Olen 23v ja sain tänään pysyvän eläke päätöksen ja sain tietää eläkkeeni summan...
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tienasit töissä ollessasi :)? Tiedän monia ikäisiäsi eläkeläisiä, jotka ovat olleet ok tuloilla töissä ennen eläkettä ja ei kyllä todellakaan eläke ole tuota luokkaa.
Hankin vähän toistakymmentätuhatta kuukaudessa.
Ap.
Tekemällä mitä?
Myymällä sitä kaikkein pyhintä. Työkalu meni rikki, joten siksi eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tienasit töissä ollessasi :)? Tiedän monia ikäisiäsi eläkeläisiä, jotka ovat olleet ok tuloilla töissä ennen eläkettä ja ei kyllä todellakaan eläke ole tuota luokkaa.
Hankin vähän toistakymmentätuhatta kuukaudessa.
Ap.
Tekemällä mitä?
Myymällä sitä kaikkein pyhintä. Työkalu meni rikki, joten siksi eläke.
Loistava kommentti!
Mistä syystä saat tuollaista eläkettä? Minä olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä vammautumisen takia ja eläkkeeni on kelan takuueläke+hoitotuki ja asumistuki. Kyllähän sillä elää, mutta ei leveästi.
Tapaturmaeläke voi olla isokin, koska se perustuu menetettyihin ansioihin.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ainakaan työeläkkeeseen ei vaikuta alle 23- v tienatut tulot.
Vuoden 2005 eläkeuudistuksessa poistettiin 23-v ikäraja. Valitettavasti ei takautuvasti, joten minulle 18-22-vuotiaana tienatuista palkoista ei eläkettä edelleenkään karttunut.
Olen 67v. Sain palkkaa 5500 ja nyt eläkettä 3700€. Tein töitä 40v ja olen tohtori
16-46 -vuotiaasta olin töissä, vakinaisia työsuhteita 18 vuotta siitä ajasta, välillä olin kotiäiti, välillä muutaman vuoden työtön, eläke 1190 euroa. Siihen aikaan eläkekertymä yli 23 v. tehdyistä töistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on eläkeläinen 23 vuotiaana?
Olemalla kehitysvammainen, esimerkiksi cp tai mongoloidi, taikka sitten hullu.
Vierailija kirjoitti:
Ehditkö olemaan pitkään töissä? Ihan hyvät tienestit sinulla on ollut, siitähän se eläke lasketaan.
Kun 23-vuotias on eläkkeellä, niin kyseessä on työkyvyttömyyseläke ja jos hän on ollut töissä niin eläke lasketaan olettamuksella että hän on koko työikänsä ilman taukoja samankaltaisessa työssä. Näin ollen noin 3.500 euron kuukausipalkasta tulee ap:n mainitsema eläke.
Työkyvyttömyyseläke on siis erittäin antelias, harva meistä työssäkäyvistä pärjää ilman työttymyysjaksoja ja pienempipalkkaisia pazkahommia ja viimeistää viisikymppisenä jäämme lopullisesti työttömäksi jolloin eläkekarttuma päättyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 23 poikani on eläkkeellä ja saa 600€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kohtaan korjaisin, että cp- oireyhtymä ei useinkaan tarkoita kehitysvamman omaamista.
Minä saan ilmariselta joka vuosi jonkun kertymätaulukon. Olen ollut yksityisillä työnantajilla 15 vuotta, julkisella 7v.
Eläkekertymä on jotain 138€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehditkö olemaan pitkään töissä? Ihan hyvät tienestit sinulla on ollut, siitähän se eläke lasketaan.
Kun 23-vuotias on eläkkeellä, niin kyseessä on työkyvyttömyyseläke ja jos hän on ollut töissä niin eläke lasketaan olettamuksella että hän on koko työikänsä ilman taukoja samankaltaisessa työssä. Näin ollen noin 3.500 euron kuukausipalkasta tulee ap:n mainitsema eläke.
Työkyvyttömyyseläke on siis erittäin antelias, harva meistä työssäkäyvistä pärjää ilman työttymyysjaksoja ja pienempipalkkaisia pazkahommia ja viimeistää viisikymppisenä jäämme lopullisesti työttömäksi jolloin eläkekarttuma päättyy siihen.
Niin, jos on ollut töissä ennen eläkettä. Itse jäin työkyvyttömyyseläkkeelle aikana jolloin ei laskettu nuorena tehtyjä töitä, ja olin ollut liian kauan pois töistä joten ei laskettu tulevan ajan odotetta vai mikä se nyt on, lopputuloksena kansaneläke ja 50e tienattua eläkettä, nykyisin takuueläke joka on 760e.
Samaan aikaan sairaalassa työkykyarviossa olleet nuoremmat kertoivat tonnin tai kahden kuntoutustuistaan, olivathan he onnistuneet olemaan pari viimeistä vuotta töissä, mahdolliset lapset oli tehty ennen työssäoloa. Itsellä toisinpäin, joten ei laskettu tulevaa aikaa.
Eli yhtä pitkä työhistoria, minulla vain väärässä vaiheessa, eläkkeessä satoja tai jopa yli tuhat euroa eroa.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ainakaan työeläkkeeseen ei vaikuta alle 23- v tienatut tulot.
Taisi olla vuosi 2005 josta lähtien kaikki ansiotulot kerryttää eläkettä eli myös alle 23v tehdyt. Laki tuli koskemaam niitä.jotka olivat muistaakseni 18v tai alle 23v vuonna 2005.
Mutta jotta saisi 1730 e kk eläkettä 23v niin pitäisi olla ollut aivan valtava palkka.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ilmariselta joka vuosi jonkun kertymätaulukon. Olen ollut yksityisillä työnantajilla 15 vuotta, julkisella 7v.
Eläkekertymä on jotain 138€.
Mitäs helkkaria? Olen itse ollut valmistumisen jälkeen töissä vajaa kaksi vuotta ja eläkekertymäni on 168 e/kk.
1730, provo. 1370 olisi uskottavampi vaikkei s3kään ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kohtaan korjaisin, että cp- oireyhtymä ei useinkaan tarkoita kehitysvamman omaamista.
Juuri näin. Tunnen useamman cp-vammaisen, heillä järki leikkaa kuin partaveitsi, mutta raajat ei toimi, osalla toimii lähes normaalisti, osalla taas ei läheskään normaalisti
.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vittua!????? Mä teen TÖITÄ ja en tienaa noin hyvin! 8 h päivässä, 5 päivää viikossa, vuodesta toiseen perse homeessa. Vittu tää suomi on kyllä niin sekasin jos kotona makaamalla tienaa enemmän kun töissä käymällä! Ai saatana kyllä rupes taas vituttamaan!
Tekeekö muka joku oikeasti kokopäivätöitä alle kahden tonnin kuukausipalkalla? Itse tuskin uhraisin 40 tuntia viikossa elämästäni alle 3k e/kk.
Minä ja ukko päästiin kanssa 18 vee eläkkeelle. Ollaan romaneja.