Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isompi lapsi päivähoitoon, äiti pienemmän kanssa kotona

Vierailija
22.09.2017 |

Tämä on siis meidän perhe. Mitä mieltä olette?
Pienempi juuri 9kk isompi 3,5 vuotta.
Olen halunnut hoitaa lapset kotona ja minulla onkin ollut siihen rahatilanteen puolesta mahdollisuus. Nyt kuitenkin tuntunut, että isompi lapsi kaipaisi enemmän seuraa ja tekemistä mitä voin itse tarjota.
Hän aloittaa siis päivähoidon kolmena päivänä viikossa ja noin 7 tuntia päivässä.
Onko tämä yhteiskunnan rahojen tuhlausta ja äidin laiskuutta. Voisinhan viedä puistoihin ja kerhoihin itsekin.. en vaan oikein itse viihdy perhekerhoissa jne niin päädyin päivähoitoon.

Kommentit (584)

Vierailija
1/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni tuo pitäisi olla vain työssäkäyvien palvelu ensisijaisesti. Mutta toisaalta tuonikäinen lapsi kaipaa ikäistään seuraa ja tarha varmasti tekee hyvää lapsen sosiaalisuudelle ja myös äidin jaksamiselle.

Vierailija
2/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet silleen niinku teille sopii. Älä välitä muiden mielipiteistä.

Itse pidän kaikki lapset kotona jos olen itsekin. Päiväkodin täit ja kihomadot saavat pysyä siellä. Ne kun ovat siellä aina!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvät joutuvat sitten hakemaan lapsiaan kesken työpäivän töistä kun ei ole riittävästi henkilökuntaa huolehtimaan lapsista.

Itse en ymmärrä sitä että lapsi laitetaan turhan takia hoitoon kun ei kerran hoitoa tarvitse. Niitä hoitopaikkoja kun ei kuitenkaan ole edes aina kaikille tarviville.

Olin nuorena päiväkodissa töissä, siellä kävi eräs työtön isä aina ulkoilun aikana katsomassa isompaa lastaan pikkuvauvan kanssa. Miksei se voinut hoitaa sitä lasta kotona kun se aina aamuisin itkun kanssa sinne jäi. Tyhmää minusta mutta jokainenhan tekee omat ratkaisunsa ja kyllähän sen laki sallii..

Itse kyllä haluaisin hoitaa omat lapseni kotona ja onhan niitä kaikkia kerhoja mihin voi lapsen viedä kaveeraamaan. Ei tarvi viedä jonkun toisen hoitopaikkaa.

Vierailija
4/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi itse kovasti tykkää käydä hoidossa, ei itkun kanssa jää. Aiemmin käytiin kahtena päivänä viikossa kerhossa, siis mihin lapsi jäi yksin.

Nyt kun pienempi sisar syntynyt on kerhoissa käynti vähän hankalampaa.

Tuntui hankalalta viedä kerhoon muutamaksi tunniksi ja taas hakea koska vauvaa täytyy kuljettaa tietenkin mukana ja onhan hänelläkin päivärytminsä.

Sitten olisi perhe kerhot mihin voitaisiin mennä kaikki, mutta en todella viihdy niissä itse, tuntuisi ihan pakkopullalta.

Paikkakunnassa missä asutaan ei ole paljon lapsia, joten en varmasti kenenkään hoitopaikkaa vienyt.

Tässä kodin lähellä ei ole muita lapsiperheitä ja kaikki sen verran kaukana että joka paikkaan täytyisi mennä autolla.

Ajattelin päivähoidon ihan lapsen iloksi ja itse mielelläni hoitaisin kotona. Lapsi itse joka päivä kyseli leikkikaveria ja että aina pitäisi mennä jonnekin kylään leikkimään.

Vierailija
5/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi seurakunnan kerhossa ikävuodet 3-5.

Vierailija
6/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito ei ole kuulu kotona olevan äidin  lapselle, se on yhteiskunnan varojan turhakäyttöä. Kyllä kahden lapsen kanssa pystyy organisoimaan isomman viemisen kerhoon pari kertaa viikossa, ei voi olla ylivoimaista. Kerhosta voi löytyä lapselle kaveri, jonka voi pyytää (vaikka huoltajansa kanssa) kotiinsa leikkimään. Siitä saisi sekä lapsi että äiti virkistystä. Ja voihan isomman lapsen kanssa itsekin askarrella ja järjestää ohjelmaa.

Vierailija
7/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miksi suomessa on niin isot ryhmäkoot?

Vierailija
8/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon pitäisi olla vain niille jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat! Ryhmäkoot muutenkin jo aivan naurettavat ja henkilökuntaa liian vähän. Vie edes yksityiseen hoitoon ja maksa itse. Kuntavaaleissa äänestin varta vasten sellaista ehdokasta joka vastustaa tällaista typerää touhua.

Vierailija
9/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet miten haluat. Itse en veisi tuossa tapauksessa. On sitä muitakin keinoja saada lapselle kontakteja muiden lasten kanssa kuin pitkä päiväkotipäivä. Taitaa olla nyt enemmänkin äidin omasta viitsimyksestä kiinni tarjota virikkeitä lapselle. Mielestäni hoitopaikat ovat ensisijaisesti töissäkäyville. Itse olet muutenkin kotona eli et tarvitse hoitopaikkaa lapsellesi.

Vierailija
10/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin puhua vain omasta puolestani mutten haluaisi ulkoistaa oman lapseni hoitoa ja 7 tuntia aika pitkä päivä.

Vierailija
11/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:lle

Askarrellaan, pelataan ja leikitään päivät pitkät lapsen kanssa. Käymme lapsiperheillä kylässä aina kun voimme ja pyydämme lapsia kotiin leikkimään.

Tuntuu, että lapsi kaipaa enemmän leikkikaveria ja seuraa ja siihen ei äiti riitä enää. Ja pienempi sisar on rakas, mutta ei tarjoa isommalle sellaista leikkiseuraa, vaikka paljon yhdessä puuhaavatkin.

Ulkoilutkin on ehkä vähän tylsiä kun yksin tai äidin kanssa pitäisi leikkiä. Tässä ei tosiaan asu muita lapsia.

Olen ennen ollut samalla kannalla kuin monet vastanneista. Olen ollut päiväkodissa töissä ja ihmetellyt joitain perheitä jotka tuoneet isompi lapsia hoitoon kun pienemmät kotona.

Nyt itse huomannut, että isompi tosiaan kaipaa niin paljon enemmän tekemistä ja niitä kavereita. En voi kokoajan vaan käydä kylissä leikkimässä ja kerhoissa kun pienempi tarvitsee mielestäni rauhallisempaa elämän rytmiä.

Ap

Vierailija
12/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääääh. Haemme päivähoitopaikkaa 2,5 vuotiaalle, mutta lähimmät viisi kunnan päiväkotia ovat täpötäynnä.

Alueella asuu hyvin paljon kotiäitejä, jotka vievät lapsensa hoitoon joka aamu. Yksityisessä "leikkikoulussa" olisi tilaa useammalle lapselle, mutta he ottavat vain kolmevuotiaita ja vain klo.9-14. Miksi nämä virikehoitoa kaipaavat eivät hae tuonne?!? Maksaa yhtä paljon kuin kunnan tarjoama hoito, mutta ikä ja aikarajoitusten takia ei sovi meille. Tarvitsemme kipeästi hoitopaikkaa klo.8.30-17 välille.

Vierailija
13/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paikkakunnalla asuu siis vähän lapsiperheitä, aika vanhusvoittoinen pikkukunta.

Ihan mahdottoman paljon ei ole panostettu lapsiperheisiin.

En usko että kenenkään hoitopaikkaa vein.

Yksityistä päiväkotia tai hoitajaa ei edes löydy.

Ap

Vierailija
14/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi ajautua tuollaiseen tilanteeseen, että on monta lasta ja pitää tehdä tuollaisia järjestelyjä? Kuulostaa järkyttävältä, eikä muuta elämää ole lainkaan.

Vierailija
15/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko selvittänyt löytyisikö kaupungistasi jotain muuta vastaavaa toimintaa isommalle lapsellesi? Meidän lapset ovat esimerkiksi kolme tuntia joka arkipäivä kaupungin leikkikoulussa, joka on tarkoitettu kotona olevien äitien lapsille. Meillä vauva kotona joten koen että isommat lapset kaipaavat ikäistään leikkiseuraa mutta en kuitenkaan ole valmis laittamaan heitä päiväkotiin. Leikkikoulu kaiken lisäksi maksaa vain murto-osan päivähoitomaksusta. Ja lapset viihtyvät todella hyvin.

Vierailija
16/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä 7 tuntia johtuu siitä että mies hakee lapsen kotimatkalla töistä. Vien lapsen yhdeksältä. Myöhemmin vieminen tuntuu hassulta kun ei oikein ehtisi aamulla ulkoilla.

Onko tämä kaikkien mielestä niin tuomittavaa?

Kolme päivää viikossa kuitenkin.

Lapsi saa ystäviä ja oppii hirveästi uutta. Ja hän itse on todella ylpeä kun pärjää ja osaa. On ollut aikalailla äidissä kiinni kun on ollut kotihoidossa näin isoksi.

Vierailija
17/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laitat päiväkotiin jos koet, että lapsi siitä hyötyy. Älä välitä muista. Yhteiskunnan tulee rakentaa riittävä määrä päiväkoteja ja siitä ei kuulu syyllistää äitejä jos paikat on täynnä. Meillä on lapset 4 päivää viikossa päiväkodissa (5v. ja 4v.), vaikka olen vauvan kanssa kotona. Asumme alueella, jossa ei ole lapsia. Meillä ei ole ystäviä tai sukua, joilla olisi lapsia. Lapset ovat päiväkodissa puhtaasti siitä syystä, että he saisivat lapsikontakteja ja toisaalta myös vauva ihan kahdenkeskistä aikaa ja ansaitsemaansa huomiota ja hellyyttä riittämiin pikkuvauva-aikana. Kun kaikki ovat kotona, aika menee isojen kanssa riitoja tuomaroidessa ja ohjelmaa keksiessä.

Silloin tällöin olevat perhekerhot, puistot ja seurakunnan kerhot eivät aja meillä kaveriasiaa. Niissä väki vaihtuu miten sattuu ja kerhoissa aika menee järjestetyssä askartelussa ja lauluhetkissä yms. Sitä voimme tehdä kotonakin. Harrastuksissa ei myöskään pysty solmimaan kaverisuhteita kovinkaan hyvin, koska tunti on aina ohjattua toimintaa ja tällainen häiritsisi "opetusta". Päiväkodissa lapset saavat enemmän leikkiä keskenään pihalla ja sisällä ja ovat nyt saaneet pidempiaikaisia kontakteja ja ystävystyneetkin jo vähän. Tämä on ollut heille hyvin iso ylpeyden ja ilon aihe.

Puistoissa ja avoimessa päiväkodissa lapset ovat tuntuneet jäävän aina kahdestaan leikkimään kun monet perheet tuntevat entuudestaan toisensa, ovat perhetuttuja ja heidän lapset leikkivät vain keskenään. Päiväkodissa vanhemmat eivät ohjaile lapsia ja kavereita on löytynyt ihan eri tavalla.

Vierailija
18/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko selvittänyt löytyisikö kaupungistasi jotain muuta vastaavaa toimintaa isommalle lapsellesi? Meidän lapset ovat esimerkiksi kolme tuntia joka arkipäivä kaupungin leikkikoulussa, joka on tarkoitettu kotona olevien äitien lapsille. Meillä vauva kotona joten koen että isommat lapset kaipaavat ikäistään leikkiseuraa mutta en kuitenkaan ole valmis laittamaan heitä päiväkotiin. Leikkikoulu kaiken lisäksi maksaa vain murto-osan päivähoitomaksusta. Ja lapset viihtyvät todella hyvin.

Paikkakunnalla toimii seurakunnan kerho, kerran viikossa kaksi tuntia. Klo 13-15. Molemmat lapset nukkuu silloin.

Ja perhekerho, mihin voisimme mennä perheenä. Se ilmeisesti kerran viikossa.

Sitten olisi harrastuksia, ainakin 4h järjestää jotain yli kolmevuotiaalle.

Olemme kaupungista maalle muuttaneita. Kaupungissa oli tosiaan paremmat palvelut lapsiperheelle ja kavereita löytyi omasta kerrostalon pihasta.

Maalla asuminen toki oma valinta ja menee vähän ohi aiheen.

Ap

Vierailija
19/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 7 tuntia johtuu siitä että mies hakee lapsen kotimatkalla töistä. Vien lapsen yhdeksältä. Myöhemmin vieminen tuntuu hassulta kun ei oikein ehtisi aamulla ulkoilla.

Onko tämä kaikkien mielestä niin tuomittavaa?

Kolme päivää viikossa kuitenkin.

Lapsi saa ystäviä ja oppii hirveästi uutta. Ja hän itse on todella ylpeä kun pärjää ja osaa. On ollut aikalailla äidissä kiinni kun on ollut kotihoidossa näin isoksi.

Sanoitko, että et EHDI? Siis miten niin et ehdi, jos olet vain himassa? Et kai noudata itse keksimiäsi minuuttiaikatauluja, vaikka pyörität ihan vain lapsiarkea?

Vierailija
20/584 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin se dilemma sitten. Muutetaan maalle lasten takia, mutta sitten siellä ei ole mitään lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän