Saatiin kutsu teemahäihin
Saatiin perheelle häihin kutsu, joka vahvasti ohjeisti pukeutumaan tietyn teeman mukaan, mikä tarkoittaa, että koko perheen asut päästä varpaisiin on mietittävä ja hankittava.
Ärsyttää suunnattomasti se rahanmeno, näille vaatteille tuskin tulee käyttöä tulevaisuudessa ja toki lapsetkin niistä aika pian ulos kasvavat.
Häihin on pakko mennä kun on aika lähisukulaisesta kyse. Mutta kehtaako mennä tavallisissa juhlavaatteissa, sellaiset kun sattuisivat jo valmiina olevan.
Ihan järjetöntä vaatia vieraita pukeutumaan tietyllä tavalla vaikka kutsussa muka hassunhauskasti oli kirjoitettu ettei se pakollista ole.. arg mitä tyyppejä! !!
ärsyttää jo koko häät..
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidät kutsuttiin kerran teemahäihin, joissa olis pitänyt pukeutua violettiin. Myös miesten pukujen toivottiin olevan violetti. Juu ei menty.
Me saimme jokunen vuosi sitten kutsun häihin jossa vieraiden tuli pukeutua valkoiseen, pukukoodi oli ehdoton ja epävirallisesti saatiin tieto että muissa kun kokovalkoisissa ei hääjuhlaan ole asiaa. Ei menty.
Joku helpompi teema voi olla ihan kivakin mutta ehdottomuus ja vieraiden vaatteiden sanelu ei kyllä ole.
Aika hauska. Itselläni ei ainakaan olisi ollut muuta kokovalkoiseen sopivaa juhlapukua, kuin oma vanha hääpuku. Olisin varmaan piruillessani mennyt siinä. :D
kerro häiden järjestäjälle ,ettet haluaisi pukeutua teeman mukaisesti.mutta jos laittaisit esim: jonkun tietyn asusteen kaikille perheen jäsenille. vaikka teeman mukaisen korun tai kengät yms. mielestäni teemahäät ovat kiva asia ,mutta häiden järjestäjien pitäisi huomioida myös vieraiden tarpeet:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
ihmettelevähäävieras kirjoitti:
Saatiin perheelle häihin kutsu, joka vahvasti ohjeisti pukeutumaan tietyn teeman mukaan, mikä tarkoittaa, että koko perheen asut päästä varpaisiin on mietittävä ja hankittava.
Ärsyttää suunnattomasti se rahanmeno, näille vaatteille tuskin tulee käyttöä tulevaisuudessa ja toki lapsetkin niistä aika pian ulos kasvavat.
Häihin on pakko mennä kun on aika lähisukulaisesta kyse. Mutta kehtaako mennä tavallisissa juhlavaatteissa, sellaiset kun sattuisivat jo valmiina olevan.
Ihan järjetöntä vaatia vieraita pukeutumaan tietyllä tavalla vaikka kutsussa muka hassunhauskasti oli kirjoitettu ettei se pakollista ole.. arg mitä tyyppejä! !!
ärsyttää jo koko häät..
Muistaakseni ei ole moisesta kokemusta, mutta selittäkää, oi mammat:
Miksi ihmiset ihmettelevät häitä, joihin saavat kutsun? Häihin kutsutaan tuttuja ihmisiä, sukulaisia ja ystäviä. Luulisi siis, että kutsujat ja hääväki tuntevat toisensa ja toistensa harrastukset, joten kenelläkään ei ole mitään syytä tuskastua. Jos voi pukeutua teeman mukaan, niin OK. Ellei, niin senkin luulisi olevan ihan OK.
Mitäköhän hirveää ap uskoo itselleen ja perheelleen tapahtuvan, jos menee paikalle olemassaolevat juhlavaatteet päällä? Päähenkilöitä niissä häissä ovat kuitenkin hääpari, eivät muut.
Tai sitten tietää ja tuntee häiden järjestäjät niin hyvin, että tietää maininnan "teeman mukainen pukeutuminen ei ole pakollista mutta toivomme sitä" tarkoittavan, että teeman mukaan on pakko pukeutua tai tulee sanomista. Mä olen nyt kuunnellut toista vuotta yhden tuttuni häämuistoja (hänen omat häänsä, lienee joku sulhanenkin ollut), joista suuri osa koskee hääväen kurittomuutta heille annettujen ohjeiden tarkassa noudattamisessa.
Kuulostaapa ankealta. Mutta nauratti tuo kuvauksesi "(hänen omat häänsä, lienee joku sulhanenkin ollut)". Siitähän avautuu kokonainen elämäntapa, arvomaailma ja kulttuuri. :)
En lukenut muita kommentteja kun tulin tähän ketjuun, mutta jostakin päättelin, että kyseessä on fiftari -häät? Arvannen oikein jos arvaan, ettei hääparilla ole pienintäkään omaa kokemusta 1950 -luvusta, vaan kyseessä on heille fantasiavuosikymmen.
Joka tap. 50 -luvun tyyliin riittää naiselle pieni hattu kiharoille ja heleän punainen huulipuna ja miehelle tumma puku, valkoinen paita ja kapea solmio. Oikea 50 -luku oli kyllä vaurastumisen aikaa kun oli saatu sotakorvaukset maksettua, mutta juhlapukuja oli perheissä tasan yksi/ perheenjäsen (ja mustat vaatteet hautajaisiin), joten siitä ei kannata tehdä kauhean suurta numeroa. Netistä löytyy varmasti kuvia tuon vuosikymmenen perhejuhlista.
137
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
ihmettelevähäävieras kirjoitti:
ärsyttää jo koko häät..
Muistaakseni ei ole moisesta kokemusta, mutta selittäkää, oi mammat:
Miksi ihmiset ihmettelevät häitä, joihin saavat kutsun? Häihin kutsutaan tuttuja ihmisiä, sukulaisia ja ystäviä. Luulisi siis, että kutsujat ja hääväki tuntevat toisensa ja toistensa harrastukset, joten kenelläkään ei ole mitään syytä tuskastua. Jos voi pukeutua teeman mukaan, niin OK. Ellei, niin senkin luulisi olevan ihan OK.
Mitäköhän hirveää ap uskoo itselleen ja perheelleen tapahtuvan, jos menee paikalle olemassaolevat juhlavaatteet päällä? Päähenkilöitä niissä häissä ovat kuitenkin hääpari, eivät muut.
Tai sitten tietää ja tuntee häiden järjestäjät niin hyvin, että tietää maininnan "teeman mukainen pukeutuminen ei ole pakollista mutta toivomme sitä" tarkoittavan, että teeman mukaan on pakko pukeutua tai tulee sanomista. Mä olen nyt kuunnellut toista vuotta yhden tuttuni häämuistoja (hänen omat häänsä, lienee joku sulhanenkin ollut), joista suuri osa koskee hääväen kurittomuutta heille annettujen ohjeiden tarkassa noudattamisessa.
Kuulostaapa ankealta. Mutta nauratti tuo kuvauksesi "(hänen omat häänsä, lienee joku sulhanenkin ollut)". Siitähän avautuu kokonainen elämäntapa, arvomaailma ja kulttuuri. :)
En lukenut muita kommentteja kun tulin tähän ketjuun, mutta jostakin päättelin, että kyseessä on fiftari -häät? Arvannen oikein jos arvaan, ettei hääparilla ole pienintäkään omaa kokemusta 1950 -luvusta, vaan kyseessä on heille fantasiavuosikymmen.
Joka tap. 50 -luvun tyyliin riittää naiselle pieni hattu kiharoille ja heleän punainen huulipuna ja miehelle tumma puku, valkoinen paita ja kapea solmio. Oikea 50 -luku oli kyllä vaurastumisen aikaa kun oli saatu sotakorvaukset maksettua, mutta juhlapukuja oli perheissä tasan yksi/ perheenjäsen (ja mustat vaatteet hautajaisiin), joten siitä ei kannata tehdä kauhean suurta numeroa. Netistä löytyy varmasti kuvia tuon vuosikymmenen perhejuhlista.
137
Ap ei ole missään vaiheessa sanonut, että kyseessä olisi fiftarihäät. Tuskin ovatkaan, koska fiftarihäät eivät ole pukeutumisen kannalta niin vaikeat kuin ap on sanonut näiden häiden olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa sanotaan, että teeman mukaisesti pukeutuminen ei ole pakollista, hyödyntäisin tätä enkä pukeutuisi teeman mukaisesti, ellei se sitten ilman ylimääräistä vaivaa ja rahaa onnistuisi. Muussa tapauksessa jättäisin osallistumatta häihin.
En ole niin innostunut häistä, että alkaisin kauheasti ylimääräistä aikaa ja rahaa panostamaan pukeutumiseeni, enkä todellakaan alkaisi koluamaan kirppiksiä läpi jonkun teema-asun toivossa. Hääjuhlassa haluan kuitenkin olla juhlavasti pukeutunut, naamiaiset ovat sitten erikseen. Mulla ei myöskään ole kaapit täynnä eri vuosikymmenien asusteita, ylipäätään omistan varsin vähän vaatteita enkä ole kiinnostunut hankkimaan sellaisia vaatteita, joita en käyttäisi kuin kerran. Jos ei hääpari hyväksy vierailtaan normaalia juhlapukeutumista, ei heidän häänsä ole minua varten.
En voi kuin ihmetellä näitä tämän ketjun muutamia kommentteja, joissa ollaan sitä mieltä, että jos ei halua hääparin määrittelemän teeman mukaisesti pukeutua, ei tarvitse osallistua koko häihin. Siinä vaiheessa kun vieraiden pukeutuminen on tärkeämpää kuin se, voivatko vieraat osallistua juhlaan, kannattaa miettiä mitä varten vieraita ylipäätään kutsuu. Onko heidän tarkoitus olla osa rekvisiittaa vaiko läheisiä ihmisiä joiden toivoo aidosti tulevan juhliin?
No esim. itse en aio kutsua ollenkaan sellaisia henkilöitä, joiden tulo ei oikeasti ole minulle tärkeää. Kutsun saavat ne henkilöt, joiden toivon olevan läsnä asustaan riippumatta - sama se, vaikka tulisivat paikalle verkkareissa. Tosin, nämä henkilöt ovat itselleni niin tärkeitä, että minä ainakin pistäisin parastani heidän häidensä teeman ja hääjuhlan onnistumisen puolesta noin muuten, joten otaksuisin, että he tekisivät saman myös minulle.
En edes tajua, miksi jotkut jonninjoutavat evvk-sukulaiset pitäisi väkisin kutsua häihin. Ei minulla ole ainakaan varaa ruveta kestitsemään sellaisia minulle etäisempiä ihmisiä, joita ei muuten kiinnosta pitää minuun mitään yhteyttä tai jotka eivät ole niin läheisiä, että oikeasti välittäisivät minun hääpäivästäni. Eikä minuakaan haittaa, vaikken saisi heidän häihinsä kutsua - toki menen ja asiallisesti pukeudun, jos tahtovat itselleen isot häät ja minut kutsuvat ja heitän esim. 50e häälahjana tilille niin ei pauku budjetti minun osallistumsieni takia.
Teemahäät voisi olla periaatteessa ihan hauska juttu jo itsessään, vaikkei olisi se kaikkein lähin tuttu. Olen sen verran leikkimielinen ja uusista jutuista innostuva, että ehkä voisin sen intiaani/viikinki/merirosvo -teema-asun hankkia sinne serkun kumminkaimankin häihin.
Sinulla on käynyt hyvä tuuri sitten, että kaikki läheisesi ovat häistä niin innostuneita, että he haluavat panostaa toisten teemahäihin. Minä en halunnut panostaa erityisesti edes omiin häihin, sen vuoksi en hääjuhlaa järjestänytkään. Läheisteni häihin panostan sen verran, että osallistun niihin jos normaali juhla-asu morsiusparille kelpaa ja vien asianmukaisesti lahjan. Mutta sen enempää en oikeasti jaksa ja halua. Ei vaan ole minun juttuni. Eikä se tarkoita sitä etten pitäisi morsiusparista. En vaan katso tarpeelliseksi tykätä kaikesta samasta, mistä läheiseni tykkäävät. Osallistun häihin kunnioituksesta läheisiäni kohtaan, en siksi, että tykkäisin hääjuhlista tai viihtyisin sellaisissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö osaisi käyttäytyä kunnolla hääjuhlissa. En istu siellä naama nutturalla koko iltaa, mutta teemapukeutumiseen asti ei minun panostushaluni riitä.
Kyse ei ole tuurista, vaan yksinkertaisesti siitä, että pidän lähipiirissäni ainoastaan ihmisiä, joista aidosti välitän ja jotka aidosti välittävät minusta. Verisiteet ei tässä paina, jos jonkun sukulaisen kanssa ei kemiat kohtaa niin ei tarvitse väkisin roikkua minun elämässäni, mieluummin panostan esim. läheisiin hyviin kaverisuhteisiin. :)
Minä kunnioitan lähipiirini ihmisiä ja he kunnioittavat minua. Kyse on aidosta molemminpuolisesta välittämisestä ja halusta tehdä parhaansa. Toivoisin koko sydämestäni, että he olisivat paikalla häissäni, ihan sama, miten pukeutuvat - uskon kuitenkin, että välittävät myös minusta sen verran, että ovat valmiita panostamaan. Plus mitä ystäviäni tunnen niin tykkäävät itsekin heittäytyä ja pukeutua erilaisten teemojen mukaan yms., joten se voisi olla heistäkin hauska juttu. Itsekin vastaavasti haluaisin parhaani mukaan panostaa heidän häihinsä, mutta jossen jostain syystä x kykenisi heidän teemaansa noudattamaan, niin tuskin nirhaisivat. Ehkä vähän leikkisästi piikittelisivät, mutta sisimmässään olisivat iloisia, että tulin paikalle.
Olen osallistunut Yhdysvaltain sisällissota-teemaisiin häihin ja niihin ei kyllä kirpparilta löytynyt yhtään mitään. Pukuvuokraamo oli käytännössä ainoa vaihtoehto, ja se ei todellakaan halpaa huvia ollut. Tämä teema karsi osallistujalistaa varsin tehokkaasti, mutta kumma kyllä morsian ei itse näin lähes kymmenen vuotta myöhemminkään oikein ymmärrä sitä. Hän jaksaa vieläkin kantaa kaunaa muutamille vieraille, jotka saapuivat paikalle ihan nykyaikaisissa asuissa ja pitää tylsinä tosikkoina hääkutsusta kieltäytyneitä. Kummallista tässä teemassa oli sekin, että ihan suomalaisesta parista on kysymys. Onneksi miehiltä ei sentään konfederaation sotilasasuja vaadittu vaan riitti aikakauteen sopiva muu asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokemustämäkin kirjoitti:
Olin aikoinaan kaasona häissä, joissa oli teemana 50-luku. Tottahan minulla oli kaasona ihan viimeisen päälle hienot 50-luvun vermeet päällä, eli kampaus, meikki, ja mekko ja kaikki. Mekko oli itse tehty, ja kengät ja käsilaukku löytyivät kirppikseltä. Ainoa mikä maksoi paljon, oli mekkokangas. Muuten ei juurikaan tullut kustannuksia, kun kampauksen ja meininkin tein itse. Näytin siltä, kuin olisin hypännyt aikakoneella suoraan 50-luvulle, ja niin näyttivät morsian, sulhanen ja bestmankin. Kutsuissa luki selvästi, että teemana on 50-luku. Meidän neljän lisäksi vain tulevilla anopeilla oli molemmilla 50-luvun tyyliset mekot päällä, ja yhdellä sukulaisella 50-luvun tyyliset korvikset, ja kaulakoru. Kenelläkään muulla ei ollut teemaan liittyviä asuja, eikä minkäänlaista rekvisiittaa ollut. Se tuntui typerältä. Olisihan vieraat voineet kunnioittaa edes sen verran hääparin toivetta, että olisivat vieraat voineet edes vaikka laittaa jonkinlaiset 50-luvun kampaukset, tai vaikka naispuoliset vieraat etsiä edes jonkun halvan mekon kirpparilta, mikä olisi maksanut alle 10€. Ihmiset jotka olivat häissä vieraina eivät vain viitsineet vaivautua. Jos rahaa on vähän, niin voihan teemahäihin todella laittaa vaikka jonkun aiheeseen liittyvän halvan korun, tai tehdä vaikkapa naamarin lapsille. Ei tarvi ostaa mitään kallista, eikä koko asun tarvitse liittyä teemaan.
En tiedä, ilmeisesti jossain Helsingissä ei sitten tarvitse muuta kuin kävellä kirppikselle ja heti on valittavana monta fiftarihenkistä mekkoa koossa 46-48 alle 10€ hintaan, mutta ei tuo ihan joka puolella Suomea noin yksinkertaista ole. Meillä ei löydy sadan kilometrin säteellä kirpputoria, josta löytyisi edes aikuisten vaatteita ja isoja kokoja niitä ei löydy kauempanakaan olevilta kirpputoreilta, puhumattakaan siitä, että vaatteen pitäisi vielä olla tyyliltään tiettyyn vuosikymmeneen sopiva.
Mutta kun se fiftarimekon löytyminen kirpparilta on sinulle niin yksinkertaista ja helppoa, niin miksi ihmeessä ompelit oman juhla-asusi kalliista kankaasta? Miksi et mennyt kirppikselle ja ostanut valmista mekkoa alle kympillä?
Ei fiftari-asun tarvitse olla jokin mekko. Esim. myös nämä tyylit on helppo toteuttaa normaaleilla vaatteilla:
https://i.pinimg.com/originals/5a/0c/af/5a0caf62aa61e8787f484428c75f80a…
https://i.pinimg.com/736x/bf/25/69/bf2569bcb259a1bdefc208bc281ed014--s-…
https://vintagedancer.com/wp-content/uploads/1950s-pants-UV.jpg
https://i.pinimg.com/736x/99/02/70/9902709fa33a1add21ad0345f8680a63--ro…
http://cf.ltkcdn.net/womens-fashion/images/std/148494-283x424-50s-inspi…
https://i.pinimg.com/736x/ca/53/43/ca5343b77fa7f6759e630eec562b48cd--s-…
https://i.pinimg.com/736x/a4/25/6c/a4256c9b1ee2ee0a2184b70ed143a8cb--s-…
Siisti neuletakki, jonka rinnuksiin laittaa vaikka ison kukan, päähän huivi 50-luvun tyyliin ja vyötäröltä lähtevä hame. Kaikki vaatekappaleet tosi helppo löytää kirpparilta.
Muuten en asiaa ole kommentoinut, mutta ei meikäläisen normaalit vaatteet kyllä näytä tuolta... eli ostoksille olisi joka tapauksessa lähdettävä ja sitten tunnettava itsensä epämukavaksi, kun vaatteet korostavat juuri vyötärönseutua, jota omenavartaloisena haluaisi mieluummin peittää. Minulla ei ole neuletakkia, kukkia, huiveja, hameita (etenkään "vyötäröltä lähteviä", kun on tuo pari vuotta sitten sairastuttuani kasvattama omppukumpu tuossa) eikä täällä susirajan takana kirppareilta löydy viisikymmentäluvun tyyliin sopivia hameita. Lähinnä vain kaheksankymmentäluvun jakkupukuja.
Kiva että sinulla on neuletakkeja ja pillifarkkuja, joissa tunnet olosi mukavaksi, ja teiltä päin löytyy kirppareilta, joista on tosi helppo löytää hameita, jotka eivät ole olleet viime vuosikymmenten aikana muodissa, mutta niistä ei silti pyydetä "vintage" -lisää. Maailma on kuitenkin pelkästään jo Suomenkin mittakaavassa täynnä vaihtelua ja variaatiota.
Sinulta ei varmaan löydy tavallisia farkkuja tai kauluspaitaakaan? Ja kirkkaanpunaista huulipunaa?
https://i.pinimg.com/736x/11/47/08/1147084c3d683e2aff73de18ecd328c3--lee-jeans-womens-jeans.jpg
Nykyään se että on paksu ei mitenkään estä minkään asun käyttämistä, tässä tuon Marilynin asun henkinen asu lihavan naisen päällä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ea/29/76/ea29765bf53ba6ad9abafc1f3d6b3b46.jpg
Minä kiljuisin riemusta jos pääsisin teemahäihin niiden iänikuisten pönötyshäiden sijasta. Yleensä en kyllä edes viitsi häihin mennä kun ovat niin tylsiä. Teemahäihin menisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut Yhdysvaltain sisällissota-teemaisiin häihin ja niihin ei kyllä kirpparilta löytynyt yhtään mitään. Pukuvuokraamo oli käytännössä ainoa vaihtoehto, ja se ei todellakaan halpaa huvia ollut. Tämä teema karsi osallistujalistaa varsin tehokkaasti, mutta kumma kyllä morsian ei itse näin lähes kymmenen vuotta myöhemminkään oikein ymmärrä sitä. Hän jaksaa vieläkin kantaa kaunaa muutamille vieraille, jotka saapuivat paikalle ihan nykyaikaisissa asuissa ja pitää tylsinä tosikkoina hääkutsusta kieltäytyneitä. Kummallista tässä teemassa oli sekin, että ihan suomalaisesta parista on kysymys. Onneksi miehiltä ei sentään konfederaation sotilasasuja vaadittu vaan riitti aikakauteen sopiva muu asu.
No, esim. Scarlett O'Haran asu "I'll never be hungry again" -kohtauksessa oli kauluspaita ja pitkä hame ilman mitään vanteita. Että ihan löytyisi normikaupasta ja osia voisi käyttää muutenkin.
Mnustakin avioliitto on siksi vakava asia, että en mäkään mistään teemahäistä innostuisi.
Teematuparit, -synttärit yms. kyllä kävisi.
Pukeudu ap tavalliseen juhla-asuun.
Nettikaupat on olemassa. Miksei ap tilaa tarvittavia roippeita netistä? Vai onko tässä nyt suurin (pun intended) ongelma ap:n ylipaino, eli pelko naurettavalta näyttämisestä naamiaispuvussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan kaasona häissä, joissa oli teemana 50-luku. Tottahan minulla oli kaasona ihan viimeisen päälle hienot 50-luvun vermeet päällä, eli kampaus, meikki, ja mekko ja kaikki. Mekko oli itse tehty, ja kengät ja käsilaukku löytyivät kirppikseltä. Ainoa mikä maksoi paljon, oli mekkokangas. Muuten ei juurikaan tullut kustannuksia, kun kampauksen ja meininkin tein itse. Näytin siltä, kuin olisin hypännyt aikakoneella suoraan 50-luvulle, ja niin näyttivät morsian, sulhanen ja bestmankin. Kutsuissa luki selvästi, että teemana on 50-luku. Meidän neljän lisäksi vain tulevilla anopeilla oli molemmilla 50-luvun tyyliset mekot päällä, ja yhdellä sukulaisella 50-luvun tyyliset korvikset, ja kaulakoru. Kenelläkään muulla ei ollut teemaan liittyviä asuja, eikä minkäänlaista rekvisiittaa ollut. Se tuntui typerältä. Olisihan vieraat voineet kunnioittaa edes sen verran hääparin toivetta, että olisivat vieraat voineet edes vaikka laittaa jonkinlaiset 50-luvun kampaukset, tai vaikka naispuoliset vieraat etsiä edes jonkun halvan mekon kirpparilta, mikä olisi maksanut alle 10€. Ihmiset jotka olivat häissä vieraina eivät vain viitsineet vaivautua. Jos rahaa on vähän, niin voihan teemahäihin todella laittaa vaikka jonkun aiheeseen liittyvän halvan korun, tai tehdä vaikkapa naamarin lapsille. Ei tarvi ostaa mitään kallista, eikä koko asun tarvitse liittyä teemaan.
En tiedä, ilmeisesti jossain Helsingissä ei sitten tarvitse muuta kuin kävellä kirppikselle ja heti on valittavana monta fiftarihenkistä mekkoa koossa 46-48 alle 10€ hintaan, mutta ei tuo ihan joka puolella Suomea noin yksinkertaista ole. Meillä ei löydy sadan kilometrin säteellä kirpputoria, josta löytyisi edes aikuisten vaatteita ja isoja kokoja niitä ei löydy kauempanakaan olevilta kirpputoreilta, puhumattakaan siitä, että vaatteen pitäisi vielä olla tyyliltään tiettyyn vuosikymmeneen sopiva.
Mutta kun se fiftarimekon löytyminen kirpparilta on sinulle niin yksinkertaista ja helppoa, niin miksi ihmeessä ompelit oman juhla-asusi kalliista kankaasta? Miksi et mennyt kirppikselle ja ostanut valmista mekkoa alle kympillä?
Ei fiftari-asun tarvitse olla jokin mekko. Esim. myös nämä tyylit on helppo toteuttaa normaaleilla vaatteilla:
Siisti neuletakki, jonka rinnuksiin laittaa vaikka ison kukan, päähän huivi 50-luvun tyyliin ja vyötäröltä lähtevä hame. Kaikki vaatekappaleet tosi helppo löytää kirpparilta.
Muuten en asiaa ole kommentoinut, mutta ei meikäläisen normaalit vaatteet kyllä näytä tuolta... eli ostoksille olisi joka tapauksessa lähdettävä ja sitten tunnettava itsensä epämukavaksi, kun vaatteet korostavat juuri vyötärönseutua, jota omenavartaloisena haluaisi mieluummin peittää. Minulla ei ole neuletakkia, kukkia, huiveja, hameita (etenkään "vyötäröltä lähteviä", kun on tuo pari vuotta sitten sairastuttuani kasvattama omppukumpu tuossa) eikä täällä susirajan takana kirppareilta löydy viisikymmentäluvun tyyliin sopivia hameita. Lähinnä vain kaheksankymmentäluvun jakkupukuja.
Kiva että sinulla on neuletakkeja ja pillifarkkuja, joissa tunnet olosi mukavaksi, ja teiltä päin löytyy kirppareilta, joista on tosi helppo löytää hameita, jotka eivät ole olleet viime vuosikymmenten aikana muodissa, mutta niistä ei silti pyydetä "vintage" -lisää. Maailma on kuitenkin pelkästään jo Suomenkin mittakaavassa täynnä vaihtelua ja variaatiota.
Sinulta ei varmaan löydy tavallisia farkkuja tai kauluspaitaakaan? Ja kirkkaanpunaista huulipunaa?
https://i.pinimg.com/736x/11/47/08/1147084c3d683e2aff73de18ecd328c3--lee-jeans-womens-jeans.jpg
Nykyään se että on paksu ei mitenkään estä minkään asun käyttämistä, tässä tuon Marilynin asun henkinen asu lihavan naisen päällä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ea/29/76/ea29765bf53ba6ad9abafc1f3d6b3b46.jpg
Minä kiljuisin riemusta jos pääsisin teemahäihin niiden iänikuisten pönötyshäiden sijasta. Yleensä en kyllä edes viitsi häihin mennä kun ovat niin tylsiä. Teemahäihin menisin.
En ikinä menisi farkuissa kenenkään häihin! Eiköhän tuo pukukoodi tarkoita sen aikakauden JUHLApukua, ei mitä tahansa sinne päin viittaavaa. Pitää muistaa että häiden teema on eri asia kuin naamiaiset.
T:eri
Vierailija kirjoitti:
Keskiaikahäät?
Me saatiin sellaisiin myös kutsu, ovat Suomenlinnassa, samat häät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi farkuissa kenenkään häihin! Eiköhän tuo pukukoodi tarkoita sen aikakauden JUHLApukua, ei mitä tahansa sinne päin viittaavaa. Pitää muistaa että häiden teema on eri asia kuin naamiaiset.
T:eri
Nimenomaan tätä hain takaa, kun tuossa muutama sivu sitten kyselin, miten ihmiset tulkitsevat tämän pukeutumisasian teemahäissä. Osa varmaankin pitää tärkeämpänä sitä, että sopii teemaan kuin että sopii juhlan arvokkuuteen. Itse menisin mieluummin nykyaikaisessa juhlapuvussa kuin teemaan sopivassa arkivaatetuksessa.
T. Se kyselijä sivujen takaa
WT olisikin ainakin helppo teema häihin ja tuskin karsisi vieraita tai aiheuttaisi suuria kustannuksia. Jokainen vieras tulee jossakin vaatteissa, vaikka arkivaatteissa, kuten muotifarkuissa, kukaan ei nyt ainakaan näitä häitä varten uusia vaatteita osta. Juomat haetaan Virosta. Tarjoilupuoli koostuu 200 gramman makaronilaatikkoannoksista ja kaupan halpamerkin tuotteista, kuten esim. makkaroista ja ketsupista. Koska kaikki vieraat eivät suinkaan pidä makeasta, varataan näihin noin 80 vieraan häihin täytekakkua 60 vieraalle. Vieraat jaotellaan kahteen luokkaan ties millä perusteella ja osalle vieraista ei tarjoilla ollenkaan edes makaronilaatikkoa. Hääpari toivoo vierailta kuitenkin pääsymaksun maksamista häihin osallistumisesta, hääparin mielestä noin 35 euroa olisi hyvä summa, mutta tämän voi toki korvata tekemällä häihin liittyviä asioita, kuten toimia autonkuljettaja, kuvaajana, floristina, leipurina, makaronilaatikkokokkina, häätatuoinnin tekijänä, kampaajana, meikkaajana, hääpuvun ompelijana jne. Näihin liittyvät kustannukset vieraan tulee tietysti itse maksaa. En kehota ketään oikeasti järjestämään wt-teeman häitä. Näissä kuvauksissa tosin viitattiin useaan täällä palstalla olleeseen hääkeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei kerran halua paljastaa niin tuleeko palatalaisille mieleen, että mikä voi olla näin mystinen teema, jota ei millään kirppariasusteilla toteuteta vaan vaatii aivan omat juttunsa.
Miten olisi steampunk?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Steampunk
Minusta se on kiehtova juttu, mutten aivan heti kykenisi haalimaan siihen sopivaa asukokonaisuutta kirppiksiltä, vaikka niitä on täällä monta ja ne ovat hyvätasoisia. Ehkä joku pitkä mekko, varsikengät, voimakas meikki, tupeerattu nuttura sekä kaulaan ripustettu vanhanaikainen herätyskello olisivat riittävän erikoinen asu.
Googlettamalla varmaan löytyisi inspiraatiota.
https://www.google.fi/search?q=steampunk&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=…
Toinen maailmansota -häät?
Pokemon -häät?
Kerro, ap!
Vierailija kirjoitti:
Mnustakin avioliitto on siksi vakava asia, että en mäkään mistään teemahäistä innostuisi.
Teematuparit, -synttärit yms. kyllä kävisi.
Pukeudu ap tavalliseen juhla-asuun.
Minä en ymmärrä, miksei avioliittoon saisi liittyä iloisuutta ja leikkimielisyyttä? Mitä pahaa niissä on.
Itselleni en haluaisi edes vakavia hautajaisia, tosikot jääköön puolestani himaan nyrpistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, esim. Scarlett O'Haran asu "I'll never be hungry again" -kohtauksessa oli kauluspaita ja pitkä hame ilman mitään vanteita. Että ihan löytyisi normikaupasta ja osia voisi käyttää muutenkin.
Näissä häissä koko teeman idea oli nimenomaan se etelävaltioiden pukuloisto, ei vaatteet, joita peltotyöläiset käyttivät. Kyseessä oli juhlat, ei ainoastaan naamiaiset.