Kuka laittaa lamput kattoon ja taulut seinälle, jos ei ole ketään?
Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.
Kommentit (278)
Ap:n ongelma kuulostaa enemmän eroahdistukselta kuin oikealta taidottomuudelta. Kun on ollut riippuvainen miehestä, on luonnollisesti vaikeaa opetella elämään itsekseen. Silloin saattaa helposti kuvitella, ettei kykene tekemään asioita ilman miestä. Tosiasiassa tuo on, että melkein mitä tahansa osaa kun vain haluaa opetella. Erotilanteessa tuo opettelunhalu on ymmärrettävästi vähissä, kun on muutenkin raskasta. Silloin helposti tuudittautuu ajatukseen, että "en minä osaa, kun mies on aina nämä tehnyt". Oikea syy on "minulla ei ole halua/voimia opetella, kun minulla on ihan h'lvetin ikävä sitä miestä ja on pelkkä eron käsittely vie liikaa voimia". Ei tuossa ole mitään väärää tai pahaa, täysin luonnollinen tunne varsinkin jos suhde on ollut pitkä ja ero ei ole tapahtunut omasta aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikki muut naisetko osaavat itse laittaa? ap.
Mä en osaa. Mulla on pari miespuolista ystävää, he laittavat.
Osta joku tee- itse kirja ja opettele tekemään pikkuhommia itse.
Lamput, taulut, pikku maalaukset ja tapetoinnit. Harjoittele kaikessa rauhassa, ei ole kiire..osta iskuporakone ja pyydä myyjää näyttämään sen toiminta, sanot että elämäntilanteesi on sellainen ettei ole ketään, joka näyttäisi.
Tutki auton lamppuja, opettele rauhassa vaihtamaan. osta autosi korjauskirja esim. motonetistä ja tutki kaikessa rauhassa sitä, kun seuraavan kerran vaihdetaan esim. tulpat/ renkaat , pyydä vaihtajaa näyttämään, miten se tehdään ja kirjoita ylös, mitä työvälineitä tarvitset. Harjoitus tekee mestarin! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Palstamamma on nykyisin 185 senttiä pitkä, jotta tuolin kanssa ylettyy ja osaa kätevästi irrottaa katostakin sen modernin pistokkeen ja asentaa hetkessä kätevästi sokeripalan sinne tilalle??
Hetkinen - kuinka moni oikesti pystyy tuohon ilman miestä?
Olen ihan 160cm pitkä ja jakkaralla yletyn palovaroittimeen ja lamppuun.
Taulujen kiinnittämisessä ongelmani on se, etten omista porakonetta, muuten laittaisin tauluja seiniin.
Minä naisena tykkään sisustaa. En ole tiennytkään, että joku ei osaa laittaa nauloja seinään. Lamput osaan myös asentaa. Kaakeloin kerran eteisen, kylpyhuoneen ja pienemmän vessan lattian. Tietenkin nykyisin laminaattilattian asennus on helppoa kun ne on sellaisia klik- mallia. Aikaisemmin piti pursottaa liimaa. Mieheni on kylläkin sähköpuolen dipl.insinööri. Käytännössä ei kovin huolellinen. Äitiyslomalla tein pintaremontin koko rivitaloon. Maalla olen ainakin pari mökkiä ollut rakentamassa. Varastot ja vajat syntyy tarvittaessa. Pitää vaan olla kunnon välineet. Minun siskot ja ystävät ym. tulevat joskus talkoisiin. Tietenkin asennan myös kotona elektroniikan. Jos en osaa, otan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään.
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
Ei niitä lamppuja pidä pelkkien johtimien varaan ripustaa.
Katossa on koukku ja siinä lamppusi johdossa voi olla siihen tarkoitettu muovilenkki.
Jos ei ole, niin johdin solmuun ja solmun lenkistä kiinni siihen koukkuun.
Vasta tuon jälkeen johtimet kiinni.
Jos on uudehko talo, niin voi olla pistorasia katossa (jos ei ole otettu pois).
Jos on vanhempi talo, niin sitten luultavasti vain "sokeripala".
Ensin sähköt pois ja mieluummin pääkytkimestä (ettei tule virheitä tulkinnoista mikä sulake kuuluu minnekin).
Sitten etsit sopivan pienen meisselin ja kiinnität johtimet.
Katossa voi olla keltavihreä johdin, jota ei kiinnitetä jos valaisimessakaan ei ole keltavihreää (se on maadoitusta varten).
Sinisen johdon kiinnität siniseen ja ruskea, musta tai harmaa tulee siihen valaisimen toiseen johtimeen.
Uudemmissa valaisimissa ei ole suurta merkitystä vaikka sininen ja se toinen johdin olisivat väärin päinkin, mutta jos valaisin on iäkäs, niin entiseen aikaan tuli lampujen jengalle johdin ja noiden lamppujen johtimien pitäisi mennä oikein päin (periaatteessa silloin voi lamppua vaihtaessa saada sähköiskun jos kytkentä on väärin päin ja vahingossa koskee lampun jenkaan samalla kun kiertää sitä kiinni (ja silloinkin vain jos katkaisija on päällä)) (mutta noita on kytketty aina väärin, eikä onnettomuuksia ole silti usein, eli vaara on pieni).
Ja sokeripalan ruuvit sitten kunnollisesti kiinni, eikä johtimien lankoja saa jäädä harsottamaan minne sattuu (jos eivät ole juotettuja, niin kierrä ne lankakimput sormien välissä kunnolla yhteen).
Ei se ole hankalaa, mutta ensimmäisellä kerralla olisi hyvä olla joku näyttämässä miten se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamamma on nykyisin 185 senttiä pitkä, jotta tuolin kanssa ylettyy ja osaa kätevästi irrottaa katostakin sen modernin pistokkeen ja asentaa hetkessä kätevästi sokeripalan sinne tilalle??
Olen ihan 160cm pitkä ja jakkaralla yletyn palovaroittimeen ja lamppuun.
Taulujen kiinnittämisessä ongelmani on se, etten omista porakonetta, muuten laittaisin tauluja seiniin.
Joistain kirjastoista voi saada porakoneen lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä alle 160 cm nainen olen aina laittanut lamput kattoon ku ollaan miehen kans muutettu. Meillä on sellainen jännä juttu kuin keittiönjakkara. Nykyään on kaikissa lampuissa pistokkeet, niin osaa mieskin laittaa lampun kattoon 😂
Niin painavia tauluja mulla ei oo ettei taulukoukulla pysys. Eikä betoniseinää, mutta youtubessa on opetusvideoita useaan asiaan ja useimmissa taloyhtiöissä huoltomies auttaa maksua vastaan.
Huh! Ajatelkaa jos duunarimiehet katoaisivat yhtäkkiä maailmasta ja yhteiskunnat jäisivät naisten ja avuttomien akateemisten toimisto miesten käsiin, jotka eivät osaa edes risumajaa kyhätä.. Voisi hyvin äkkiä tulla duunarimiestä ikävä kun jotain pitäisi ihan konkreettisesti tehdä, rakentaa tai korjata.
En todellakaan lähde mitään sokeripalaa sörkkimään, jos ei ole mitään hajua minkä johdon työnnät ja minne.
Huonekorkeus 280 m, ei nyt löydy raksatikkaitakaan.
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tilasin sähkömiehen, kun kaverimies ei osannut auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena tykkään sisustaa. En ole tiennytkään, että joku ei osaa laittaa nauloja seinään. Lamput osaan myös asentaa. Kaakeloin kerran eteisen, kylpyhuoneen ja pienemmän vessan lattian. Tietenkin nykyisin laminaattilattian asennus on helppoa kun ne on sellaisia klik- mallia. Aikaisemmin piti pursottaa liimaa. Mieheni on kylläkin sähköpuolen dipl.insinööri. Käytännössä ei kovin huolellinen. Äitiyslomalla tein pintaremontin koko rivitaloon. Maalla olen ainakin pari mökkiä ollut rakentamassa. Varastot ja vajat syntyy tarvittaessa. Pitää vaan olla kunnon välineet. Minun siskot ja ystävät ym. tulevat joskus talkoisiin. Tietenkin asennan myös kotona elektroniikan. Jos en osaa, otan selvää.
Voi ei miten kehtaat!!!! Juuri aiheutit puolelle palstan miehistä hirveät traumat :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään.
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.
En ole ap, mutta minusta kyse ei ole "ihan eri asiasta". Miten mukamas kellekään ei tule mieleen, että kyseessä voisi olla painavat huonekalut tai muuten hankalat asiat? Minulle tuli ainakin heti. Ehkä johtuu siitä, etten ole ihminen, joka haluaa ensin haukkua ja arvostella. Osaa ajatella asioita muidenkin kuin itseni kannalta.
Naiset ovat hauskoja! Ensin ollaan itsenäisiä ja voimaantuneita feministejä, mutta kun jotain konkreettista pitäisi tehdä tai korjata niin tulee äkkiä miestä ikävä :D
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tässäkin taikasanat "kaveri näytti". Itse et olisi ominpäin osannut ja uskaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä alle 160 cm nainen olen aina laittanut lamput kattoon ku ollaan miehen kans muutettu. Meillä on sellainen jännä juttu kuin keittiönjakkara.
Kiva juttu sinulle. Sinun elämä =/= muiden elämä.
Niin siis sen sokeripala-johto-pistokeruuvailun voit tehdä pöydällä tai lattialla... ja kattokoukku on lisäkätesi kun nostat sen paikalleen... ??? Laitoin juuri itsekseni 4 puuhyllyä seinälle, mikä ongelma? Ruuvihan sitä toiselta puolelta pitelee kun saat ensimmäisen kannattimen paikalleen.
Mutta toki toki, on paljon miehiä, jotka tekevät remppahommia seksiä vastaan, että eikun haku päälle..
*rolling eyes*