Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai nyt vegaanit luulee että heitä varten leivotaan oma kakku rippijuhliin?

Vierailija
23.09.2017 |

Sellainen missä ei ole munia, voita jne.

Mutta voin kyllä kertoa että jos sellaisen teen, he eivät sitä syö.

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanipa ei olekaan "vain" kasvissyöjä.

Vierailija
22/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no kahvipöytään onneksi saa helposti muutakin vegaanista kuin kakku. Että ehkä jotain kaurakeksejä, helppoja leivonnaisia jotka ovat vegaanisia ja samalla menevät muillekin vieraille? Vegaanivieraat sitten ottavat muuta ja jättävät kakun ottamatta.

Tai sitten leivot vegaanisen kakun, ei se oikeastaan ole kovin vaikeaa. Mutta minusta ei ole mikään pakko, jos vegaanisia vieraita on tyyliin 1, ja kahvipöydässä on myös hänelle sopivia muita juttuja. Vaikka voihan olla että jos leipoisit kakun, vegaanivieras/vieraat sitä söisivät, mistä päättelet että eivät söisi, jos kerran ovat sinulle ilmaisseet haluavansa vegaanista tarjottavaa? :D

Älä älä kuule tule neuvomaan että "leivot vegaanisen kakun" mulle! Minä olen näiden juhlien emäntä ja minä päätän että saavat kahvia (ilman maitoa) eikä muuta.

Tuttavapiirissäni on ap:n kaltaisia heppuja. Loukkaantuvat, kun heille kertoo ruokavalion (_jota itse kysyvät_), loukkaantuvat jos tarjoutuu neuvomaan tai vaikka lähettämään pari blogilinkkiä "kun haluavat itse toteuttaa", ja loukkaantuvat kun otan omat eväät kun saan aamulla ennen juhlia kiukkuisen viestin "ei oo ku kahvii". Ja sitten emäntä on naama norsunvitulla koko juhlan.

Omat saa aina tuoda. Mulla aina kaikki laktoositonta.

Siihen päällehän on sitten vilja-allergikot, maitoproteiiniallergikot, kala-allergikot, punaista lihaa syömättömät, krantut ei suostu edes maistamaan kasvisruokaa jne. jne. jne. En vaan pysty/viitsi tehdä jokaiselle jotain. Ymmärrystä voisivat myös antaa nämä ruokavalioiden valiot. Teidät on sentään kutsuttu vai loukkaako vähemmän jos en kutsu kun tarjolla ei ole jokaisen vaatimukset täyttävää kattausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsit ovat vegaanisia.  Monien vegaanien huomattava osa päivän kaloreista tulee juuri sipseistä.  Limonaati on toinen tärkeä osa vegaanin ruokavaliota.  Ihan ok mielestäni .

Ei ole kaikki. Maustetuissa on osassa myös maitotuotteita. 

No sitten ihan ne tavalliset suolasipsit.  Ne kai sentään kelpaa?  Toki perunassahan on voinut olla joitain mikroskooppisia eliöitä paistovaiheessa joten sipsit eivät ehkä käy..

Useimmiten vegaani pyrkii vähentämään ympäristön kuormitusta ja / tai eläinten kärsimystä. Suuri osa ymmärtää, että absoluuttinen veganismi on käytännössä mahdotonta.

Elikkä suolasipsit ovat sitten se juttu.  

Vierailija
24/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä ja vieläpä allergikko. Silti minulle löytyy melkein aina jotain syötävää ja varsinkin tutut haluavat tehdäkin jotain sellaista jota minäkin pysyn syömään. Monesti tosin esimerkiksi kakku on sellainen jota en voi syödä. Mitä sitten?

Myös itse yritän aina parhaani mukaan hoitaa erikoisruokavaliot ja otan ne todellakin vakavasti, siksi en pienessä keittiössäni edes yritä leipoa esimerkiksi gluteenitonta vaan ostan jotain valmista jotta voin oikeasti minimoida riskin.

Sama. Itse olen vegaani, keliaakikko ja moniallerginen. Yleensä tutut kysyvät erikseen, mitä voin syödä ja niitä on yllättävän hyvin nykyään.

Vierailija
25/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu vegaaneja tai allergisia ihmisiä. Jos kutsut ainoastaan sekasyöjiä ja terveitä voit tarjota mitä itse haluat.

Jos kuitenkin kutsut ruokarajoitteisia, on kohteliasta tarjota syötävää heille.

Vierailija
26/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsit ovat vegaanisia.  Monien vegaanien huomattava osa päivän kaloreista tulee juuri sipseistä.  Limonaati on toinen tärkeä osa vegaanin ruokavaliota.  Ihan ok mielestäni .

No sitten ihan ne tavalliset suolasipsit.  Ne kai sentään kelpaa?  Toki perunassahan on voinut olla joitain mikroskooppisia eliöitä paistovaiheessa joten sipsit eivät ehkä käy..

Useimmiten vegaani pyrkii vähentämään ympäristön kuormitusta ja / tai eläinten kärsimystä. Suuri osa ymmärtää, että absoluuttinen veganismi on käytännössä mahdotonta.

Paketti Oreoita toimii kyllä paremmin, jos ei ole keliakiaa tms. Keksihyllystä.

Vierailija
27/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Oreot eivät ole hyviä,  sipsit ovat.

Vierailija
28/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kehittää turhia ongelmia asioista jotka on helppo ratkaista?

Meillä sukujuhlissa ym. pippaloissa on aina tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja, erilaisille ruokavalioille. Kakkuja en tee montaa lajia, voi jättää syömättä, jos ei sovi.

Nykyisin ihmiset ovat niin monille asioille allergisia (tietävät yleensä itse, mitä voivat syödä), erikoisruokavalioista laktoositon (=helppo, laktaasientsyymi on keksitty!),  gluteeiniton (melko helppo, täysin gluteiiniton vaikeampi toteuttaa kotioloissa), kaikille (myös nuorille  vegaaneille ja raakaravinnon syöjille) tarjolla luomuviljeltyjä kasviksia ja erilaisia dippikastikkeita.

Itsellänikin on monia allergoita, kasvissyöjä olen ollut yli 30v., mutta vielä hengissä, eikä pipo kiristä!

Vierailija
29/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiko perinteiset Dominot käy!  Pitääkö olla Oreoita..?

Vierailija
30/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no kahvipöytään onneksi saa helposti muutakin vegaanista kuin kakku. Että ehkä jotain kaurakeksejä, helppoja leivonnaisia jotka ovat vegaanisia ja samalla menevät muillekin vieraille? Vegaanivieraat sitten ottavat muuta ja jättävät kakun ottamatta.

Tai sitten leivot vegaanisen kakun, ei se oikeastaan ole kovin vaikeaa. Mutta minusta ei ole mikään pakko, jos vegaanisia vieraita on tyyliin 1, ja kahvipöydässä on myös hänelle sopivia muita juttuja. Vaikka voihan olla että jos leipoisit kakun, vegaanivieras/vieraat sitä söisivät, mistä päättelet että eivät söisi, jos kerran ovat sinulle ilmaisseet haluavansa vegaanista tarjottavaa? :D

Älä älä kuule tule neuvomaan että "leivot vegaanisen kakun" mulle! Minä olen näiden juhlien emäntä ja minä päätän että saavat kahvia (ilman maitoa) eikä muuta.

Tuttavapiirissäni on ap:n kaltaisia heppuja. Loukkaantuvat, kun heille kertoo ruokavalion (_jota itse kysyvät_), loukkaantuvat jos tarjoutuu neuvomaan tai vaikka lähettämään pari blogilinkkiä "kun haluavat itse toteuttaa", ja loukkaantuvat kun otan omat eväät kun saan aamulla ennen juhlia kiukkuisen viestin "ei oo ku kahvii". Ja sitten emäntä on naama norsunvitulla koko juhlan.

Omat saa aina tuoda. Mulla aina kaikki laktoositonta.

Siihen päällehän on sitten vilja-allergikot, maitoproteiiniallergikot, kala-allergikot, punaista lihaa syömättömät, krantut ei suostu edes maistamaan kasvisruokaa jne. jne. jne. En vaan pysty/viitsi tehdä jokaiselle jotain. Ymmärrystä voisivat myös antaa nämä ruokavalioiden valiot. Teidät on sentään kutsuttu vai loukkaako vähemmän jos en kutsu kun tarjolla ei ole jokaisen vaatimukset täyttävää kattausta?

Hyvä että saa tuoda omat. Itse kysyn tätä usein.

Kuten sanottua, kaikille ei tarvitse tehdä. Voit niille vegaaneille ostaa vaikka sen keksipaketin. Jos sinulla on isot juhlat, niin järkevä ihminen ymmärtää, ettei kaikkeen riitä jaksaminen.

Itse kun pidän kutsuja, yhdistelen erikoisruokavalioita.

Vierailija
31/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin tän niin, että ostin vegaanikahvilasta pari kuorrutettua kuppikakkua, pari palaa porkkanakakkua ja palan suolaista piirakkaa. Meillä oli siis vain yksi vegaani vieraana.

Lisäksi olin tehnyt osan pienistä kasvispizzoista vegaanisella "juustolla", salaattia oli ja makeissa oli pikkuleipiä jotka kävivät vegaanillekin ja tummaa suklaata. Makeita oli kaikenkaikkiaan vähemmän ihan kaikille, kun ei niitä oikeen mene.

Lopulta noi porkkanakakkupalaset söi sukulaispoika jonka mielestä ne oli aivan ihania.

Vierailija
32/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dominot eivät ole vegaanisia, Oreot ovat.

Vierailija
33/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oreot on vegaanisia, Dominot ei. Muistaakseni Pirkalla ja Lidlissä on joitakin vegaanisia keksejä (ainakin se yksi Lidlin keksilaatu on myös gluteeniton ja varsin edullinen, hyvääkin vielä).

Vierailija
34/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en huomioi mitään ideologiaruokavalioita. Sori. Karppaajan saattaisin ottaa huomioon, koska minustakin hiilari on epäterveellistä.

Sinun elämäsi onkin ideologiavapaata. :D

Vierailija
35/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kakkua halua leipoa, niin täältä löytyy keksit, karkit, jätskit, sipsit yms. mitä voi kakun tilalta tarjota http://www.vegaanituotteet.net/

Vierailija
36/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP:n miehen vienyt joku hehkeä vegaani, kun näitä vastaavia aloituksia tulee koko ajan. Aina on tulossa joku vegaani kylään ja sitten onkin jo hlvetti irti.

Vierailija
37/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa.

Mietin tätä keskustelun lähtökohtaa. Vaatiivatko jotkut vegaanit, että heidät on huomioitava esimerkiksi ylioppilasjuhlien ruokavaliossa? Jos näin on niin pidän sitä hieman outona, koska se ruokavalio on oma valinta. Olemassa on muitakin ruokavalioita, kuten "fruitarismi" (pelkkiä marjoja ja hedelmiä) ja "Fennovegaaneja" (vain Suomessa tuotettuja kasvikunnan tuotteita). Lähde Wikipedia. Voisivatko he esimerkiksi olettaa, että heidät kutsuttaessa tämä olisi huomioitu menussa? Allergiat ja keliaki ovat asia erikseen. Se pitääkin huomioida ja on noloa jos ei ole esim. laktoositonta vaihtoehtoa intolerantikoille. Kommentteja?

Vierailija
38/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinirypäleet tai marjat tai hedelmäsalaatti käy moneen ruokavalioon.

Vierailija
39/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Niin käy, mutta otin vain pari ruokavaliota esimerkiksi. Vaikka ne sopivat moneen ruokavalioon, niin ei niitä välttämättä tarjoilla. Järjestäjä tekee mielestäni menun oman mielensä mukaan allergiat ja yliherkkyydet huomioiden.

Vierailija
40/196 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maitoallergia, joteb jos juhlissa ei ole maidotonta tarjottavas, en syö mitään. Siitä on ihan turha loukkaantua ja voivotella, että haittaako se nyt niin kovasti, jos vähän kermakakkua ottaa.

Allergia on täysin eri asia kuin veganismi, joka on oma valinta ja nirsoilua. Allergikko ei voi valita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan