Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedoksi vanhemmille: lapsettomuudesta on minulle paljon hyötyä, mutta se ei ole syy, miksi olen lapseton

Vierailija
24.09.2017 |

Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.

Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.

Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.

Kommentit (659)

Vierailija
481/659 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuollaista ole oikeasti ehdotettu, kuulostaa ihan joltain aprillipilalta. Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus on, niin en takuulla vie niitä väkivaltaisen vanhempani luokse. Hänen minun psyykkelle lapsuudessa aiheuttama vahinko näkyy vieläkin, omille lapsille en halua samaa. Vien lapseni mielummin kylään vaikka naapurin mukavalle eläkeikäiselle tädille, jolla ei ole omia lapsenlapsia.

Oho, miten tämä viestini tuli väärään ketjuun, piti tulla tuohon joka on merkattu kruunulla. Pahoittelut.

Vierailija
482/659 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuollaista ole oikeasti ehdotettu, kuulostaa ihan joltain aprillipilalta. Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus on, niin en takuulla vie niitä väkivaltaisen vanhempani luokse. Hänen minun psyykkelle lapsuudessa aiheuttama vahinko näkyy vieläkin, omille lapsille en halua samaa. Vien lapseni mielummin kylään vaikka naapurin mukavalle eläkeikäiselle tädille, jolla ei ole omia lapsenlapsia.

Oho, miten tämä viestini tuli väärään ketjuun, piti tulla tuohon joka on merkattu kruunulla. Pahoittelut.

Näköjään se oikea ketju katosi. Onpa kummallista. Avasin ketjun jossa puhuttiin lakialoitteesta, jonka mukaan lasten on pakko käydä isovanhemmilla ja vastaan siihen, niin se vastaus tulee tähän ketjuun ja sitä alkuperäistä ketjua ei näy enää missään. Onpa kummallinen palsta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/659 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A: Eikö olekin niin, että se on kaikkien elollisten geeneissä tarve lisääntyä?

Ei ole. Ihmisellä ei ole minkäänlaista "tarvetta lisääntyä" tai lisääntymisviettiä. Seksuaalivietti ja hoivavietti ovat. Mitä tarvetta se seksuaalivietti ja hoivavietti sitten palvelee jos ei lisääntymistä? Kyllä muillakin eläimillä on yhtälailla nämä vietit, ja ne tähtää nimenomaan elämän jatkumiseen, ei ne huvikseen ole. Jos ihmisellä ei olisi mitään tarvetta lisääntyä, meitä ei olisi ollut ketään täällä koskaan.

B: Eikö olekin niin, että koska suuri osa ihmisistä tekee lapsia enemmän kuin yhden, he ovat olleet vanhemmuuteen tyytyväisiä, siitä huolimatta että se ei ihan aina ole ollut kivaa?

Näin voisi päätellä.

C: Eikö olekin niin, että todella monet ihmiset tekevät kaikkensa saadakseen lapsen, ja jos he eivät saa, se on heidän elämänsä pahin asia?

Tuo on käsittääkseni aika harvinaista. Miten niin harvinaista? Lapsettomuus on lisääntyvä "kansantauti", miesten sperman laatu on heikentynyt ym. Hoitoja toki on tehokkaampia kuin ennen, mutta edelleenkin ne hoidot on useille todella hankalia ja kaikilla ne ei vaan toimi.

D: Eikö olekin niin, että me kaikki olemme joskus olleet lapsia, ja siten eläneet lapsiperhearkea?

Lapsen roolissa, kyllä. Mitä väliä sillä on missä roolissa? En minä ainakaan ollut lapsena niin tyhmä ettenkö olisi nähnyt ja kokenut minkälaista vanhempieni elämä oli, toki kun ensimmäisen lapsen sai itse, se oli vielä suurempi tunne kuin osasi koskaan kuvitella. Olen itse esikoinen, ja kuusivuotiaasta hoitanut pikkusiskoa, eli lastenhoito ei todellakaan ollut yllätys tai edes se että lasta rakastaa, mutta se oli yllätys omassa vanhemmuudessa, kuinka painavana vastuu laskeutui hartioille kun lapsi oli syntynyt, ja tajusit että sä olet nyt ihan 100% vastuussa tästä rakkaasta lapsesta. Esim. itsetuhoiset ajatukset katosi sen siliän tien, ei voi edes leikitellä itsemurhan ajatuksella kun on lapsi, eikä edes sillä että antaa vaan periksi kun tulee vaikeuksia. Toki tunnen suurta rakkautta myös nuorempia sisaruksiani kohtaan, ja olisin heidän takiaankin valmis tekemään todella paljon.

E: Eikö olekin niin, että juuri ketään ei kiinnosta hankitko sinä lapsia vai et, ne jotka jotain kysyy, eivät yleensä kysy sen takia että haluaisivat painostaa sinua hankkimaan lapsia?

Ei todellakaan. Olen useita kertoja joutunut tilanteeseen, jossa minulta intetään, miksi en halua lapsia. Millä tavalla se inttäminen tapahtuu? Minulla ei koskaan moinen kävisi mielessäkään, enkä ole koskaan tavannut ihmistä joka niin tekisi. Kuka sinulta tietoa lapsista kaipaa? Äitisi?

F: Oletko sinä syntymälläsi pilannut vanhempiesi elämän? Entä sisaruksesi?

En, mutta vanhempani ovatkin halunneet lapsia.

Niin, miksi velat haukkuvat jatkuvasti niitä jotka lapsia haluavat, että heidän elämänsä menee pilalle lasten takia? Eikö sitä voi vaan hyväksyä, että ne joilla lapsia on, on lähes kaikki niitä ihan halunneet ja ovat heistä onnellisia? Onko se niin outoa että perheisiin kuuluu myös lapsia, kuten oli silloinkin kun sinä itse olit lapsi? Miksi nykyään lapsista puhutaan kuin he eivät olisi edes ihmisiä? Jos sinusta tuntuu että elämäsi menisi pilalle lapsen takia etkä rakastaisi omaa lastasi, miksi oletat että meillä muilla on samoin?

Vierailija
484/659 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A: Voi olla, mutta jokin muu geeni varmaan kumoaa tuon, kun en koe halua lisääntymiseen. Miksi sitten tällä palstalla ja muualla mediassa velat puhuvat kuin lasten haluaminen olisi jotenkin outoa, hullua tai harvinaista?

B, C, D: Kyllä kaikkiin. Miten nämä liittyy siihen, että minä en halua omia lapsia? Siten että velojenkin pitäisi ymmärtää että se että haluaa lapsia on normaalia, ja lasten kanssa eläminen on luonnollista, mukavaa ja hyvin usein onnellista, ei pelkkää helvettiä, uhmaa ja murrosikää.

E: Hyvin monia tuntemiani ja tapaamiani ihmisiä tuntuu kiinnostava, hankinko lapsia. Tai oikeammin, milloin hankin niitä. Ihan lähisukulaisista kollegoihin. Monet epäkohteliaat sukulaiset ovat myös painostaneet asiaan vihjailemalla siihen suuntaan, että nyt olisi jo korkea aika perustaa perhe. Eli ihan tahtomattani minun kohdalleni on osunut hyvin paljon ihmisiä, joita lisääntymiseni kiinnostaa. Toki keskimäärin väestössä asia ei välttämättä näin ole. Oletko sinä niitä veloja joille viaton kysymys lasten hankinnasta on kauhea kuulustelu? Miten joku vihjailu on painostusta? Vihjailu on hienovaraista puheeksi ottamista ja painostus taas ihan eri asia, siinä ei enää mitään vihjailla. Jos joku sanoo että olisi korkea aika perustaa perhe, miksi siitä pitää loukkaantua? Eikö ole ymmärrettävää että lähisukulaista kiinnostaa, esim. vanhempiasi, koska sinun lisääntymisesi vaikuttaa heihinkin aika oleellisesti?

F: En usko, minulla oli ja on rakastavat vanhemmat. Mutta moni lapsi ei ole syntyessään ollut toivottu, mikä ikävä kyllä näkyy kyllä lapsen elämässä tavalla tai toisella. Miten tämä liittyy siihen, että minä en halua omia lapsia? [/quote] Jokaisen lapsen pitäisi olla toivottu, ei kenenkään joka ei todella, todella kovasti halua lapsia, pitäisi tehdä lapsia. Jostain syystä velat puhuvat yleensä siihen tyyliin että kaikki lapset ovat perkeleitä (eli he itsekin olivat lapsena, ja heidän sisatuksensa), lapset on kuitenkin jokainen yksilöllisiä ihmisiä, minä en ole ollut lapsena samanlainen kuin sisarukseni, naapurin kakarasta puhumattakaan.

Vierailija
485/659 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A: Voi olla, mutta jokin muu geeni varmaan kumoaa tuon, kun en koe halua lisääntymiseen. Miksi sitten tällä palstalla ja muualla mediassa velat puhuvat kuin lasten haluaminen olisi jotenkin outoa, hullua tai harvinaista?

B, C, D: Kyllä kaikkiin. Miten nämä liittyy siihen, että minä en halua omia lapsia? Siten että velojenkin pitäisi ymmärtää että se että haluaa lapsia on normaalia, ja lasten kanssa eläminen on luonnollista, mukavaa ja hyvin usein onnellista, ei pelkkää helvettiä, uhmaa ja murrosikää.

E: Hyvin monia tuntemiani ja tapaamiani ihmisiä tuntuu kiinnostava, hankinko lapsia. Tai oikeammin, milloin hankin niitä. Ihan lähisukulaisista kollegoihin. Monet epäkohteliaat sukulaiset ovat myös painostaneet asiaan vihjailemalla siihen suuntaan, että nyt olisi jo korkea aika perustaa perhe. Eli ihan tahtomattani minun kohdalleni on osunut hyvin paljon ihmisiä, joita lisääntymiseni kiinnostaa. Toki keskimäärin väestössä asia ei välttämättä näin ole. Oletko sinä niitä veloja joille viaton kysymys lasten hankinnasta on kauhea kuulustelu? Miten joku vihjailu on painostusta? Vihjailu on hienovaraista puheeksi ottamista ja painostus taas ihan eri asia, siinä ei enää mitään vihjailla. Jos joku sanoo että olisi korkea aika perustaa perhe, miksi siitä pitää loukkaantua? Eikö ole ymmärrettävää että lähisukulaista kiinnostaa, esim. vanhempiasi, koska sinun lisääntymisesi vaikuttaa heihinkin aika oleellisesti?

F: En usko, minulla oli ja on rakastavat vanhemmat. Mutta moni lapsi ei ole syntyessään ollut toivottu, mikä ikävä kyllä näkyy kyllä lapsen elämässä tavalla tai toisella. Miten tämä liittyy siihen, että minä en halua omia lapsia? 

Jokaisen lapsen pitäisi olla toivottu, ei kenenkään joka ei todella, todella kovasti halua lapsia, pitäisi tehdä lapsia. Jostain syystä velat puhuvat yleensä siihen tyyliin että kaikki lapset ovat perkeleitä (eli he itsekin olivat lapsena, ja heidän sisatuksensa), lapset on kuitenkin jokainen yksilöllisiä ihmisiä, minä en ole ollut lapsena samanlainen kuin sisarukseni, naapurin kakarasta puhumattakaan.

Tämä. Velat puhuvat kovin kuinka haluavat vain saada olla rauhalla veloja ilman painostusta. Miksi sitten velat eivä kykene antamaan samaa rauhaa lapsellisille ilman jatkuvaa halveksumista ja lapsien solvaamista. Minä pidän lapsistani ja halusin heidät, miksi se on niin vaikeaa hyväksyä?

Vierailija
486/659 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F: En usko, minulla oli ja on rakastavat vanhemmat. Mutta moni lapsi ei ole syntyessään ollut toivottu, mikä ikävä kyllä näkyy kyllä lapsen elämässä tavalla tai toisella. Miten tämä liittyy siihen, että minä en halua omia lapsia? 

Jokaisen lapsen pitäisi olla toivottu, ei kenenkään joka ei todella, todella kovasti halua lapsia, pitäisi tehdä lapsia. Jostain syystä velat puhuvat yleensä siihen tyyliin että kaikki lapset ovat perkeleitä (eli he itsekin olivat lapsena, ja heidän sisatuksensa), lapset on kuitenkin jokainen yksilöllisiä ihmisiä, minä en ole ollut lapsena samanlainen kuin sisarukseni, naapurin kakarasta puhumattakaan.

Tämä. Velat puhuvat kovin kuinka haluavat vain saada olla rauhalla veloja ilman painostusta. Miksi sitten velat eivä kykene antamaan samaa rauhaa lapsellisille ilman jatkuvaa halveksumista ja lapsien solvaamista. Minä pidän lapsistani ja halusin heidät, miksi se on niin vaikeaa hyväksyä?

Luepa vaikka ketju läpi ja arvioi, saatko tukea väitteellesi? Samoin kuin tuo edellinen kohkaaja.

Vierailija
487/659 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjää elämää ilman lasta.

Vierailija
488/659 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa vaikka ketju läpi ja arvioi, saatko tukea väitteellesi? Samoin kuin tuo edellinen kohkaaja.

Eipä näin pitkää ketjua jaksa erkkikään läpi lukea. Mikä tämä väite nyt sitten on joka on väärin? Se että velat ei hauku lapsia ja ihmisiä joilla on lapsia? Tälläkin palstalla on usein aloituksia joissa tämä käy ilmi, ja vieläpä velat käy kommentoimassa muissakin ketjuissa joissa vanhemmat puhuu lapsistaan.

Vierailija
489/659 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te velat asutte, joiden pitää perustella lapsettomuuttaan muille? Itse asun Helsingissä, eikä koskaan kukaan ole ihmetellyt tai kysellyt asiasta, enkä minäkään ole koskaan tuntenut tarvetta kysellä ihmisiltä, miksi he hankkivat lapsial

Vierailija
490/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin Ap, nyt olen ottanut tietosi vastaan.

Kerrotko seuraavaksi mitä minä tällä tiedolla teen?

Vierailija
491/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jää sinun päätettäväksesi. Tuskin kuitenkaan yrität sisäistää tekstin sisältöä tai syitä joista se saattaa kummuta. Henkisen kasvun kun olet jo saavuttanut mahasi mukana.

-Ei ap

Vierailija
492/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te velat asutte, joiden pitää perustella lapsettomuuttaan muille? Itse asun Helsingissä, eikä koskaan kukaan ole ihmetellyt tai kysellyt asiasta, enkä minäkään ole koskaan tuntenut tarvetta kysellä ihmisiltä, miksi he hankkivat lapsial

Ehkä tätä tapahtuu vain kehä III:n ulkopuolella?

Vierailija
493/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jää sinun päätettäväksesi. Tuskin kuitenkaan yrität sisäistää tekstin sisältöä tai syitä joista se saattaa kummuta. Henkisen kasvun kun olet jo saavuttanut mahasi mukana.

-Ei ap

Elämää ja kaikenlaista tekemistä on lasten lisäksi vaikka kuinka ja paljon. Tuollainen ylimielisyys ja kuvitelma lapsettoman paremmuudesta ei todellakaan vakuuta minkään tasoisesta henkisestä kehityksestä.

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa miksi joku ei halua lapsia. Enkä myöskään ymmärrä mikä tarve jollain velalla on sitä muille avata ja perustella.

Vierailija
494/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ei ap

Elämää ja kaikenlaista tekemistä on lasten lisäksi vaikka kuinka ja paljon. Tuollainen ylimielisyys ja kuvitelma lapsettoman paremmuudesta ei todellakaan vakuuta minkään tasoisesta henkisestä kehityksestä.

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa miksi joku ei halua lapsia. Enkä myöskään ymmärrä mikä tarve jollain velalla on sitä muille avata ja perustella.

Tuossa juuri on se ero. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa. Silti tulet tänne ylimielisesti kertomaan, ettei voisi vähempää kiinnostaa. Etkä vieläkään ymmärrä, miksi jollakin olisi valintaansa nykyaikana tarve perustella. Koska eihän kukaan ole kuullutkaan, että asiasta oltaisiin kiinnostuneita, tai sitä voisi joutua perustelemaan, tai ihminen leimattaisiin sen takia esim. vastuuttomaksi, keskenkasvuseksi, itsekkääksi laiskimukseksi. Vai oliko ne velat, jotka kiertää kertomassa, ettei muiden valinnat kiinnosta? Tämä ketju ei ole pudonnut, koska mammat on täällä edelleen kohkaamassa kuinka lapsellisia ei ymmärretä lainkaan, huoh.

Vierailija
495/659 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, tämä on kuitenkin vauvapalsta jolla jatkuvasti on vela sitä vela tätä, toisista puhutaan alentuvasti kohkaavina mammoina joilta aivot karkasi istukan myötä... niiden lapset on rääkyviä jonnejannicoita.

Vierailija
496/659 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä lastensuojelun tarve kasvaa koko ajan? Samoin myös lasten- ja nuorisopsykiatristen palveluiden tarve. Luulisi, että vanhemmat kykenevät myös kasvattamaan lapsensa, kun niitä niin kovasti ovat halunneet.

Vierailija
497/659 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et tiedä mistä jäät paitsi", on ehkä typerin perustelu tai yritys vedota. Eiköhän ole aika selvää, mitä siinä saa ja mistä "jää paitsi" kun lapsia hankkii.

Miten se voisi olla selvää ilman kokeilua? Hevosvertauskin menis vain siinä tapauksessa että sen itse varsois.

Vierailija
498/659 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva päästä sellaisen pään sisälle joka sanoo että ei tiedä mistä jää paitsi :D Siinä se just tuleekin, kun ei vaan jostain syystä pystytä ymmärtämään että kaikki ei ajattele samoin.

Siinä on se riski että mieli muuttuu.

Vierailija
499/659 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin kerran kaverini, joka on vela ja tuttavani jolla suuperhe kiistelyä baarissa. Tämä suurperheenäiti veti esiin "et kuule tiedä mistä jäät paitsi !"-kortin ja vela vastasi jotenkin näin "  jään paitsi pas""avaippojen vaihtamisesta keskellä yötä ja kihomadoista ", hitsi että minulla pärskähti juomat suusta :D 

Vierailija
500/659 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta: oletko liberaali, punavihreä, homoliittojen yms. kannattaja?

En ole ap, mutta olen vela.

En ole liberaali ainakaan taloudellisesti, en usko pörssivoimien tuovan hyvää muille kuin rikkaille.

Olen siis jossain määrin vasemmistolainen, mutten äärilinjoilla. Vihreä en ole.

En hyväksy homojen avioliittoa, olen kristitty ja tässä asiassa konservatiivinen. Homot hyväksyn kyllä ihmisinä, ei sille ominaisuudelle mitään voi. Yli kaiken inhoan ns.eheytysterapiaa, jossa homoja yritetään muuttaa väkisin toisenlaisiksi. Johtanut moneen itsemurhaan.

Lapsia en ole koskaan tahtonut. En olisi hyvä vanhempi. Viihdyn yksin liian hyvin siihen. Paljon silti olen tehnyt muiden eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän