Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö, taistelivatko isovanhempasi Suomen sisällissodassa punaisten vai valkoisten puolella?

Vierailija
16.09.2017 |

Ja vaikuttaako se vielä tänäkin päivänä joissakin asioissa?

Kommentit (255)

Vierailija
141/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sisällissota käytiin 1918 ja suurin osan tämän päivän isovanhemmista on syntynyt tuon ajan jälkeen tai aikaisintaan 1900-luvun alussa. Näin oli myös isovanhemmillani, joka on syntynyt 1919 eli täyttäisi 98 vuotta.

Asevelvollisuus ikäraja on ollut 18v ja sisällissotaan osallistuneiden on pitänyt olla syntyneitä 1800-luvulla. Ehkä jotain värvättyjä oli nuorempia.

Vähän epäilen joidenkin kommenteja, jotka kertovat isovanhempien osallistuneen tai sitten ovat yli 80v

Ei jeesus mitä paskaa.

Asevelvollisuus nykyään on täysin eri asia kuin keitä sisällissodassa on aseen varressa. Lapsia osallistui puolin ja toisin.

Ja katsos: ennen muinoin lapsia saatiin kunnes vaimolla oli vaihdevuodet takana. Omat isovanhempani esimerkiksi syntyivät 1890-luvun alussa ja isoisä oli toden totta ampumassa punaisia Tampereella. 

Isäni syntyi 1927, itse olen syntynyt 1967. Eli olen 50-vuotias, en yli 80-vuotias.

Vierailija
142/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, että olisiko esim talonpoika ollut todennäköisemmin punainen vai valkoinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä

Vierailija
144/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tape kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tape kirjoitti:

Ukkini edelleen joka vuosi kulauttaa marskin ryypyn ja muistelee kun vähän alle parikymppisenä poikana taisteli urhoollisesti valkoisten kunniakkaissa riveissä.

Siksi minustakin on tullut valkonen.

Oho... Ja ukillasi on ikää 118v. Aika kunnioitettavaa jos hän nauttii maljan valkoisten kunniaksi.

Jep. Ja 119v täyttää ensi vuonna.  Kunto on kovempi kuin nykyajan nelikymppisillä nettikyttyröillä. 

Cool story, bro.

Jokin ei vaan nyt oikein täsmää, kun pienellä googlauksella selvisi, että Suomen vanhin ihminen, Helvi Kärki, kuoli 110 vuoden ikäisenä viime tammikuussa.

Vierailija
145/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan on varmasti toimittu kuten on parhaaksi koettu molemmilla puolilla, mutta nykypäivänä meillä ei ole varaa näin pienellä porukalla pitää yllä jakoa eri ryhmiin näin pienen maan sisällä. Tosi heikoilla ollaan jos suomalaiset eivät ole keskenään samalla puolella, niinkuin nytkin on nähtävissä. Ulkopuolisten kuten itänaapurin on tosi helppo ruokkia Suomen sisäistä epävakautta ja eripuraa, mikä taas heikentää meitä entisestään.

Ei siihen välttämättä ulkopuolistakaan vaikutetta tarvita. Meillä tälläkin hetkellä vallanpitäjät toimii täysin vastoin kansalaisten etua, vaikka se on heidän ainoa tehtävänsä. Lisäksi 0,3% kannatuksella istuu 5 ministeriä. Nyky-Suomi on lähinnä demokraattinen vitsi.

Persukin heräsi, johan kello onkin puolipäivä.

En ole persu ja olen ollut aktiivisena 7:01 alkaen. Äänestin yhtä hallituspuoluetta, joten kaipa tässä saa vain peiliin katsoa. Mielestäni mikään nykypuolueista ei ole sellainen, joka edustaisi minua tai ajatuksiani. Persuja voisin äänestää, mutta kun katsoo varapuheenjohtajistoa niin... Ehkä ymmärrät pulman. :)

Jos tänä päivänä ruvettaisiin lahtaamaan porukkaa, minä aloittaisin Keskustan ja Kokoomuksen äänestäjistä...

Vierailija
146/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tape kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tape kirjoitti:

Ukkini edelleen joka vuosi kulauttaa marskin ryypyn ja muistelee kun vähän alle parikymppisenä poikana taisteli urhoollisesti valkoisten kunniakkaissa riveissä.

Siksi minustakin on tullut valkonen.

Oho... Ja ukillasi on ikää 118v. Aika kunnioitettavaa jos hän nauttii maljan valkoisten kunniaksi.

Jep. Ja 119v täyttää ensi vuonna.  Kunto on kovempi kuin nykyajan nelikymppisillä nettikyttyröillä. 

Cool story, bro.

Jokin ei vaan nyt oikein täsmää, kun pienellä googlauksella selvisi, että Suomen vanhin ihminen, Helvi Kärki, kuoli 110 vuoden ikäisenä viime tammikuussa.

Mä kyllä ymmärsin tämän tyypin ihan puhtaana parodiana. Niin moni tässä ketjussa on kehuskellut esi-isillään, tietämättä välttämättä paljonkaan historiasta. Mutta joo, huumori on vaikea laji.

Vierailija
147/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. :D

Vierailija
148/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet sotimassa, mutta vahvasti valkoisia olivat. Oikeistolaisia ollaan suvussa hengeltämme edelleen, vaikkei välttämättä kokoomusta äänestetäkään. Vahvoja, pärjääjiä, jotka ei ruikuta.

Vierailija
149/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet sotimassa, mutta vahvasti valkoisia olivat. Oikeistolaisia ollaan suvussa hengeltämme edelleen, vaikkei välttämättä kokoomusta äänestetäkään. Vahvoja, pärjääjiä, jotka ei ruikuta.

Palaamme asiaan viimeistään, kun olet vanha pieru muiden autettavana. Pärjäile siinä sitten vahvasti. ;)

Vierailija
150/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sisällissota käytiin 1918 ja suurin osan tämän päivän isovanhemmista on syntynyt tuon ajan jälkeen tai aikaisintaan 1900-luvun alussa. Näin oli myös isovanhemmillani, joka on syntynyt 1919 eli täyttäisi 98 vuotta.

Asevelvollisuus ikäraja on ollut 18v ja sisällissotaan osallistuneiden on pitänyt olla syntyneitä 1800-luvulla. Ehkä jotain värvättyjä oli nuorempia.

Vähän epäilen joidenkin kommenteja, jotka kertovat isovanhempien osallistuneen tai sitten ovat yli 80v

Jos se sinua niin kiinnostaa omat isovanhempani ovat jo kuolleet, mutta olisivat 80+v jos eläisivät. Tämä sijoittui aikaan jolloin he olivat nuoria, mutta toki tapahtumat ovat vaikuttaneet paljon kasvuiässä olleisiin ihmisiin. Mutta onko se kovinkaan ihmeellistä jos isovanhemmat ovat yli 80-vuotiaita?

Vierailija
151/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puolelta valkoisia, äitin puolelta ammattu vankileirillä punaisena. Ei vaikutusta nykypäivään.

Vierailija
152/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat oli ihan pikkulapsia tuolloin. Heidän vanhempiensa kannoista en tiedä. Ei ole meidän suvussa ollut millään tavalla puheissa. Omat isovanhemmat olivat hyvin pärjääviä, koulutettuja ja ihan varoissaan. Poliittisesti epäaktiivisia.

Vierailija
153/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat puolet on kotoisin Forssan lähistöltä, joten ongelmien ytimessä ovat asuneet. Koska olin vielä pieni isovanhempieni eläessä en kuullut hirveän usein tarinoita noista ajoista, mutta kyllä siellä on miestä ja hevosta viety tuvasta aseella uhaten ja pelko on ollut suuri. Sukulaiseni olivat valkoisten puolella,  käsittääkseni perhekunnassa on ollut eroja tästä johtuen.

Vierailija
154/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan täällä Tampereen seudulla siihen aikaan vaihtoehtoja? Eli punaiset.

Vierailija
155/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin puolen suvusta en tiedä, tuskin osallistuivat taisteluihin.

Isän puolella oltiin kauhajokelaisia isotalollisia, joten selvä se, että valkoisia oltiin, isoisäkin oli Tampereella ampumassa punaisia ja haavoittui. Isän velipuoli oli jääkäri ja nousi korkealle Vaasan sotilaspiirissä, löytyy wikipediastakin. 

Kauhajoki taisi olla Suomen valkoisin kunta. Siellä sota nähtiin ymmärtääkseni aika täysin vapaussotana, eikä tajuttu luokka-aspektin päälle mitään.

Minua lähinnä kammottaa se, mitä sisällissodassa tehtiin. En todellakaan ole ylpeä siitä, mitä sukulaiseni tekivät. Mutta ei sitä nyt oikein kauheasti hävetäkään voi/kannata, se oli sen ajan hulluutta se.

Minuakin kammottavat ne sisällissodassa tehdyt asiat. Punaiset hyökkäsivät junavaunuun ja tappoivat siellä viattomia koulupoikia vain siksi, että nämä opiskelivat ammattiin. Oma kotitaloni lähellä punaiset teloittivat ilman syytä kaksi 18v nuortamiestä, jotka olivat aseettomia ja hiihtäen matkalla setänsä luokse. Ääretöntä julmuutta viattomia kohtaan.

Sitä terroria harjoitti molemmat puolet.

Vierailija
156/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisia olivat. Oli kolmevuotias, kun esiteltiin sorakuoppa, mihin sukulaisiani oli ammuttu.

On paljon asioita historiassa, jotka ovat jääneet käsittelemättä.

Vierailija
157/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys ja keskustelu. Näkee, että vielä se vaikuttaa - ainakin kiistellään, kummat teki enemmän pahaa.

Minä olen 66 v. ja isäni isä taisteli n. 23-vuotiaana valkoisten puolella Tampereen valtauksessa. Hän ja vaimonsa olivat sen jälkeen aktiivisia suijeluskunnan/lottien jäseniä. Mummon yhden serkun tappoivat punaiset taistelujen ulkopuolella, koska oli kirkkoherran poika. Äidin suku on Karjalasta, tavallisen kokoisista maataloista, siellä päin ei tosiaankaan mainittavaa ristiriitaa punaiset - valkoiset ollut. Varmaan isännät ja emännät kuitenkin enemmän kannattivat valkoisia, ja olihan taloissa piikoja ja renkejä, joiden olisi "luokkataustansa" takia pitänyt olla punaisia, mutta etäisyys ei varmaankaan ollut kovin suuri.

Itse olen äänestellyt milloin ketäkin, mutta, kuten nyt huomaan, en koskaan kokoomusta, keskustaa enkä vasemmistoa.

Vierailija
158/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isopappa valkoisten puolella. Ennen vapaussotaa auttoi salakuljettamaan jääkäreitä Saksaan ja itse vapaussodassa oli konekivääriampujana.

Vaikuttaa sillä tavalla, että tunnen ylpeyttä hänen teoistaan Suomen itsenäisyyden eteen. Jos he ja kaltaisensa eivät olisi tehneet kaikkea mitä pystyivät niin itsenäisyys olisi jäänyt saamatta.

Sadat tuhannet Suomalaiset olisivat kuolleet kansarmurhan uhreina Stalinin vainoissa ja tuskimpa koko kansaakaan olisi olemassa. Todennäköisesti olisimme kuten nykyisen venäjän karjalan asukkaat; täydellisesti venäläistettyjä ja suomen kieltä puhuisivat enää vanhat mummot.

Vierailija
159/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja ihmisiä tällä palstalla oikein on jos sata vuotta sitten käydyssä sodassa on ollut isovanhemmat mukana??? Ennen tämän palstan ikähaarukka oli varmaan 20-40v naiset, nykyään kai jotain 60+ naiset ja jonnet tätä pyörittää.

Mä olen syntynyt vuonna 1977, joten menen palstan ikähaarukkaan. Isoisäni syntyi 1898, joten hän menee paremmin kuin hyvin sisällissodan ikähaarukkaan.

Pienen kulttuurieron huomaan kyllä joitakin tämän ketjun kommentteja lukiessani, ja arvelen sen johtuvan siitä että sain käydä suomalaista peruskoulua ja lukiota sen parhaina vuosina ja vähäsen olen lukenut vapaa-ajallanikin.

Minä olen syntynyt -74, äitini -54 nuorin 10:stä lapsesta ja hänen vanhempansa ovat syntyneet 1903 ja 1911, isän vanhemmat 1917 ja 1916 vaikka isäkin oli toiseksi nuorin lapsi. En usko että olivat kahinoissa mukana. Isän puolelta sukua kyllä on punaisia Virroilta tehdasmiljööstä ja varmasti myös valkoisia Helsingissä, äidin puolelta en tiedä onko mahtaneet olla kummallakaan puolella köyhiä ihmisiä ja kaukana isoista kaupungeista.

Vierailija
160/255 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi-isäni olivat maanviljelijöitä Etelä-Pohjanmaalla, luonnollisesti valkoisia, mutta sen tarkemmin en sodan ajan tapahtumista ole kuullut, enkä kysellyt. Ylipäätään, kun olin ns. kasvavassa iässä 80-luvulla, oli vuosi 1918 erittäin vähän esillä. Laineen Täällä Pohjantähden alla esitettiin telkkarissa 80-luvun lopulla, ja se oli se ensimmäinen kerta, kun aloin ymmärtää, miten suuresta asiasta oli kysymys. Valehtelematta voin sanoa, että sitä ennen tiesin paremmin nuijasodan (joka käytiin 1500-luvun lopulla) ja Suomen sodan (joka käytiin 1800-luvun alussa, kotikunnassani käytiin yksi sen merkittävistä taisteluista).