Kuka laittaa lamput kattoon ja taulut seinälle, jos ei ole ketään?
Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.
Kommentit (278)
Melko suuressa kaupungissa asuessani hämmästyin kyllä, kuinka avuttomia naisia ja miehiä siellä vastaan tulikaan. Ei todellakaan ollut sokeripaloista ta valaisinten pistokkeista hajuakaan, puhumattakaan että olisivat sen valaisimen jotenkin paikalleen saaneet asennettua. Keräsin kyllä valtavia irtopisteitä hoitaessani nuorena naisena tuollaiset minun mielestäni itsestäänselvät asiat siellä ja täällä miehille ja naisille. Täysin ylivoimaista oli ympäristölle ymmärtää että osasin käyttää porakonetta sujuvasti tai osasin asentaa muovimaton tai laminaatit ihan itse lattiaan. Käsittämätöntä oli myös kädettömälle lähiympäristölleni se, että osasin huoltaa ja korjata lähes kaiken autostani ihan omin avuin. Minut löi ällikällä, että oli olemassa miehiä, jotka eivät osanneet käyttää ede käynnistyskaapeleita tai ladata akkua!
Kun sitten päätin kokeilla pari vuotta mökkiasumista, jossa ei ollut mitään mukavuuksia, ja kaikki polttopuita myöten piti tehdä itse, siis moottorisahalla ja kirveellä, niin se sai ympäristöni aivan sekopäiseksi, ettei voi ikinä onnistua, kun olen niin pienikin(160cm)! Ja ei, nämä asiat eivät mitenkään liittyneet työtehtäviini, olinhan toimistorotta. Halusin oppia, joten otin asioista selvää ja pidin turvallisen laitteiden käytön ykkösasiana. En halunnut ikinä asioiden hoitumisen olevan jonkun miehen varassa, kun samat asiat nainen oppii yhtä hyvin kuin mies ja minun silloisen ympäristöni huomioiden huomattavasti paremminkin.
Päädyinkin sitten ihanan ja samantyyppisen miehen kanssa asumaan ihanaa, toimeliasta elämää maaseudulle, missä harrastukset ja tekemiset eivät ole tehtävissä tyyliin klo xx kerran viikossa tunti jossain muualla.Nyt voi aina touhuta, kun inspiraatio iskee. Ja aina voi oppia uutta!. Minua ei kyllä perinteisen perheenäidin rooliin olisi saanut kukaan ikinä, niin tylsänä olen pitänyt sellaista mallia, samoin kuin perinteistä miehen mallia. Rajat ja käsitykset voi aina ohittaa ja saada siitä valtavaa tyydytystä. Minä tein tuon! Ja osaa silloin myös paremmin antaa miehelleen arvostusta mitä hän sitten tekeekin, koska tajuaa, mitä asioiden tekeminen oikeasti vaatii. Laiskaa ja saamatonta miestä en kyllä kestäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään.
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.
En ole ap, mutta minusta kyse ei ole "ihan eri asiasta". Miten mukamas kellekään ei tule mieleen, että kyseessä voisi olla painavat huonekalut tai muuten hankalat asiat? Minulle tuli ainakin heti. Ehkä johtuu siitä, etten ole ihminen, joka haluaa ensin haukkua ja arvostella. Osaa ajatella asioita muidenkin kuin itseni kannalta.
Painavien kohdalla ei ole kyse siitä, ettei OSAA laittaa niitä, vaan siitä, ettei JAKSA yksin. Ap puhui osaamisesta, joten ei tullut mieleenikään, että kyse olisi vain yhdelle liian painavista asioista. Ei, vaikka osaankin ajatella asioita muiden kannalta ja sinkkunaisena ymmärrän ap:n ongelmat oikein hyvin. En minäkään painavia hyllyjä JAKSA seinälle nostella, vaikka OSAAN ne asentaa. Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.
Aika outoja hyllyjä ja lamppuja tuntuu silti olevan.. Painaa 20-50 kg ilmeisesti jos ei nostaa jaksa..
Olen muuttanut aika monta kertaa, ja yleensä on ollut vain johtoja katossa. Joskus sokeripala, mutta aina ei edes sitäkään. Lamppua ei edes saa itse asentaa, vaan pitäisi tilata sähkömies, mikä tietenkin maksaisi paljon. Valaisinpistorasiaa ei ole edes kaikissa tällä vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa. Johtojakin on vaihteleva määrä, 2-4 kpl, ja mistä otat selvää miten ne pitäisi liittää? Minusta ap saa taas vaihteeksi aiheetta paskaa niskaan täällä.
Ja ei, emme muuttaneet miehen kotiin vaan perustimme ja kustansimme yhdessä oman kodin
Vierailija kirjoitti:
Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.
Eivät ne oikeastaan ole. Jos et millään kykene johonkin asiaan, miten voisit oppia ja osata sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tässäkin taikasanat "kaveri näytti". Itse et olisi ominpäin osannut ja uskaltanut.
Taikasanat? Minusta ihan tervettä järjenkäyttöä kysyä neuvoa, jos ei jotain laitetta ole ennen käyttänyt. Samahan se on antaako sen neuvon kaveri vai youtube. Olisi sulaa hulluutta lähteä leikkimään poralla tai muulla laitteella ilman, että on perehtynyt sen toimintaan. Ja tietenkään en osannut itsekseni, kun en ollut poraa ennen nähnyt kuin kaupan hyllyllä. Mikä siinä oli niin ihmeellistä?
No ei kukaan ole seppä syntyessään, mutta ihan YouTubesta löytyy opastusvideoita tai sitten haet kirjastosta jonkun aloittelijan remppaoppaan. Itse ensimmäiseen omistusasuntoon muuttaessa opettelin kaiken ihan alusta asti, samoin yksinhuoltajaksi jäänyt ystäväni. Ollaan kaksissa naisin pintarempattu nyt vuosikymmen myöhemmin useampikin asunto.
Jos ei onnistu niin, sitten palkkaat jonkin. Vaativammat hommat kannattaa jättää ammattilaisen käsiin. Muista kotitalousvähennys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.
Eivät ne oikeastaan ole. Jos et millään kykene johonkin asiaan, miten voisit oppia ja osata sen?
Kun jaksamisella tarkoitetaan fyysisen voiman puutteesta johtuvaa jaksamista, osaaminen ja jaksaminen ovat todellakin eri asia. Kyllä jokainen varmasti osaa nostaa vaikkapa 100kg painavan kiven, mutta aika harva jaksaa sitä tehdä. Tuolloin ei voi perustella kiven nostamattomuutta sillä, ettei sitä osaisi, vaan ainut perustelu on ettei yksinkertaisesti jaksa. Sama homma sen painavan lampun kattoon nostamisen kanssa. Sen osaa nostaa yksin, mutta välttämättä ei jaksa.
Naapuri.
Seinänaapurina asuu pariskunta.
Mies on remppamies ja vaimolla peukalo keskellä kämmentä.
Jos keksin jotain tekemistä, kirjoitan ylös ja 3-4 krt vuodessa mies tekee listan tyhjäksi.
Jokin aika sitten sai töistä avattuja maalipönttöjä ja maalasi meillä olohuoneen ja eteisen ja samalla tyhjensi listan.
Itse pesen kummankin autot n kerran kuussa , ei pakkauskausina.
Pesen ulkoa, imuroin ja tyhjennän, aikaa menee pari h.
Toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut aika monta kertaa, ja yleensä on ollut vain johtoja katossa. Joskus sokeripala, mutta aina ei edes sitäkään. Lamppua ei edes saa itse asentaa, vaan pitäisi tilata sähkömies, mikä tietenkin maksaisi paljon. Valaisinpistorasiaa ei ole edes kaikissa tällä vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa. Johtojakin on vaihteleva määrä, 2-4 kpl, ja mistä otat selvää miten ne pitäisi liittää? Minusta ap saa taas vaihteeksi aiheetta paskaa niskaan täällä.
Miten niin ei saa itse asentaa? Mä ostin kaupasta sokeripalat, katsoin netistä, minkä väriset johdot piti laittaa mihinkin ja asensin kattolamput ihan itse. Ei syttynyt tulipaloja, lamput toimivat hyvin sen noin 5 vuotta, jotka siinä asunnossa asuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.
En ole ap, mutta minusta kyse ei ole "ihan eri asiasta". Miten mukamas kellekään ei tule mieleen, että kyseessä voisi olla painavat huonekalut tai muuten hankalat asiat? Minulle tuli ainakin heti. Ehkä johtuu siitä, etten ole ihminen, joka haluaa ensin haukkua ja arvostella. Osaa ajatella asioita muidenkin kuin itseni kannalta.
Painavien kohdalla ei ole kyse siitä, ettei OSAA laittaa niitä, vaan siitä, ettei JAKSA yksin. Ap puhui osaamisesta, joten ei tullut mieleenikään, että kyse olisi vain yhdelle liian painavista asioista. Ei, vaikka osaankin ajatella asioita muiden kannalta ja sinkkunaisena ymmärrän ap:n ongelmat oikein hyvin. En minäkään painavia hyllyjä JAKSA seinälle nostella, vaikka OSAAN ne asentaa. Osaaminen ja jaksaminen ovat kaksi eri asiaa.
Aika outoja hyllyjä ja lamppuja tuntuu silti olevan.. Painaa 20-50 kg ilmeisesti jos ei nostaa jaksa..
Umpipuinen hylly painaa helposti sen verran, että kovin korkealle ei sitä kaikki nostele. Ei tarvitse olla edes 10kg, kun nostaminen seinälle on joillekin mahdotonta. Kaikki eivät ole käyneet salilla, ystävä hyvä.
Rakennuskonevuokraamosta voi vuokrata puuttuvia työkaluja. Muistakaa kuulosuojaimien käyttö!
Kyllä naisen täytyy osata laittaa taulut seinään, lamput kattoon, vaihtaa palaneen lampun uuteen sekä vaihtaa sulakkeen, jos sellainen sattuu menemään. Ihan perusjuttuja kotiin liittyviä hommia, mutta jos et osaa niin aina voi ostaa palvelun vaikkapa vuokra-aviomieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:n puolesta vähän harmittaa taas tää kirjoittelu. Olen itse jo lähes 60 kymppinen nainen ja itse olen kyllä opetellut taulukoukut seiniin laittamaan ja lamput vaihtamaan vaikka eri asunnoissa on sitten joutunut vaihtelemaan niitä vanhoja sokeripalojakin 🙂 mutta betoniseinään reiän poraaminen jonka isommat ja painavammat taulut todellakin tarvitsee en itse kyllä tee. Senkin voi toki opetella mutta luulen että siinä tarvitaan jo vähän enemmän opettelua vaikka toki netistä senkin tiedon varmasti löytäis mutta en ihan mitä tahansa poraakaan menis ostamaan ilman parempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainen (itseni mukaan lukien) usein vain kuvittelee, ettei osaa jotain asiaa. Varsinkin kun kyse on ns. miesten töistä. Minäkin luulin, että en osaa porata, kunnes sain kaverilta poran lainaan. Kaveri näytti miten vehje toimii ja eikun porailemaan. Oli yllättävän helppoa. Omat ennakkoluulot siis hiiteen ja rohkeasti kokeilemaan. Ei välttämättä ominpäin heti, mutta pienellä ohjeistuksella varmasti onnistuu monikin asia. Ainakin paremmin kuin niin, että hokee vain "en osaa, en osaa".
Tässäkin taikasanat "kaveri näytti". Itse et olisi ominpäin osannut ja uskaltanut.
Taikasanat? Minusta ihan tervettä järjenkäyttöä kysyä neuvoa, jos ei jotain laitetta ole ennen käyttänyt. Samahan se on antaako sen neuvon kaveri vai youtube. Olisi sulaa hulluutta lähteä leikkimään poralla tai muulla laitteella ilman, että on perehtynyt sen toimintaan. Ja tietenkään en osannut itsekseni, kun en ollut poraa ennen nähnyt kuin kaupan hyllyllä. Mikä siinä oli niin ihmeellistä?
Voi luoja.
KUN tämän ketjun pointti oli se, ettei ap:lla ollut KETÄÄN. Niin että mitä sitten? Keneltä kysyt?
Mun asunnossa oli johdot ja sokeripalat. Ostin uudet lampunkannattimet joissa pistorasia, koska lampuissani on töpselit. Helppo homma ja ihan luvallinen. Lampunkannattimet ruuveilla kattoon ja johdot samoin kiinni mitä sokeripalaan.
Jos asunnossa ei ole ketään, miksi siellä pitäisi olla lamppuja katossa ja tauluja seinillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja.
KUN tämän ketjun pointti oli se, ettei ap:lla ollut KETÄÄN. Niin että mitä sitten? Keneltä kysyt?
Tuossa mainittiin mm. youtube. Vaikkapa sieltä. Google myös aika hyvä tällaisissa. Äly hoi, älä jätä!
Ja jos nyt välttämättä haluaa kasvotusten apua, niin huoltomiehet, rautakauppojen myyjät, työkaverit, naapurit jne jne. Ihan varmasti löytyy joku joka voi auttaa, jos vain itse osaa kysyä.