Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedoksi vanhemmille: lapsettomuudesta on minulle paljon hyötyä, mutta se ei ole syy, miksi olen lapseton

Vierailija
24.09.2017 |

Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.

Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.

Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.

Kommentit (659)

Vierailija
641/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä veroilla se on julkistaloudellisesti vaan hyvä, jos ihmiset ramppaa baareissa. -sydämenkuva-

Vierailija
642/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentävästi kirjoitettu aloittajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustalua sivusta seuranneena haluan todeta yhden asian. Arvon velat, me perheelliset hyväksymme teidän valintanne olla hankkimatta lapsia. Meillä on teille yksi pyyntö: hyväksykää myös te vapaaehtoisesti lapsettomat meidän perheellisten lapset. Lapset ovat myös ihmisiä. Antakaa meidän perheellisten käydä sushiravintoloissa, ravintoloissa, kaupoissa, keskustassa, kauppakeskuksissa, antakaa meidän äitien imettää vauvojamme, antakaa meidän olla perheitä ja lastemme olla lapsia ilman jatkuvaa haukkumista, syyttelyä, julistusta siitä miten lapsemme ovat ällöttäviä ja te ette moisia haluaisi kotiinne riehumaan, vinkumaan, olemaan sotkuisia. Antakaa lapsemme kiukutella karkkihyllyllä, se ei ole teiltä mitään pois. Ottakaa vaikka kauppaan/muualle korvatulpat mukaan, jos lasten äänet ärsyttävät. Me perheelliset emme kerta kaikkiaan enää jaksa tätä vihamielisyyttä tämän yhteiskuntamme pienimpiä kohtaan. Arvostakaamme kaikki lapsia, vaikka kaikki meistä eivät heitä haluaisikaan tähän maailmaan tehdä. Kiitos, jatkakaa.

Minulla on kolme lasta enkä TODELLAKAAN kysele että käykö veloille että ollaan sushiravintolassa tai missään ylipäänsä. Jos joku kehtaa tulla jotain sanomaan niin tervetuloa vaan. Olen kasvattanut lapseni niin että heistä ei ole kenellekään häiriötä. Lapset ovat normaali osa yhteiskuntaa ja jos suomalainen vela ei sitä jaksa niin jääköön kotiinsa ulisemaan. 

Vierailija
644/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta velojen jutut hyttysen ininää enempää. T: Äiti yhdelle ja raskaana toisesta

Oot ollu täällä kuitenkin lukemassa ja kommentoitkin vielä :D

Vierailija
645/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voin hyvin ymmärtää päätöksen olla hankkimatta lasta, koska sehän on myös jotain pelottavaa ja tuntematonta ja valtava riski monella tapaa. Voin myöntää että jos en itse oli tullut ehkäisyn läpi raskaaksi ,olisi lapsi saattanut jäädä hankkimatta. Minulle henkilökohtaisesti lapsi on paljon enemmän kuin vain uusi ihminen maailmassa, koen lapseni näyttävän minulle ihan uudenlaista tapaa elää, tutkia ja nauttia, olla vain ja kohdata elämä ja maailma sellaisenaan, ilman ennakkoluuloja. Lapseni suhtautuu muihin ihmisiin luottavaisesti ja on näyttänyt minulle mitä on kohdata ihmiset arvostaen ja uteliaasti. Tämä taito tuntuu puuttuvan monilta aikuisiltakin, tuomitsemme herkästi muut ihmiset ennenkuin edes tunnemme heitä enempää. Mielestäni meidän pitäisi nimenomaan oppia lapsilta ja oppia arvostamaan lapsia ja muita ihmisiä enemmän sekä suhtautua avoimemmin muihin. Ihmiset kieltävät itsessään joitakin tunteita ja eivät halua kohdata vaikeita asioita, on helpompi elää vain oman päänsä sisällä kohtaamatta aidosti muita. Niin aikuiset kuin lapsetkin ansaitsevat hyvää.

Vierailija
646/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia.

Vierailija
647/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia.

En halua lapsettomuutta.

Vierailija
648/659 |
18.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuohon yksinhuoltajasukulaisen lapsien hoitoon sen verran, ettei kompromisseihin, esim. silloin tällöin sukulaislasten hoitajana toimimiseen, ollut mahdollisuutta, koska aina jos sanoi ettei pääse hoitamaan lapsia, niiden äiti laittoi välit kokonaan poikki. Sitten joutui olemaan huolissaan lapsista. Lapsia hoitaessa näki samalla, että niiden äiti tuli edes jotenkin kotona yksin toimeen eikä pahoinpidellyt lapsia kovin paljoa.

Lisäksi jos olisin hankkinut itse lapsen, äitiydestä olisi muodostunut kilpailutilanne tuon lapsiaan laiminlyöneen (ja lyöneen) äidin kanssa, eikä äitiys mielestäni ole suorittamista.

Tässä ja tossa edellisessä viestissä on nyt jotain pimeetä.  Joko olet oikeasti vain tyhmä tai sitten keksit koko jutun, mikä on tyhmyyttä sekin.  Kilpailutilanne...  ei juma.  Ton takia oikeasti ei kukaan jätä omaa lasta tekemättä, jos siihen on mahdollisuus ja halua.  Joku luopuis oman halutun lapsen tekemisestä sen takia, että olisi parempi äiti kuin joku tuttunsa...  kuinka moni uskoo tämmöistä soopaa? 

Vierailija
649/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein pari lasta koska se oli minulle luonnollinen jatkumo käytyäni kouluja, mentyäni töihin ja muutettuani yhteen puolisoni kanssa. Lapseni ovat olemassa itseään varten, ei minua. Tietysti heihin menee paljon rahaa ja monet valintani olen tehnyt heidän tarpeitaan ajatellen. Lapset ovat antaneet elämääni sisältöä ja syvyyttä. Ja rakkautta. Ja jos jostain syystä meillä olosi se hevonen, olisin ajan myötä rakastatanut sitäkin. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi joku käyttää elämänsä miettimällä että en halua lapsia. Tee muutama ja mieti sitten muita asioita.

Vierailija
650/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lapsettomuuden.

Vierailija
651/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika

Vierailija
652/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP : lle tiedoksi:  lapsettomuutesi hyödyt katoavat pikkuhiljaa sitä mukaa, mitä vanhemmaksi tulet.  

Nyt olet vielä voimissasi ja pidät itseäsi riittävänä mihin tahansa.  Niin aina.

Vanhemmiten ne, joilla on lapsia, ajavat ohitsesi mennen tullen, et voi sille mitään.  Vaikka kuinka toistelisit, että ei ne lapset vanhuksistaan huolta pidä.  Pitää ne.  Vain joku pieni osa jättää vanhempansa täysin huomioimatta.  

Vierailija
653/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voin hyvin ymmärtää päätöksen olla hankkimatta lasta, koska sehän on myös jotain pelottavaa ja tuntematonta ja valtava riski monella tapaa. Voin myöntää että jos en itse oli tullut ehkäisyn läpi raskaaksi ,olisi lapsi saattanut jäädä hankkimatta. Minulle henkilökohtaisesti lapsi on paljon enemmän kuin vain uusi ihminen maailmassa, koen lapseni näyttävän minulle ihan uudenlaista tapaa elää, tutkia ja nauttia, olla vain ja kohdata elämä ja maailma sellaisenaan, ilman ennakkoluuloja. Lapseni suhtautuu muihin ihmisiin luottavaisesti ja on näyttänyt minulle mitä on kohdata ihmiset arvostaen ja uteliaasti. Tämä taito tuntuu puuttuvan monilta aikuisiltakin, tuomitsemme herkästi muut ihmiset ennenkuin edes tunnemme heitä enempää. Mielestäni meidän pitäisi nimenomaan oppia lapsilta ja oppia arvostamaan lapsia ja muita ihmisiä enemmän sekä suhtautua avoimemmin muihin. Ihmiset kieltävät itsessään joitakin tunteita ja eivät halua kohdata vaikeita asioita, on helpompi elää vain oman päänsä sisällä kohtaamatta aidosti muita. Niin aikuiset kuin lapsetkin ansaitsevat hyvää.

Tämä, vaikka sinänsä neutraali viesti olikin, alleviivaa sitä ajatusvirhettä, mikä lapsettomia varmaan eniten hiertää. Tuodaan esiin, että lapsen kautta on opittu jotain, mitä ei ehkä ole ymmärretty ennen lapsen saamista, yleensä liittyy vastuuseen, velvollisuuteen tai henkiseen kasvuun.

Kuitenkaan ei ymmärretä, että ihmisten polut ja kokemukset ovat hyvin erilaiset muutoinkin kuin perhehaaveiden osalta, myös persoonat eroavat. Voin rehellisesti sanoa lapsettomana, että olen tiedostanut samat asiat kuin edellinen, nähtyäni monenlaisia ihmiskohtaloita. Ystävällisyys ja ymmärrys muita kohtaan ovat erittäin tärkeitä arvoja, sekä muilta oppiminen ennakkoluulottomasti antoisaa. Nämä myös lisäävät tyytyväisyyttä omaan elämään.

Eli ei voi olettaa, että vain yhden asian kautta voi oppia tiettyjä asioita elämästä ja ne auttamatta jäävät muilta pimentoon. Muutenhan kaikki perheelliset olisivat samanlaisia. Eivät lapsettomat ole samanlaisia keskenään yhtään enemmän kuin perheet ja niiden jäsenet, jotkut ovat kypsiä, toiset eivät. Jotkut ovat ennakkoluulottomia toisin kuin jotkut muut. Nämä asiat voi saavuttaa tai olla saavuttamatta hyvin montaa elämäntietä kulkemalla, eikä perhe ole erottava tekijä.

Vierailija
654/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tutuistani on selvästi hankkineet lapsia, koska sitten tuntevat itsensä tärkeämmiksi tai pitävät siitä, että heitä tarvitaan. Heillä oma lapsuus ei ollut ehkä parhaimmasta päästä. Ajatus äitinä olemisesta tuntunut kivalta. Joo, ehkä ajatuksena, mutta entäs todellisuus? Ei ole näyttänyt niin kivalta... valittavat tätä ja tätä. Tekee mieli sanoa, että tervetuloa vanhemmuuteen, koska helppoa se ei ole. Minulla ei ole lapsia enkä ole varma haluanko. Puolisoni haluaa, mutta haluan olla täysin varma, jos minäkin haluan. Vapaaehtoisesti lapsettomat uskaltavat myöntää, jos eivät halua kokea vanhemmuutta tai koe tarvetta jättää itsestään jälkeä tähän maailmaan. Jäähän se omalla elämälläkin jollain tavalla, esim. muiden ihmisten muistoissa. Siinä ei ole mitään väärää, jos on rehellinen ja tietää, mihin ei aio ryhtyä. Se on viisautta. Vähenee samalla onnettomien ihmisten lapsuudet.

Sitten osa ei käyttää ehkäisyä. Mua varsinkin ärsyttää nämä sanat: "Lapsi vain halusi syntyä tai tulla maailmaan." Miten niin se haluaa? Ei se itsestään vatsaan tupsahda tai päätä siellä vatsassa, että kehittyy....  Äitihän tässä on päättänyt, että lapsi syntyköön. Jos tietää mitä tekee, niin sanokoon, mutta vauva ei sitä päätä. Kukaan ei päätä omasta syntymisestään tai välttämättä edes pyytänyt saada syntyä...

Sitten nämä, jotka haluavat lapsen koko sydämestään niin halutkaa vain. Jos te tiedätte pystyvänne siihen, niin se riittäköön teille itsellenne. Se on oma asianne, kuten vapaaehtoinen lapsettomuuskin.

Vierailija
655/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein pari lasta koska se oli minulle luonnollinen jatkumo käytyäni kouluja, mentyäni töihin ja muutettuani yhteen puolisoni kanssa. Lapseni ovat olemassa itseään varten, ei minua. Tietysti heihin menee paljon rahaa ja monet valintani olen tehnyt heidän tarpeitaan ajatellen. Lapset ovat antaneet elämääni sisältöä ja syvyyttä. Ja rakkautta. Ja jos jostain syystä meillä olosi se hevonen, olisin ajan myötä rakastatanut sitäkin. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi joku käyttää elämänsä miettimällä että en halua lapsia. Tee muutama ja mieti sitten muita asioita.

Viestisi oli muutoin fiksu, mutta loppu oli kyllä hirveä. Lapsia haluamattoman siis pitäisi olla ajattelematta asiaa, tehdä lapsia ja miettiä muita asioita? Tietenkin jos perustaa käsityksensä vapaaehtoisesti lapsettomista tälle palstalle kuva heistä voi olla hyvinkin kielteinen, mutta tavallisia ihmisiä hekin ovat. Tuskin kukaan "käyttää elämänsä miettimällä ettei halua lapsia" vaan elää ihan tavallista elämää kuten sinäkin. Ainoa poikkeama on se, että joutuu kerran jos toisenkin elämässään analysoimaan omia tuntemuksiaan perheen perustamisesta siksi että se vaikuttaa muun muassa seurusteluun ja toisinaan ystävyyssuhteisiinkin.

Vierailija
656/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, vaikka sinänsä neutraali viesti olikin, alleviivaa sitä ajatusvirhettä, mikä lapsettomia varmaan eniten hiertää. Tuodaan esiin, että lapsen kautta on opittu jotain, mitä ei ehkä ole ymmärretty ennen lapsen saamista, yleensä liittyy vastuuseen, velvollisuuteen tai henkiseen kasvuun.

Kuitenkaan ei ymmärretä, että ihmisten polut ja kokemukset ovat hyvin erilaiset muutoinkin kuin perhehaaveiden osalta, myös persoonat eroavat. Voin rehellisesti sanoa lapsettomana, että olen tiedostanut samat asiat kuin edellinen, nähtyäni monenlaisia ihmiskohtaloita. Ystävällisyys ja ymmärrys muita kohtaan ovat erittäin tärkeitä arvoja, sekä muilta oppiminen ennakkoluulottomasti antoisaa. Nämä myös lisäävät tyytyväisyyttä omaan elämään.

Eli ei voi olettaa, että vain yhden asian kautta voi oppia tiettyjä asioita elämästä ja ne auttamatta jäävät muilta pimentoon. Muutenhan kaikki perheelliset olisivat samanlaisia. Eivät lapsettomat ole samanlaisia keskenään yhtään enemmän kuin perheet ja niiden jäsenet, jotkut ovat kypsiä, toiset eivät. Jotkut ovat ennakkoluulottomia toisin kuin jotkut muut. Nämä asiat voi saavuttaa tai olla saavuttamatta hyvin montaa elämäntietä kulkemalla, eikä perhe ole erottava tekijä.

Viestini tarkoitus oli kertoa oma henkilökohtainen kokemukseni asiasta. Itselläni on suht raskaita kokemuksia menneisyydessä ja lapsuudessa, teen myös ihmisläheistä työtä sekä väitän kokeeneni elämässäni jo aika paljon vaikka alle 30 olenkin. Ajatusmaailmani ei siis loppuen lopuksi muuttunut mitenkään radikaalisti saatuani lapsen. Edellisessä viestissä olevat esimerkit olivat enemmänkin sellaisia yleisiä itse kokemiani ajatuksia siitä, mitä lapsi voi parhaimmillaan antaa. Ilman lastakin voi kokea lähes kaiken saman mutta toki lapsi itsessään tuo erilaista perspektiiviä elämään. Itselleni se toi rauhan ja antoi minulle luvan pysähtyä ja antaa elämän kuljettaa mutta toisaalta myös ilman lasta voisin olla ihan onnellinen. Kukaan aikuinen ei kuitenkaan lähes koskaan voi olla yhtä ennakkoluuloton ja utelias kuin pieni lapsi, siksi mielestäni meidän pitäisi oppia nimenomaan lapsilta. Olemmehan itsekin vielä lapsia sisältä, ne lapsen tarpeet esimerkiksi hyväksytyksi tulemisesta eivät poistu mihinkään aikuisenakaan. Mielestäni lapsi on hyvä kasvattaja mutta myös kaikki muutkin kokemukset ja ihmiset muokkaavat ajatusmaailmaamme ja tekevät meistä sen ketä olemme. No lähti ehkä nyt vähän rönsyilemään tämä viesti..

Vierailija
657/659 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun velat ei tee lapsia, olisivat surkeita vanhempia.

Vierailija
658/659 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on todennäköisesti noita vanhuudenturva-lastenhankkijoita, joille ei aikuisen lapsen kukaan miniä/vävyehdokas kelpaa, häihin ei mennä ja työpaikkakin olisi oltava korkeintaan viereisessä kunnassa.

Hahaha, joo mun mommy dearest oli pettynyt kun menin "vieraan" miehen kanssa naimisiin, olis kuulemma pitänyt ottaa serkkupoika siipaksi! Äiti oli myös hyvin vihainen kun muutin ulkomaille. Hän lähetteli minulle lättyjä artikkeleita tyttäristä, jotka kävivät jatkuvasti äitinsä luona auttamassa ja seuraa pitämässä. Joo onhan niitä sinkkuja joilla lienee aikaa (ja halua?) moiseen, mutta jos on työ ja perhe, niin kyllä ne menevät äidin edelle. Vanha Lauri Pohjanpään runokin sanoo näin:

Maailman meno

Sivutuulessa poikaansa retuuttaa, kantaa

varis lahden poikki päin vastarantaa.

"Sitä varia, huh, ihan väsyttää alkaa"

varis sanoo "jo vanhaa siipeä, jalkaa".

"Kun vanhenen pian, alan kangistua,

kai kannat sä mua, kuin minä nyt sua?"

"En", vastaa poika, "sun jäädä annan".

"Ketä kannat sä sitten?" "Mä poikaani kannan".

Varis huokaa harmaille aatoksille:

"Se on kai maailman meno, minkäs sille".

Vierailija
659/659 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä sitä jatkuvaa tivaamista tutuilta ja puolitutuilta, olenko raskaana, vielä ehtii, tyttö olisi kiva. Muutaman kuukauden välein kysytään, jospa se mieli olisi muuttunut.

Tai jos housut puristaa tietystä aikaa kuukaudesta, tai sanon että tekisi mieli jäätelöä.. tottakai olen raskaana.

En enää jaksa, nauraminenkin on muuttunut asialle veetumaisempaan suuntaan itsellä. Räväytän vielä sanaisen arkkuni auki.

Sama se kun minä kysyisin joka kerta nähdessä: etkö sä herranen aika ole vieläkään saanut laihdutettua tai muuta vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan