Saatiin kutsu teemahäihin
Saatiin perheelle häihin kutsu, joka vahvasti ohjeisti pukeutumaan tietyn teeman mukaan, mikä tarkoittaa, että koko perheen asut päästä varpaisiin on mietittävä ja hankittava.
Ärsyttää suunnattomasti se rahanmeno, näille vaatteille tuskin tulee käyttöä tulevaisuudessa ja toki lapsetkin niistä aika pian ulos kasvavat.
Häihin on pakko mennä kun on aika lähisukulaisesta kyse. Mutta kehtaako mennä tavallisissa juhlavaatteissa, sellaiset kun sattuisivat jo valmiina olevan.
Ihan järjetöntä vaatia vieraita pukeutumaan tietyllä tavalla vaikka kutsussa muka hassunhauskasti oli kirjoitettu ettei se pakollista ole.. arg mitä tyyppejä! !!
ärsyttää jo koko häät..
Kommentit (166)
No okei, teema on entisaikojen pirnotähdet.
Omista häistäni tulee Cthulhu-teemaiset häät: morsiameni ja minä uhraamme vuohen nimettömille, muinaisille voimille, joiden ei pitäisi olla olemassa, mutta jotka kuitenkin ovat olemassa. Vihkikaavamme perustuu hullun arabin kirjoittaman Necronomicon teoksen rivoihin loitsuihin. Häävieraiden kanssa tanssimme Shub-Niggurathin kunniaksi kiellettyjä tansseja, jotka avaavat portaalin nimettömiin ulottuvuksiin täynnä muinaisia, järjen ja moraalin tuolla puolen olevia kauhuja.
Ia! Ia! Vuohi Jolla On Tuhat Lasta! Shub-Niggurath!
Anteeksi pieni aiheen ohitus. Mielenkiinnosta kysyn; kuinka moni pukeutuisi teemahäihin teeman mukaiseen juhlapukuun ja kuinka moni vain teeman mukaan muusta etiketistä viis? Mietin siis, jos teemana olisi esim. 80-luku, niin itselleni tulisi ensimmäisenä mieleen joku värikkäisiin uimapukutrikoisiin pukeutunut jumppaohjaaja tai neonväriset pusakat. Mutta 80-lukulaisen juhlapuvun eteen saisi kyllä tehdä tosissaan töitä. Ja kotoisampi oli mulla olisi verkkapusakassa kuin kimaltavassa pihvihihamekossa (jos se nyt edes on sitä aikakautta). Tarkoitus tässä ei ole arvostella, vaan tosissaan pohdin, miten ihmiset tämän ajattelevat. Voi olla että kyselen hölmöjä ja tämä on monille itsestäänselvyys. Itse ajattelen että pääsääntöisesti juhlan arvokkuuden mukaan pukeudutaan teemavaatteisiinkin. Ei siis jumppapuvussa häihin. :D Eri asia tietysti, jos teemana on esim. supersankarit. Aika harvoin on spidermania tai wonderwomania nähty juhlapuvuissa. Ja tietysti sitten on eri asia, jos juhlat ovat enemmänkin rennon naamiaistyyppiset eikä virallisemmat teemajuhlat.
En todellakaan alakaisi ostamaan mitään teemavaatetusta yksien juhlien kanssa. Joko pukeutuisin omistamiini juhlavaatteisiin ja lisäisin siihen jotain teemaan sopivaa, tai sitten järjestäisin itseni estyneeksi osallistumaan.
Olin aikoinaan kaasona häissä, joissa oli teemana 50-luku. Tottahan minulla oli kaasona ihan viimeisen päälle hienot 50-luvun vermeet päällä, eli kampaus, meikki, ja mekko ja kaikki. Mekko oli itse tehty, ja kengät ja käsilaukku löytyivät kirppikseltä. Ainoa mikä maksoi paljon, oli mekkokangas. Muuten ei juurikaan tullut kustannuksia, kun kampauksen ja meininkin tein itse. Näytin siltä, kuin olisin hypännyt aikakoneella suoraan 50-luvulle, ja niin näyttivät morsian, sulhanen ja bestmankin. Kutsuissa luki selvästi, että teemana on 50-luku. Meidän neljän lisäksi vain tulevilla anopeilla oli molemmilla 50-luvun tyyliset mekot päällä, ja yhdellä sukulaisella 50-luvun tyyliset korvikset, ja kaulakoru. Kenelläkään muulla ei ollut teemaan liittyviä asuja, eikä minkäänlaista rekvisiittaa ollut. Se tuntui typerältä. Olisihan vieraat voineet kunnioittaa edes sen verran hääparin toivetta, että olisivat vieraat voineet edes vaikka laittaa jonkinlaiset 50-luvun kampaukset, tai vaikka naispuoliset vieraat etsiä edes jonkun halvan mekon kirpparilta, mikä olisi maksanut alle 10€. Ihmiset jotka olivat häissä vieraina eivät vain viitsineet vaivautua. Jos rahaa on vähän, niin voihan teemahäihin todella laittaa vaikka jonkun aiheeseen liittyvän halvan korun, tai tehdä vaikkapa naamarin lapsille. Ei tarvi ostaa mitään kallista, eikä koko asun tarvitse liittyä teemaan.
Kummallista, että ihminen valittaa kun hänet on kutsuttu juhlistamaan arvokasta hetkeä toisten elämässä eikä ole pakko pukeutua toivotun teeman mukaisesti edes. Ei ole itsestäänselvää saada hääkutsuja.
Jotkut voisivat olla jopa otettuja, kun kutsutaan juhlimaan ja pitämään hauskaa. Helmiä sioille jne.
Mitäpä, jos et mene pilaamaan toisten häitä asenteellasi.
Vierailija kirjoitti:
kotoisampi oli mulla olisi verkkapusakassa kuin kimaltavassa pihvihihamekossa
Onkohan vegaanienkin pakko laittaa pihvihihamekko?
kokemustämäkin kirjoitti:
Olin aikoinaan kaasona häissä, joissa oli teemana 50-luku. Tottahan minulla oli kaasona ihan viimeisen päälle hienot 50-luvun vermeet päällä, eli kampaus, meikki, ja mekko ja kaikki. Mekko oli itse tehty, ja kengät ja käsilaukku löytyivät kirppikseltä. Ainoa mikä maksoi paljon, oli mekkokangas. Muuten ei juurikaan tullut kustannuksia, kun kampauksen ja meininkin tein itse. Näytin siltä, kuin olisin hypännyt aikakoneella suoraan 50-luvulle, ja niin näyttivät morsian, sulhanen ja bestmankin. Kutsuissa luki selvästi, että teemana on 50-luku. Meidän neljän lisäksi vain tulevilla anopeilla oli molemmilla 50-luvun tyyliset mekot päällä, ja yhdellä sukulaisella 50-luvun tyyliset korvikset, ja kaulakoru. Kenelläkään muulla ei ollut teemaan liittyviä asuja, eikä minkäänlaista rekvisiittaa ollut. Se tuntui typerältä. Olisihan vieraat voineet kunnioittaa edes sen verran hääparin toivetta, että olisivat vieraat voineet edes vaikka laittaa jonkinlaiset 50-luvun kampaukset, tai vaikka naispuoliset vieraat etsiä edes jonkun halvan mekon kirpparilta, mikä olisi maksanut alle 10€. Ihmiset jotka olivat häissä vieraina eivät vain viitsineet vaivautua. Jos rahaa on vähän, niin voihan teemahäihin todella laittaa vaikka jonkun aiheeseen liittyvän halvan korun, tai tehdä vaikkapa naamarin lapsille. Ei tarvi ostaa mitään kallista, eikä koko asun tarvitse liittyä teemaan.
En tiedä, ilmeisesti jossain Helsingissä ei sitten tarvitse muuta kuin kävellä kirppikselle ja heti on valittavana monta fiftarihenkistä mekkoa koossa 46-48 alle 10€ hintaan, mutta ei tuo ihan joka puolella Suomea noin yksinkertaista ole. Meillä ei löydy sadan kilometrin säteellä kirpputoria, josta löytyisi edes aikuisten vaatteita ja isoja kokoja niitä ei löydy kauempanakaan olevilta kirpputoreilta, puhumattakaan siitä, että vaatteen pitäisi vielä olla tyyliltään tiettyyn vuosikymmeneen sopiva.
Mutta kun se fiftarimekon löytyminen kirpparilta on sinulle niin yksinkertaista ja helppoa, niin miksi ihmeessä ompelit oman juhla-asusi kalliista kankaasta? Miksi et mennyt kirppikselle ja ostanut valmista mekkoa alle kympillä?
No sen fiftari mekon saa kympillä netistä siellä perähikiälläkin.
Neuvo Ap:lle: aloita toinen ketju aiheena "perheeni kutsuttiin häihin teemalla xxx. Mitä pukisin, kun en halua maksaa itseäni kipeäksi vaatteista, joita käytän ehkä vain kerran?" Kekseliäiltä av-mammoilta saat varmasti hyviä ideoita.
En ole onneksi koskaan saanut kutsua moisiin naamiaishäihin. Saattaisin jättää menemättä. Ei vain jaksaisi aikuisena enää innostua tuollaisiin naamiaisjuhliin.
Teemahäitä hössöttävät ihmiset kuvittelevat, että heidän tärkeä päivänsä on kaikille muillekin tärkeä ja ikimuistoinen ja ainutlaatuinen.
Ei ole. Ne ovat vain häät. Kaverin häät/sukulaisen häät. Ei mikään elämän tärkein päivä, ei mitään ainutlaatuista. En sano tätä pahalla, tykkään käydä häissä ja muissakin juhlissa, mutta tuo joidenkin hääparien kupla on ihan käsittämätön. Jos viiden vuoden aikana tulee määrä X hääkutsuja, ei ne just teidän ihanat ainutlaatuiset spesiaalihäät ole mitenkään erityisiä. En halua eikä kiinnosta alkaa erityisen paljon niihin panostamaan ja miettikää jos kaikki häät ovat erilaisia hassunhauskoja ja tyylikkäitä teemoja. Naamiaiset on aika työläitä.
Sitä paitsi ne on aina naisten höpötyksiä, en ole koskaan kuullut yhdestäkään miehestä joka haluaa 20-luvun tai fiftariteemahäät.
Mä olen ajatellut pitää goottihäät. Voisinkin laittaa hääkutsuun, että jos teema ahdistaa, ei ole pakko tulla. Hääparin oma juhlahan se on. Muutenkaan en ajatellut kaiken maailman nyrpistelijäsukulaisia sinne kutsua, lähinnä omat ja miehen vanhemmat, sekä lähimmät kaverit. Ja pakkohan ei ole teeman mukaan pukeutua tai sen voi huomioida esim. jollain pienellä yksityiskohdalla omassa asussaan. Hääparihan siellä on pääosassa, eritoten kenties morsian puvun osalta, vieraiden osalta minusta riittää, että on siististi pukeutunut ja täydestä sydämestään paikalla.
Jos joku olisi ap:n negatiivisella asenteella häihini tulossa niin toivoisin hänen mieluummin jäävän kotiin. Jokainen saa pitää sellaiset häät kuin tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Teemahäitä hössöttävät ihmiset kuvittelevat, että heidän tärkeä päivänsä on kaikille muillekin tärkeä ja ikimuistoinen ja ainutlaatuinen.
Ei ole. Ne ovat vain häät. Kaverin häät/sukulaisen häät. Ei mikään elämän tärkein päivä, ei mitään ainutlaatuista. En sano tätä pahalla, tykkään käydä häissä ja muissakin juhlissa, mutta tuo joidenkin hääparien kupla on ihan käsittämätön. Jos viiden vuoden aikana tulee määrä X hääkutsuja, ei ne just teidän ihanat ainutlaatuiset spesiaalihäät ole mitenkään erityisiä. En halua eikä kiinnosta alkaa erityisen paljon niihin panostamaan ja miettikää jos kaikki häät ovat erilaisia hassunhauskoja ja tyylikkäitä teemoja. Naamiaiset on aika työläitä.
Sitä paitsi ne on aina naisten höpötyksiä, en ole koskaan kuullut yhdestäkään miehestä joka haluaa 20-luvun tai fiftariteemahäät.
Jos joku minulle oikeasti tärkeä ihminen menee naimisiin niin kyllä se päivä on minullekin ikimuistoinen ja parastani pistän, kun niihin valmistaudun. Tärkeintä kenties se hyvä asenne, ei se, miten monen tonnin ryysyissä sinne menee?
Jos kutsussa sanotaan, että teeman mukaisesti pukeutuminen ei ole pakollista, hyödyntäisin tätä enkä pukeutuisi teeman mukaisesti, ellei se sitten ilman ylimääräistä vaivaa ja rahaa onnistuisi. Muussa tapauksessa jättäisin osallistumatta häihin.
En ole niin innostunut häistä, että alkaisin kauheasti ylimääräistä aikaa ja rahaa panostamaan pukeutumiseeni, enkä todellakaan alkaisi koluamaan kirppiksiä läpi jonkun teema-asun toivossa. Hääjuhlassa haluan kuitenkin olla juhlavasti pukeutunut, naamiaiset ovat sitten erikseen. Mulla ei myöskään ole kaapit täynnä eri vuosikymmenien asusteita, ylipäätään omistan varsin vähän vaatteita enkä ole kiinnostunut hankkimaan sellaisia vaatteita, joita en käyttäisi kuin kerran. Jos ei hääpari hyväksy vierailtaan normaalia juhlapukeutumista, ei heidän häänsä ole minua varten.
En voi kuin ihmetellä näitä tämän ketjun muutamia kommentteja, joissa ollaan sitä mieltä, että jos ei halua hääparin määrittelemän teeman mukaisesti pukeutua, ei tarvitse osallistua koko häihin. Siinä vaiheessa kun vieraiden pukeutuminen on tärkeämpää kuin se, voivatko vieraat osallistua juhlaan, kannattaa miettiä mitä varten vieraita ylipäätään kutsuu. Onko heidän tarkoitus olla osa rekvisiittaa vaiko läheisiä ihmisiä joiden toivoo aidosti tulevan juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä esim?
Vierailija kirjoitti:
kokemustämäkin kirjoitti:
En tiedä, ilmeisesti jossain Helsingissä ei sitten tarvitse muuta kuin kävellä kirppikselle ja heti on valittavana monta fiftarihenkistä mekkoa koossa 46-48 alle 10€ hintaan, mutta ei tuo ihan joka puolella Suomea noin yksinkertaista ole. Meillä ei löydy sadan kilometrin säteellä kirpputoria, josta löytyisi edes aikuisten vaatteita ja isoja kokoja niitä ei löydy kauempanakaan olevilta kirpputoreilta, puhumattakaan siitä, että vaatteen pitäisi vielä olla tyyliltään tiettyyn vuosikymmeneen sopiva.
Mutta kun se fiftarimekon löytyminen kirpparilta on sinulle niin yksinkertaista ja helppoa, niin miksi ihmeessä ompelit oman juhla-asusi kalliista kankaasta? Miksi et mennyt kirppikselle ja ostanut valmista mekkoa alle kympillä?
Ei fiftari-asun tarvitse olla jokin mekko. Esim. myös nämä tyylit on helppo toteuttaa normaaleilla vaatteilla:
https://i.pinimg.com/originals/5a/0c/af/5a0caf62aa61e8787f484428c75f80a…
https://i.pinimg.com/736x/bf/25/69/bf2569bcb259a1bdefc208bc281ed014--s-…
https://vintagedancer.com/wp-content/uploads/1950s-pants-UV.jpg
https://i.pinimg.com/736x/99/02/70/9902709fa33a1add21ad0345f8680a63--ro…
http://cf.ltkcdn.net/womens-fashion/images/std/148494-283x424-50s-inspi…
https://i.pinimg.com/736x/ca/53/43/ca5343b77fa7f6759e630eec562b48cd--s-…
https://i.pinimg.com/736x/a4/25/6c/a4256c9b1ee2ee0a2184b70ed143a8cb--s-…
Siisti neuletakki, jonka rinnuksiin laittaa vaikka ison kukan, päähän huivi 50-luvun tyyliin ja vyötäröltä lähtevä hame. Kaikki vaatekappaleet tosi helppo löytää kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä esim?
Et ole esim. Facebook kirppiksistä kuullut?
Ymmärräthän että tässä EI tarkoiteta vintagevaatetta vaan vaikka kellohelmaista mekkoa tai hametta? Noita löytyy kiinakopiona pilvin pimein, laatu ei ole välttis hyvä mutta kyllä niillä yhdet häät juhlii.
Ja kyllä, meillä nimenomaan sulhanen halusi 50-luku teema häät. Sellaiset myös pidettiin.
Kaveri ukko halusi 20-luvun kieltolaki häät. Oli kivat juhlat "salakapakoineen" etc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän periaatteessa hääpari voi edes vaatia sitä juhlapukeutumista. Ihmiset voivat ihan verkkareissa tästä lähtien mennä häihin, kun "juhlavaatteet maksaa eikä niitä tule muutenkaan usein käytettyä".
Halvintahan on olla menemättä mihinkään. Ilta baarissa maksaa, mutta jos ei mene, jää käteen enemmän rahaa. Etelänmatka maksaa, mutta jos ei pidäkään lomaa vaan käy vain töissä, jää enemmän rahaa.
Mitä sitä rahaa laittamaan yhtään mihinkään. Istuu vaan kotona.
Miksi niitä juhlapukuja pitäisi ostaa uusi jokaista juhlaa varten, kun välillä morsian tykkää star trekistä ja välillä games of thronesta ja välillä haluaa keltamustaa? Kaikkia ei edes periaattesta kiinnosta ostaa kertakäyttövaatteita. Eikä varsinkaan heitä joiden oikeasti pitäisi käyttää ne rahat vaikka lasten kouluvaatteisiin. Neljän hengen perheelle teemavaatetus ei ole pikkujuttu. Mutta kai se ulkonäkö on tärkeintä siinä juhlimisessa, kun mielummin toivotaan ettei edes muuten tultaisi paikalle.
Startrek-häihin laittaisin color block-kotelomekon, joka löytyy jo kaapista. Se muistuttaa vähän Startrek-uniformua. Lisäisin siihen kultaisen rintaneulan.
Games of Thrones -häihin laittaisin varmaankin tuollaisen maksimekon, jota täällä jo ehdotettiinkin. Sellainenkin löytyy omasta takaa. Hiukset letittäisin Daenerys-tyylisesti.
Kelta-mustaan hääjuhlaan laittaisin varmaan mustapohjaisen asun, ja keltaista toisin asusteissa esille. Ei ole oikein nimittäin keltaisia vaatteita juurikaan. Ehkä voisin jotakin edullista keltaista jopa ostaa kirppikseltä.
Minusta teemahäät olisi ihanat.
Yleensä niitä teema-asuja saa tuunaamalla ihan helposti ja edullisti. Kyllähän niihin yleensä riittää, että hankkii jotain teemaan sopivaa rekvisiittaa ja muuten käyttää jotain jo olemassa olevaa vaatetta.
Lapsillekin ostaisin mieluummin teemaan sopivat vaatteet kuin jotain tylsiä juhla-asuja.
Meillä on jo hyvin monet puvut ja niihin sopivat kengät hankittu lapsille. Tytöt ehkä voivat käyttää niitä juhlavaatteita muulloinkin. Omat lapseni ovat kuitenkin poikia ja heillä käyttökerta jää aina siihen yhteen.
Joku teema-asu voisi olla heillekin mielekkäämpi ja sille saattaisi löytyä käyttöä myöhemmin leikeissä tai vaikka päiväkodin/koulun naamiaisissa.