Olen 23v ja sain tänään pysyvän eläke päätöksen ja sain tietää eläkkeeni summan...
1730e
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ilmariselta joka vuosi jonkun kertymätaulukon. Olen ollut yksityisillä työnantajilla 15 vuotta, julkisella 7v.
Eläkekertymä on jotain 138€.Mitäs helkkaria? Olen itse ollut valmistumisen jälkeen töissä vajaa kaksi vuotta ja eläkekertymäni on 168 e/kk.
Nyt kyllä joku työnantaja jättänyt tilittämättä eläkemaksut. Otapa asiasta selvää. Eihän tuo 138 e voi olla oikein .
Kyllä eläkekertymä on just tuo. Nykyään työeläke kertyy siten, että se on 1,5 prosenttia palkasta. 30 vuoden työura antaa työeläkettä siis 45 prosenttia työssäkäyvän tuloista eli 1,5x30. Näin yritetään saada ihmiset tekemään pitkiä työuria. Superkarttumatkin on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ilmariselta joka vuosi jonkun kertymätaulukon. Olen ollut yksityisillä työnantajilla 15 vuotta, julkisella 7v.
Eläkekertymä on jotain 138€.Mitäs helkkaria? Olen itse ollut valmistumisen jälkeen töissä vajaa kaksi vuotta ja eläkekertymäni on 168 e/kk.
No niinpä!
Eikö siihen sitten lasketa yksityistä sektoria?
En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eläkekertymä on just tuo. Nykyään työeläke kertyy siten, että se on 1,5 prosenttia palkasta. 30 vuoden työura antaa työeläkettä siis 45 prosenttia työssäkäyvän tuloista eli 1,5x30. Näin yritetään saada ihmiset tekemään pitkiä työuria. Superkarttumatkin on poistettu.
Ja 40 vuoden työuralla eläke on 60% palkasta. Superkarttumaa on heikennetty, mutta on se silti olemassa, jokainen työssäolokuukausi alimman eläkeiän jälkeen kasvattaa eläkettä 0,4%. Vuosi siis 4,8% ja viisi vuotta tuo 24 prosentin lisän eläkkeeseen + normaali 1,5% karttuma.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin eläkkeelle jo 18-vuotiaana.
Eikös se tietty väestönosa pääse lastenlisien loppuessa eläkkeelle jos ei hevoshommat kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on eläkeläinen 23 vuotiaana?
Olemalla kehitysvammainen, esimerkiksi cp tai mongoloidi, taikka sitten hullu.
Niin tai sitten kuten minä: sain kolarissa pahan aivovamman 21-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
1730e
Sepä mukavaa. Minulle tuli viime viikolla Varman työeläkeote, jonka mukaan olen ansainnut eläkettä tähän mennessä 422 euroa kuukauteen. Tonni seitsemänsataa olis tietysti enemmän ja parempi summa..
Onnittelut!
Vierailija kirjoitti:
1730e
Tuolla meinaat pärjätä koko loppuelämäsi?
Jos olisit 73-vuotias niin tuo olisi ihan ok eläke. Kun asunnot ostettu ja maksettu, lapset kasvatettu ja omillaan ja autonkotterokin sellainen jolla pärjää niin kauan kun kortti on voimassa. Mutta sitä ennen 50 vuotta pakollista pienituloisuutta? Otan osaa.
Mun mielestä lähinnä surullista..ensinnäkin se että tyon ikäisenä eläkkeellä. Nautin itse suuresti työelämästä, siitä että on mukana jossain ja tekee asioita toisten kanssa. Lisäksi se, että koko loppuelämän joka tuon ikäisellä on varmaan vielä pitkä niin tuo on ainut vakitulo. Kuulostaahan se paljolta jos elää työttömyyskorvauksella mutta ei kyllä loppuviimein ole jos miettii että elämänsä ja haaveensa pitäisi tuolla täyttää. Vaikka tekisikin jotain keikkaa päälle niin silti.
Kannattaa ottaa huomioon, että jos joutuu jäämään eläkkeelle 23-vuotiaana, ansiotaso nousee ns. taitetun indeksin tasossa eli hitaammin kuin työssäkäyvillä. Vuosikymmenien kuluessa tuon eläkkeen todellinen ostovoima jää jälkeen työssäkäyvien elintasosta, vaikka nimellinen ostovoima pysyykin samana. Ei minusta kovin ruhtinaallinen summa, jos sillä pitää koko loppuikä sinnitellä. Toki parempi kuin toimeentulotuki yhdelle tai kahdelle, mutta esim. isompaa perhettä tuolla ei kyllä elätä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vittua!????? Mä teen TÖITÄ ja en tienaa noin hyvin! 8 h päivässä, 5 päivää viikossa, vuodesta toiseen perse homeessa. Vittu tää suomi on kyllä niin sekasin jos kotona makaamalla tienaa enemmän kun töissä käymällä! Ai saatana kyllä rupes taas vituttamaan!
oletpa lapsellinen ihminen. No, siitä vaan vaikkapa pilaamaan selkäsi, heittäydy vaikka rekan alle ,ja katkaise se, kivut tule olemaan sietämättömät.Ja ikinä et enä liiku, et harrasta seksiä, et ui meressä, et matkusta, et kävele metsässä, saa lapsia, jne.
Tai , mites olis vaikka skitsofrenia? Semmonen mukava juttu, että et näe enää yhtäkään ystävääsi sen diagnoosin jälkeen ,sinua ei kutsuta häihin, sinut haudataan elävältä, saat holhoajan joka laskee joka pennin mitä saat kuluttaa. Jne. Kun kävelet kadulla, tutut ihmiset jää tollottamaan ja jälkeenpäin nauraa zombikävelyllesi, jne. Lapsia et tietenkään tule saamaan, tai jos saat ne otetaan huostaan.
mitäs muita? Noo, vaikkapa syvä masennus, jonka johdosta heittäydyt junakiskoille, ja ruumiisi katkeaa kahtia.....
ja olet kateellinen, minä luulen että sinä se onnekas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vittua!????? Mä teen TÖITÄ ja en tienaa noin hyvin! 8 h päivässä, 5 päivää viikossa, vuodesta toiseen perse homeessa. Vittu tää suomi on kyllä niin sekasin jos kotona makaamalla tienaa enemmän kun töissä käymällä! Ai saatana kyllä rupes taas vituttamaan!
Ota huomioon että ap tod näk valehtelee juuri siksi että saisi aikaan tällaisia reaktioita, asian voi todistaa ottamalla kuvan eläkepäätöksestään (henk tiedot voi poistaa).
Selvä provohan tuo on! Joku saa tuollaisestakin tyydytyksen.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1730e
Tuolla meinaat pärjätä koko loppuelämäsi?
Jos olisit 73-vuotias niin tuo olisi ihan ok eläke. Kun asunnot ostettu ja maksettu, lapset kasvatettu ja omillaan ja autonkotterokin sellainen jolla pärjää niin kauan kun kortti on voimassa. Mutta sitä ennen 50 vuotta pakollista pienituloisuutta? Otan osaa.
"Kun asunnot ostettu ja maksettu, lapset kasvatettu ja omillaan " onpa sulla orjuuselämä. Onneksi en ikinä lähtenyt tuohon oravanpyörään. Kamalalle kuulostaakin. Itte olen vapaa menemään minne tuuli kuljettaa, milloin tahansa, ei ole palloja jalassa. Köyhä, mutta vapaa, ei velvotteita, ei taakkoja, ei huolia jostain asuntolainankoroista, kestääkö liiitto, tuleeko potkut, jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos vammautuu työtapaturmassa niin että ei voida kuntouttaa/kouluttaa uusiksi niin silloin saa eläkepäätöksen, myös se alle 23v...
Mutta silloin se maksetaan vakuutusyhtiön varoista esim. jos vammautuu pysyvästi liikenneonnettomuudessa, ellei ota kertakorvauksena.
Just satuin kattomaan oman työeläkkeen ja arvio oli n 280€/kk jos nyt jäisin, työkokemusta kertynyt 8vuotta sen jälkeen kun täytin 18v.
T. Ihan ookoosti tieenaava 26vee, mut eläkkeellä ei juhlita