Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedoksi vanhemmille: lapsettomuudesta on minulle paljon hyötyä, mutta se ei ole syy, miksi olen lapseton

Vierailija
24.09.2017 |

Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.

Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.

Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.

Kommentit (659)

Vierailija
581/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsääääh kirjoitti:

Lapset ovat ihania siihen saakka, kunnes eivät menekään yläasteen jälkeen kouluun vaan alkavat vetämään huumeita. Tai siihen saakka kunnes tulevat yh:iksi 16-vuotiaana. Tai kunnes opiskelevat kovasti ja muuttavat ulkomaille, eivätkä koskaan palaa. Tai viimeistään kun huomaat, että he eivät käy sinua vanhainkodissa katsomassa kuin Jouluna.

Lapsia ei kannata tehdä itselleen seuraksi vanhuuteen, mikä tuntuu olevan itseään pettävien vanhempien lempipuolustus.

Jos sinua ärsyttää toisten vakaumus olla tekemättä lapsia, katso peiliin ja myönnä että kuuluisit samaan kasvavaan ihmisryhmään, mutta teit virheen. Teit lapsia.

Ei mua ainakaan henkilökohtaisesti hetkauta tosielämässä kenenkään tarve tehdä tai olla tekemättä lapsia. LÄhinnä mua ihmetyttää nämä jatkuvat avautumiset asiasta, ja kuvitelmat siitä, että meitä " äityleitä" asia jotenkin kiinnostaisi.

Ei kiinnosta.

Se mikä näissä keskusteluissa lähinnä huvittaa ja ärsyttää, on lapsettomien käsittämätön kapeakatseisuus suhteessa siihen, mitä lapsien kanssa eläminen on, ja erityisesti nämä " eiköhän jokainen tuolla kaupassa ja kaduilla kulkija tiedä mitä lasten kanssa eläminen on". No ei tiedä. Yhtään mitään ei tiedä siitä, mitä on elää oman lapsen kanssa, ei mitään niistä parhaista hetkistä, ei mitään siitä tunne-elämän kirjosta, mikä lapsen myötä aukeaa.

Ja joo, meillä on kissoja ja koiria ja puolisoita kaikilla, kyllä me tiedetään mitä niiden mukana tulee ja millaisia tunteita. Se mikään ei vaan ole samanlaista kuin omien lasten kanssa.

Eikä siinä ole mitään pahaa tai väärää, ettei sitä halua kokea, oma valinta. Mutta väittää että TIETÄISI siitä jotain, se on paskapuhetta.

Kuvitteletteko, että se on jotenkin vain höpöhöpöä ja sattumaa, että oman lapsen kuolema on tutkitusti se kaikkein pahin kokemus, minkä ihminen voi kokea? Ei oman hevosen tai koiran ( jos siis on ollut MYÖS niitä lapsia).

Lisäksi nää perustelut lapsettomuuteen " haluan nukkua aamuisin pitkään" - lapset on pieniä vain hetken. Ihan kuin jokainen lapsia tehnyt heräisi joka helvetin aamu loppuelämänsä ajoissa, koska lapset.

Ja sitten tämä " tehdään lapsia ettei olla vanhoina yksin". Kyllä ne lapset on syntymänsä jälkeen läsnä koko elämän ajan. En mä ainakaan ajattele, ( enkä ole suhteessa omiin vanhempiinikaan näin toiminut), että kun lapset saa aikuisiksi, niin niihin ei pidetä yhteyttä, vaan sitten josku 40 v päästä taas alan itkeä niiden perään, että tulkaa katsomaan mammaa vanhainkotiin.

Lapset tehdään, koska halutaan PERHE. Ja sen perheen kanssa eletään koko elämä. Ja se on ihanaa niille jotka sen haluaa. Kaikkien ei halua, eikä tarvitse.  Mutta ihan turha tulla selittämään millaista lapsiperhe-elämä on vaikkapa mulle, joka just eilen sydän onnesta pakahtuen katsoin kun mun ihana teinipoika ja tyttöystävänsä mun kanssa puuhastelivat meidän mökin talvikuntoon, ja sen jälkeen käytiin yhdessä syömässä, ja meillä vaan oli niiiiiiiin kivaa. Kun sehän siinä perheen perustamisessa on tarkoitus: saada elinikäisiä upeita ihmissuhteita. 

Vierailija
582/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä sellaisia vapaaehtoisesti lapsettomia, jotka kirjoittavat pitkän vuodatuksen lapsettomuuden iloista ja lapsiperheiden kamaluuksista, ja lopuksi toteavat: "Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta."

Jos ei kiinnosta niin miksi asiaa pitää miettiä noin paljon ja vielä tulla julistamaan vauva-palstalle?

Olin itse pitkään vapaaehtoisesti lapseton. Vasta nelikymppisenä alkoi lapsiperhe-elämä kiinnostamaan.

Sitä ennen ei todellakaan kiinnostanut, enkä uhrannut asialle ajatustakaan. Jos joku kysyi, niin sanoin vaan että ei ole mun juttu. Ei ollut tarvetta analysoida asiaa sen enempää. Ei kiinnostanut. Enkä koskaan kokenut, että joku olisi painostanut lasten hankkimiseen.

Sitten kun alkoi kiinnostaa, niin hankin niitä lapsia.

Hassua sinänsä, että mistään vela-jutuista en ollut edes kuullut ennenkuin sain lapsia.

Minun korviini kuulostaa siltä kuin nämä velat olisivat hirveän kiinnostuneita lapsiperheistä ja lapsista. Ei kait heitä muuten kiinnostaisi kirjoitella johonkin vauvapalstalle lapsiperheitä ylianalysoivia ja dissaavia juttuja.

Vähän sama fiilis tulee niistä kirjainyhdistelmä-miehistä (joku mgowt tai jotain) jotka valittavat vauvapalstalla että "emme tarvitse naisia mihinkään". Ne on niitä tyyppejä jotka puhuvat jostain pillereistä ja dissaavat naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä tosiaan haluaako niitä lapsia vai ei... paljosta joutuu luopumaan. Kokemuksesta tiedän...

Totta paljota luopuu, jos lapsenteosta luopuu, mutta toki jokaisen oma asia, ei sitä minulle tarvitse perustella ontuvilla hevosvertauksilla.

Hevosvertaus kuvaa asiaa täydellisesti vapaaehtoisesti lapsettoman näkökulmasta. Ajatus oman lapsen hankkimisestä on yhtä relevantti ja painokas kuin oman lämminverisen omistamisesta. Tämä on juuri se, mitä moni vanhempi tai lapsia haluava ei tajua: me emme ajattele samalla lailla ja arvosta samoja asioita. -ap

Tiiäkkö: ketään ei kiinnosta haluaako joku toinen lapsia tai ei...

Kyllä minun sukulaisianj ainakin näyttää kiinnostavan ja ihan hitosti kiinnostaakin.

T. Vela

Luuletko, että sun sukulaiset parveilee täällä?

En - todella toivon, etteivät parveile. Vastasin vain väitteeseen, jonka mukaan KETÄÄN ei kiinnosta tekeekö joku lapsia vai ei.

No pitäiskö sun kertoa tämä asia niille sun sukulaisille sillä foorumilla missä he parveilevat. Tai kirjoita niille vaikka kirje.

Vai onko susta vaan kiva trollata vauva-palstalla?

Vierailija
584/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummuni on virkeä 90-vuotias, kyllä hänen luonaan käy lapset, lastenlapset ja lastenlastenlapset. Käydään vanhanaikaisesti kylässä (kahvia ja pullaa).

Vierailija
585/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt velat kun meitä vanhempia ei kiinnosta teidän lapsettomuus eikä syyt siihen. Joka päivä tällä palstalla on uusi aloitus samasta aiheesta. Älä hanki lapsia, ketään ei kiinnosta. Kaikki elää omaa elämää. Kukaan perheellinen ei kadehdi teitä yhtään mistään. Arvaa miksi? Koska me tiedetään mitä on lapseton elämä. Me ollaan eletty sitä ihan samaa elämää ennen lapsia. Lapsettomana muuten arki on aika samanlaista puurtamista: töihin, markettiin ja kotiin tekemään ruokaa. Ei se lapseton elämä poista niitä arjen rutiineja. Miksi te velat vaahtoatte koko ajan tästä aiheesta. Menkää nyt nauttimaan siitä lapsettomasta elämästä kun saa tehdä ihan mitä haluaa. Jostain syystä vietätte aikaa tällä palstalla vaikka voisi olla tekemässä niitä ihania luxus-juttuja mistä me perheelliset ollaan niiiin kateellisia :D

Itse ainakin ajattelin käväistä tällä palstalla tässä matkasuunnittelun lomassa. Olen lähdössä tässä myöhemmin syksyllä kahdeksi viikoksi Japaniin (yksin) ja tulin vähän tuulettamaan päätäni tänne kun olen koko iltapäivän miettinyt ja vertaillut, mihin 5 tähden hotelliin majoittuisin tällä kertaa ja ottaisinko businessluokan lennot Finskiltä vai JALilta. Ehkä teen päätöksen tultuani saunasta (lämpiämässä tällä hetkellä) ja hemmoteltuani itseäni siellä kaikenlaisilla hoidoilla, mieli voi olla kirkkaampi silloin.

Miksi muuten oletat, että kaikilla on yhtä ankea elämä kuin sinulla, pelkkää työtä, markettia ja kokkaamista? Minä ainakin käyn usein töiden jälkeen syömässä hyvin, tapaamassa ystäviäni, leffassa, konsertissa, ratsastamassa ym. Sinulla on hyvin yksinkertainen maailma, jos luulet että kaikkien elämä kulkee samaa " työ-marketti-ruoanlaitto-nukkumaan"- rataa.

Voi taivas, ketähän tuokin hölinä pitäisi kiinnostaa ja mitä se tähän liittyy?  Haluat vain brassailla, vaikka jokainen ymmärtää, mistä on kyse.  Et viitsisi olla noin läpinäkyvä.

No, kerropa nyt elämästäni ilmeisesti paremmin tietävänä, että mikä viestissäni oli läpinäkyvää ja millä tavalla? Mikä on brassailua siinä, että kertoo elämästään? Juurihan meidän velojen käskettiin häipyä palstalta luxusjuttujemme pariin ja minä vain selitin mitä olin tekemässä ennen palstalla piipahtamista. Mutta: nyt saunaan!

Olen eri, mutta onhan se vähän naurettavaa yrittää rakentaa ja ylläpitää kaikista veloista jotain luksuskuvaa. Eiköhän sekä veloissa että lapsiperheessä ole kaikkiin sosiaaliluokkiin kuuluvia. Minullakin on sukulainen, jolla on kolme lasta ja joka on puolisonsa kanssa hyvätuloinen. Hän olisi voinut kirjoittaa ihan samanlaisen kuvauksen niistä kolmesta alaluokkaikäisestä lapsesta huolimatta.

Vierailija
586/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa nyt velat kun meitä vanhempia ei kiinnosta teidän lapsettomuus eikä syyt siihen. Joka päivä tällä palstalla on uusi aloitus samasta aiheesta. Älä hanki lapsia, ketään ei kiinnosta. Kaikki elää omaa elämää. Kukaan perheellinen ei kadehdi teitä yhtään mistään. Arvaa miksi? Koska me tiedetään mitä on lapseton elämä. Me ollaan eletty sitä ihan samaa elämää ennen lapsia. Lapsettomana muuten arki on aika samanlaista puurtamista: töihin, markettiin ja kotiin tekemään ruokaa. Ei se lapseton elämä poista niitä arjen rutiineja. Miksi te velat vaahtoatte koko ajan tästä aiheesta. Menkää nyt nauttimaan siitä lapsettomasta elämästä kun saa tehdä ihan mitä haluaa. Jostain syystä vietätte aikaa tällä palstalla vaikka voisi olla tekemässä niitä ihania luxus-juttuja mistä me perheelliset ollaan niiiin kateellisia :D

Itse ainakin ajattelin käväistä tällä palstalla tässä matkasuunnittelun lomassa. Olen lähdössä tässä myöhemmin syksyllä kahdeksi viikoksi Japaniin (yksin) ja tulin vähän tuulettamaan päätäni tänne kun olen koko iltapäivän miettinyt ja vertaillut, mihin 5 tähden hotelliin majoittuisin tällä kertaa ja ottaisinko businessluokan lennot Finskiltä vai JALilta. Ehkä teen päätöksen tultuani saunasta (lämpiämässä tällä hetkellä) ja hemmoteltuani itseäni siellä kaikenlaisilla hoidoilla, mieli voi olla kirkkaampi silloin.

Miksi muuten oletat, että kaikilla on yhtä ankea elämä kuin sinulla, pelkkää työtä, markettia ja kokkaamista? Minä ainakin käyn usein töiden jälkeen syömässä hyvin, tapaamassa ystäviäni, leffassa, konsertissa, ratsastamassa ym. Sinulla on hyvin yksinkertainen maailma, jos luulet että kaikkien elämä kulkee samaa " työ-marketti-ruoanlaitto-nukkumaan"- rataa.

Ai? Minä varasin perjantaina minuutissa koko perheelle Lapin-loman ja viidessä minuutissa New Yorkin matkan.  

Sinulla ei varmaan olekaan mitään laatukriteerejä matkoillesi? Ilmeisesti kyse myös pakettimatkoista?

Ei, vaan menemme tuttuihin tukikohtiin. Ei tarvitse arpoa ja ihmetellä, vaan keskittyä perille päästyä menemiseen ja tekemiseen. 

Vierailija
587/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te perheelliset ette sitten varmaan ymmärrä sitä, miten PALJON meiltä lapsettomilta kysytään selityksiä lapsettomuuteemme. Jännä juttu, että jos ei se kerran ketään kiinnosta, niin miksi sitä saa aina olla selittämässä? Plus että jos nyt vaikka itse en ole VAPAAEHTOISESTI lapseton, niin usein oletetaan. En halua kertoa sairaskertomuksiani kaikille. 

Ei varmaan homoja kiinnosta selittää heterokyselijöille "kyllä se mieli vielä muuttuu" ja "miksi käännyit homoksi?" -juttuja omine perusteluineen siitä, että oliko isäsuhde huono vai etsitkö vielä itseäsi. Hohhoijaa. 

Vierailija
588/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laspen ja hevosen vertaaminen kertookin veloista kaiken oleellisen😄

Vierailija
589/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomat luulee, että muita kiinnostaa ne syyt lapsettomuuteen. Uutisia: ei kiinnosta. Aivan yks ja lysti onko sinulla lapsia. Velat ovat pyöritelleet siitä valtavan asian itseöleen j olettavat, että muitakin kiinnostaa. No, ei kiinnosta.

Vierailija
590/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa minun puolestani olla vapaasti lapseton. Ongelmani on lähinnä lapsettomissa nillittäjissä, jotka kokevat, että perheelliset saisivat etuoikeuksia heihin nähden. Tai että lapsettomat maksaisivat kaikki lapsista koituvat "kulut". Lapsistahan syytetään pääosin ilmastonmuutostakin.

Vierailija
591/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun kerroit. 

Vierailija
592/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsettomat luulee, että muita kiinnostaa ne syyt lapsettomuuteen. Uutisia: ei kiinnosta. Aivan yks ja lysti onko sinulla lapsia. Velat ovat pyöritelleet siitä valtavan asian itseöleen j olettavat, että muitakin kiinnostaa. No, ei kiinnosta.

Jostakin syystä monilla perheellisillä on hirveä tarve tyrkyttyää sitä omaa ideologiaansa ja elämäntyyliään muille, ja heille tuntuu olevan todella vaikea käsittää, että joku haluaa elää toisenlaista elämää kuin he.

En minäkään utele perheellisiltä, että miksi piti vielä tehdä lisää lapsia vaikka jo yhden lapsen kanssa oli niin rankkaa ja vaikeaa.

Ja korostan nyt, että kaikki perheelliset eivät ole tuollaisia, eivätkä kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat myöskään tee asiasta mitään numeroa.

Vierailija
593/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vain näyttää olevan kaikkien ongelma jos joku ei halua lapsia. Minulle sanoi työkaveri viime viikolla, että mieleni muuttuu vielä. Ensimmäistä kertaa elämässä sanoin, että ei muutu, ilman selittelyjä. Silti hän kysyi miten voin olla varma, johon totesin, että hän voi tulla kertomaan minulle kun hänen silmänsä muuttaa väriä. Paljon pitää lapsettomuutta selitellä, vaikka kellään ei muka kiinnosta. Sitten jos et anna selitystä niin saat kuulla kuinka tulet aikuistumaan vielä joku päivä.

Vierailija
594/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri laspen ja hevosen vertaaminen kertookin veloista kaiken oleellisen😄

Tämä kommentti tukee sitä kuinka synnyttäminen jättää aukon, josta aivot voivat valua ulos.

Vierailija
595/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kiviäkin kiinnostaa sinä ja sinun hevosettomuutesi.

Vierailija
596/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35- vuotiaaksi lapseton. Ainoastaan oma mummoni ja yksi työkaveri kerran kysyi, että haluanko koskaan lapsia. Vastasin, että en halua. Eikä siitä sen enempää. Sitten kun sain lapsen, niin mummoni sanoi että ajatteli etten halua lapsia, kun kerran sanoin niin. Sanoin, että mieli muuttui. Eikä siitä sen isompaa numeroa kukaan koskaan tehnyt missään vaiheessa.

Sen sijaan, kun sain lapsen, niin yksi ihminen katkaisi minuun välit. Niin sanottu vela, jonka mielestä rikoin jonkun velavalan.

Vierailija
597/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 35- vuotiaaksi lapseton. Ainoastaan oma mummoni ja yksi työkaveri kerran kysyi, että haluanko koskaan lapsia. Vastasin, että en halua. Eikä siitä sen enempää. Sitten kun sain lapsen, niin mummoni sanoi että ajatteli etten halua lapsia, kun kerran sanoin niin. Sanoin, että mieli muuttui. Eikä siitä sen isompaa numeroa kukaan koskaan tehnyt missään vaiheessa.

Sen sijaan, kun sain lapsen, niin yksi ihminen katkaisi minuun välit. Niin sanottu vela, jonka mielestä rikoin jonkun velavalan.

Olin lapseton 37-vuotiaaksi, eikä kukaan kysellyt koskaan mitään. Laaja kaveripiiri laidasta laitaan, läheinen, iso suku jne.

Mua ihmetyttää nää jutut, miten lapsettomuuttaan joutuu perustelemaan. Mikä mun ”yhteisössäni” on erilaista kuin näillä.

Mutta saman tyyppinen kokemus siis.

Vierailija
598/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo luetellut syyt ovat niita miksi en halua lapsia.  Ja myos etta en vaan halua.  Mulla on reilusti vanhempi isosisko,  joka perusti perheen kun olin n. 10- vuotias ja vaikka hanen lapsensa ovat mulle aarettoman rakkaita,  tunsin silloin jo lapsena vahan inhotusta sisareni elamantyylia kohtaan.  Ainainen melu, sotku,  joka paikkaan piti lahtea aarettoman tavaravuoren kanssa.  Koko ajatus tuntui tympealta,  ja tuntuu edelleen nain kolmekymppisena aikuisena. 

Olen tosi introvertti ja tuntuu etta tulen hulluksi jos en saa tarpeeksi omaa aikaa paivittain.  Lisaksi ei kiinnosta ison asunnon,  materian jne hankkiminen.  Haluan elaa omalla tavallani.  

Ihmiset usein sanoivat,  etta kylla sinullakin mieli muuttuu viela.  Nytkun olen kolmekymppisena edelleen samaa mielta,  he ovat useimmiten hiljaa!

Vierailija
599/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi arvostelisin lapsetonta? Valinta on jokaisen henkilökohtainen. Jos joitain täytyy syyllistää, niin niitä ihmisiä, jotka hankkivat lapsen yhteiskunnan, perheen, puolison tai jonkun muun painostuksen alla ja tekevät sitten vanhempana itsestään tai lapsestaan onnettoman.

Vauva-arki kaksosten kanssa oli toki rankkaa, mutta nyt lasten kasvettua koululaiseksi voin nauttia hyvistä tyypeistä, joiksi lapseni ovat kasvaneet. Myös lasten myötä tullut laaja sosiaalinen verkosto tuottaa iloa. Mutta AP, päätös elämästäsi on sinulla, älä mieti muiden mielipiteitä.

Vierailija
600/659 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että, vieraidet kersat vaan oksettaa, samoin prismaperheet vaippakärryineen🤮.. Omat oliskin ihan eri asia💛🤗

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan