Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka laittaa lamput kattoon ja taulut seinälle, jos ei ole ketään?

Vierailija
14.09.2017 |

Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tosiaan en itse osaa - ei ole missään koskaan opetettu. Miksei koulussa  opetettu silloin 70-80 -luvuilla? ap.

Onkin ihan äärettömän vaikea hakata taulukoukku seinään ja ripustaa taulu siihen...

Jos iso taulu niin kiviseinään vaikea laittaa ilma poraa.

No ei se reiän poraaminenkaan mitään ydinfysiikkaa ole. 

Ei ole ei. Mutta ei se maailman helpoinkaan homma ole jos ei ole yhtään tottunut käyttämään tuommoisia työkaluja. Se äänikin on jo pelottava. :o Ohis

Elämässä harva asia on helppoa ja sujuu mallikkaasti heti ensimmäisellä kerralla. Mitään ei myöskään voi oppia, jos ei uskalla aloittaa. Jos poran ääni aikuisena pelottaa, kannattaa hankkia apua. Se ei ole normaalia.

Ja siihen ääneen tepsii Peltorit tai korvatulpat.

Vierailija
162/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Jos näet siellä jotakuinkin terveen ja toimintakykyisen ihmisen, hän on se joka laittaa lamput ja ruuvit.

Osta akkuporakone. Voi se olla nimeltään ruuviväännin, mutta ajaa saman asian. Sillä teet melkein kaiken sen mitä miehelläkin, tai siis mihin sinä tarvitset isää, veljeä, poikaa tai miestä.

Kyllä koulussa pitäisi ehdottomasti olla tytöilläkin teknistä työtä! Ei sitten olisi tätäkään ongelmaa. 

OT: Oikeastiko ruuvinväännin-niminen laite on sellainen, jolla saa betoniseinäänkin ruuvit? Kysyn ihan tosissani, sillä haluaisin itse laittaa taulut noihin betoniseiniin, mutta olen luullut, että siihen tarvitsee jonkun järeän iskuporakoneen(vai mikä se onkaan nimeltään). t. tietämätön nainen

Ruuvinväännin on melkein sama laite kuin porakone, mutta porakone on monipuolisempi.

Ruuvinväännintä käytetään lähinnä silloin mun asennetaan peltikattoa tai levyjä seinään tms. jossa tulee valtava määrä ruuveja ja ne pitää saada nopeasti samaan syvyyteen. Osassa ruuvinvääntimiä on automaattinen ruuvinsyöttökin ja ne tulevat rullalta.

Sinä saatat tarvita iskuporakoneen ja siihen kiviseinäterän (siis jos seinäsi on betonia tms.)

Mutta jos taulusi eivät ole valtavan painavia, niin voit hankkia myös siihen tarkoitettuja koukkuja.

Koukuissa on pari kovaa naulaa, jotka kestävät betoniin naulauksen ja ne kantavat normaalin taulun.

Ennen niitä myytiin nimellä X-koukku, mutta sillä nimellä tuskin niitä enää löytyy. Bauhausissa on kuitenkin vastaavia saksalaisia.

Jos käytät noita koukkuja, niin naulatessa suojalasit voivat olla tarpeen, sillä jos betonissa on juuri sillä kohtaa kivi, niin naula voi katketa ja silloin se lentää kovalla voimalla satunnaiseen suuntaan.

Ja jos sinulla ei ole vasaraa, niin et sitten osta pinkkiä naisille myytävää työkalusarjaa, sillä ne ovat kelvottomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Jos näet siellä jotakuinkin terveen ja toimintakykyisen ihmisen, hän on se joka laittaa lamput ja ruuvit.

Osta akkuporakone. Voi se olla nimeltään ruuviväännin, mutta ajaa saman asian. Sillä teet melkein kaiken sen mitä miehelläkin, tai siis mihin sinä tarvitset isää, veljeä, poikaa tai miestä.

Kyllä koulussa pitäisi ehdottomasti olla tytöilläkin teknistä työtä! Ei sitten olisi tätäkään ongelmaa. 

OT: Oikeastiko ruuvinväännin-niminen laite on sellainen, jolla saa betoniseinäänkin ruuvit? Kysyn ihan tosissani, sillä haluaisin itse laittaa taulut noihin betoniseiniin, mutta olen luullut, että siihen tarvitsee jonkun järeän iskuporakoneen(vai mikä se onkaan nimeltään). t. tietämätön nainen

Betoniseinään menee sellainen pieni valkea koukku. Jos on painava taulu niin laita useampi koukku. Et tarvitse porakonetta.

Ei mene ainakaan meidän seiniin. Eikä joku isompi peili tms. edes pysy missään taulukoukussa. (kokeiltu on)

Vierailija
164/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua? 

Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään. 

Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V

No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.

En ole ap, mutta minusta kyse ei ole "ihan eri asiasta". Miten mukamas kellekään ei tule mieleen, että kyseessä voisi olla painavat huonekalut tai muuten hankalat asiat? Minulle tuli ainakin heti. Ehkä johtuu siitä, etten ole ihminen, joka haluaa ensin haukkua ja arvostella. Osaa ajatella asioita muidenkin kuin itseni kannalta.

Painavien kohdalla ei ole kyse siitä, ettei OSAA laittaa niitä, vaan siitä, ettei JAKSA yksin. Ap puhui osaamisesta, joten ei tullut mieleenikään, että kyse olisi vain yhdelle liian painavista asioista. Ei, vaikka osaankin ajatella asioita muiden kannalta ja sinkkunaisena ymmärrän ap:n ongelmat oikein hyvin. En minäkään painavia hyllyjä JAKSA seinälle nostella, vaikka OSAAN ne asentaa. Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.

Aika outoja hyllyjä ja lamppuja tuntuu silti olevan.. Painaa 20-50 kg ilmeisesti jos ei nostaa jaksa..

Umpipuinen hylly painaa helposti sen verran, että kovin korkealle ei sitä kaikki nostele. Ei tarvitse olla edes 10kg, kun nostaminen seinälle on joillekin mahdotonta. Kaikki eivät ole käyneet salilla, ystävä hyvä.

Kun voima ei riitä, niin silloin pitää käyttää järkeä ja silloin yleensä voima taas riittää.

Ai tuohon tuli kaksi miinusta.

No, itse olen joskus liikutellut kymmenien tonnien painoisia kappaleita ja ihan vain käsivoimin.

(eivätkä ne ole olleet veneitä ja vedessä)

Vierailija
165/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuvinväännin on melkein sama laite kuin porakone, mutta porakone on monipuolisempi.

Ruuvinväännintä käytetään lähinnä silloin mun asennetaan peltikattoa tai levyjä seinään tms. jossa tulee valtava määrä ruuveja ja ne pitää saada nopeasti samaan syvyyteen. Osassa ruuvinvääntimiä on automaattinen ruuvinsyöttökin ja ne tulevat rullalta.

Sinä saatat tarvita iskuporakoneen ja siihen kiviseinäterän (siis jos seinäsi on betonia tms.)

Mutta jos taulusi eivät ole valtavan painavia, niin voit hankkia myös siihen tarkoitettuja koukkuja.

Koukuissa on pari kovaa naulaa, jotka kestävät betoniin naulauksen ja ne kantavat normaalin taulun.

Ennen niitä myytiin nimellä X-koukku, mutta sillä nimellä tuskin niitä enää löytyy. Bauhausissa on kuitenkin vastaavia saksalaisia.

Jos käytät noita koukkuja, niin naulatessa suojalasit voivat olla tarpeen, sillä jos betonissa on juuri sillä kohtaa kivi, niin naula voi katketa ja silloin se lentää kovalla voimalla satunnaiseen suuntaan.

Ja jos sinulla ei ole vasaraa, niin et sitten osta pinkkiä naisille myytävää työkalusarjaa, sillä ne ovat kelvottomia.

Iso kiitos tästä vastauksesta! Oli oikeasti hyödyllinen. Vasara minulta kyllä löytyy. Ei pinkki, vaan ihan kunnon vasara :D Hyvä kuitenkin, että tuonkin selvensit ja vieläpä ilman kettuilua. Kiitos! t. ei enää niin tietämätön nainen

Vierailija
166/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupasta ostin vasaran, ja kun valittelin, että valmiit naulapakkaukset on liian isoja muutaman taulun ripustamista varten, niin kauppias kaivoi jonkun jämälaatikon esiin ja kysyi montako tarvitset. Antoi kourallisen sekalaisia irtonauloja kaupanpäälle. Hakkasin ne itse uudella vasaralla seiniin ja laitoin taulut.

Vierailija
167/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamamma on nykyisin 185 senttiä pitkä, jotta tuolin kanssa ylettyy ja osaa kätevästi irrottaa katostakin sen modernin pistokkeen ja asentaa hetkessä kätevästi sokeripalan sinne tilalle?? 

Hetkinen - kuinka moni oikesti pystyy tuohon ilman miestä?

Tuohan on vielä ihan helppo kodintyö ja 170cm pituudella onnistuu multa ainakin. Ei kaikki naiset ole jotain 150senttisiä....

Mä olen 158 cm mutta mulla on tikkaat joiden avulla saan kiinnitettyä myös kiinteän asennuksen valaisimet. Ei mitään rakettitiedettä. Pääkatkaisijasta virrat pois ja johdot yhteen, valot päälle. Viimeksi vaihdoin eteisen kiinteän valaisimen 15 minuutissa. Ongelma ovat painavat esineet, esim iso peilit ai painava valaisin. Kiviporaa harvalla on, mullakin vain tavallinen. Tavallisella olen kyllä kipsikattoon tehnyt reikiä, laittanut proput ja valaisimet kouluista roikkumaan.

Vierailija
168/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biltema, Clas Ohlson, K-Rauta jne. myyvät edullisia ja helppokäyttöisiä akkuporakoneita (kysy kaupassa). Akkuporaan sitten voi kiinnittää erilaisia päitä poraamiseen ja ruuvien kiinnittämiseen. Siihen mukaan setti erilaisia päitä, joilla saat kiinnitettyä melkein minkä vain mihin vain materiaaliin kunhan vain selvität ensin millainen kiinnike (ja siihen pää) sopii seinä/kattomateriaaliin tms. ja kiinnitettävään asiaan (taulu, ovenkahva, palovaroitin, huonekalut jne.). Näitä laiteita saa myös vaaleanpunaisena ja hinta on sellainen, että köyhimmälläkin yh:lla tai pienipalkkaisella on siihen varaa.

Vierailija
169/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen minkä ostat on A-tikkaat, kotitalousmallia, jolla yllät ylimpään katon rajaan ja kaapin päälle ilman keikkumisia tai muita ongelmia.

Vierailija
170/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tosiaan en itse osaa - ei ole missään koskaan opetettu. Miksei koulussa  opetettu silloin 70-80 -luvuilla? ap.

Onkin ihan äärettömän vaikea hakata taulukoukku seinään ja ripustaa taulu siihen...

No itseasiassa on joskus. Riippuu seinästä ja taulun painosta. Ja satun olemaan käsityöläinen ja miheni taidemaalari. Tauluja ja rakennustaitoa löytyy. 

Täällä on taas niin valtavan itseriittoisia ihmisiä. Sitten kun niiden kotona käy, rempat on päin...sitä itseään ja taulut huvittavissa paikoissa. Ilmeisesti siinä mihin on saatu joku taulukoukku hakattua. Usein seinässä näkee monta yritystä.

No vastaus on, että joku maksullinen talkkari tai ns.vuokrattava aviomies, jos niitä vielä on. Toinen on iskeä baarista poka ammatin mukaan.

Vierailija
171/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaapa remonttiriitat tehdä normi-iskuporakoneella reikä seinään, joka on säästöbetonia. Ei onnistu.

Uudet talot ovat usein niin kovaa betonia ettei iskuporakoneellakaan saa kuin pienen naarmun hirveän jyystämisen jälkeen. Jouduinkin pyytämään isäni kylään poravasaran kanssa. Noloa mutta sen verran harvoin olen muuttanut ja poravasaraa tarvinnut etten ole vielä viitsinyt laitetta ostaa. Ruuviväännin minulla on, hyvä makita ja osaan sitä käyttää. Puuseiniin kiinnitykset ovat helppoja.

Vierailija
172/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biltema, Clas Ohlson, K-Rauta jne. myyvät edullisia ja helppokäyttöisiä akkuporakoneita (kysy kaupassa). Akkuporaan sitten voi kiinnittää erilaisia päitä poraamiseen ja ruuvien kiinnittämiseen. Siihen mukaan setti erilaisia päitä, joilla saat kiinnitettyä melkein minkä vain mihin vain materiaaliin kunhan vain selvität ensin millainen kiinnike (ja siihen pää) sopii seinä/kattomateriaaliin tms. ja kiinnitettävään asiaan (taulu, ovenkahva, palovaroitin, huonekalut jne.). Näitä laiteita saa myös vaaleanpunaisena ja hinta on sellainen, että köyhimmälläkin yh:lla tai pienipalkkaisella on siihen varaa.

Ei hemmetti, pinkki porakone :D:D:D Mikä ihme oletus tämä on, että kaikki naiset tykkää pinkistä/vaalenpunaisesta :D

Vierailija
173/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Betoniseinään menee sellainen pieni valkea koukku. Jos on painava taulu niin laita useampi koukku. Et tarvitse porakonetta.

Ei mene ainakaan meidän seiniin. Eikä joku isompi peili tms. edes pysy missään taulukoukussa. (kokeiltu on)

Näköjään X-koukkujen nimellä niitä on edelleenkin, eli tämä toimii myös painavien asioiden kanssa.

https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/tyokalut-ja-pienrauta/pienrauta/taul…

Vierailija
174/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyöt hoituvat yleensä pyytämällä huoltofirmasta joku käymään tai kääntymällä kotiapu/aviomiespalvelun puoleen.

Isompiin hommiin voi yrittää rekrytoida jonkun paikallisesta amiksesta. Voi olla, että ehdotettu homma ei sovi osaksi työssäoppimista/työharjoittelua, jolloin sopimusta ei voi tehdä koulun kanssa eikä koulu ole opiskelijasta vastuussa. Opiskelijat hankkivat kuitenkin mielellään ekstratuloja, joten voit onnistua palkkamaan jonkun halukkaan. Kannattaa kuitenkin tehdä tarkka sopimus ja ottaa selvää vakuutuksista, verovelvoitteista jne. Teetin opiskelijalla kämppäni tapetoinnin + maalauksen, onnistui ihan hyvin. 

Vierailija
175/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään X-koukkujen nimellä niitä on edelleenkin, eli tämä toimii myös painavien asioiden kanssa.

Kiitos!

Vierailija
176/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, pinkki porakone :D:D:D Mikä ihme oletus tämä on, että kaikki naiset tykkää pinkistä/vaalenpunaisesta :D

Ei vaan se on kohderyhmälle suunnattu värikoodi, josta nainen tunnistaa että juuri tämä porakone on naisille suunniteltu.

(tarkoittaa että se on hiukan huonompi, sillä naisethan eivät tietenkään käytä työkalujaan juuri koskaan, eikä laadulla ole silloin mitään väliä)

Vierailija
177/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Muista ne suojalasit (se naulanpätkä lentää hirmuisella voimalla jos sattuu katkeamaan).

Ja ne naulat tulevat tosiaan viistoon, sillä siten ne pysyvät seinässä paremmin (koukussa on reiät sen mukaisesti).

Vierailija
178/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamamma on nykyisin 185 senttiä pitkä, jotta tuolin kanssa ylettyy ja osaa kätevästi irrottaa katostakin sen modernin pistokkeen ja asentaa hetkessä kätevästi sokeripalan sinne tilalle?? 

Hetkinen - kuinka moni oikesti pystyy tuohon ilman miestä?

Olen ihan 160cm pitkä ja jakkaralla yletyn palovaroittimeen ja lamppuun. 

Taulujen kiinnittämisessä ongelmani on se, etten omista porakonetta, muuten laittaisin tauluja seiniin.

Joistain kirjastoista voi saada porakoneen lainaan.

Tämä olikin uusi tieto. 

Otin nyt selvää asiasta ja Tampereen seudulla lainataan vain harrastusvälineitä, siinä missä Helsingissä on mahdollista lainata noita arkitavaroita. Kiitos vinkistä kuitenkin.

Vierailija
179/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompiin hommiin voi yrittää rekrytoida jonkun paikallisesta amiksesta. Voi olla, että ehdotettu homma ei sovi osaksi työssäoppimista/työharjoittelua, jolloin sopimusta ei voi tehdä koulun kanssa eikä koulu ole opiskelijasta vastuussa. Opiskelijat hankkivat kuitenkin mielellään ekstratuloja, joten voit onnistua palkkamaan jonkun halukkaan. Kannattaa kuitenkin tehdä tarkka sopimus ja ottaa selvää vakuutuksista, verovelvoitteista jne. Teetin opiskelijalla kämppäni tapetoinnin + maalauksen, onnistui ihan hyvin. 

Mahtava idea! Taidanpa minäkin kysäistä amiksesta maalausapua. Itse en viitsi ryhtyä sutimaan, joten maksan tuollaisesta mielelläni.

Vierailija
180/278 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä teknisessä työssä mitään sähkötöitä kyllä teetätetä pikkulapsilla. Lähinnä sahataan puusta erilaisia paloja ja vasaroidaan niitä yhteen.