Isoäiti käyttää lapsesta eri nimeä kuin vanhemmat
Mitäpä mieltä olette sellaisesta, että lapsen nimeksi on annettu vaikka Jani Joel ja hyvin pian ristiäisten jälkeen lapsen vanhemmat ovat alkaneet käyttää lapsen kutsumanimenä Joelia, ja lapsi tunnistaa itsensä Joeliksi, mutta isoäiti kutsuu lasta sitkeästi Janiksi.
Esimerkiksi äiti sanoo, että Joel tykkää mansikoista ja isoäiti vastaa siihen, että joo kyllä Jani syö niitä niin innokkaasti...
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen näitä vanhempia, jotka kutsuvat lasta toisella nimellään, eivätkä ole antaneet sitä ensimmäiseksi nimeksi.
Olen töissä terveyskeskuksen poliklinikalla, ja eräänkin kerran vastaanotolle tulossa oli alle 1-vuotias "Maija Liisa Virtanen". Huhuilin odotusaulasta useampaankin otteeseen Maija Virtasta, mutta kukaan ei ilmoittautunut. Hyvän ajan kuluttua Maijan äiti oli mennyt valittamaan ilmoittautumisluukulle, kun heitä ei kutsuttu lainkaan. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lastaan "Liisaksi", eikä äiti ollenkaan tunnistanut omakseen, kun Maija Virtasta pyydettiin vastaaottohuoneeseen.
:D
No me kyllä osataan odottaa, että TUNTEMATTOMAT ihmiset kutsuu ensimmäisellä nimellä, mutta että isoäiti ei suostu käyttämään samaa nimeä kuin lapsen vanhemmat. ....Ap
Miksi se on sulle noin iso ongelma? Ei meitä, eikä lasta ole ikinä haitannut, että isovanhemmat kutsuu lasta etunimellä. T:19
Koska Lapsi ei sitä nimeä tunnista, ollaan kuitenkin aika paljon tekemisissä. Minkälaista on lapsen näkökulmasta olla esim hoitajalla joka kutsuu väärällä nimellä?!
Nuo on vielä pieniä huolia lapsen näkökulmasta, mutta auta armias kun siirryt opiskelemaan tai työelämään.
Mä ainakin olen hukassa ja ilman identiteettiä, kun toinen nimi on kutsuma nimenä. Ja se vaikeuttaa monia asioita ja niiden hoitamista, kun kyseillä nimellä tietoja ei löydy. Suomessahan virallisesti käytetään ensimmäistä nimeä kutsumanimenä.
Ja kun vielä teen töitä, jossa usein henkilösyyteni tarkistetaan ja nimi ei täsmää. Nykyään usein luettelen kaikki nimeni, joita on vielä kolmin kappalein ja usein se herättää jopa hilpeyttä.
En tajua. Mulla kutsumanimenä on toinen nimi, mutta en ole koskaan kokenut siitä mitään hankaluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen näitä vanhempia, jotka kutsuvat lasta toisella nimellään, eivätkä ole antaneet sitä ensimmäiseksi nimeksi.
Olen töissä terveyskeskuksen poliklinikalla, ja eräänkin kerran vastaanotolle tulossa oli alle 1-vuotias "Maija Liisa Virtanen". Huhuilin odotusaulasta useampaankin otteeseen Maija Virtasta, mutta kukaan ei ilmoittautunut. Hyvän ajan kuluttua Maijan äiti oli mennyt valittamaan ilmoittautumisluukulle, kun heitä ei kutsuttu lainkaan. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lastaan "Liisaksi", eikä äiti ollenkaan tunnistanut omakseen, kun Maija Virtasta pyydettiin vastaaottohuoneeseen.
:D
No me kyllä osataan odottaa, että TUNTEMATTOMAT ihmiset kutsuu ensimmäisellä nimellä, mutta että isoäiti ei suostu käyttämään samaa nimeä kuin lapsen vanhemmat. ....Ap
Miksi se on sulle noin iso ongelma? Ei meitä, eikä lasta ole ikinä haitannut, että isovanhemmat kutsuu lasta etunimellä. T:19
Koska Lapsi ei sitä nimeä tunnista, ollaan kuitenkin aika paljon tekemisissä. Minkälaista on lapsen näkökulmasta olla esim hoitajalla joka kutsuu väärällä nimellä?!
Nuo on vielä pieniä huolia lapsen näkökulmasta, mutta auta armias kun siirryt opiskelemaan tai työelämään.
Mä ainakin olen hukassa ja ilman identiteettiä, kun toinen nimi on kutsuma nimenä. Ja se vaikeuttaa monia asioita ja niiden hoitamista, kun kyseillä nimellä tietoja ei löydy. Suomessahan virallisesti käytetään ensimmäistä nimeä kutsumanimenä.
Ja kun vielä teen töitä, jossa usein henkilösyyteni tarkistetaan ja nimi ei täsmää. Nykyään usein luettelen kaikki nimeni, joita on vielä kolmin kappalein ja usein se herättää jopa hilpeyttä.En tajua. Mulla kutsumanimenä on toinen nimi, mutta en ole koskaan kokenut siitä mitään hankaluutta.
Samoin. Täytän 60 ja koskaan, en koskaan ole kokenut mitään ongelmia asiasta.
Typeriä olette. Olisitte sitten antanut ensimmäiseksi nimeksi sen Joelin sitten. En mäkään kutsu omiani toisilla nimillään. Naurettavaa touhua.
Itkette varmaan tulevaisuudessa opettajille kun kutsuvat "väärällä" nimellä ja lastanne pidetään tampiona kun ei tajua että hälle puhutaan :D
Mun lapsuuden perheessä kaikilla oli kutsumanimi, joka poikkesi joko täysin oikeasta tai oli tuttu lyhenne tyyliin Johannes = Jussi. Yhtä siskoani perhe kutsuu yhdellä nimellä )ihan täysin erilainen nimi, joka tuli jostain lapsuuden jutusta), kaverit toisella, sukulaiset kolmannella, mies vielä etunimen hellyttelymuodolla, joka muodostuu "oikeasta" etunimesrä. Ei ole häntä kauheasti sekoittanut.
Vierailija kirjoitti:
On aivan normaalia laittaa kutsumanimi toiseksi tai jopa kolmanneksi nimeksi. Maistraatin papereihin kutsumanimi ilmoitetaan ERIKSEEN ja sen voi tehdä myös terveydenhuollossa. Joitakin Minna Marioita on aina sanottu Mintuiksi.
Yleensä kutsumanimi on muuna kuin ensimmäisenä nimenä sointuvuuden takia. Sekä äidilläni että itselläni on näin, eikä IKINÄ ole ollut terveydenhuollossa tjsp. ongelmia. Toisinaan saa kirjeitä väärällä etunimellä ja puhelinmyyjät voi kysyä väärää ihmistä, mutta se nyt on korjattavissa.
*
Ap, kutsu tosiaan isoäitiä hänen toisella nimellään tai vaikka Jeremiinaksi.
Meidän kuopusta kutsutaan kotona tokasta nimestä muotoutuneella lempinimellä. Tyyliin Maija Liisa on Lissu.
Kaikkia nimiä saa silti käyttää miten haluaa.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Turha ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan syytät nyt isoäitiäsi, teidän Joelia tullaan kutsumaan aina Janiksi, kaikissa virallisissa yhteyksissä, koska etunimi on myös kutsumanimi.
Näin on ainakin minua kutsuttu jo 50v. vaikka kutsumanimenä on toinen nimeni. Eli totuttele vain käytäntöön.
Ei ole. Kutsumanimi ilmoitetaan erikseen mm. maistraattiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan tajunnu, et miksi lasta ei kutsuta ensimmäisellä nimellään. Esim. Tommi Mikael, niin kutsutaan Mikael. Miksei Tommi?
Samaa ihmettelen. Ehkä mummokaan ei tajua, miksi lapsensa tekivät virheen nimitysasiassa?
Virheen nimitysasiassa? 😂😂😂😂😂😂😂
Minuakin on tässä vuosien saatossa kutsuttu Kaisaksi, Katiksi ja Hannaksi. Yksikään niistä ei oo virhe.
Joskus se kutsumanimi voi muuttua esim siksi että samaan koululuokkaan osuu kolme samannimistä.
T. Katri Johanna
Minua inhottaa että isovanhempani ovat yhtäkkiä alkaneet kutsua minua jonku tuttavan lapsen nimellä. :( 17 vuotta olin "Anni" ja nyt olenkin "Siiri"...
Miksei mummo saa kutsua janiksi jos se kerta on ensimmäinen nimi?
Vierailija kirjoitti:
Miksei mummo saa kutsua janiksi jos se kerta on ensimmäinen nimi?
Eka nimi ei aina ole (virallinen) kutsumanimi.
Miksi tehdä kärpäsestä härkänen? Minun iäkäs äitini kutsui yhtä lapsenlapsenlastaan nimellä, jonka oli omaksunut kuultuaan nimen väärin. Sitä nimeä ei sitten enää saanut hänen nupistaan pois millään korjausliikkeellä. Nimi jäi lopulta apsen lempinimeksi, jota nyt nikottelematta käyttää koko lähipiiri. Uskoisin, että asia korjaantuu lapsen tullessa kouluikään. Ainakin kaverinsa alkavat käyttää hänen oikeaa nimeään.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan syytät nyt isoäitiäsi, teidän Joelia tullaan kutsumaan aina Janiksi, kaikissa virallisissa yhteyksissä, koska etunimi on myös kutsumanimi.
Näin on ainakin minua kutsuttu jo 50v. vaikka kutsumanimenä on toinen nimeni. Eli totuttele vain käytäntöön.
Jos joudut laitoshoitoon vanhuksena niin sinua tullaan kutsumaan usein ensimmäisellä etunimellä. Aina pitää selittää vaihtuville työntekijöille että kutsumanimenä toinen nimi ja silti kutsutaan etunimellä.
Meidän mummo taas tuntuu tahallaan kutsuvan lapsia ja muitakin ihmisiä aina jollakin ihan väärällä nimellä, omien veljiensä nimillä tai naapureiden.
Ei kuulosta enää siltä että vahingossa sanoo väärällä nimellä.
Antakaa lapsille vain yksi nimi, niin ei tule ongelmaa. Minulla itselläni on kaksi, mutta en ole havainnut toisesta nimestä mitään hyötyä. Samannimisten erottelu tapahtu joko sosiaaliturvatunnuksen tai osoitteen perusteella. Isälläni oli vain yksi nimi, ja toimi hyvin. Siksi lapsellani on vain yksi, ja on ollut hyvä ja selkeä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut laitoshoitoon vanhuksena niin sinua tullaan kutsumaan usein ensimmäisellä etunimellä. Aina pitää selittää vaihtuville työntekijöille että kutsumanimenä toinen nimi ja silti kutsutaan etunimellä.
Sairaaloissakin tavataan selvittää kutsumanimi JA kirjata se. Kaikkia ei edelleenkään kutsuta millään virallisella nimellä, sekin on mahdollista kirjata.
Mun lapsella on kolme etunimeä ja kutsumanimi ei oo näistä yksikään. Ei se ole ongelma ollut missään.
Tällä lapsella on kaksi etunimeä (niin kuin varmaan useimmilla lapsilla). Vanhemmat ovat päättäneet käyttää kutsumanimenä toista etunimeä. Ymmärsitkö nyt? Ei ainoastaan ensimmäin nimi ole etunimi.