Te, joiden mielestä parisuhteessa oleminen on vaivalloisempaa kuin sinkkuna oleminen: minkälaisia suhteita teillä on ollut?
Minulle kun on aina ollut itsestäänselvää, että parisuhde helpottaa elämää valtavasti. Kotitöihin menee vähemmän aikaa, asumiskulut pienenevät, seksiä ja läheisyyttä saa aina tarvittaessa, emotionaalista tukea on tarjolla, sairaana tai kiireisenä arki pyörii silti ja ennen kaikkea rinnalla on lahjakas ja pystyvä ihminen, jonka kanssa toteuttaa projekteja ja tavoitella yhteisiä unelmia, joiden saavuttaminen yksin olisi paljon vaikeampaa.
Onko teillä kokemusta vain huonoista suhteista?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap suoltaa omaa julistustaan ottamatta lainkaan ketjuun tulleita useita kuvauksia parisuhteista, joissa naisen elämänlaatu on huonontunut. Miksi teit avauksen, kun et ole halukas kuulemaan erilaisia näkemyksiä ja keskustelemaan vaan pelkästään saarnaat omaa totuuttasi.
Miten haluaisit minun ottavan niitä huomioon? -ap
Siis aloitat itse ketjun ja sen jälkeen ihmettelet miten vastaukset pitäisi huomioida.
Oletko koskaan ajatellut, että sinun ehkä pitäisi huomioida myös puolisoasi?Ei, ihmettelen, miten minun pitäisi sinun mielestäsi huomioda saamani vastaukset, jos kerran teen sen väärin. (Jos siis olet tuo kommentoija. Ihmiset eivät enää tunnu allekirjoittavan viestejään alkuperäisen viestinsä numerolla.) Itse olen tähän ketjuun ihan tyytyväinen. :) -ap
Ohis...vaikkapa ymmärtämällä, että ihmiset ovat erilaisia ja heidän puolisonsa ja elämäntilanteensakin ovat erilaisia. Väitit aiemmassa kommenttiani katkeraksi, mutta tosiasiassa vain harvalla on sellainen puoliso, joka on 24/7 toisen käytettävissä. Olen ollut naimisissa saman miehen kanssa jo 31 vuotta, mutta ei mun mieheni voi kesken päivän lähteä kotiin vain siksi, että juuri silloin tarvitsen läheisyyttä tai seksiä. Varsinkaan, jos mies on työmatkalla Shanghaissa tai Los Angelesissa. Ei se ole edes mahdollista, koska teleporttaus ei ole vielä todellisuutta. Lisäksi joutuu miehen työmatkan jälkeen aina antamaan miehelle aikaa toipua jetlagista eikä voi olettaa, että mies heti kotioven avattuaan olisi valmis kuin nuori sonni. Mitä enemmän tule ikää, sitä enemmän joutuu tinkimään omista tarpeistaan. Tai ainakin odottamaan. Sinä esität parisuhteen hyviksi puoliksi asioita, joihin aika harvalla on mahdollisuus. Kuten esim tuo seksi ja läheisyys aina kun tarvitsee. Todennäköisesti olet vielä aika nuori eikä parisuhteessanne ole vielä kovin paljon asioita, jotka riippuisivat muista kuin teistä kahdesta.
En ole sanonut yhtään kommenttia katkeraksi. Sinun pitäisi osoittaa sanasi jollekulle toiselle. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap suoltaa omaa julistustaan ottamatta lainkaan ketjuun tulleita useita kuvauksia parisuhteista, joissa naisen elämänlaatu on huonontunut. Miksi teit avauksen, kun et ole halukas kuulemaan erilaisia näkemyksiä ja keskustelemaan vaan pelkästään saarnaat omaa totuuttasi.
Miten haluaisit minun ottavan niitä huomioon? -ap
Siis aloitat itse ketjun ja sen jälkeen ihmettelet miten vastaukset pitäisi huomioida.
Oletko koskaan ajatellut, että sinun ehkä pitäisi huomioida myös puolisoasi?Ei, ihmettelen, miten minun pitäisi sinun mielestäsi huomioda saamani vastaukset, jos kerran teen sen väärin. (Jos siis olet tuo kommentoija. Ihmiset eivät enää tunnu allekirjoittavan viestejään alkuperäisen viestinsä numerolla.) Itse olen tähän ketjuun ihan tyytyväinen. :) -ap
Ohis...vaikkapa ymmärtämällä, että ihmiset ovat erilaisia ja heidän puolisonsa ja elämäntilanteensakin ovat erilaisia. Väitit aiemmassa kommenttiani katkeraksi, mutta tosiasiassa vain harvalla on sellainen puoliso, joka on 24/7 toisen käytettävissä. Olen ollut naimisissa saman miehen kanssa jo 31 vuotta, mutta ei mun mieheni voi kesken päivän lähteä kotiin vain siksi, että juuri silloin tarvitsen läheisyyttä tai seksiä. Varsinkaan, jos mies on työmatkalla Shanghaissa tai Los Angelesissa. Ei se ole edes mahdollista, koska teleporttaus ei ole vielä todellisuutta. Lisäksi joutuu miehen työmatkan jälkeen aina antamaan miehelle aikaa toipua jetlagista eikä voi olettaa, että mies heti kotioven avattuaan olisi valmis kuin nuori sonni. Mitä enemmän tule ikää, sitä enemmän joutuu tinkimään omista tarpeistaan. Tai ainakin odottamaan. Sinä esität parisuhteen hyviksi puoliksi asioita, joihin aika harvalla on mahdollisuus. Kuten esim tuo seksi ja läheisyys aina kun tarvitsee. Todennäköisesti olet vielä aika nuori eikä parisuhteessanne ole vielä kovin paljon asioita, jotka riippuisivat muista kuin teistä kahdesta.
En ole sanonut yhtään kommenttia katkeraksi. Sinun pitäisi osoittaa sanasi jollekulle toiselle. -ap
Sorry, kirjoittaja 70 et siis ollut sinä. Mutta kaikki muu kuin tuo em kirjoituksessani koskee sinua.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä et koskaan halua mitään erilaista kuin sun mies, sun pitäisi olla huolissasi. Jos sä väität että se haluaa aina vain mahdollistaa kaikkea mistä sä olet aina haaveillut, sä valehtelet joko meille tai itaellesi.
Eihän tässä ollut kysymys siitä, saako parisuhteessa kaiken, mitä haluaa. Sekä parisuhteessa että sinkkuna vastaan tulee paljon tilanteita, joissa ei saa haluamaansa. Kysymykseni koskee sitä, miksi joidenkin mielestä parisuhteessa saa vähemmän kuin sinkkuna – miksi parisuhteessa on joidenkuiden mielestä vaivalloisempaa kuin sen ulkopuolella. -ap
Avioliitossa olin pelkkä kodin hengetär ja palvelija.
Olin nuori ja nöyrä, hoidin ihan kaiken, kaksi lasta ja koiran, siivoukset, ruoanlaitot, pihan, laskut.
Nyt en halua enää uutta miestä hoidettavaksi. Vietän sinkkuelämää; reissaan, harrastan, lapset huolehtivat jo itsestään, tutustun uusiin ihmisiin, opiskelen kieliä ja kulttuuriin liittyviä asioita.
Ja miehiä olisi tyrkyllä ihan sikana, ihan kuin olisin haaste. Kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
No mä oon sellaista perinteistä vaimomatskua.
Jos mies tulee meille niin täytyy suunnitella safkat, siivota, miehet yleensä haluaa että nainen näyttää nätiltä, on hameessa, en voi katsoa omia hömppäsarjoja, täytyy keksiä viikonlopuksi ohjelmaa, täytyy olla hyvä sängyssä, kokata, tiskata, ja olla amulla laittautunut ja valmiina kun pitää johonkin startata.
Vittu en jaksa eikä huvita. Onko pakko?
Päivän paras, nyt mulla on hymy korvissa, kiitti:)
Huh, parisuhteesta on vuosia aikaa, mutta mulla nousee verenpaine, kun ajattelenkin niitä aikoja.
Olen seurustellut ihmisen kanssa, joka oli tottunut takertumaan ihmissuhtaissaan. Käytännössä tämän vuoksi toinen oli kuin iilimato. En saanut laittaa edes vessan ovea lukkoon, kun toinen koki sen loukkauksena. Käytännössä jokainen asia piti tehdä yhdessä samaan aikaan. En esim. voinut mennä aikaisin nukkumaan pitkän työviikon jälkeen, kun toisen mielestä pilaan tunnelman, ja hänen mielestään parisuhteessa asiat piti tehdä yhtä aikaa.
Vasta jälkikäteen olen tosin ymmärtänyt, mistä tuo johtui. Sitä ei vain siinä parisuhteessa kestänyt. Oli koko ajan jotenkin pakotettu ja ahdistettu olo.
On tosi tärkeää, että molemmilla on samanlainen käsitys siitä, miksi ja millä ehdoin suhteessa ollaan. Jos kumpikin on sitoutunut siihen ajatukseen, että suhteen pitää olla molemmille antoisaa ja tehdä kummankin elämästä helpompaa ja mukavampaa, kaikki sujuu paljon paremmin kuin jos toisen mielestä parisuhteessa kuuluu tehdä paljon uhrauksia tai muokata toista, esimerkiksi. Toisen itsenäisyyden kunnioittaminen on tärkeää. -ap
Aika monet sekoittaa parisuhteen yhteisasumiseen. Ruuanlaitto, telkkarivuorot, siivoaminen ja rahahuolet eivät kuulu aiheeseen. Ne voi hoitaa ihan samalla tavalla kuin kämppiksen kanssa eli omat rahat, työt puoliksi ja eri ruuat.
Oma kokemus:
- Vaivalloisempaa parisuhteessa kuin sinkkuna: lomasuunnitelmat (molemmilla oma perhe ja omat parhaat kaverit), keho ei mielellään saisi rupsahtaa paljoa siitä alkuperäisestä
- Asiat mitkä ovat vähemmän vaivalloisia verrattuna sinkkuuteen: seksin harrastaminen romanttisen partnerin kanssa (en harrasta kaveriseksiä tai irtosuhteita), flirttailu, mukavan treffiseuran löytäminen, molemminpuolinen romanttinen hellyys, ydinperheen perustaminen, ehkäisy (vihaan kortsuja) ja motivaation löytäminen itsensä ja elämänsä kunnossapitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä et koskaan halua mitään erilaista kuin sun mies, sun pitäisi olla huolissasi. Jos sä väität että se haluaa aina vain mahdollistaa kaikkea mistä sä olet aina haaveillut, sä valehtelet joko meille tai itaellesi.
Eihän tässä ollut kysymys siitä, saako parisuhteessa kaiken, mitä haluaa. Sekä parisuhteessa että sinkkuna vastaan tulee paljon tilanteita, joissa ei saa haluamaansa. Kysymykseni koskee sitä, miksi joidenkin mielestä parisuhteessa saa vähemmän kuin sinkkuna – miksi parisuhteessa on joidenkuiden mielestä vaivalloisempaa kuin sen ulkopuolella. -ap
Ja olet saanut kysymykseesi monta vastausta. Mitä olet oppinut niistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia edelleen ihmettelen, miksi pitää puhua parisuhteen vapauksista, joita ei ole sinkuilla. Ihan yhtä lailla se sinkkukin voi saada läheisyyttä ja juttuseuraa halutessaan ja toisaalta parisuhteessa nämä eivät ole (tai ei ainakaan pitäisi olla) itsestäänselviä. Mutta sinä ilmiselvästi kerrot jostain kiiltokuvaunelmasta, jota sinä elät ja ilman muuta oletat, että muunlaista ei parisuhteeseen kuulukaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet saanut kysymykseesi monta vastausta. Mitä olet oppinut niistä?
Kirjoittelen tässä viikonlopun aikana jonkinlaista yhteenvetoa varmaankin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia edelleen ihmettelen, miksi pitää puhua parisuhteen vapauksista, joita ei ole sinkuilla. Ihan yhtä lailla se sinkkukin voi saada läheisyyttä ja juttuseuraa halutessaan ja toisaalta parisuhteessa nämä eivät ole (tai ei ainakaan pitäisi olla) itsestäänselviä. Mutta sinä ilmiselvästi kerrot jostain kiiltokuvaunelmasta, jota sinä elät ja ilman muuta oletat, että muunlaista ei parisuhteeseen kuulukaan olla.
Puhun käsittääkseni ihan normaalista parisuhteesta. Itse en ole koskaan sinkkuna saanut mennä nukkumaan rakastamani ihmisen viereen, ja seksin saaminenkin on ollut hyvin satunnaista (ja melkein aina epätyydyttävää). Kyllä parisuhteet antavat paljon sellaista, mihin sinkulla ei ole pääsyä. Eihän sitä muuten parisuhteisiin pyrittäisikään! -ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin joku ottaisi vyötäröltä kiinni ja nostaisi korkeammalle. Tai kun käytössä olisi oma yksityinen valmentaja ja tsemppari, taitava yhtiökumppani ja lahjakas säveltäjäpari. Yksin ollessa minulla on vain yhden ihmisen resurssit, parisuhteessa kahden. -ap
Hän nostaa, valmentaa ja tsemppaa sinua. Olet hänen kanssa silloin kun haluat. Et aina viitsi kertoa missä edes olet koska se rajoittaisi vapauttaisi.
Kuinka minusta tuntuu että hän on sinulle kuin isähahmo, joka on olemassa tehdäkseen sinun elämästäsi kivempaa. Kuulostat itsekkäältä ja kypsymättömältä.
Tunnen yhden kaltaisesi. Hän tekee miehensä hulluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon sellaista perinteistä vaimomatskua.
Jos mies tulee meille niin täytyy suunnitella safkat, siivota, miehet yleensä haluaa että nainen näyttää nätiltä, on hameessa, en voi katsoa omia hömppäsarjoja, täytyy keksiä viikonlopuksi ohjelmaa, täytyy olla hyvä sängyssä, kokata, tiskata, ja olla amulla laittautunut ja valmiina kun pitää johonkin startata.
Vittu en jaksa eikä huvita. Onko pakko?Päivän paras, nyt mulla on hymy korvissa, kiitti:)
Ole hyvä, niin mullakin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun käsittääkseni ihan normaalista parisuhteesta. Itse en ole koskaan sinkkuna saanut mennä nukkumaan rakastamani ihmisen viereen, ja seksin saaminenkin on ollut hyvin satunnaista (ja melkein aina epätyydyttävää). Kyllä parisuhteet antavat paljon sellaista, mihin sinkulla ei ole pääsyä. Eihän sitä muuten parisuhteisiin pyrittäisikään! -ap
Ja tämä toimii tasan niin kauan kuin parisuhde on sitä kiiltokuvaa. Sinulle on esimerkiksi ihan käsittämätön ajatus, että toinen haluaa seksiä ja toinen ei. Siinä vaiheessa sinulla ei todellakaan ole vapautta harrastaa seksiä kun huvittaa.
En ole koskaan tavannut aikuista miestä, joka ottaisi huomioon tunteeni ja tarpeeni sekä osallistuisi arjen pyörittämiseen. Olen asunut aiemmin kolmen kanssa ja kaikki suhteet ovat päättyneet siihen, että mies on iso lapsi ja minä sekä lompakkoni olemme uupuneita täyttämään näiden isojen lasten tarpeita. Nykyinen mieheni on iso lapsi myös, mutta on lisäksi erittäin takertuva, niin eroaminen on ollut hankalaa. Sinkkuna olen ollut onnellinen ja minulla on ollut elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä toimii tasan niin kauan kuin parisuhde on sitä kiiltokuvaa. Sinulle on esimerkiksi ihan käsittämätön ajatus, että toinen haluaa seksiä ja toinen ei. Siinä vaiheessa sinulla ei todellakaan ole vapautta harrastaa seksiä kun huvittaa.
Seksi on minulle suhteellisen tärkeä asia suhteessa, joten jos toisella on selvästi alhaisempi liido kuin minula, ei suhteelle ole oikein edellytyksiä. Sellaista suhdetta en ole vielä kokenu, jossa seksiä olisi vähemmän kuin sinkkuna. :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan niin, ettei kyse ole niinkään kotitöistä vaan ylipäätään vapauden vähenemisestä ja siitä, että ei voi enää täysin sataprosenttisesti päättää itse tekemisistään, vaan pitää tehdä kompromisseja.
Se on osalle nykyajan minä-minä-minä -ihmisistä aika vaikeaa hyväksyä, että toisellakin on tarpeet ja jos halutaan olla yhdessä, ne pitää huomioida myös yhtä lailla kuin omansa.
Minulle se, että vietän aikaa kumppanini kanssa enkä vaikka omissa menoissani ei ole mikään kompromissi, koska minä nimenomaan haluan olla kumppanini kanssa. Vastaavasti jos minua ei huvita osallistua kumppanin sukujuhliin, en osallistu, ja saman huomaavaisuuden ulotan tietenkin häneen.
Kun lähtee siitä, että yhdessä ollaan vapaaehtoisesti ja siksi kun se on parempaa kuin yksin, toisen vapauden kunnioittaminen tuntuu ainakin minusta tosi luontevalta. -ap
Noinhan se pelittää ihan hyvin, kaikki eivät vain ajattele samoin kuin sinä, ap - kuka sitten lienetkin.
Täällä vähän väliä kuulee natinoita siitä kuinka mies ei sitä ja tätä suostu harrastamaan ja kun pitää sen miehen menoja ja toiveita kuunnella...
Eli osalle sekin, että pitää sovitella ylipäätään mitään tekemisiä on liikaa.
Ymmärrän, että vaikkapa nelilapsisessa perheessä tarvitaan perhekalenteria menojen sumplimiseen, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, mitä sovittelemista on kahden aikuisen menoissa. Ei se minun suhteissani ole koskaan vaatinut muuta kuin ilmoituksen, että on menossa johonkin jonakin tiettynä aikana.
Jos tuntuu, että toista pitää väkipakolla raahata omiin menoihin, eikö kannattaisi mieluummin valita sellainen kumppani, joka on kiinnostunut samanlaisista asioista ja jonka kanssa mieltymykset osuvat yksiin? -ap
Ei sellaista kumppania olekaan, tai ainakin niitä on lähes mahdoton löytää ja vielä mahdottomampi saada.
Minun kaikki kumppanini ovat olleen tuollaisia. -ap
No kiva sinulle. Sinua ei selvästi myöskään ärsytä olla koko ajan yhdessä, tai sopia tai tiedottaa menoistaan ja tekemisistään. Mutta yritä nyt ymmärtää, että jotkut meistä kokevat sen kaiken parisuhdeajan ja yhdessäolon hankalaksi ajoittain. Ei siinä ole mitään vikaa tuntea niin. Vaikka kumppani olisi miten rakas, oma pää vain tarvitsee enemmän vapautta ja yksinoloa.
Siinä on jotain vikaa, ettei ihminen pysty tai halua tiedottaa omista menoistaan tai tekemisistään sille, jota rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin sinkkuna olisi! Mulla ois elämässä ainakin paljon isommat kompromissit sinkkuna ja puuttuisi sitä ja puuttuisi tätä.