Ai nyt vegaanit luulee että heitä varten leivotaan oma kakku rippijuhliin?
Sellainen missä ei ole munia, voita jne.
Mutta voin kyllä kertoa että jos sellaisen teen, he eivät sitä syö.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että juhlat järjestetään vieraita varten, jos ei halua panostaa vieraiden viihtymiseen niin niitä ei kannata kutsua.
Veganinen leivonta on muuten usein huomattavasti helpompaa kuin tavisleivonta.
Eli vegaanit kutsuvat häihinsä pelkkiä toisia vegaaneja tai tarjoavat myös sekasyöjille juhlaruokaa eivätkä pelkkää vegaanista oman uskontonsa sallimaa apetta?
🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Me teimme pari juustokakkua vegaanina, ja hyvää oli!
Ei vaan voi olla maukasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on maitoallergia, joteb jos juhlissa ei ole maidotonta tarjottavas, en syö mitään. Siitä on ihan turha loukkaantua ja voivotella, että haittaako se nyt niin kovasti, jos vähän kermakakkua ottaa.
Maitoallergia onkin ihan eri asia kuin vegaaninen. Lääketieteelliset tosiasiat huomioidaan mutta ei kaikkia oikkuja.
Ihan ok, sitten kannattaa ilmoittaa kutsuessa millaista ruokaa on tarjolla ja kehoittaisin sinun mielestä oikukkaat ruokailijat ottamaan omat eväät tai olemaan nälissään. Onhan se tosi moukkamaista ja epäkohteliasta juhlien järjestäjiltä mutta ehkäpä sun tuttavapiiri on tottunut suhun tai on samanlaista käytöstavatonta sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en huomioi mitään ideologiaruokavalioita. Sori. Karppaajan saattaisin ottaa huomioon, koska minustakin hiilari on epäterveellistä.
Eli arvostat siis laihdutusruokavaliota, mutta et sellaista joka on valittu ekologisista ja eettisistä syistä? Oletpa kyllä hieno ihminen. Hiilarit eivät muuten ole epäterveellisiä vaikka kuinka sitä mieltä olisit, mm. aivojen toiminnan kannalta ne ovat täysin välttämättömiä.
Tämä hiilarivaje selittää paljon!
Kuka on niin nuija että kutsuu vieraita eikä vaivaudu järjestämään heille sopivaa ruokaa?
Meillä löytyy läheisistä ja naapureista gluteeniton, maidoton ja munaton ihminen sekä vegaani, kaikki heidät pystyn huomioimaan ja tekemään heillekin sopivaa ja maistuvaa tarjottavaa. Muu olisi erittäin epäkohteliasta.
Miksi niille vegaanivieraille pitää leipoa oma kakku? Onko ne jotenkin tosi suuriruokaisia?
Eikö voisi leipoa vain yhden kaikille sopivan kakun?
Vuosia vanha ketju, mutta pakko päästä öyhöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan voi olla maukasta!
Kyllä voi etkä välttämättä edes erota että on vegaaninen. Sukulaismies, vannoutunut lihan ja makkaransyöjä, tykkää kovasti kasvislasagnesta joka on vegaaninen. Hän toki tunnistaa sen kasvisruuaksi mutta en ole erikseen mainostanut että se on myös vegaaninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on maitoallergia, joteb jos juhlissa ei ole maidotonta tarjottavas, en syö mitään. Siitä on ihan turha loukkaantua ja voivotella, että haittaako se nyt niin kovasti, jos vähän kermakakkua ottaa.
Maitoallergia onkin ihan eri asia kuin vegaaninen. Lääketieteelliset tosiasiat huomioidaan mutta ei kaikkia oikkuja.
Ihan ok, sitten kannattaa ilmoittaa kutsuessa millaista ruokaa on tarjolla ja kehoittaisin sinun mielestä oikukkaat ruokailijat ottamaan omat eväät tai olemaan nälissään. Onhan se tosi moukkamaista ja epäkohteliasta juhlien järjestäjiltä mutta ehkäpä sun tuttavapiiri on tottunut suhun tai on samanlaista käytöstavatonta sakkia.
Yhtä hyvin minä voisin vaatia että juhlissa on vain aidoista aineista tehtyä ruokaa ja nostaa metelin jos on käytetty ruokakermaa kerman sijasta ja margariinia voin sijasta. Sen sijaan syön mitä on tarjolla jos ei allergioiden takia tarvitse jättää jotakin ottamatta. Mutta kauravelliä en kahviini laita, juon sitten mustana jos ei maitoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään juustokakkuja silloin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Olen vegaani ja haluan aina ulos kotoa lähtiessäni oman kakun, punaisen maton, prinssin ja puoli valtakuntaa. Olen sen ansainnut koska ruokavalioni on tehnyt minusta jumalasta seuraavan.
Vai miten se meni... Hohhoijjaa ap sun juttujas taas.
Se menee tasan tarkkaan juuri noin. Lisää siihen vielä jatkuva muiden arvostelu ja itsensä jalustalle nostaminen niin olet kuvannut jokaisen vegaanin täydellisesti.
Höpö höpö! Mä voisin lyödä tonnista vetoa ettei yksikään mun lähipiirin ulkopuolinen tiedä mun olevan vegaani.
”Vegaaninen” verbinä kuulostaa typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin minä voisin vaatia että juhlissa on vain aidoista aineista tehtyä ruokaa ja nostaa metelin jos on käytetty ruokakermaa kerman sijasta ja margariinia voin sijasta. Sen sijaan syön mitä on tarjolla jos ei allergioiden takia tarvitse jättää jotakin ottamatta. Mutta kauravelliä en kahviini laita, juon sitten mustana jos ei maitoa ole.
Oot varmaan niin mukavaa ja rentoa seuraa että saat jatkuvasti kutsuja kaikenlaisiin juhliin.
Kyllä mä hankkisin sulle tarjolle raakamaitoa sinne sun kahviin.
Mikä tässä nyt oikein mättää? Täälläkin olevassa ketjussa pari on järjestänyt hyvin nuivan, pelkästään vegaanisen kahvitarjoilun ottamatta ollenkaan vieraitaan huomioon. Se on ilmeisesti ihan OK varsinkin vegaanien mielestä.
Tässä ketjussa sitten räksytetään miten hirveää on olla ottamatta huomioon kaikkia mahdollisia, esim allergiathan ovat biologisia esteitä syödä mitä tahansa, joten sellaiset tietysti huomioidaan.
Mutta vegaanius on pelkkä valinta, eli kyllä vegaanikin voi syödä mitä vain, kunhan ei tee itsestään numeroa "sen yhden kerran".
Mä kyllä hankin rippijuhliin yhden vegaanin vuoksi myös vegaanisia leivonnaisia. Ei ollut vaikeaa ja muutkin tykkäsivät niistä kuten muistakin tarjoiluista. Isommissa juhlissa on minusta kohteliasta huomioida ruokavalioita, kun tarjottavaa tehdään tai hankitaan muutenkin monenlaista.
Vegaanit voivat olla syömättä kakkua, jos kakku ei heidän ruokavalioonsa kuulu.
Piste.
Itse yleensä valehtelen vegaaneille että kakku tehty ilman maitotuotteita, tyytyväisenä ovat syöneet. Siis sellaiset kakut joissa ei selvästi ole esim kermaa näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oikein mättää? Täälläkin olevassa ketjussa pari on järjestänyt hyvin nuivan, pelkästään vegaanisen kahvitarjoilun ottamatta ollenkaan vieraitaan huomioon. Se on ilmeisesti ihan OK varsinkin vegaanien mielestä.
Tässä ketjussa sitten räksytetään miten hirveää on olla ottamatta huomioon kaikkia mahdollisia, esim allergiathan ovat biologisia esteitä syödä mitä tahansa, joten sellaiset tietysti huomioidaan.
Mutta vegaanius on pelkkä valinta, eli kyllä vegaanikin voi syödä mitä vain, kunhan ei tee itsestään numeroa "sen yhden kerran".
Sen ymmärrän että joku järjestään vegaanisen tarjoilun, teen itsekin joskus niin, mutta nuivaa tarjoilua en juhlissa (tai edes arki-iltana kotona) tajua. Luulisi että kaikki haluavat paitsi syödä myös tarjota vierailleen maistuvaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse yleensä valehtelen vegaaneille että kakku tehty ilman maitotuotteita, tyytyväisenä ovat syöneet. Siis sellaiset kakut joissa ei selvästi ole esim kermaa näkyvillä.
Ootpa hassun hauska jekuttaja, mitä jos vegaani on esim maito-tai muna-allergikko ja sairastuu sun typeryyden takia?