällä" nimellä ja olin harmissani vanhemmilla kun olivat nimenneet niin hankalasti. Oikeastaan peruskoulun jälkeen ole ollut juuri mitään ongelmia siitä, että kutsumanimeni ei ole ensimmäinen nimi ja olen kahdesti muuttanut ulkomaille näiden nimien kanssa.

Tai no, eräs entinen pomo ei millään saanut päähänsä oikeaa kutsumanimeäni vaikka työkaverit jaksoivat aina korjata. Itse luovutin jo muutaman kerran jälkeen. Tästä oppineena laitan työhakemuksiin enää vain kutsumanimen, ellei kaikkia nimiä kysytä erikseen.

Vierailija
80/80 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin naimisiin miehen kanssa joka oli lapsia edellisestä liitosta. Äiti "ei oppinut" viiteentoista vuoteen heidän nimiään oikein, ja heitä oli vain kaksi.

Tuntuu että jotkut ihmiset vain pajansisuisuuttaan ja protestiksi kutsuvat ihmisiä väärillä nimillä. Ehkä myös ilkeyttään.

Sama! Mun miehen nyt jo aikuisen tyttären nimi on tyyliä "Maaria", mutta mun äiti ja veli sanoo aina Maria. Vaikka ovat miljoona kertaa nähneet nimen kirjoitettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän