Kuka laittaa lamput kattoon ja taulut seinälle, jos ei ole ketään?
Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.
Kommentit (278)
Helppojen irtopisteiden saajanainen tässä vielä. En suinkaan tarkoita sitä, että mihin vaan pystyy, kun vain tarpeeksi haluaa. Elämässä voi tulla vastaan asioita, joille ei vaan voi mitään, ja jotka voivat viedä henkisen tai fyysisen suorituskyvyn ihan nollaan pitkäksi aikaa. Jopa vuosiksi tai joiltain osin pysyvästikin. Pointti on se, että jos tarpeeksi haluaa ja yrittää, niin suostakin voi nousta, vaikka aikaa voi mennä. Ja taas on täysillä elämässä kiinni. Jos jättäytyy ihan itse avuttomaksi ja osaamattomaksi ylipäätään elämän asioiden edessä, niin sitten kun sattuukin niitä vakavia asioita, joita ei itse voi estää, niin jää myös itse avuttomaksi eikä pysty nousemaan, kun vaan odottaa että joku muu tulee ja hoitaa asiat. Ihmiset eivät useinkaan pitkän päälle jaksa aina olla auttamassa ihmistä, joka ei opettele selviämään itse sellaisista asioista, mitkä on helposti opeteltavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tosiaan en itse osaa - ei ole missään koskaan opetettu. Miksei koulussa opetettu silloin 70-80 -luvuilla? ap.
Onkin ihan äärettömän vaikea hakata taulukoukku seinään ja ripustaa taulu siihen...
No kyllä kiviseinään kaikenlaista työkalua tarvitsee. Sähköjohtojen sijainti, poraus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tässäkin taikasanat "kaveri näytti". Itse et olisi ominpäin osannut ja uskaltanut.
Taikasanat? Minusta ihan tervettä järjenkäyttöä kysyä neuvoa, jos ei jotain laitetta ole ennen käyttänyt. Samahan se on antaako sen neuvon kaveri vai youtube. Olisi sulaa hulluutta lähteä leikkimään poralla tai muulla laitteella ilman, että on perehtynyt sen toimintaan. Ja tietenkään en osannut itsekseni, kun en ollut poraa ennen nähnyt kuin kaupan hyllyllä. Mikä siinä oli niin ihmeellistä?
Voi luoja.
KUN tämän ketjun pointti oli se, ettei ap:lla ollut KETÄÄN. Niin että mitä sitten? Keneltä kysyt?
Tuossa mainittiin mm. youtube. Vaikkapa sieltä. Google myös aika hyvä tällaisissa. Äly hoi, älä jätä!
Ja jos nyt välttämättä haluaa kasvotusten apua, niin huoltomiehet, rautakauppojen myyjät, työkaverit, naapurit jne jne. Ihan varmasti löytyy joku joka voi auttaa, jos vain itse osaa kysyä.
Kiitos! YouTubesta löytyikin heti tällainen sokeripalan asennusvideo:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tässäkin taikasanat "kaveri näytti". Itse et olisi ominpäin osannut ja uskaltanut.
Taikasanat? Minusta ihan tervettä järjenkäyttöä kysyä neuvoa, jos ei jotain laitetta ole ennen käyttänyt. Samahan se on antaako sen neuvon kaveri vai youtube. Olisi sulaa hulluutta lähteä leikkimään poralla tai muulla laitteella ilman, että on perehtynyt sen toimintaan. Ja tietenkään en osannut itsekseni, kun en ollut poraa ennen nähnyt kuin kaupan hyllyllä. Mikä siinä oli niin ihmeellistä?
Voi luoja.
KUN tämän ketjun pointti oli se, ettei ap:lla ollut KETÄÄN. Niin että mitä sitten? Keneltä kysyt?
Tuossa mainittiin mm. youtube. Vaikkapa sieltä. Google myös aika hyvä tällaisissa. Äly hoi, älä jätä!
Ja jos nyt välttämättä haluaa kasvotusten apua, niin huoltomiehet, rautakauppojen myyjät, työkaverit, naapurit jne jne. Ihan varmasti löytyy joku joka voi auttaa, jos vain itse osaa kysyä.
Kiitos! YouTubesta löytyikin heti tällainen sokeripalan asennusvideo:
Juuri tuollaista tarkoitin..... Hohhhoi...
Miksi sinne pitää mitään laittaa jos ei siellä ole ketään.
Hanki julisteita ja pöytä-/jalkalamppuja. Ei tarvitse "ylivoimaisia" kykyjä.
Et osaa laittaa lamppuja kattoon ja tauluja seinään. Voi hyvää päivää näitä miehistä riippuvaisia reppanoita. Olen 35, muutin 17 vuotiaana omilleni ja siitä asti laittanut lamput itse, kasannut huonekalut ja avannut putket. Ei minuakaan kukaan ole opettanut. Asiat pitää vaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena tykkään sisustaa. En ole tiennytkään, että joku ei osaa laittaa nauloja seinään. Lamput osaan myös asentaa. Kaakeloin kerran eteisen, kylpyhuoneen ja pienemmän vessan lattian. Tietenkin nykyisin laminaattilattian asennus on helppoa kun ne on sellaisia klik- mallia. Aikaisemmin piti pursottaa liimaa. Mieheni on kylläkin sähköpuolen dipl.insinööri. Käytännössä ei kovin huolellinen. Äitiyslomalla tein pintaremontin koko rivitaloon. Maalla olen ainakin pari mökkiä ollut rakentamassa. Varastot ja vajat syntyy tarvittaessa. Pitää vaan olla kunnon välineet. Minun siskot ja ystävät ym. tulevat joskus talkoisiin. Tietenkin asennan myös kotona elektroniikan. Jos en osaa, otan selvää.
Voi ei miten kehtaat!!!! Juuri aiheutit puolelle palstan miehistä hirveät traumat :p
Minusta kaikkien pitäisi osata nuo asiat.
Itse mä oon kaittanut, vaikka on tuo mieskin. Samoin kokoan huonekalut tyttären kanssa.
Katso peiliin. Jos näet siellä jotakuinkin terveen ja toimintakykyisen ihmisen, hän on se joka laittaa lamput ja ruuvit.
Osta akkuporakone. Voi se olla nimeltään ruuviväännin, mutta ajaa saman asian. Sillä teet melkein kaiken sen mitä miehelläkin, tai siis mihin sinä tarvitset isää, veljeä, poikaa tai miestä.
Kyllä koulussa pitäisi ehdottomasti olla tytöilläkin teknistä työtä! Ei sitten olisi tätäkään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
Kysyt vaikka av-mammoilta!
Kasvatteko tyttärenne yhtä avuttomiksi kuin mitä itse olette?
Tätä kysyy mamma, jonka tyttäret käyttävät työkseen isojakin koneita.
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin. Jos näet siellä jotakuinkin terveen ja toimintakykyisen ihmisen, hän on se joka laittaa lamput ja ruuvit.
Osta akkuporakone. Voi se olla nimeltään ruuviväännin, mutta ajaa saman asian. Sillä teet melkein kaiken sen mitä miehelläkin, tai siis mihin sinä tarvitset isää, veljeä, poikaa tai miestä.
Kyllä koulussa pitäisi ehdottomasti olla tytöilläkin teknistä työtä! Ei sitten olisi tätäkään ongelmaa.
OT: Oikeastiko ruuvinväännin-niminen laite on sellainen, jolla saa betoniseinäänkin ruuvit? Kysyn ihan tosissani, sillä haluaisin itse laittaa taulut noihin betoniseiniin, mutta olen luullut, että siihen tarvitsee jonkun järeän iskuporakoneen(vai mikä se onkaan nimeltään). t. tietämätön nainen
Googlaa vuokra-aviomiespalvelu. En tiedä löytyykö sun kotipaikkakunnalta, mutta jos löytyy niin sieltä saa avun. Maksaa tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut aika monta kertaa, ja yleensä on ollut vain johtoja katossa. Joskus sokeripala, mutta aina ei edes sitäkään. Lamppua ei edes saa itse asentaa, vaan pitäisi tilata sähkömies, mikä tietenkin maksaisi paljon. Valaisinpistorasiaa ei ole edes kaikissa tällä vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa. Johtojakin on vaihteleva määrä, 2-4 kpl, ja mistä otat selvää miten ne pitäisi liittää? Minusta ap saa taas vaihteeksi aiheetta paskaa niskaan täällä.
Mutta mikä sitten neuvoksi, jos lamppua tuleekin asentamaan sähkönainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään.
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.
En ole ap, mutta minusta kyse ei ole "ihan eri asiasta". Miten mukamas kellekään ei tule mieleen, että kyseessä voisi olla painavat huonekalut tai muuten hankalat asiat? Minulle tuli ainakin heti. Ehkä johtuu siitä, etten ole ihminen, joka haluaa ensin haukkua ja arvostella. Osaa ajatella asioita muidenkin kuin itseni kannalta.
Painavien kohdalla ei ole kyse siitä, ettei OSAA laittaa niitä, vaan siitä, ettei JAKSA yksin. Ap puhui osaamisesta, joten ei tullut mieleenikään, että kyse olisi vain yhdelle liian painavista asioista. Ei, vaikka osaankin ajatella asioita muiden kannalta ja sinkkunaisena ymmärrän ap:n ongelmat oikein hyvin. En minäkään painavia hyllyjä JAKSA seinälle nostella, vaikka OSAAN ne asentaa. Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.
Aika outoja hyllyjä ja lamppuja tuntuu silti olevan.. Painaa 20-50 kg ilmeisesti jos ei nostaa jaksa..
Umpipuinen hylly painaa helposti sen verran, että kovin korkealle ei sitä kaikki nostele. Ei tarvitse olla edes 10kg, kun nostaminen seinälle on joillekin mahdotonta. Kaikki eivät ole käyneet salilla, ystävä hyvä.
Kun voima ei riitä, niin silloin pitää käyttää järkeä ja silloin yleensä voima taas riittää.
Miksi ette voineet vaan neuvoa alkuun pääsemisessä? Taas piti ruveta käyttäytymään kuin kakarat. Ja turha naisia syyttää avuttomaksi, olen työn puolesta käynyt poikamies asunnoissa ja niissä se avuttomuus kotitöiden suhteen vasta näkyykin. Voiko olla niin vaikeaa laittaa ruokaa ja siivota??
Vierailija kirjoitti:
Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.
Kun nainen jää totaalisesti omilleen, joutuu opettelemaan hyvin monta pientä hommaa jotka ennen on voinut avuttomaksi heittäytymällä sysätä jollekin miehelle hoidettavaksi. Nyt ei voi enää esittää avutonta vaan pitää kaivaa ne työvälineet kaapista tai kaupasta ja ryhtyä opettelemaan. Kokemuksesta voin kertoa että parikymmentä vuotta ja osaat jo paljon "miesten töitä" :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voineet vaan neuvoa alkuun pääsemisessä? Taas piti ruveta käyttäytymään kuin kakarat. Ja turha naisia syyttää avuttomaksi, olen työn puolesta käynyt poikamies asunnoissa ja niissä se avuttomuus kotitöiden suhteen vasta näkyykin. Voiko olla niin vaikeaa laittaa ruokaa ja siivota??
Kyllä tuolla aika selkokielisiä ohjeitakin tuli. Ap vastasi vain raivoamalla siitä kun muut osaavat, mutta hän ei. Vaikea neuvoa asiallisesti tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT: Oikeastiko ruuvinväännin-niminen laite on sellainen, jolla saa betoniseinäänkin ruuvit? Kysyn ihan tosissani, sillä haluaisin itse laittaa taulut noihin betoniseiniin, mutta olen luullut, että siihen tarvitsee jonkun järeän iskuporakoneen(vai mikä se onkaan nimeltään). t. tietämätön nainen
Betoniseinään menee sellainen pieni valkea koukku. Jos on painava taulu niin laita useampi koukku. Et tarvitse porakonetta.
Ap:llä on kuitenkin netti. Netistä ja erityisesti Youtubesta minäkin ohjeita etsin.