Isyystesti täytyisi tehdä aina. Sen pitäisi olla automaattinen aina synnytyksen yhteydessä.
Lapsella on oikeus tietää kuka on hänen isänsä. Myös perinnöllisten tautien selvittäminen helpottuu.
Miksi rahaa tuhlataan vaikka mihin turhaan, mutta isyystestit eivät vieläkään vuonna 2017 kuulu normaaleihin testeihin? Lapsen ja miehen oikeudet ovat täysin unohdettu Suomessa.
Kommentit (843)
Vierailija kirjoitti:
Ap, kiinnostaisi tietää olisitko itse luopunut omasta isästäsi jos äitisi olisi tehnyt syrjähypyn ja pakollinen isyystesti olisi sen paljastanut. Isäsi olisi siis ottanut saman tien hatkat.
Totuus on aina parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan isäksi väitetty voi vaatia isyystestiä, ei joku vieras avioliiton ulkopuolinen vaikka oikea isä olisikin. Miehillä ei ole mitään oikeuksia tässä feministisessä Suomessa.
Voi. Ota nyt selvää asioista ennen kuin alat meuhkata.
Avioliitossa syntyneen lapsen isä on juridisesti aina äidin aviopuoliso. Jotta jonkun muun isyyttä voitaisiin edes tutkia pitää aviomiehen isyys ensin kumota. Ulkopuolinen mies ei voi tätä vaatia. Lapsi itse voi ollessaan riittävän vanha.
Ja kanteen sen kumoamiseksi voi nostaa jos epäillään ettei aviomies ole isä.
Kyllä, sen voi nostaa aviomies, aviovaimo tai lapsi itse aikuistuttuaan ei tuo mahdollinen biologinen isä. Ymmärräthän, että isyyden kumoaminen vie myös kaikki aviomiehen oikeudet lapseen kuten oikeuden huoltajuuteen tai lapsen perimysoikeuden.
Sen voi myös nostaa mies joka epäilee olevansa lapsen isä.
Ainoastaan, jos on asunut äidin kanssa yhdessä kun lapsi on siitetty. Kyse olisi siis tilanteesta, jossa äiti on virallisesti naimisissa, mutta on asunut jo puolisostaan erossa ja toisen miehen kanssa. Syrjähyppymiehet ovat täysin ulkona aviolasten isyyksien selvittelyistä elleivät aviopuolisot sitä itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus tietää kuka on hänen isänsä. Myös perinnöllisten tautien selvittäminen helpottuu.
Miksi rahaa tuhlataan vaikka mihin turhaan, mutta isyystestit eivät vieläkään vuonna 2017 kuulu normaaleihin testeihin? Lapsen ja miehen oikeudet ovat täysin unohdettu Suomessa.
Tutkimusten mukaan 96% isistä on lastensa biologisia isiä. Eli valtaosa testeistä olis täysin turhia. Lisäksi miksi ihmeessä veronmaksajien pitäis sekaantua pariskunnan täysin yksityiseen asiaan? Eikö aikuiset ihmiset kykene huolehtimaan lastensa isyydenselvityksestä ihan itse? Siihenhän on nykyisinkin täysi mahdollisuus. Eli ne miehen ja lapsen oikeudet on olemassa, niitä ei ole unohdettu. Sen kun tekee testit itse maksaen. Pitäkää vanhemmat omista ja lastenne oikeuksista huolta, älkääkä vaatiko aina muita niistä huolehtimaan. Eli itse tekemään testit jos epäilyttää. Miksi ihmeessä maksupuoli pitäis säläyttää muille. Eiköhän tässä ole muitakin, vähän tärkeämpäkin asioita maksettavana.
Niin ja älä lisäänny naisen kanssa jos et tähän luota. Tai tee ja maksa itse ne testit. Se on sun asias, ei veronmaksajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan isäksi väitetty voi vaatia isyystestiä, ei joku vieras avioliiton ulkopuolinen vaikka oikea isä olisikin. Miehillä ei ole mitään oikeuksia tässä feministisessä Suomessa.
Avioliitossa syntyneen lapsen isä on juridisesti aina äidin aviopuoliso. Jotta jonkun muun isyyttä voitaisiin edes tutkia pitää aviomiehen isyys ensin kumota. Ulkopuolinen mies ei voi tätä vaatia. Lapsi itse voi ollessaan riittävän vanha.
Kyllä, sen voi nostaa aviomies, aviovaimo tai lapsi itse aikuistuttuaan ei tuo mahdollinen biologinen isä. Ymmärräthän, että isyyden kumoaminen vie myös kaikki aviomiehen oikeudet lapseen kuten oikeuden huoltajuuteen tai lapsen perimysoikeuden.
Ei voi, jos on kyse avioliitossa syntyneestä lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä pitäisi tehdä automaattisesti ihan vain pelotevaikutuksensa takia! Saisi ehkä horot miettimään hetken ja jos ei sitä niin ainakin jäisivät nalkkiin viimeistään synnytyksessä.
Juuri olin tulossa kirjoittamaan, että olisi tästä pakkotestauksesta ainakin se hyöty, että loppuisi täällä vauvapalstalla tämä paskanvääntö siitä, että miehet muka elättää vääriä lapsia. Siinä olisi naisvihamiehellä taas yksi vinkumisen aihe vähemmän ;) Minun puolestani saatte testata joka ikisen syntyvän ja jo olemassa olevan lapsen. Sen jälkeen ei mies voi vedota siihen, ettei lapsi ole oma, jos ei jaksa tästä kiinnostua. Ja saadaan myös kattava dna-tilasto. Löytyy raiskaajat ym rikolliset helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet varmaan ihan innoissaan olisi antamassa dna-näytteitään.
Otettaisiinko se näyte heti kun mies tulee sukukypsäksi vai vasta 18 täyttäneeltä? Vai otettaisiinko näyte jo synnytyslaitoksella jokaisesta poikavauvasta?
Voisi kyllä helpottaa monien rikostenkin selvittelyssä tuollainen kattava dna-rekisteri.Koska niinhän se jouduttaisiin tekemään, jouduttaisiin ottamaan kaikilta miehiltä näytteet, jos todella olisi tarkoitus löytää varma isä jokaiselle lapselle perinnöllisten sairauksien tutkimista varten.
Isyystesti ei tarkoita DNA-rekisterin perustamista.
Samalla logiikalla kaikkien DNA tulisi ja voitaisiin kerätä jo kouluterveydenhoitajan mitatessa lasten hemoglobiinia.
Eihän pelkkä isyystesti paljasta kun, onko vai eikö joku ole lapsen isä.
Jos tutkittu mies ei ole isä, pitää olla kattava rekisteri, josta tarkistaa kuka on, ja mitä perinnöllisiä sairauksia sillä miehellä on.
Senhän ap halusi lasta varten selvittää.
Se että onko isä vai ei riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kiinnostaisi tietää olisitko itse luopunut omasta isästäsi jos äitisi olisi tehnyt syrjähypyn ja pakollinen isyystesti olisi sen paljastanut. Isäsi olisi siis ottanut saman tien hatkat.
Totuus on aina parempi vaihtoehto.
Hienoa että olet niin jalomielinen, että olet valmis luopumaan omasta isästäsi, että voitte sitten elää koko lapsikatras isättöminä tai jonkun vieraan miehen kanssa :D. Veikkaan kuitenkin että jos vaikka 10-vuotiaalta itseltäsi kysyttäisiin, vastaus olisi jotain ihan muuta. Tai jos oikeasti olisit joutunut kokemaan tällaisen tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten varmasti samaan pakettiin kuuluu järjestelmä, jossa lehtolapsista ilmoitetaan myös tuoreen isän vakituiselle kumppanille..? Kyllähän hänellä on oikeus tietää mihin perheen rahat alkavat valua..?
Tehdään rekisteri josta voi tarkistaa jokaisen kansalaisen lapset ja kenen kanssa. Siinä samalla voisi näkyä ne sairaudet niin on helppo valita itselle terve lapseton kumppani.
Siihen voisi vielä lisätä kaikki sp-taudit mitä on ollut. Joku helppo mobiilisivu että voi vaikka baarissa tarkistaa potentiaalisen seksipartnerin.
Naisten suosikkihauskamiehet eivät enää kävisi kaupaksi. :D Mulla olis niin monta hyvää tarinaa yhdestä turkulaisesta hauskamiehestä....
Meilläkin oli suosittu hauskamies. Tällä hauskamiehellä oli sitten molemmat herpekset tatissa. Melkein kaikki lähipiirin naiset kävivät tämän kollin kanssa naimassa.
Ikävä puoli tässä oli se, että tämä hauskamies luonnollisesti kertoi meille kavereille aina kaiken siitä lähtien, että käytettiinkö kumia.
Noh, eräs näistä naiduista naisista kiinnostui minusta siinä ajan kuluessa. Kiusallista. Sitten tuli puheenaiheksi seksi. Puolentunnin kiehnaamisen jälkeen totesin hänelle lopulta että "ei v*tussa panna. Sulla on sekä sukupuoliherpes että normiherpes. Piilevänä, jos ei näy. Sori.". Sitten lähdin menemään. Y-ä-k.
The more you know ja silleen. Ja kuinka ollakaan, niin eräs kaveripiiristämme sai sitten tältä neitoselta herpeksen. Ai että, tekee varmaan guuuutaa774
!
Ei olis kannattanut panna helppoa hauskamiestä. Huonosti kävi.
Mitä luultavimmin nämä naiset sanoisivat anonyymisti haastatellessa että kyllä kannatti, kaikesta huolimatta ;-).
Niin, se ero on miehissä ja naisissa: Siinä missä mies miettii että miksi h*lvetissä menin, nainen huijaa itseään: ainakin sain munaa! "autsautsatauts!"
Autsautsauts on parantunut ajat sitten, samoin kuin nainen on unohtanut tuossa yllä lesoavan miehen, mutta edelleen yön pimeydessä naisen käsi hakeutuu kohti alapäätä ja muistelemaan herkkuhetkiä häntäheikin kanssa...
Öööh... Taidat olla hauskamies?
Herpes ei "parane" ikinä, ja on sukupuolielimissä harvinaisen v*ttumainen tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettaisiinko se näyte heti kun mies tulee sukukypsäksi vai vasta 18 täyttäneeltä? Vai otettaisiinko näyte jo synnytyslaitoksella jokaisesta poikavauvasta?
Voisi kyllä helpottaa monien rikostenkin selvittelyssä tuollainen kattava dna-rekisteri.Koska niinhän se jouduttaisiin tekemään, jouduttaisiin ottamaan kaikilta miehiltä näytteet, jos todella olisi tarkoitus löytää varma isä jokaiselle lapselle perinnöllisten sairauksien tutkimista varten.
Samalla logiikalla kaikkien DNA tulisi ja voitaisiin kerätä jo kouluterveydenhoitajan mitatessa lasten hemoglobiinia.
Dna-rekisteri kannattaa perustaa samassa vaiheessa isyystestien kanssa, niin se pienentää muitakin kustannuksia. Vai onko sinulla jotain syytä vastustaa sitä, että rikokset saataisiin ratkaistua heti?
Vain isäksi tulevat tai niiksi epäillytkö tekevät mahdollisesti rikoksia? Heikkoa olkinukkeilua.
Etkö lukenut? Jokaisesta miehestä otetaan dna-näyte jo lapsuudessa, mahdollisimman varhain. Miehet tekevät suurimman osan rikoksista, joten rekisterin avulla saataisiin sekä haluamasi isyys selvitettyä että mahtavia tuloksia rikostutkinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan, jos on asunut äidin kanssa yhdessä kun lapsi on siitetty. Kyse olisi siis tilanteesta, jossa äiti on virallisesti naimisissa, mutta on asunut jo puolisostaan erossa ja toisen miehen kanssa. Syrjähyppymiehet ovat täysin ulkona aviolasten isyyksien selvittelyistä elleivät aviopuolisot sitä itse halua.
Älä anna värää tietoa. Isyyskanteen voi nostaa mies, joka pystyy todistamaan että on ollut suhteessa naiseen. Ei vaadi mitään yhdessäasumista. Näyttöä taas vaaditaan siksi, ettei kuka tahansa voi kiusantekomielessä nostella isyyskannetta. Syrjähyppymies voi siis nostaa kanteen, jos pystyy näyttää että jonkinmoista suhdetta on ollut. Esim. tekstiviestejä, sähköpostia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo raha on sitten pois taas jostain vanhustenhuollosta.
No vaikka siten, että naiset voivat maksaa itse jatkossa papa-seulontansa. Miehillähän tätäkään vastaavaa maksutonta tuktkimusta ei edes ole.
Miten tämä nyt liittyy papa-seulontaan tai miesten tutkimuksiin kun kyse oli lapsista?
Papaseulontoja ei harjoiteta hyväntekeväisyydestä vaan siinä on kyse taloudellisesta motiivista. Mikä estää teitä miehiä ryhtymästä kampanjoimaan vastaavan systeemin puolesta esim. eturauhasvaivoissa? Ai niin, akseli runkutus, pelaaminen ja kalja on niin pajon mukavampaa ja vaatii vähemmän vaivannäköä?
Sellaiset miesten vähättelyt sieltä tällä kertaa.
Pääasia on, että naisilla on etuuksia, oikeuksia ja ilmaisia tutkimuksia.
Lapsienkaan oikeuksilla ei ole mitään, pelatkoon ja runkkailkoot nekin.
Ilmaista papa-seulontaa ei kannata kadehtia. Seulontoja on melko harvoin, joten aika moni nainen maksaa lisäkertoja omasta pussistaan - itse olen maksanut joka toisen kokeen itse. Lisäksi yhteiskunnalle, eli sinullekin veronmaksajana, tulee halvemmaksi seuloa solumuutokset aikaisessa vaiheessa kuin hoitaa syöpiä hedelmällisessä iässä olevilta naisilta. Ilman testejä kohdunkaulan syöpä ei juuri varoittele itsestään - jos sen huomaa vasta oireista, se on jo pitkällä ja hoito kallista.
Juu, pääasia että sinulla on NAISENA kaikki maailman etuudet ja oikeudet.
Vapaamatkustaminen on varmaan kovin ihanaa.
Ilmainen papa-testi kerran viidessä vuodessa = kaikki maailman etuudet ja oikeudet ja vapaamatkustus. Melko kova arvo pumpulipuikon pyöräytykselle alakerrassa :D
Kustannukset ovat kuitenkin yli 17 miljoonaa euroa vuosittain.
Eikä se isyystestikään ole sitä pumpulitikun pyörittämistä kummempaa. Ja sitä ei edes tarvitse tehdä kuin kerran vs. viiden vuoden välein.
Sinulle kelpaa kuitenkin oikeudet ja etuudet, vastuu on kuitenkin samalla sinulle kovin hankalaa kantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dna-rekisteri kannattaa perustaa samassa vaiheessa isyystestien kanssa, niin se pienentää muitakin kustannuksia. Vai onko sinulla jotain syytä vastustaa sitä, että rikokset saataisiin ratkaistua heti?
Spoileri: Jos matkustelet, olet jo todennäköisesti dna-rekisterissä.
Se sormenjälki ei kerro dna:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja älä lisäänny naisen kanssa jos et tähän luota. Tai tee ja maksa itse ne testit. Se on sun asias, ei veronmaksajien.
Onpas typerä lausahdus. Tuohon kategoriaan voidaan vetää lukematon määrä itseaiheutettuja sairauksia jne.
Ensimmäisenä pitäisi poistaa laista se kahden vuoden sääntö. Avioliittoon syntyneen lapset isyydestä en pääse myöhemmin eroon. Tästähän oli joku aika sitten juttuakin. Nainen oli saanut kaksoset ja onnistui salaamaan tiedon oikeasta isästä riittävän kauan ja kun totuus paljastui, niin se oli liian myöhäistä. Naisen kanssa aviossa ollut mies joutuu maksamaan elareita, vaikka ei ole edes oikeasti lasten isä. Mielestäni erittäin kiero laki.
Ja tässäkin tapauksessa valitettavasti mies luotti vaimoonsa. Ei näköjään pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna värää tietoa. Isyyskanteen voi nostaa mies, joka pystyy todistamaan että on ollut suhteessa naiseen. Ei vaadi mitään yhdessäasumista. Näyttöä taas vaaditaan siksi, ettei kuka tahansa voi kiusantekomielessä nostella isyyskannetta. Syrjähyppymies voi siis nostaa kanteen, jos pystyy näyttää että jonkinmoista suhdetta on ollut. Esim. tekstiviestejä, sähköpostia jne.
Katsos kun sillä suhteella ei ole merkitystä. Ei vaikka se syrjähyppymies olisi tuonut naiselle kuun taivaalta tai pannut joka reikään. Se oleellinen kysymys on onko se ollut sille lapselle isä. Ts. asunut naisen kanssa ja hoitanut sitä lasta kuin omaansa samalla lailla kuin aviomies. Siinä on kyse lapsen oikeuksista ei minkään lentojätkän.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tämä on miesten itsensä säätämä laki ajalta jolloin miehen katsottiin omistavan perheenjäsenensä. Siihen ei ole sopinut kenenkään ulkopuolisen tulla vaatimaan perheen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siten, että naiset voivat maksaa itse jatkossa papa-seulontansa. Miehillähän tätäkään vastaavaa maksutonta tuktkimusta ei edes ole.
Miten tämä nyt liittyy papa-seulontaan tai miesten tutkimuksiin kun kyse oli lapsista?
Papaseulontoja ei harjoiteta hyväntekeväisyydestä vaan siinä on kyse taloudellisesta motiivista. Mikä estää teitä miehiä ryhtymästä kampanjoimaan vastaavan systeemin puolesta esim. eturauhasvaivoissa? Ai niin, akseli runkutus, pelaaminen ja kalja on niin pajon mukavampaa ja vaatii vähemmän vaivannäköä?
Ilmaista papa-seulontaa ei kannata kadehtia. Seulontoja on melko harvoin, joten aika moni nainen maksaa lisäkertoja omasta pussistaan - itse olen maksanut joka toisen kokeen itse. Lisäksi yhteiskunnalle, eli sinullekin veronmaksajana, tulee halvemmaksi seuloa solumuutokset aikaisessa vaiheessa kuin hoitaa syöpiä hedelmällisessä iässä olevilta naisilta. Ilman testejä kohdunkaulan syöpä ei juuri varoittele itsestään - jos sen huomaa vasta oireista, se on jo pitkällä ja hoito kallista.
Ilmainen papa-testi kerran viidessä vuodessa = kaikki maailman etuudet ja oikeudet ja vapaamatkustus. Melko kova arvo pumpulipuikon pyöräytykselle alakerrassa :D
Eikä se isyystestikään ole sitä pumpulitikun pyörittämistä kummempaa. Ja sitä ei edes tarvitse tehdä kuin kerran vs. viiden vuoden välein.
Sinulle kelpaa kuitenkin oikeudet ja etuudet, vastuu on kuitenkin samalla sinulle kovin hankalaa kantaa?
Luku on merkityksetön, jos et laita samalla tietoa siitä mitä maksaisi seulomatta jättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on aina parempi vaihtoehto.[/quote
Ei välttämättä. Joskus se totuus voi pilata useamman ihmisen elämän. Itselleni ei olisi mitään väliä, vaikka tämä minun isäni ei olisikaan biologinen isänä. Tämän kultaisen ja rakkaan isän haluaisin kuitenkin pitää. Enkä jaksa uskoa, että isäni alkaisi inhota ja vihata minua, jos saisi tietää, etten bioloogisesti olekaan hänen. Ainakin toivoisin näin. Mutta jos hän vihaisi minua sen jälkeen, ainakin minun elämäni olisi pilalla. Näin ollen, ei ainakaan minulle totuus olisi parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa kuinka paljon kustannukset olis jos papa-kokeita ei olis? Paljonko arvelisit yhteiskunnan menettävän syöpien hoidossa ja sairauslomissa ym. Ei noita papakokeita tehdä pelkästään hyvää hyvyttään. Ne säästävät melkoisen paljon verovaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tämä on miesten itsensä säätämä laki ajalta jolloin miehen katsottiin omistavan perheenjäsenensä. Siihen ei ole sopinut kenenkään ulkopuolisen tulla vaatimaan perheen lapsia.
Nimenomaan, sehän olisi patriarkaatille kauhistus, jos kunniallisen aviomiehen lapsia tulisi joku lentojätkä vaatimaan itselleen ties millä syytöksillä.
Autsautsauts on parantunut ajat sitten, samoin kuin nainen on unohtanut tuossa yllä lesoavan miehen, mutta edelleen yön pimeydessä naisen käsi hakeutuu kohti alapäätä ja muistelemaan herkkuhetkiä häntäheikin kanssa...