Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..

Vierailija
26.09.2017 |

Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.

Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan olisi iloinen, etenkin jos lapsi omalla luokallaan viihtyy. Ihan älytöntä.

Viihtyy kyllä. Samasta eskarista on monta poikaa luokalla ja ovat kaikki peruskilttejä ja rauhallisia. Uudelta luokalta ei tunne hyvin ketään, koska ovat ihan eri päiväkodeista ja eskarista tulleet.

En tiedä miten tästä voisi metelin nostaa ja kieltäytyä "kunniasta".

Ap

Valitat, valitat ja valitat.

Rehtori, opetusvirasto, aluehallintovirasto.

Niin, ja sitten joskus vuoden päästä aluehallintovirasto toteaa, että lain kirjainta ei ole rikottu.. tämä on nähty monet kerrat, kun ihmiset on yrittäneet koulujen toimintaan puuttua ns virallista tietä. Ja lapsi siirretään, haluttiin tai ei.

Ap

No meillä se hanke kaatui. Nostimme mötäkän, se oli moneen kertaan lehdissä ja minä soitin kerran päivässä opetusvirastoon. Haimme kotiopetuslomakkeet ja riitelimme.

Niin, kai mun täytyy sisäinen raivottareni kaivaa nyt esiin ja todeta, että lapsi ei luokkaa vaihda. Maksoi mitä maksoi.

Ap

Helsingissä koko opetustoimi on iso vitsi. Täällä äidit kouliutuu raivottariksi.

Nyt vaan et suostu.

Vierailija
42/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simppeli kikka: lapsesi alkaa heti häiriköidä olan takaa.

Hei mahtava idea. Täytyy ehkä alkaa opettaa häntä ilkeäksi häiriköksi.. ihanaa kiitos, kommenttisi sai minut hymyilemään, vaikkei tulekaan onnistumaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne voi mennä myös seuraamaan opetusta. Istut päivästä toiseen ja kirjaat ihan kaiken.

Vierailija
44/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä koulutussäästöt on ihan kamalia! Kärsijiksi jää viattomat lapset. Todennäköisesti häirikköluokka tarvitsisi pari koulunkäyntiavustajaa luokkaan ja koulupsykologin apua, mutta halvemmaksi tulee siirrellä oppilaita...

Vierailija
45/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan olisi iloinen, etenkin jos lapsi omalla luokallaan viihtyy. Ihan älytöntä.

Viihtyy kyllä. Samasta eskarista on monta poikaa luokalla ja ovat kaikki peruskilttejä ja rauhallisia. Uudelta luokalta ei tunne hyvin ketään, koska ovat ihan eri päiväkodeista ja eskarista tulleet.

En tiedä miten tästä voisi metelin nostaa ja kieltäytyä "kunniasta".

Ap

Valitat, valitat ja valitat.

Rehtori, opetusvirasto, aluehallintovirasto.

Niin, ja sitten joskus vuoden päästä aluehallintovirasto toteaa, että lain kirjainta ei ole rikottu.. tämä on nähty monet kerrat, kun ihmiset on yrittäneet koulujen toimintaan puuttua ns virallista tietä. Ja lapsi siirretään, haluttiin tai ei.

Ap

No meillä se hanke kaatui. Nostimme mötäkän, se oli moneen kertaan lehdissä ja minä soitin kerran päivässä opetusvirastoon. Haimme kotiopetuslomakkeet ja riitelimme.

Niin, kai mun täytyy sisäinen raivottareni kaivaa nyt esiin ja todeta, että lapsi ei luokkaa vaihda. Maksoi mitä maksoi.

Ap

Helsingissä koko opetustoimi on iso vitsi. Täällä äidit kouliutuu raivottariksi.

Nyt vaan et suostu.

Tämä Vantaalla, samaa vitsiä täälläkin.

Ap

Vierailija
46/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano opelle, että aiotte valittaa joka paikkaan ja kerro että olette ottaneet yhteyttä asianajajaan ja seuraavaksi iltapäivälehtiin.

Asianajajan, millä perusteella? Toki mä tuon sanon heti kun sanotte jonkun lainkohdan, mitä tämä mahdollisesti teoriassa rikkoo.

Ap

Vierailija
47/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne voi mennä myös seuraamaan opetusta. Istut päivästä toiseen ja kirjaat ihan kaiken.

Niin, töissäkin pitäisi joskus ehtiä käymään..

Ap

Vierailija
48/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä koulutussäästöt on ihan kamalia! Kärsijiksi jää viattomat lapset. Todennäköisesti häirikköluokka tarvitsisi pari koulunkäyntiavustajaa luokkaan ja koulupsykologin apua, mutta halvemmaksi tulee siirrellä oppilaita...

Aamen, en voisi olla enempää samaa mieltä

Ap

Vierailija
49/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano opelle, että aiotte valittaa joka paikkaan ja kerro että olette ottaneet yhteyttä asianajajaan ja seuraavaksi iltapäivälehtiin.

Asianajajan, millä perusteella? Toki mä tuon sanon heti kun sanotte jonkun lainkohdan, mitä tämä mahdollisesti teoriassa rikkoo.

Ap

On sillä kiltilläkin oppilaalla oikeutensa. Tiiraa opsi täikammalla tarkkaan ja vaadi lapselle oikeutta "yksilöä tukevaan kasvatukseen ja kehitykseen ja ystävyyssuhteiden luomiseen", mitkä kaikki kaupunki nyt vaarantaa.

Vierailija
50/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ne montaa päivää sua siellä jaksa.😂

Vierailija
51/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi noin kun itse olin peruskoulussa. Lapseni osalta siirto tapahtuisi vain kuolleen ruumiini yli.

Vierailija
52/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On sillä kiltilläkin oppilaalla oikeutensa. Tiiraa opsi täikammalla tarkkaan ja vaadi lapselle oikeutta "yksilöä tukevaan kasvatukseen ja kehitykseen ja ystävyyssuhteiden luomiseen", mitkä kaikki kaupunki nyt vaarantaa.

Joo, mä otan perusopetuslain yms iltalukemiseksi tänään.

Ap

Vierailija
53/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ne montaa päivää sua siellä jaksa.😂

Itseasiassa nyt kun sanot, ihan potentiaalinen idea.

Ap

Vierailija
54/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Koululla on aika vapaat kädet päättää luokkajaosta, eikä oppilaalla ole lakiin perustuvaa oikeutta olla juuri tietyn luokan oppilaana. Käytännössä kuitenkin voi heittäytyä hankalaksi, valittaa, kirjelmöidä, soittaa rehtorin esimiehelle ja esimiehen esimiehelle ja pitää melua asiasta. Tällainen väsytystaktiikka voi onnistua, tai sitten ei. Voit myös (uhata) ottaa lapsen kotiopetukseen.

Rakentavammin voisi lähestyä asiaa niin, että etsii kaikille osapuolille parempaa ratkaisua kuin nyt ehdotettu. Voisiko pojan paras kaveri siirtyä myös? Voit myös vaatia pojalle erityistä tukea siirron toteutumisen jälkeen, jotta varmistetaan että hän pääsee mukaan uuden luokan kuvioihin ja saa kavereita.

Käytännössä kiltit ja hyvät oppilaat on peruskoulussa aika laajasti valjastettu ns. heikomman aineksen tukioppilaiksi, suuri osa vastentahtoisesti ja ilman, että asiasta on lainkaan oppilaan huoltajien kanssa juteltu. Mun kiltit ns. kympin tytöt laitetaan aina villien ja häiriköiden pariksi, koska uskotaan, että

a) kiltti tyttö rauhoittaa häirikön - tätä ei todellisuudessa tapahdu vaan häirikkö saa viereensä ns. pehmeän kohteen jota on helppo kiusata

b) kympin tyttö pystyy oppimaan asiat vaikka parina on heikkotasoinen häirikkö - meillä näin onkin, mutta vain siksi että käymme kotona läpi asiat, joita lapset eivät koulussa häiriköinnin takia ole pystyneet opiskelemaan

c) kiltti kympin tyttö toimii mielellään apuopettajana ja tukiopettaa viereensä istutettua häirikköä - todellisuudessa se kiltti oppilas kärsii hiljaisesti ja hänen oma opiskelumotivaationsa laskee kuin lehmän häntä

Itse olen ryhtynyt säästämään, jotta voin kustantaa lastenlasteni koulunkäynnin yksityisessä koulussa, joita toivon mukaan on siihen mennessä tullut Suomeenkin.

Vierailija
55/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut paljon sijaisena alaluokilla ja ymmärrän hyvin että miksi näin tehdään. Ymmärrän myös miksi vanhemmat eivät ole tyytyväisiä tästä. Koettakaa kuitenkin ymmärtää että jonkinlainen tasapaino täytyy säilyttää,koska jos kaikki ongelmatapaukset ovat yhdessä luokassa niiden kanssa ei ihan oikeasti kukaan pärjää. Opettajalle se on ihan täyttä helvettiä. Joudun sijaistamaan tällaiseen hirviöluokkaan viikoksi ja olin sen viikon jälkeen ihan henkisesti loppu. Valitettavasti tässä yhteiskunnassa ne mukavat ja hiljaiset kärsivät, mutta ei niitä ongelmatapauksia voi uloskaan potkaista. :(

T. Kovia kokenut ekaluokan sijainen

Vierailija
56/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissähän tilanne on jo se, että vanhemmat koulushoppaa. Kaikki kynnelle kykenevät pelastaa itsensä yksityiskouluihin ja painotetuille luokille.

Kaupunki käy torjuntataistelua ja esim Itiksen peruskoulussa ns kieliluokat hajautettiin normiluokkiin. Ainoa seuraus on ollut se, että sinne ei mene enää esim Marjaniemen lapsia ollenkaan.

Vinouma jatkuu ja jatkuu, mutta Helsingissä ei oikeesti pysty pakottamaan perheitä ihan kaikkeen koska kouluja on.

Vierailija
57/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi, ei kovin suositeltava konsti on kertoa tilanne lapselle ja antaa hänen reagoida negatiivisesti. Sitten voisit tähän negatiiviseen reaktioon vedoten koittaa saada siirron estettyä. Tämä vaatisi sen, että lapsen negatiivinen reaktio olisi näkyvä (esim. itkee asiaa koulussa) jolloin opettajan on otettava reaktio huomioon. 

Vierailija
58/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ne kakaras sinne. Se on hyvä oppia muutaki kun koulua.

Vierailija
59/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta. Tuota yritettiin jo omina aikoinani toisin päin, että häirikköjä siirrettiin hyvinkäyttäytyvien ryhmään. No tuloksena häirikkö sai muutkin ympäriltä hölmöilyynsä mukaan ja mitään kehitystä ei tapahtunut, päin vastoin. Älytöntä käyttää lasta opettajan tehtävien jatkeena. 

Vierailija
60/324 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissähän tilanne on jo se, että vanhemmat koulushoppaa. Kaikki kynnelle kykenevät pelastaa itsensä yksityiskouluihin ja painotetuille luokille.

Kaupunki käy torjuntataistelua ja esim Itiksen peruskoulussa ns kieliluokat hajautettiin normiluokkiin. Ainoa seuraus on ollut se, että sinne ei mene enää esim Marjaniemen lapsia ollenkaan.

Vinouma jatkuu ja jatkuu, mutta Helsingissä ei oikeesti pysty pakottamaan perheitä ihan kaikkeen koska kouluja on.

Helsinki tekee kyllä kaikkensa koulushoppailun estämiseksi. Meidän alueella on lähes mahdotonta saada lasta muualle kuin lähikouluun. Tämän vuoksi mun lapsi on hakemassa yläkoulun musiikkiluokalle, vaikka ei edes ole niin kovin kiinnostunut musiikista. Jos ei saa musiikkiluokkapaikkaa, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Yksityisiin kouluihin pitäisi käytännössä ymmärtää hakea jo ekaluokalta ja vaihtaminen kesken peruskoulun on aika mahdotonta. Esikoisen kohdalla oltiin vielä sinisilmäisiä ja luotettiin siihen, että lähikoulu on paras ja että kaikissa peruskouluissa saa riittävän hyvää opetusta. Karulla tavalla on käynyt ilmi, että näin ei todellakaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi