En saa 5300 e bruttopalkasta yhtään säästöön
Vuokra 1300!e
Netti 30
Kuntosali 50
Työlounaat 240
Ruoka 450 e
Muut perustarpeet 150
Vaatteet 400
Lomamatkat ym 300
Laskekaas Swiddu siitä!
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä vääristele sanomisiani. Sinä takerrut siihen opiskeluvuosien määrään, ikäänkuin se olisi jokin itsearvo. Minä lähestyn asiaa tarveharkinnan kautta. En minä yrittäjänä maksa yhdellekään työntekijälle pennin latia siitä että hän on käynyt x vuotta yliopistoa vaan maksan reilun korvauksen siitä tuloksesta minkä kaveri firmalleni tekee. Jos kaveri on värkännyt 10 vuotta väikkäriä esiugrilaisesta saunakulttuurista niin voin ottaa sen moppaamaan lattioita ja maksan siitä varsin kohtuullisen palkan, saman jonka maksaisin kenelle tahansa muullekin siivoojalle - koska minulla ei ole mitään käyttöä kaverin koulutukselle. Tai, jos minulla käy haastattelussa kaksi koodaria joista toinen tulee AMK:sta ja toinen yliopistolta niin palkkaan sen pätevimmän ja maksan tasan siitä pätevyydestä enkä koulutuksesta.
Jos sinä olet käynyt 20 vuotta yliopistoa eikä kukaan halua maksaa sinulle siitä sen enempää kuin jollekin 4 vuotta AMKia käyneelle niin se on sinun omaa syytäsi koska selvästikään et 20 vuodessa onnistunut hankkimaan niin arvokkaita taitoja että saisit myytyä ne toivomaasi hintaan. Yksikään (järkevä) työnantaja ei maksa sinulle pelkistä opiskeluvuosista.
En puhunut koodareista. Missasit pointin.
En myöskään puhunut itsestäni. Minulla on kaikki hyvin.
En puhunut sinusta. Pahoittelen, englanti on toinen äidinkieleni joten tuo sinä-passiivi lipsuu pahasti myös suomen puolelle.
Koodarit oli vain esimerkki koska niitä on tullut jokunen palkattua.
En usko missanneeni pointtia, olen vain kanssasi eri mieltä. Minä en vain näe mitään ongelmaa siinä että joku putkari saattaa tienata saman verran kuin joku maisteri. Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta, ei opiskeluvuosien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä ruokailla lounasravintolassa. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot tarkoittavat sitä että voin hypätä oravanpyörästä muita aiemmin.
Minä en pidä tuota kauhean suurena syntinä, kyllä ihmisellä jotain paheita saa olla, jos hyvin tienaa. Oma mieheni käy usein työkavereiden kanssa lounaalla. Se on mukava sosiaalinen tapahtuma siinä työpäivän keskellä ja säästyyhän siinä kokkaamisen vaivalta. (Pari kertaa on tullut palohälytys ja 700 ihmistä pihalle yli puoleksi tunniksi, kun mies on paistanut pihvejä. Tuo se vasta kallista on!) Mitään ystäviä miehellä ei ole, joten todellakin suon hänelle sen, että kaveeraa työkavereidensa kanssa lounaan merkeissä.
Eniten ihmetyttää tuo, että ruokaan työlounaiden lisäksi 450 euroa kuussa. Onko sinulla harrastuksena gourmetravintoloissa ateriointi?
Ihan hyvä. Rahat eivät tee pesää ap:n luo vaan menevät sinne, minne kuuluvat, eli kiertoon. Ja hyödyttämään muita.
Ooppera? Hyi saatana! Järkevin vinkki oli jo sanottu, on järjetöntä laittaa moista summaa vuokraan. Muutto omistusasuntoon ja sopiva maksuaika, niin asumiskulut pienenevät huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää tuo, että ruokaan työlounaiden lisäksi 450 euroa kuussa. Onko sinulla harrastuksena gourmetravintoloissa ateriointi?
No ei 450e riittäisi mihinkään jos gourmetravintoloissa joku kävisi tai ehkä pari kertaa kuukaudessa voisi käydä normaalien ruokaostosten lisäksi. Yksi käynti tasokkaassa ravintolassa viineineen helposti 50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä ruokailla lounasravintolassa. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot tarkoittavat sitä että voin hypätä oravanpyörästä muita aiemmin.
Minä en pidä tuota kauhean suurena syntinä, kyllä ihmisellä jotain paheita saa olla, jos hyvin tienaa. Oma mieheni käy usein työkavereiden kanssa lounaalla. Se on mukava sosiaalinen tapahtuma siinä työpäivän keskellä ja säästyyhän siinä kokkaamisen vaivalta. (Pari kertaa on tullut palohälytys ja 700 ihmistä pihalle yli puoleksi tunniksi, kun mies on paistanut pihvejä. Tuo se vasta kallista on!) Mitään ystäviä miehellä ei ole, joten todellakin suon hänelle sen, että kaveeraa työkavereidensa kanssa lounaan merkeissä.
Onko lounasravintolassa käyminen nykyisin jokin pahe?
Joku kommentoijahan syö 10000e/kk bruttoansioilla eväsleipiä... : )
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä. Rahat eivät tee pesää ap:n luo vaan menevät sinne, minne kuuluvat, eli kiertoon. Ja hyödyttämään muita.
Näinhän se on. Jos suomalaiset käyttäisivät rahaa enemmän tähän tyyliin, ei mitään lamaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1300? Oletko kuullut sellaisesta kuin asunnon omistamisesta? Ison lainan jo makselee tuolla vuokralla.
Mulla vuokra 1100 enkä lainnaa saisi. Ei tuo asunto välttämättä ihmeellinen ole. Mulla vajaa 50 neliötä, tuo ehkä 55.
Ei mullakaan, mutta olen 3 lapsen yh, joten se on ehkä helpompi ymmärtää. Mutta mitä väliä toisaalta, jos muuten kaikki hyvin?
0/5.
Mukavaa vihanlietsontaa hyvätuloisia kohtaan. Kukaan asiantuntijatöissä oleva EI kirjoita noin surkeasti.
Ei 300 e/kk ole palon vaatteisiin, jos tähän lasketaan siis koko vuoden vaatemenot jaettuna 12:sta. Ostapa yksi hyvä takki (800 e) tai jakkupuku (toinen 800 e)...
Onks toi 5300 sun mielestä paljon :D??
Vinkki no ei ole
Vierailija kirjoitti:
Onks toi 5300 sun mielestä paljon :D??
Vinkki no ei ole
Kyllä siitä säästöön pitäisi jäädä ja jopa ihan helposti. Aina on ihmisiä, jotka pistävät kaiken menemään, palkan suuruudesta/pienuudesta riippumatta. Ja sitten on niitä, jotka osaavat hoitaa raha-asiansa.
No, elintasostahan tässä on kyse. Itsellä bruttopalkka hieman yli 5 k€ ja saan siitä 1250 euroa säästöön kuukaudessa. Valintoja, valintoja. En tosin reissaa vuosittain. Oopperassa ja teatterissa kyllä pyrin käymään pari kertaa vuodessa.
Progressio ei ole aivan tappava vielä tuoss, kun mennään 3000 tuloista 5000 tuloihin. Sitten, kun tuo solidaarisuusveron raja ylittyy, ollaan ihan toisessa maailmassa. Meillä nousivat bruttokuukausitulot työpaikanvaihdoksen takia 2700€, mikä olisi paljon. Käteen tästä jäi 1200€ enemmän. Uusi työnantaja aivan ymmärettävästi tahtoo lisäarvoa koko maksamansa summan edestä, joka on työnantajakuluineen melkein 5000 € enemmän kuin edellinen työnantajakulu. Mutta onko enää mitenkään oikein, että työntekijä tuottaa ja työnantaja maksaa 5000 € kuussa enemmän, ja tästä jää työntekijöllä vaivanpalkkaa 1200? Kannattiko työpaikan vaihdos?
Yritimme nyt miettiä, että se 1200 pitäisi edes sijoittaa fiksusti, jotta siitä olisi oikeaa hyötyä, sehän tulee nyt talouteen ikään kuin ylimääräisenä. Useimmisa vaihtoehdoissa oli aika isoja veroja maksettavana niissäkin.
Sitten saa lukea vähän väliä, että isotuloistenkin pitää osallistua talkoisiin. Anteeksi mitä? Nimenomaan talkootyönä, siis sellaisena työnä, jonka hyödyn saa joku muu kuin tekijä, noita isoja tuloja ansaitaan jo nyt!
Kukaan ei huoli ap:tä puolisokseen, koska ap käyttää rahaa turhuuksiin. On varmaan ylipainoinenkin kun syö noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Progressio ei ole aivan tappava vielä tuoss, kun mennään 3000 tuloista 5000 tuloihin. Sitten, kun tuo solidaarisuusveron raja ylittyy, ollaan ihan toisessa maailmassa. Meillä nousivat bruttokuukausitulot työpaikanvaihdoksen takia 2700€, mikä olisi paljon. Käteen tästä jäi 1200€ enemmän. Uusi työnantaja aivan ymmärettävästi tahtoo lisäarvoa koko maksamansa summan edestä, joka on työnantajakuluineen melkein 5000 € enemmän kuin edellinen työnantajakulu. Mutta onko enää mitenkään oikein, että työntekijä tuottaa ja työnantaja maksaa 5000 € kuussa enemmän, ja tästä jää työntekijöllä vaivanpalkkaa 1200? Kannattiko työpaikan vaihdos?
Yritimme nyt miettiä, että se 1200 pitäisi edes sijoittaa fiksusti, jotta siitä olisi oikeaa hyötyä, sehän tulee nyt talouteen ikään kuin ylimääräisenä. Useimmisa vaihtoehdoissa oli aika isoja veroja maksettavana niissäkin.
Sitten saa lukea vähän väliä, että isotuloistenkin pitää osallistua talkoisiin. Anteeksi mitä? Nimenomaan talkootyönä, siis sellaisena työnä, jonka hyödyn saa joku muu kuin tekijä, noita isoja tuloja ansaitaan jo nyt!
Oletteko te yksi vai kaksi henkilöä?
Ap:n ei tarvi säästää, jos ei halua. Jos haluaa, se on helposti järjestettävissä kuluja karsimalla. Itse vaihtaisin vuokran asuntolainaan niin siitä jäisi automaattisesti säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1300!e
Netti 30
Kuntosali 50
Työlounaat 240
Ruoka 450 e
Muut perustarpeet 150
Vaatteet 400
Lomamatkat ym 300Laskekaas Swiddu siitä!
Bruttopalkka 4600. Vastike 150, syömiset ehkä 500, netti ilmainen, puhelin 15, auto+vakuutukset parikymppiä. Kaikki kivat jutut + yllättävät menot 200-300. Säästöön 2000 lähes joka kuukausi.
Kuka maksaa valtaosan sun autoilusta?
No ei kai tuossa ollut laskettuna bensakuluja vaan ihan ne vakuutusmaksut ja verot. Omani taitavat olla 12 kuukaudelle jaettuna noin viisikymppiä, bensat toki sitten erikseen.
En puhunut koodareista. Missasit pointin.
En myöskään puhunut itsestäni. Minulla on kaikki hyvin.