Isompi lapsi päivähoitoon, äiti pienemmän kanssa kotona
Tämä on siis meidän perhe. Mitä mieltä olette?
Pienempi juuri 9kk isompi 3,5 vuotta.
Olen halunnut hoitaa lapset kotona ja minulla onkin ollut siihen rahatilanteen puolesta mahdollisuus. Nyt kuitenkin tuntunut, että isompi lapsi kaipaisi enemmän seuraa ja tekemistä mitä voin itse tarjota.
Hän aloittaa siis päivähoidon kolmena päivänä viikossa ja noin 7 tuntia päivässä.
Onko tämä yhteiskunnan rahojen tuhlausta ja äidin laiskuutta. Voisinhan viedä puistoihin ja kerhoihin itsekin.. en vaan oikein itse viihdy perhekerhoissa jne niin päädyin päivähoitoon.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Isommalle lapselle tulee varmaa kiva fiilis. Kun äiti vie tarhaan ja nuorempi saa olla kotona äitin kanssa. Nimim äiti laitto mut päivähoitoon kun veli syntyi, tuli tunne että äiti tahtoo olla vaan veljen kanssa, siitä se mun sisarkateus paheni. Ja kiusasin veljeäni monta vuotta.
Niin, vaikea sanoa, olisitko kiusannut veljeäsi kotona ollessasi enemmän vai vähemmän, koska pakkohan äidin olisi ollut vauvaa huomioida.
Kiva olisi kuulla myös äidin näkemys, kokiko hän ehkä että teitä ei voinut turvallisesti pitää samassa tilassa.
Yrittäkää nyt käyttää päätänne:
Päivähoidon, koulun ja ylipäätään yhteiskunnan merkitys lapselle on suuri, kun koti ei tarjoa sitä mitä pitäisi. Vanhemmat on kouluttamattomia, syrjäytyneitä, sairaita, kielitaidottomia.
Silloin se päivähoito/koulu/yhteiskunta voi paikata sen kodin puutteita.
Jos koti on hyvä, vanhemmat koulutettuja, fiksuja, jaksavia jne. ei ole mitään merkitystä sillä, missä se lapsi on ennen eskaria.
Näen sen omassa kodissanikin:
olen itse koulutetusta perheestä, jossa äiti kotiäitinä. Minä olisin kiivennyt akateemiseksi ihan varmasti pelkästään kodin asenteiden takia. Mies on köyhästä perheestä, jossa ei ole osattu tukea. Miehen pelasti koulu ja fiksut opettajat, jotka suorastaan painostivat opiskelemaan. Hänellä oli suuri riski jäädä junnaamaan niitä vanhempiensa polkuja ilman yhteiskunnan panosta.
Toinen lapseni oli kotihoidossa, toinen ei. Heissä ei silti näy mitään eroa koulumenestyksessä.
Asun Helsingssä arvoalueella, jossa lapset perinteisesti hoidetaan kotona. On puistotäti ja kerho. En tunne yhtään nuorta, joka ei olisi lähtenyt täältä opiskelemaan. Esim naapurien lapsista kaikki on jo yliopistoissa ja he kaikki olivat kotona ja kävivät seurakunnan kerhoa. Osalla vanhempi kotona, osalla esim kolmiperhehoito.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä 197, joka sössit lainaukset. Lue nyt tuo annetun linkin teksti ajatuksella läpi ja jutellaan sitten lisää siitä, pitävätkö tutkijat itse tutkimustaan höpöhöpönä vai eivät.
Ja kun kerran tykkäät kommunikoida noilla peukuilla, niin linkin tekstin luettuasi voit vastata tähän kysymykseen: irtisanoutuvatko tutkijat tosiaan omista tuloksistaan, kuten aiemmin väitit? Yläpeukku: kyllä. Alapeukku: ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommalle lapselle tulee varmaa kiva fiilis. Kun äiti vie tarhaan ja nuorempi saa olla kotona äitin kanssa. Nimim äiti laitto mut päivähoitoon kun veli syntyi, tuli tunne että äiti tahtoo olla vaan veljen kanssa, siitä se mun sisarkateus paheni. Ja kiusasin veljeäni monta vuotta.
Niin, vaikea sanoa, olisitko kiusannut veljeäsi kotona ollessasi enemmän vai vähemmän, koska pakkohan äidin olisi ollut vauvaa huomioida.
Kiva olisi kuulla myös äidin näkemys, kokiko hän ehkä että teitä ei voinut turvallisesti pitää samassa tilassa.
katos lun ennenkuin mut sysättiin syrjään, olin neutraali, se veli ei kiinnostanut yhtään. Sitten äiti ei "jaksanut kahdesta huolehtia" sitten syntyi sisko kun olin 5, siihen asti olin ollut mustis veljelle, olin taas neutraalisti ettei lähetetä pois.. no, ajan myötä muhun alettiin käyttää ruumillista ja psyykkistä väkivaltaa. Jopa silloin kun mun sisarukset teki jotain, oli se mun vika ja sain selkääni. Sisko oppi nopeasti hyödyntämään tätä...
Joku täällä julisti 10 sivua sitten että kaikissa päiväkodeissa on aamupiiri klo 8 ja päiväunet klo 12-14.30.
Lapsemme päiväkodissa on aamuPALA klo 8 ja se aamupiiri klo 9 ja päiväunet klo 12, kun herää saa alkaa leikkiä toisessa huoneessa. Oma lapseni nukkuu aina vain tunnin ja saa sitten leikkiä tai piirtää hoitajan kanssa.
Tän keskustelun perusteella ainakin kotiäitiyden nimeen vannovat ovat enemmän niitä kiusaajia.
Harvemmin kotiäitiyttä halveksitaaan ja väheksytään. Päiväkotiin vieviä äitejä sen sijaan haukutaan.
Ja onhan näillä kaikilla lapsilla isäkin, eikös heilläkin ole sanansa sanottavana.
Tai ainakin mietittävä että toisiinsa perheissä suku auttaa ja on tukiverkostoa ja isät on osallistuvia vanhempia ja toisissa taas kaikki kaatuu äidin niskaan.
Luulisi, että juuri äidit tietävät miten rankkaa se lapsiarki toisinaan on ja saisi toinen toisiltaan tukea.
Se ei ainakaan täällä vauva palstalla juuri näy, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä julisti 10 sivua sitten että kaikissa päiväkodeissa on aamupiiri klo 8 ja päiväunet klo 12-14.30.
Lapsemme päiväkodissa on aamuPALA klo 8 ja se aamupiiri klo 9 ja päiväunet klo 12, kun herää saa alkaa leikkiä toisessa huoneessa. Oma lapseni nukkuu aina vain tunnin ja saa sitten leikkiä tai piirtää hoitajan kanssa.
Ap:n tapauksessa se aamupiiri on kasilta, koska ysiltä lapset on jo ulkoilussa.
Ja tuo hoitajan kanssa piirtäminen tai leikkiminen tuskin palvelee sitä päämäärää, että ap vie lapsen päivähoitoon jotta tää saa olla muiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
katos lun ennenkuin mut sysättiin syrjään, olin neutraali, se veli ei kiinnostanut yhtään. Sitten äiti ei "jaksanut kahdesta huolehtia" sitten syntyi sisko kun olin 5, siihen asti olin ollut mustis veljelle, olin taas neutraalisti ettei lähetetä pois.. no, ajan myötä muhun alettiin käyttää ruumillista ja psyykkistä väkivaltaa. Jopa silloin kun mun sisarukset teki jotain, oli se mun vika ja sain selkääni. Sisko oppi nopeasti hyödyntämään tätä...
Valitettavasti sun ongelmat ei johdu virikehoidosta vaan siitä, että äitisi on kohdellut sua kaltoin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tapauksessa se aamupiiri on kasilta, koska ysiltä lapset on jo ulkoilussa.
Ja tuo hoitajan kanssa piirtäminen tai leikkiminen tuskin palvelee sitä päämäärää, että ap vie lapsen päivähoitoon jotta tää saa olla muiden lasten kanssa.
Juu en ottanutkaan ap:n tilanteeseen kantaa vaan tuon kellonajoista jankkaajan jankuttamiseen. Hän kun julisti niin suureellisesti että aikataulut on kaikkialla samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuolla aikaisemmin kerroin omakohtaisia kokemuksia kerhoista. Kummasti ei kukaan näistä kerhojen suosittelijoista vastannut mitenkään. Paljon olisi lisääkin kerrottavaa, sain muun muassa kiven päähäni parikin kertaa lastani kunnallisesta kerhosta hakiessani.
Totta kai kuskaisin lapsia kerhoihin ja häärisin itsekin kerhoissa, jos se olisi lasten etu. Mutta kun olen sitä jo pari vuotta tehnyt, valitsen lapsilleni sen parhaan eli kunnallisen päivähoidon.
Ja päivähoitopaikoista on pulaa täälläkin, itse kuskasin kahta lasta kahteen eri päiväkotiin vuoden ajan, kun eivät samaan mahtuneet. Miettikää te muut yhteiskunnan säästöjä, minä mietin lasteni kehitystä ja etua.
Niitä kiven heittelijöitä on kuule niissä kunnallisen päivähoidon ryhmissäkin...
Niin on. Omia lapsiani hoidosta hakiessa toinen hoidossa oleva lapsi juoksi viereen ja repi paitani rikki. Hoitajat eivät reagoineet mitenkään. Hyvin "laadukasta" siis.
Lisäksi 2-vuotiastani töni ja löi jatkuvasti 5-vuotias lapsi. Tähänkään ei reagoitu. Tutun lapsi vaihtoi hoitopaikkaa kun jälleen yksi integroitu mukula pamautti lelulla päähän kesken ruokailun jolloin lapsi meinasi tukehtua ruokaansa. Sen verran huonosti kävi että lääkärireissu tuli pään kuhmusta.
Oma 5-vuotiaani tönäisi KERRAN takaisin itseään ja veljeään hoidossa pahoinpitelevää lasta niin siitä kyllä nostettiin haloo ja perheneuvolat yms vedettiin mukaan.
Päiväkodit myös rikkovat velvollisuuttaan ilmoittaa tartuntataudeista ja loisista. Lapseni sai syyhyn päivähoidosta ja ihottuma levisi koko kehon alueelle. Lääkärit luulivat atooppiseksi ihottumaksi kunnes usean kuukauden kärsimyksen jälkeen yksi lääkäri osasi epäillä syyhyä. Tästä hoitoon kertoessani tuli vaan kommentti "joo yhdellä lapsella on hoidettu syyhy meidän lasten hoidon aloituksen aikoihin". Tästä olisi pitänyt informoida perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuolla aikaisemmin kerroin omakohtaisia kokemuksia kerhoista. Kummasti ei kukaan näistä kerhojen suosittelijoista vastannut mitenkään. Paljon olisi lisääkin kerrottavaa, sain muun muassa kiven päähäni parikin kertaa lastani kunnallisesta kerhosta hakiessani.
Totta kai kuskaisin lapsia kerhoihin ja häärisin itsekin kerhoissa, jos se olisi lasten etu. Mutta kun olen sitä jo pari vuotta tehnyt, valitsen lapsilleni sen parhaan eli kunnallisen päivähoidon.
Ja päivähoitopaikoista on pulaa täälläkin, itse kuskasin kahta lasta kahteen eri päiväkotiin vuoden ajan, kun eivät samaan mahtuneet. Miettikää te muut yhteiskunnan säästöjä, minä mietin lasteni kehitystä ja etua.
Mitä siihen pitäisi vastata? Yksittäisen äidin värittyneitä muisteloita.
No jos kukaan ei saa esittää omia muisteloitaan, täytyy vedota vain aiheesta saatavilla olevaan tutkimustietoon. Silloin kyllä kotihoito näyttäytyy todellisuutta huonompana vaihtoehtona, koska päiväkodeissa olevilla lapsilla on ylipäätään paremmat sosioekonomiset eväät elämässään.
Linkki?
Suomessahan yritettiin tehdä tästä tutkimusta, mutta tutkimuksessa ei pystytty todistamaan päivähoidon merkitystä mitenkään.
Ruotsalaisissa tutkimuksissa on tällaisia viitteitä saatu, mutta niitä ei voi sellaisenaan tuoda Suomeen ja nykyaikaan. Ne kun on 90-luvulta eli hoito-olosuhteet on olleet toiset. Ja ne ovat maasta, jossa osa-aikatyö pienten lasten vanhemmilla on yleistä eli tulokset eivät koske kokoåäivähoitoa. Eikä siinä tutkittu sitä, hyötyykö kotiäidin lapsi enemmän kotona olosta vai ei.
Googlaa "päivähoito ja koulumenestys" niin pääset alulle. Näissä tutkimuksissa on omat ongelmansa, mutta kuten sanottu, jos täällä ei saa kertoa omista kokemuksistaan, täytyy käyttää sitä tutkimustietoa, mitä saatavilla on.
En ole ollut päivähoidossa lapsena. Opin lukemaan 4-vuotiaana, laskin kertolaskuja ja jakolaskuja ekaluokkalaisena jne. Peruskoulun päättötodistus 9,7 keskiarvolla, lukion päättötodistus 9,5 keskiarvolla ja kirjoituksissa usea L.
Veljeni oli kunnallisessa päivähoidossa. Pääsi juuri ja juuri peruskoulusta läpi. Serkkuni oli kunnallisessa päivähoidossa ja peruskoulun keskiarvo 7 paikkeilla. Voisin jatkaa listaa.
Tutuistani kotona hoidetuilla on parempi koulumenestys kuin kunnallisessa päivähoidossa olleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sun ongelmat ei johdu virikehoidosta vaan siitä, että äitisi on kohdellut sua kaltoin :(
Isä se oli joka löi ja haukkui, äiti keskittyi mun sisaruksiini. Äiti halus mut päikkyyn jotta olisin poissa tieltä kun hän hoitaa mun sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle kirjoitan. Eikös ap monta kertaa maininnut että hoitaisi mielellään isomman lapsen myös kotona, mutta tuntee ettei pysty tarjoamaan sitä mitä tarvitsee. Paikkakunnan tarjonta lapsiperheille huono.
Ja ymmärsin että kaikkialle pitkä matka, asuvat ilmeisesti jossain syrjäkylässä.
Päivähoito matka pitkä niin eikö jo bensakulujen takia kannata järjestää haku niin ettei ylimääräistä kulua. Onhan se rahakin koko perheen hyväksi.Kolme päivää viikossa on minusta aika säännöllistä ja lapselle jää myös paljon perheissä.
Lapsi on joka toinen päivä pois. Eli aina kun sinne menee, on ollut edellisen päivän pois. Jos on pakko panna päiväkotiin, lapselle hyvä vaihtoehto on päivä kello 8-12. Silloin osallisuu varhaiskasvatukseen ja pääsee ryhmään.
Asuinpaikan valinta on Suomessa vapaaehtoista. Miksi muuttaa korpeen?
Ap kertoi että seurakunnan kerho lapsille löytyy. Löytyy myös perhekerho mutta sinne ap ei viitsi mennä. Eli mahdollisuudet järjestää asia on, mutta se viitseliäisyys puuttuu.
Matka on 10 kilsaa. Ei mikään matka maaseudulla. Eikä ap perustellut tätäkään rahalla, vaan viitseliäisyydellä. Sitäpaitsi isä voisi yhtä hyvin viedä aamulla, sen sijaan että hakee illalla.
Ap kertoi myös, että seurakunnan kerho iltapäivällä, lapsen päiväuniaikaan!!!!!!!!!!!!
Ap kertoi myös ettei 3,5-vuotias juuri nuku...
Entäs vauva? Perheessä oli sellainenkin.. älä vastaa että nukkuu vaunuissa kun et tiedä onko kävelymatkan päässä. Hoitoonkin oli pitkä matka.
Aivan hyvin pystyy kuskaamaan vauvan kanssa. Ap kulkee autolla.
Sinä varmaan lapsesi herättelet kesken unien että voit kuljettaa kerhoon. Ei vauva voi nukkua automatkalla päiväunia kun toista viedään kerhoon. Ja jos isompikin nukkuu. Ihan selvästi on sinulle sanottu että kerho alkaa päiväuni aikaan. Tärkeämpää lapselle on uni kuin seurakunnan kerho. Ja piste nyt tälle kinaamiselle kun ihan vaan inttämisen vuoksi väännät.
Miksi se vauva ei voisi nukkua päiväuniaan ennen kerhon alkua, esim 11-13?
Jos ei edes halua seurakunnan kerhoon? Miksi perheen pitäisi muuttaa päivärytminsä yhden kerran viikossa olevan kerhon takia? Klo 13-15 kaksi tuntia ei muutenkaan ole kovin kummoinen aika kavereiden kanssa.
Sittenhän voi suoraan sanoa, että ei halua seurakunnan kerhoon, eikä keksiä tekosyitä aikatauluista. Samoin voisi sanoa suoraan, jos lapsi on pitkää päivää päiväkodissa sen takia, ettei kotona oleva vanhempi jaksa yksin hoitaa vientiä ja hakua, eikä keksiä tekosyitä päiväkodin aikatauluista. Voisi myös sanoa suoraan, jos ei jaksa olla kotona vauvan ja taaperon kanssa, eikä keksiä tekosyitä, että lapsi tarvitsee kavereiden seuraa lähes aikuisen työpäivän verran päivässä. Tai sanoa suoraan, ettei jaksa ulkoilla lapsensa kanssa, eikä keksiä tekosyitä, että lapsi pitää viedä päiväkotiin ulkoilemaan, koska puistossa ei ole samanikäisiä kavereita. Eihän ulkoilun tarkoitus ole se, että lapsi saa kavereita, vaan se, että lapsi saa liikuntaa ja raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kukaan ei saa esittää omia muisteloitaan, täytyy vedota vain aiheesta saatavilla olevaan tutkimustietoon. Silloin kyllä kotihoito näyttäytyy todellisuutta huonompana vaihtoehtona, koska päiväkodeissa olevilla lapsilla on ylipäätään paremmat sosioekonomiset eväät elämässään.
Linkki?
Suomessahan yritettiin tehdä tästä tutkimusta, mutta tutkimuksessa ei pystytty todistamaan päivähoidon merkitystä mitenkään.
Ruotsalaisissa tutkimuksissa on tällaisia viitteitä saatu, mutta niitä ei voi sellaisenaan tuoda Suomeen ja nykyaikaan. Ne kun on 90-luvulta eli hoito-olosuhteet on olleet toiset. Ja ne ovat maasta, jossa osa-aikatyö pienten lasten vanhemmilla on yleistä eli tulokset eivät koske kokoåäivähoitoa. Eikä siinä tutkittu sitä, hyötyykö kotiäidin lapsi enemmän kotona olosta vai ei.
Googlaa "päivähoito ja koulumenestys" niin pääset alulle. Näissä tutkimuksissa on omat ongelmansa, mutta kuten sanottu, jos täällä ei saa kertoa omista kokemuksistaan, täytyy käyttää sitä tutkimustietoa, mitä saatavilla on.
En ole ollut päivähoidossa lapsena. Opin lukemaan 4-vuotiaana, laskin kertolaskuja ja jakolaskuja ekaluokkalaisena jne. Peruskoulun päättötodistus 9,7 keskiarvolla, lukion päättötodistus 9,5 keskiarvolla ja kirjoituksissa usea L.
Veljeni oli kunnallisessa päivähoidossa. Pääsi juuri ja juuri peruskoulusta läpi. Serkkuni oli kunnallisessa päivähoidossa ja peruskoulun keskiarvo 7 paikkeilla. Voisin jatkaa listaa.
Tutuistani kotona hoidetuilla on parempi koulumenestys kuin kunnallisessa päivähoidossa olleilla.
Minäkin olin kotihoidossa. Opin myös lukemaan 4-vuotiaana. Ylioppilaaksi kirjoitin suunnilleen samoilla arvosanoilla kuin sinä. Sen jälkeen menin yliopistoon ja opettelin, kuinka tehdään tieteellinen tutkimus, sellainen, joihin tässäkin ketjussa viitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Minäkin olin kotihoidossa. Opin myös lukemaan 4-vuotiaana. Ylioppilaaksi kirjoitin suunnilleen samoilla arvosanoilla kuin sinä. Sen jälkeen menin yliopistoon ja opettelin, kuinka tehdään tieteellinen tutkimus, sellainen, joihin tässäkin ketjussa viitataan.
Minulla ei ollut ongelmia tieteellisen tutkimuksen tekemisessä. Tuskinpa alle kouluikäisen hoitomuoto tuohon edes vaikuttaa, kun harvoin 6-vuotiaita yliopistossa opiskelemassa näkee. En nyt oikein ymmärtänyt, miten tieteellisen tutkimuksen tekemisen siellä päiväkodissa oppisi?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen korkeasti koulutettu, samoin mieheni. Lapsistamme toinen oli kotona 5-vuotiaalsi eikä ikinä ollut päivähoidossa. Toinen oli 3-vuotiaaksi jolloin meni osa-aikaiseksi.
Nyt ovat jo lukiossa. Mitään eroa ei ole ikinä ollut havaittavissa käytöksessä tai koulumenestyksessä tai sosiaalisissa taidoissa.
Veljeni on KTM ja vaimonsa psykologi. Heillä äiti oli kotona yli 10 vuotta.
Ja täällä meidän alueella kerholaisten vanhemmat on kaikki korkeakoulutettuja. Se lapsilähtöisyys on silti kaikilla arvo.
Ne tuntemani ns uraäidit jotka on vieneet lapsensa aikaisin ovat olleet jumppareita tai tradenomeja tms. Eli eivät kovin koulutettuja.
Puhut yli 10 vuoden takaisista asioista. Ajat muuttuu, vieläpä kiihtyvällä tahdilla. Mieti itse mihin maailma on mennyt 10-15 vuodessa niin ehkä hahmotat ettei tilanteesi ole vertailukelpoinen nykylasten tilanteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen korkeasti koulutettu, samoin mieheni. Lapsistamme toinen oli kotona 5-vuotiaalsi eikä ikinä ollut päivähoidossa. Toinen oli 3-vuotiaaksi jolloin meni osa-aikaiseksi.
Nyt ovat jo lukiossa. Mitään eroa ei ole ikinä ollut havaittavissa käytöksessä tai koulumenestyksessä tai sosiaalisissa taidoissa.
Veljeni on KTM ja vaimonsa psykologi. Heillä äiti oli kotona yli 10 vuotta.
Ja täällä meidän alueella kerholaisten vanhemmat on kaikki korkeakoulutettuja. Se lapsilähtöisyys on silti kaikilla arvo.
Ne tuntemani ns uraäidit jotka on vieneet lapsensa aikaisin ovat olleet jumppareita tai tradenomeja tms. Eli eivät kovin koulutettuja.
Puhut yli 10 vuoden takaisista asioista. Ajat muuttuu, vieläpä kiihtyvällä tahdilla. Mieti itse mihin maailma on mennyt 10-15 vuodessa niin ehkä hahmotat ettei tilanteesi ole vertailukelpoinen nykylasten tilanteen kanssa.
Nykyisin päivähoidon taso on romahtanut, ryhmäkoot kasvaneet ja lastentarhanopettajista on pula. Nykyaikana en laittaisi kumpaakaan hoitoon enää.
Täällä puhuu nyt jo mummi-iässä oleva. Hoidin ison katraan kotona. Kaikki lapset kävi yliopiston.
Ei se lapsen menestys riipu päiväkodista.
Lapsi tarvitsee rauhallisia päiviä, leikkejä silloin kun haluaa, ulkoilua oman halun mukaan jne.
Lapselle suuri asia on olla vaan. Ei edes harrastukset välttämättömiä. Kodin rauha kaiken a ja o
Siis mikä se ongelma on?
Että vie toisten hoitopaikat?
Että on laiska ja huonompi äiti?
Että tulee yhteiskunnalle menoja?
Miksi tämä asia niin kauheasti toisia liikuttaa viekö joku päivähoitoon vai ei???