Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..

Vierailija
26.09.2017 |

Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.

Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut paljon sijaisena alaluokilla ja ymmärrän hyvin että miksi näin tehdään. Ymmärrän myös miksi vanhemmat eivät ole tyytyväisiä tästä. Koettakaa kuitenkin ymmärtää että jonkinlainen tasapaino täytyy säilyttää,koska jos kaikki ongelmatapaukset ovat yhdessä luokassa niiden kanssa ei ihan oikeasti kukaan pärjää. Opettajalle se on ihan täyttä helvettiä. Joudun sijaistamaan tällaiseen hirviöluokkaan viikoksi ja olin sen viikon jälkeen ihan henkisesti loppu. Valitettavasti tässä yhteiskunnassa ne mukavat ja hiljaiset kärsivät, mutta ei niitä ongelmatapauksia voi uloskaan potkaista. :(

T. Kovia kokenut ekaluokan sijainen

Olit viikon päästä loppu, entä nämä pakolla luokkaa vaihtavat pienet? Vähintään kuuden vuoden vuoden helvetti edessä. Reilua? Sä olet itse ammattisi valinnut, nämä luokanvaihtajat eivät.

Vierailija
62/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi, ei kovin suositeltava konsti on kertoa tilanne lapselle ja antaa hänen reagoida negatiivisesti. Sitten voisit tähän negatiiviseen reaktioon vedoten koittaa saada siirron estettyä. Tämä vaatisi sen, että lapsen negatiivinen reaktio olisi näkyvä (esim. itkee asiaa koulussa) jolloin opettajan on otettava reaktio huomioon. 

Lapsen on todella vaikeaa näyttää tunteita yhtään vieraassa ympäristössä. Kotona toki ihan normaalisti itkee jne. Mutta mietitään, kiitos.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissähän tilanne on jo se, että vanhemmat koulushoppaa. Kaikki kynnelle kykenevät pelastaa itsensä yksityiskouluihin ja painotetuille luokille.

Kaupunki käy torjuntataistelua ja esim Itiksen peruskoulussa ns kieliluokat hajautettiin normiluokkiin. Ainoa seuraus on ollut se, että sinne ei mene enää esim Marjaniemen lapsia ollenkaan.

Vinouma jatkuu ja jatkuu, mutta Helsingissä ei oikeesti pysty pakottamaan perheitä ihan kaikkeen koska kouluja on.

Helsinki tekee kyllä kaikkensa koulushoppailun estämiseksi. Meidän alueella on lähes mahdotonta saada lasta muualle kuin lähikouluun. Tämän vuoksi mun lapsi on hakemassa yläkoulun musiikkiluokalle, vaikka ei edes ole niin kovin kiinnostunut musiikista. Jos ei saa musiikkiluokkapaikkaa, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Yksityisiin kouluihin pitäisi käytännössä ymmärtää hakea jo ekaluokalta ja vaihtaminen kesken peruskoulun on aika mahdotonta. Esikoisen kohdalla oltiin vielä sinisilmäisiä ja luotettiin siihen, että lähikoulu on paras ja että kaikissa peruskouluissa saa riittävän hyvää opetusta. Karulla tavalla on käynyt ilmi, että näin ei todellakaan ole.

Niin tekee. Meilläkin on kahden lapsen kanssa ollut se prosessi käynnissä siitä asti kun esikoinen oli kaksi. Molemmat käyneet yksityiskoulun eskarin ja toinen on yksityiskouluputkessa ollut koko ajan. Toinen kävi painotetussa opetuksessa kuusi luokkaa ja nyt on valtion koulussa. Kaupungin lukiot on myös kyllä ehdoton nounou, Ressua lukuunottamatta.

Joka nivelvaiheessa on juostu pääsykokeissa, neljävuotiaasta asti.

Vierailija
64/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut paljon sijaisena alaluokilla ja ymmärrän hyvin että miksi näin tehdään. Ymmärrän myös miksi vanhemmat eivät ole tyytyväisiä tästä. Koettakaa kuitenkin ymmärtää että jonkinlainen tasapaino täytyy säilyttää,koska jos kaikki ongelmatapaukset ovat yhdessä luokassa niiden kanssa ei ihan oikeasti kukaan pärjää. Opettajalle se on ihan täyttä helvettiä. Joudun sijaistamaan tällaiseen hirviöluokkaan viikoksi ja olin sen viikon jälkeen ihan henkisesti loppu. Valitettavasti tässä yhteiskunnassa ne mukavat ja hiljaiset kärsivät, mutta ei niitä ongelmatapauksia voi uloskaan potkaista. :(

Mä ymmärrän kyllä tarpeen tehdä muutoksia. En vaan usko, että tämä on oikea tapa.

Ap

Vierailija
65/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiltti ja mukava oppilas, joka joutui tuollaiseen ongelmaluokkaan. Puoli vuotta kesti, mutta joulun jälkeen alkoi jatkuva sairaslomakierre, milloin oli kovaa päänsärkyä, milloin vatsa kipeänä. Lääkärin mukaan kyse stressistä. Koulu ei suostunut tekemään asian hyväksi yhtään mitään, siellä vain valiteltiin tilannetta ja kohoteltiin hartioita. Onneksi pari pahinta gangstaa muutti pois alueelta ja luokka rauhoittui.

Vierailija
66/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa suostu. Joko tuossa toisessa luokassa on kädetön opettaja, joka ei pärjää luokan kanssa tai sitten sinne on osunut poikkeuksellisen paljon häiriköitä. Kummassakin tapauksessa oikea tapa auttaa luokkaa on lisätä sinne resurssia. Joko lisää jakotunteja tai luokkaan opettajan avuksi erityisopettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja. Älä missään tapauksessa uhraa lapsesi koulunkäyntiä tällaiseen. Nosta kova äläkkä!!Sinulle todennäköisesti puhutaan kauniisti ja houkutellaan korulaiseilla. Totuus luokasta on kuitenkin se, mitä yllä sanoin.

T. Alakoulun ope

Vierailija
67/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Koululla on aika vapaat kädet päättää luokkajaosta, eikä oppilaalla ole lakiin perustuvaa oikeutta olla juuri tietyn luokan oppilaana. Käytännössä kuitenkin voi heittäytyä hankalaksi, valittaa, kirjelmöidä, soittaa rehtorin esimiehelle ja esimiehen esimiehelle ja pitää melua asiasta. Tällainen väsytystaktiikka voi onnistua, tai sitten ei. Voit myös (uhata) ottaa lapsen kotiopetukseen.

Rakentavammin voisi lähestyä asiaa niin, että etsii kaikille osapuolille parempaa ratkaisua kuin nyt ehdotettu. Voisiko pojan paras kaveri siirtyä myös? Voit myös vaatia pojalle erityistä tukea siirron toteutumisen jälkeen, jotta varmistetaan että hän pääsee mukaan uuden luokan kuvioihin ja saa kavereita.

Käytännössä kiltit ja hyvät oppilaat on peruskoulussa aika laajasti valjastettu ns. heikomman aineksen tukioppilaiksi, suuri osa vastentahtoisesti ja ilman, että asiasta on lainkaan oppilaan huoltajien kanssa juteltu. Mun kiltit ns. kympin tytöt laitetaan aina villien ja häiriköiden pariksi, koska uskotaan, että

a) kiltti tyttö rauhoittaa häirikön - tätä ei todellisuudessa tapahdu vaan häirikkö saa viereensä ns. pehmeän kohteen jota on helppo kiusata

b) kympin tyttö pystyy oppimaan asiat vaikka parina on heikkotasoinen häirikkö - meillä näin onkin, mutta vain siksi että käymme kotona läpi asiat, joita lapset eivät koulussa häiriköinnin takia ole pystyneet opiskelemaan

c) kiltti kympin tyttö toimii mielellään apuopettajana ja tukiopettaa viereensä istutettua häirikköä - todellisuudessa se kiltti oppilas kärsii hiljaisesti ja hänen oma opiskelumotivaationsa laskee kuin lehmän häntä

Itse olen ryhtynyt säästämään, jotta voin kustantaa lastenlasteni koulunkäynnin yksityisessä koulussa, joita toivon mukaan on siihen mennessä tullut Suomeenkin.

Rakentava haluan nimenomaan olla, en vaan usko että parhaiden kavereiden vanhemmat olisivat kovin iloisia, joa ehdottaisin näiden siirtymistä. Oikeasti itkettää vaan, en tiedä mitä tehdä.

Ap

Vierailija
68/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin eskarissa yritettiin ilmeisesti tasata ryhmiä. Oma hyväkäytöksinen lapsi oli ja pysyi ryhmässä, rauhalliset kaverit hajautettiin ryhmiin ja tilalle siirrettiin häiriköt. No, onneksi lapsi on fiksu ja kertoi meille vanhemmille varmista (kaverit katoavat, ei halua leikkiä kiusaajien ja kiroilevien lasten kanssa).

Ilmoitin kantani saman tien esiopetusaika lto lle sekä päiväkodin johtajalle. Tämä ei missään nimessä käy, eikö kenenkään vanhemman tule tällaiseen suostua. Meillähän tätä ei markkinoitu, mutta kyllä homma oli aika nopeasti selvää meillekin. Kyse on oman lapsesi koulutuksesta. Naurettavaa, että niiden lasten pitäisi toimia jonain sosiaalisena tasaajana, joihin on panostettu ja joiden kasvatuksessa on onnistuttu. Sosiaalinen tasaus tarkoittaa myös oman lapsesi koulumenestyksen ja joulurauhan heikkenemistä, eli tosiaankin tasaa.

Vierailija
69/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota samaa on omille lapsille yritetty (3 kpl) jokaiseille jossain vaiheessa. Jos ei pkodissa niin sitten just 1-2lla. Joka kerta olen sen kieltänyt. Itse olen yläasteeni viettänyt tuollaisena tasapainona, ja oli elämäni karmein 3 vuotta. Ei vaan valitettavasti ole mun lasten asia kärsiä siitä, että joku/jotkut eivät viitsi kasvattaa lapsiaan. Kuopuksen kohdalla pkodissa tehtiin tuon tyyppinen liike vähän mun tietämättä, mutta siinä oli vaan kyse leikiryhmän perustamisesta, jossa mun lapsi oli sitten opettamassa leikkitaitoja muille, tämä onneksi kokoontui vaan muutaman kerran viikossa. Kun sain tän selville ilmaisin kyllä tyytymättömyyteni tähänkin. Lapselle tuo oli kuitenkin OK, joten annoin sen sitten olla.  

Vierailija
70/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Onko tuollainen muka mahdollista? Voiko siitä kieltäytyä? Idioottimaisempaa ole taas hetkeen kuullut.

Eli opettajat teetättävät omia töitään hyvin menestyvillä toisilla lapsilla. .....   Järkyttävää.  Onko edes laillista.  Valittakaa Opetushallitukseen ja älkää suostuko siirtoon.  Olet kasvattanut lapsesi hyvin ja asut varmaan osittain koulunkin takia määrätyllä  alueella.  Sitten lapsesi siirretäänkin toiseen kouluun....  Erotetaan kavereistaan.  Eli rangaistaan hyvästä käytöksestä ja menestymisestä koulussa.  Voihan olla että nuo toisen luokan häiriköt eivä opikaan lapseltasi vaan lapsesi oppiikin heiltä....

Vierailija
71/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Koululla on aika vapaat kädet päättää luokkajaosta, eikä oppilaalla ole lakiin perustuvaa oikeutta olla juuri tietyn luokan oppilaana. Käytännössä kuitenkin voi heittäytyä hankalaksi, valittaa, kirjelmöidä, soittaa rehtorin esimiehelle ja esimiehen esimiehelle ja pitää melua asiasta. Tällainen väsytystaktiikka voi onnistua, tai sitten ei. Voit myös (uhata) ottaa lapsen kotiopetukseen.

Rakentavammin voisi lähestyä asiaa niin, että etsii kaikille osapuolille parempaa ratkaisua kuin nyt ehdotettu. Voisiko pojan paras kaveri siirtyä myös? Voit myös vaatia pojalle erityistä tukea siirron toteutumisen jälkeen, jotta varmistetaan että hän pääsee mukaan uuden luokan kuvioihin ja saa kavereita.

Käytännössä kiltit ja hyvät oppilaat on peruskoulussa aika laajasti valjastettu ns. heikomman aineksen tukioppilaiksi, suuri osa vastentahtoisesti ja ilman, että asiasta on lainkaan oppilaan huoltajien kanssa juteltu. Mun kiltit ns. kympin tytöt laitetaan aina villien ja häiriköiden pariksi, koska uskotaan, että

a) kiltti tyttö rauhoittaa häirikön - tätä ei todellisuudessa tapahdu vaan häirikkö saa viereensä ns. pehmeän kohteen jota on helppo kiusata

b) kympin tyttö pystyy oppimaan asiat vaikka parina on heikkotasoinen häirikkö - meillä näin onkin, mutta vain siksi että käymme kotona läpi asiat, joita lapset eivät koulussa häiriköinnin takia ole pystyneet opiskelemaan

c) kiltti kympin tyttö toimii mielellään apuopettajana ja tukiopettaa viereensä istutettua häirikköä - todellisuudessa se kiltti oppilas kärsii hiljaisesti ja hänen oma opiskelumotivaationsa laskee kuin lehmän häntä

Itse olen ryhtynyt säästämään, jotta voin kustantaa lastenlasteni koulunkäynnin yksityisessä koulussa, joita toivon mukaan on siihen mennessä tullut Suomeenkin.

Rakentava haluan nimenomaan olla, en vaan usko että parhaiden kavereiden vanhemmat olisivat kovin iloisia, joa ehdottaisin näiden siirtymistä. Oikeasti itkettää vaan, en tiedä mitä tehdä.

Ap

Sun ei tarvi olla rakentava, eikä ymmärtäväinen. Sun tehtäväsi on pitää sun lapsen puolia ja tässä tapauksessa olla suostumatta vaihtoon. Tuo ylempi lainaus on niin totta siitä, että luokat pyörivät häiriköiden ehdoilla ja normaalit, sosiaaliset, kiltit lapset joutuvat olemaan näiden häiriköiden tukioppilaita. Mulla tulee paha olo jo siitä, kuinka pehmeästi suhtaudut tähön asiaan. Kasvata nyt selkäranka itsellesi ja lakkaa nyyhkimästä. Sun lapsen tehtävä ei ole tasapainottaa mitään, vaan koulun tehtävä on löytää häiriköille sellaiset tukitoimet, että ne toimii.

Vierailija
72/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun ei tarvi olla rakentava, eikä ymmärtäväinen. Sun tehtäväsi on pitää sun lapsen puolia ja tässä tapauksessa olla suostumatta vaihtoon. Tuo ylempi lainaus on niin totta siitä, että luokat pyörivät häiriköiden ehdoilla ja normaalit, sosiaaliset, kiltit lapset joutuvat olemaan näiden häiriköiden tukioppilaita. Mulla tulee paha olo jo siitä, kuinka pehmeästi suhtaudut tähön asiaan. Kasvata nyt selkäranka itsellesi ja lakkaa nyyhkimästä. Sun lapsen tehtävä ei ole tasapainottaa mitään, vaan koulun tehtävä on löytää häiriköille sellaiset tukitoimet, että ne toimii.

Tällainen mä olen ja niin on lapsikin. Rakentava ikävissäkin olosuhteissa.

Ap

Vierailija
73/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun oikeus on järjestestää opetusryhmät järkeväksi katsomallaan tavalla eli tuohon ei tarvita huoltajan suostumusta. Yleensä järjestelyt tietysti tehdään yhteistyössä ja huoltajia kuullen. Mutta pakko ei ole valitus ei tule menemään läpi.

Vierailija
74/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun oikeus on järjestestää opetusryhmät järkeväksi katsomallaan tavalla eli tuohon ei tarvita huoltajan suostumusta. Yleensä järjestelyt tietysti tehdään yhteistyössä ja huoltajia kuullen. Mutta pakko ei ole valitus ei tule menemään läpi.

Näin se taitaa olla. Hyvällä ja kiltillä oppilaalla ei käytännössä ole lainkaan oikeusturvaa, hänen olosuhteitaan voidaan koulussa huonontaa ihan kuinka paljon tahansa. Huoltajan mahdollisuudet puuttua tilanteeseen voidaan kiteyttää seuraavasti:

- Huoltaja pitää asiasta melua siinä toiveessa, että se saa tahtonsa perille, joka eniten huutaa ja joka meuhkaamisellaan väsyttää virkamiehet/koulun rehtorin

- ottaa lapsen kotiopetukseen

- hakee lapsen painotettuun opetukseen (mahdollista vain nivelkohdissa, yleensä 3 lk ja 7 lk)

Vierailija
75/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussa meinattiin hajoittaa nelosluokat ja sekoittaa uuteen järjestykseen. Syynä se, että joissakin luokissa oli häiriköitä ja ongelmia liikaa. Panimme kaikki vanhemmat hanttiin, eikä sekoitusta tehty. Itseänikin hirvitti, koska lapseni on rauhallinen, ujo tapaus ja hän oli vasta tottunut tähän nykyiseenkin luokkaan ja löytänyt pari ystävää, koska tuli uutena ekalle.

Siis: kaikki vanhemmat vastustamaan.

Vierailija
76/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsi häiriköimään. Nastoja open penkille tai märkä sieni.

Vierailija
77/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavasti minunkin käsitykseni, siksi mikään virallinen valittaminen ei taida johtaa mihinkään. Ehkä itkupotkuraivari siellä palaverissa on paras keino.

Ap

Vierailija
78/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se taitaa olla. Hyvällä ja kiltillä oppilaalla ei käytännössä ole lainkaan oikeusturvaa, hänen olosuhteitaan voidaan koulussa huonontaa ihan kuinka paljon tahansa. Huoltajan mahdollisuudet puuttua tilanteeseen voidaan kiteyttää seuraavasti:

- Huoltaja pitää asiasta melua siinä toiveessa, että se saa tahtonsa perille, joka eniten huutaa ja joka meuhkaamisellaan väsyttää virkamiehet/koulun rehtorin

- ottaa lapsen kotiopetukseen

- hakee lapsen painotettuun opetukseen (mahdollista vain nivelkohdissa, yleensä 3 lk ja 7 lk)

Kotiopetus on yksi vaihtoehto, tosin silloin jää ikäluokka kontaktit vielä vähemmälle.. En tiedä auttaako sillä uhkaaminen, pitää kokeilla.

Ap

Vierailija
79/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen koulussa meinattiin hajoittaa nelosluokat ja sekoittaa uuteen järjestykseen. Syynä se, että joissakin luokissa oli häiriköitä ja ongelmia liikaa. Panimme kaikki vanhemmat hanttiin, eikä sekoitusta tehty. Itseänikin hirvitti, koska lapseni on rauhallinen, ujo tapaus ja hän oli vasta tottunut tähän nykyiseenkin luokkaan ja löytänyt pari ystävää, koska tuli uutena ekalle.

Siis: kaikki vanhemmat vastustamaan.

Jos lapsi olisi huippusosiaalinen ja räväkämpi, muutos voisi olla okei. En usko, että kaikkien vanhemmat lähtevät tähän mukaan. Eikä sitä edes kerrottu keitä nuo muut ovat, paitsi se yksi poika samalta luokalta.

Ap

Vierailija
80/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano opelle, että aiotte valittaa joka paikkaan ja kerro että olette ottaneet yhteyttä asianajajaan ja seuraavaksi iltapäivälehtiin.

Asianajajan, millä perusteella? Toki mä tuon sanon heti kun sanotte jonkun lainkohdan, mitä tämä mahdollisesti teoriassa rikkoo.

Ap

Asianajaja osaa kirjoittaa hyviä valituksia joka paikkaan johon vain valituksen asiasta voi tehdä. Kuulostaa myös vakuuttavalta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi