Isoäiti käyttää lapsesta eri nimeä kuin vanhemmat
Mitäpä mieltä olette sellaisesta, että lapsen nimeksi on annettu vaikka Jani Joel ja hyvin pian ristiäisten jälkeen lapsen vanhemmat ovat alkaneet käyttää lapsen kutsumanimenä Joelia, ja lapsi tunnistaa itsensä Joeliksi, mutta isoäiti kutsuu lasta sitkeästi Janiksi.
Esimerkiksi äiti sanoo, että Joel tykkää mansikoista ja isoäiti vastaa siihen, että joo kyllä Jani syö niitä niin innokkaasti...
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen näitä vanhempia, jotka kutsuvat lasta toisella nimellään, eivätkä ole antaneet sitä ensimmäiseksi nimeksi.
Olen töissä terveyskeskuksen poliklinikalla, ja eräänkin kerran vastaanotolle tulossa oli alle 1-vuotias "Maija Liisa Virtanen". Huhuilin odotusaulasta useampaankin otteeseen Maija Virtasta, mutta kukaan ei ilmoittautunut. Hyvän ajan kuluttua Maijan äiti oli mennyt valittamaan ilmoittautumisluukulle, kun heitä ei kutsuttu lainkaan. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lastaan "Liisaksi", eikä äiti ollenkaan tunnistanut omakseen, kun Maija Virtasta pyydettiin vastaaottohuoneeseen.
:D
No me kyllä osataan odottaa, että TUNTEMATTOMAT ihmiset kutsuu ensimmäisellä nimellä, mutta että isoäiti ei suostu käyttämään samaa nimeä kuin lapsen vanhemmat. ....Ap
Miksi annoitte lapselle etunimeksi nimen, jolla ette tahdo kenenkään häntä kutsuvan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan tajunnu, et miksi lasta ei kutsuta ensimmäisellä nimellään. Esim. Tommi Mikael, niin kutsutaan Mikael. Miksei Tommi?
Meillä on syynä se, että vauvan sisarukset kutsuikin vauvaa toisella nimellä, tai sekin vähän muunneltuna. T:19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen näitä vanhempia, jotka kutsuvat lasta toisella nimellään, eivätkä ole antaneet sitä ensimmäiseksi nimeksi.
Olen töissä terveyskeskuksen poliklinikalla, ja eräänkin kerran vastaanotolle tulossa oli alle 1-vuotias "Maija Liisa Virtanen". Huhuilin odotusaulasta useampaankin otteeseen Maija Virtasta, mutta kukaan ei ilmoittautunut. Hyvän ajan kuluttua Maijan äiti oli mennyt valittamaan ilmoittautumisluukulle, kun heitä ei kutsuttu lainkaan. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lastaan "Liisaksi", eikä äiti ollenkaan tunnistanut omakseen, kun Maija Virtasta pyydettiin vastaaottohuoneeseen.
Ja minä ihmettelen näitä tietojärjestelmiä, joissa ei ole otettu huomioon sitä vaihtoehtoa että ensimmäinen nimi ei ole kutsumanimi. Tuskin se olisi teknisesti mitenkään mahdotonta luoda järjestelmä, jossa näkyisi kutsumanimi korostettuna.
Juuri näin :O, ja jos Maija-Liisa Annikin kutsumanimi olisi Hippu, pitäisihän se näkyä tietojärjestelmissä. Vai?
Kun antaa monia nimiäniin voi tulla tilanne, että toiset kutsuu eri nimellä. Nimi on kuitenkin lapsen nimi. Monet sukulaiset keksii ihan outoja lempinimiä. Ihan ok, että nimi kuitenkin on lapsen.
En mitään mieltä. Kutsukoon mummu sitä sitten Janiksi. Lapsenlapsi voi isona naureskella, ettei rakas mummo suostunut luopumaan Jani nimestä, kun sen kerran kuuli ristiäisissä. Aika mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sairaalassa tai terkka-asemalla kutsutaan potilaita koko nimellä?
Kuule aika monella. Siellä aulassa kun voi istua useampi Korhonen tai Keränen. Toki voi erotella myös, että "Se Keränen jolla on olkapää kipeä", tai "Korhonen jolla on noro".
Mun nimi on Yuki Veronica. Niinpä, arvatkaa että minkä vuoksi haluan, että mua kutsutaan Veronicaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me kyllä osataan odottaa, että TUNTEMATTOMAT ihmiset kutsuu ensimmäisellä nimellä, mutta että isoäiti ei suostu käyttämään samaa nimeä kuin lapsen vanhemmat. ....Ap
Miksi se on sulle noin iso ongelma? Ei meitä, eikä lasta ole ikinä haitannut, että isovanhemmat kutsuu lasta etunimellä. T:19
Jani Joel, EEEI SWIDDU. Ihan sama ku antais Anna Adalmiina, varmaan sukunimikin on J:llä alkava!
Minä kutsun kaikkia lapsia nimellä EEMI, sillä se on kaunein suomalaine nimi tytöille ja pojille.
Meillä lapsi sai nimen, joka on kulkenut "isältä pojalle" pitkään, koska emme halunneet katkaista perinnettä. Emme kuitenkaan halunneet sitä kutsumanimeksi sekaannusvaaran takia. Mieleinen kutsumanimi taas olisi ollut tosi tönkkö tuon perityn nimen kanssa, jos kutsumanimi olisi ollut eka nimi. Toisinpäin sointuivat kivasti. Siksi kutsumanimi on meillä toinen nimi.
Turhaan syytät nyt isoäitiäsi, teidän Joelia tullaan kutsumaan aina Janiksi, kaikissa virallisissa yhteyksissä, koska etunimi on myös kutsumanimi.
Näin on ainakin minua kutsuttu jo 50v. vaikka kutsumanimenä on toinen nimeni. Eli totuttele vain käytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan syytät nyt isoäitiäsi, teidän Joelia tullaan kutsumaan aina Janiksi, kaikissa virallisissa yhteyksissä, koska etunimi on myös kutsumanimi.
Näin on ainakin minua kutsuttu jo 50v. vaikka kutsumanimenä on toinen nimeni. Eli totuttele vain käytäntöön.
Kyseessä on lapsen isoäiti. Ja ei siinä mitään, että virallisissa yhteyksissä kutsutaan. nyt kyse on sillä tavalla läheisestä ihmisestä jonka kanssa lapsi on tekemisissä viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on sulle noin iso ongelma? Ei meitä, eikä lasta ole ikinä haitannut, että isovanhemmat kutsuu lasta etunimellä. T:19
Koska Lapsi ei sitä nimeä tunnista, ollaan kuitenkin aika paljon tekemisissä. Minkälaista on lapsen näkökulmasta olla esim hoitajalla joka kutsuu väärällä nimellä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Lapsi ei sitä nimeä tunnista, ollaan kuitenkin aika paljon tekemisissä. Minkälaista on lapsen näkökulmasta olla esim hoitajalla joka kutsuu väärällä nimellä?!
No onpa outo lapsi jos ei tuollaista tajua. Ainakin itse tiesin koko nimeni jo hyvin pienestä. Jos isoäiti arjessa on läsnä ja käyttää systemaattisesti lapsen ensimmäistä nimeä, niin luulisi että lapsi on sen jo oppinut. Oppii kyllä kohta, jos on vielä hyvin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on vielä pieniä huolia lapsen näkökulmasta, mutta auta armias kun siirryt opiskelemaan tai työelämään.
Mä ainakin olen hukassa ja ilman identiteettiä, kun toinen nimi on kutsuma nimenä. Ja se vaikeuttaa monia asioita ja niiden hoitamista, kun kyseillä nimellä tietoja ei löydy. Suomessahan virallisesti käytetään ensimmäistä nimeä kutsumanimenä.
Ja kun vielä teen töitä, jossa usein henkilösyyteni tarkistetaan ja nimi ei täsmää. Nykyään usein luettelen kaikki nimeni, joita on vielä kolmin kappalein ja usein se herättää jopa hilpeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siellä ristiäisissäkö kuitenkin kerrottiin, että lapsen kutsumanimi on Jani?
Ei kyllä ilmoitettu mitään, että Tämä on nyt kutsumanimi.
Jani Joel valikoitui nimeksi mutta Joel tuli käyttöön.
MIKSI isoäiti käyttää Jania?
Olisiko vallan villi idea kysyä asiaa isoäidiltä itseltään.
Vai ajatteletko hänen palstailevan täällä? No odotellaan, jospa hän paljastaisi syyn meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan tajunnu, et miksi lasta ei kutsuta ensimmäisellä nimellään. Esim. Tommi Mikael, niin kutsutaan Mikael. Miksei Tommi?
Jos on mieltynyt nimeen Mikael, ja "Mikael Tommi" kuulostaa tökeröltä. Käytännössä monet pitkät nimet kuulostavat hyvältä vain viimeisinä niminä, ainakaan pitkä nimi + lyhyt nimi -yhdistelmä ei toimi. Ehkä jonkun mielestä pitemmät nimet pitäisi sitten hyllyttää kutsumaniminä? Moneen ei sovi oikein mikään jatkoksi. Mikaeliin tietysti on helpohko keksiä sointuvia toisia nimiä, mutta kaikilla nimenvalinnassa ei ole tavoitteena vain kivan kuuloinen rimpsu, vaan nimillä voi olla syvempiä merkityksiä (tulevat esim. suvusta). Tällöin nimien järjestyksillä voi silti kikkailla soljuvimman nimen.
Minulla on ollut pienestä asti lempinimi, jolla minua on kutsuttu kotona, päivähoidossa, kaikki sukulaiset ja kaverit. Silti olen aina tiennyt oikean etunimeni ja myös toisen nimeni. Ei ongelmaa. Muistan, kun kaverit oli ihmeissään eka luokalle mentäessä, kun kuulivat oikean nimeni.
Mulla ei o kun yksi etunimi. Tunnistan kyllä lempparinimeni, joku tuntemattomampi lemppari voi jäädä huomiotta. Eli yksi etunimi väh,viisi lempparia ps. kaikkia en "halua" tunnistaa hehee...