Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajalla poltettiin noidat, maailmansotien alla kirjat. Nyt liekkeihin heitetään vakiintuneet ammattitermit

Vierailija
18.09.2017 |

On kyse tietynlaisesta kirjaroviosta, kun lehti alkaa listata kiellettyjä sanoja ja kiellettyjä ilmaisuja. Aamulehti kertoi sunnuntain pääkirjoituksessaan (siirryt toiseen palveluun) siirtyvänsä sukupuolineutraaleihin titteleihin tasa-arvon nimissä.

Aamulehden toimittajat eivät vastaisuudessa saa käyttää esimerkiksi eduskunnan puhemiehestä hänen oikeaa titteliään vaan Aamulehden keksimää sukupuolineutraalia versiota puheenjohtaja.

Siis vaikka titteli on kirjattu perustuslakiin: se on puhemies, ei puheenjohtaja.

Aamulehden toimittajat joutuvat vastaisuudessa kutsumaan lautamiehiä maallikkotuomareiksi ja palomiehiä pelastajiksi. Orwellin opit ovat syöpyneet tamperelaisjulkaisussa niin syvälle, että edes miesmalli- tai naisurheilija-sanoja ei sovi käyttää, ne kun eivät ole sukupuolineutraaleja.

Herra Jumala sentään (vai pitäisikö sanoa rouva Jumala)! Todellisuudesta ei voi enää tehdä parodiaa, se tekee sen ihan itse.

Aamulehden toimittajilla riittää pohdittavaa, jos tulevaisuudessa pitää keksiä poliittisesti korrektit kiertoilmaisut lukemattomille miespäätteisille termeille: tiedemies, liikemies, pyykkipoika, kirkkoherra, varusmies, veljeskunta, puhemiesneuvosto, oikeusasiamies. Historia on Aamulehden toimittajalle varmaankin vastaisuudessa herstoria. Entä millä nimellä Aamulehti kirjoittaa jatkossa naistutkimuksesta? Eliöseuranta?....(jatkuu)

https://yle.fi/uutiset/3-9837294

Nykyaika on sekoittanut joidenkin päät.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitia poltettiin 1600-luvulla ja keskiajalla harhaoppisia. Opettele historiasi...

Vierailija
82/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä akricola se aamulehti luulee olevansa?

Mikä on akricola? Agricolan kyllä tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rakennusmies sitten kouluttaudun ja nykyään olen esimies. Jos joku ei pidä siitä hän loukkaa mun miehuutta eli syrjii minua minun sukupuolen mukaan.

Vierailija
84/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ovat kadonneet hoitajatar, opettajatar?

Miehetkö nämä on poistaneet?

Sama tasa-arvo nekin on syönyt.

Naiset kokevat alemmuutta Talonmies-nimikkeen vuoksi, mutta yhtälailla opettajatar-nimikeen vuoksi.

Miksi se ei miehille ole mikään ongelma?

Mikään ei ole hyvin.

Jos haluan miehenä kunnioittaa naista niin pidän huolen että hän tuntee itsensä naiseksi ja käytän tuollaisia termejä.

Vierailija
85/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me Naiset voisi olla Me Henkilöt. Martta -liitto vaikkapa sukupuolineutraali Marto-liitto. Alma-media taasen Almu-media ( juu alma on latinaa, mutta myös naisen nimi ).

Miten muuten erotatte sähköpuolella uros- ja naarasliittimen? Henkilö- ja henkilöliitinkö?.

Vierailija
86/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöasialiitto Unionin on välittömästi tartuttava tähän huutavaan vääryyteen!

Tai henkilöasiahenkilöt. Nuo turhat pissaletkupersoonat.

Vierailija
87/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noitia poltettiin 1600-luvulla ja keskiajalla harhaoppisia. Opettele historiasi...

Keskiajalla ei poltettu ketään vaan vasta uskonpuhdistussodissa 1500-luvulla. Ja Suomen noitavainot oli 1700-luvun alussa.

Vierailija
88/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiajalla ei poltettu ketään vaan vasta uskonpuhdistussodissa 1500-luvulla. Ja Suomen noitavainot oli 1700-luvun alussa.

"suomen"

Vierailija
89/89 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole muuten jännä että monessa ammattinimikkeessä on se mies-loppuosa, mutta kun miettii stereotyyppisiä naisten ammatteja, niin niiden nimikkeessä ei kuitenkaan ole sitä naista? Esim. lastenhoitaja, sairaanhoitaja jne.

lastennainen, sairaannainen / sairasnainen jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan