Kuka laittaa lamput kattoon ja taulut seinälle, jos ei ole ketään?
Jos jää totaalisesti omilleen, eikä tunne ketään joka osaisi? Isä kuollut ja ex ei välitä.
Kommentit (278)
Ymmärrän, että poraaminen voi tuntua vaikealta (vaikka siihenkään ei toki miestä tarvita), mutta jos ei edes vasaraa osaa käyttää niin huhhuh...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän samaistun. Mun seinät on betonia ja oon miettinyt hyllyjä seinille, mutta mun työkalupakissa on vain vasara. Osaan monta juttua ja teen 99% asiat itse, mutta tässä apu ois kiva.
Eikö sulla tule fiilistä, että haluaisit itse oppia tuon homman? Poria ja vatupasseja saa nettilainaamoista (esim.kuin oma), ohjeita netistä. Toi homma on supersimppeli.
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Seinähyllyt myös painavaa puuta, eikä ilman apua onnistu mikään.
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
Eikö edes yhtään NAISystävää, joka voisi tulla kannatteluavuksi? Sukupuolellahan ei tuollaisessa hommassa ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tosiaan en itse osaa - ei ole missään koskaan opetettu. Miksei koulussa opetettu silloin 70-80 -luvuilla? ap.
Onkin ihan äärettömän vaikea hakata taulukoukku seinään ja ripustaa taulu siihen...
Mutta kiviseinänauloja eivät osaa käyttää, sillä jos kyseessä on tapetti, niin siihen tehdään ensin mattoveitsellä V:n muotoinen viilto, joka nostetaan ylös ja naultaan vasta tuohon aukkoon.
Kun tulee aika luopua kiinnityksestä, otetaan naula pois ja kun painaa sen kielekkeen takaisin paikalleen, niin ei jää juuri mitään jälkiä näkyviin.
Jos ei tiedä, mikä on porakone, on aika hankala opetella poraamaan reikää seinään. Ja tämä pätee ihan yhtälailla miehiin kuin naisiinkin..
Yritin laittaa taulukoukkua seinään, löin melkein sormeeni ja lopulta onnistuin hajottamaan koko koukun. Luovutin. Ehkä kokeilen joskus vielä uudestaan, mutta kivahan se olisi jos joku voisi tehdä tällaisia juttuja puolestasi. Samoin valaisimien vaihto, en halua keikkua kiikkerällä tuolilla ja yrittää varpaisillani kurkotella niska vääränä kattoon. Kunhan minulla on tarpeeksi askareita tilaan sellaisen reiskan kotiin, yhdelläkin oli lähtötaksa 60 euroa joten en viitsi yhden kymmenen minuutin jutun takia tilata.
Vierailija kirjoitti:
Treella on ap. Katolamput niin painavia esim. että yhdellä kädellä olisi paha niitä johtoja kytkeä ja toisella pitää lamppua?
Olen kyllä yllättynyt, että kaikki muut osaavat ja pystyvät. No mulla ei ole ketään avuksi eikä kyllä rahojakaan. ap 47V
Tiedätkö siellä johtojen vieressä on sellainen koukku johon se valaisin ripustetaan roikkumaan. Ei me miehetkään asennustyötä tehdessään roikuta toisessa kädessä sitä valaisinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiltiä en omista, muut lamput ja tauluhommat menee, mut porata en osaa. Onneks rakas isoveli saapuu paikalle, kun harvoin tarttee tehdä Hiltillä jotain.
Hiltiä tarvitaan mm. kallion poraamisessa. Betoniseinään tekee propulle reiän millä tahansa iskevällä koneella.
V i t u t . Ota selvää, Hilti on myös ihan tavallinen porakonemerkki.
Vierailija kirjoitti:
No hieman laajeni tämä sinun ongelmasi suhteessa aloitukseen. Puhuit ensin vain lampun kiinnittämisestä ja taulun ripustamisesta. Ne ovat ihan perushommia, jotka jokaisen pitäisi osata oli mies tai nainen. Nyt sitten puhutkin painavista lampuista ja hyllyistä, joita et jaksa yksin kannatella. Ihan eri asia. Ei kukaan sellaisesta yksin selviäkään, vaan niihin tarvitsee apua. Ei itse kiinnityksen takia, vaan kannattelu/nostoavuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes yhtään NAISystävää, joka voisi tulla kannatteluavuksi? Sukupuolellahan ei tuollaisessa hommassa ole merkitystä.
Antaa olla jo. Osaan paljonkin asioita tehdä käsilläni, mutta en noita. En aio opetellakaan ikinä! Etsin jonkun tekemään sen, vaikka serkkuni kunhan ehtii.
Olen silti aika hemmetin yllättynyt, että kaikki muut muijat osaavat nuo kaikki tuosta vaan, vaikka eivät persettään muuten saa penkistä ja miestään haukkuvat. Meillä nyt oli perinteinen suhde, mieheni teki miesten hommat ja mä naisten hommat, mikä oli hyvä. Yhtäkkiä on vaan niin vaikea tehdä molempien hommat ja olen kai elänyt jossakin kuplassa, kun työkaverinikin ovat yhtä kädettömiä tässä asiassa. Onneksi palstamammat osaavat kaiken! ap.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole rahaa ostaa palvelua, eikä apua mistään, on ainoa vaihtoehto tehdä itse. Osta pienempi valaisin ja kevyempi hylly, tai siis rahattomana vaihda nettikirpparilla. Salille ja punttia käteen...
Ei ne miehetkään kaikkea osaa, vaikka luulevatkin. Me ostettiin uusi kännykkä autossa käytettäväksi. Mies laittoi sen yöksi lataukseen ja aamulla perkuloi, että tää on ihan mykkä, ei toimi! Kysyin, oliko lukenut ohjeet? No ei tietenkään, 18 vuotta Nokiassa töissä kännykkähommissa, kyllä hän osaa. No sitten kiltisti kaivoi ohjeet esiin ja alkoi lukea: "Akun laittaminen paikalleen." Kyllä kannatti nöyrtyä kotona, niin ei tarvinnut kokea nöyryytystä Verkkokaupan asiakaspalvelussa :-D
Iskupora (vai mikä poravasara se on) ja betoniseinä on kyllä sellainen yhdistelmä, että siinä kannattaa käyttää kuulosuojaimia muidenkin kuin sen, joka poraa.
Asunto-osekeyhtiöiden huoltoyhtiöistä löytyy yleensä joku joka tekee pientä kotiapua pienestä korvauksesta.
Sinänsähän esim. lampun asentaminen kattoon tai taulukoukun / -naulan asentaminen seinään ei kuulu yhtiön töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaukana olet.
Remonttireiska
Silloin kun pitkän parisuhteen jälkeen jäin omilleni niin yksin opettelin laittamaan lamput ja poraamaan sun muuta. Nykyisessä parisuhteessa annan kuitenkin miehen touhuta, kun tykkää olla edes joissain asioissa vähän äijä. :)
jos kattolampussa on pistoke, niin asentaminen on yhtä helppoa, kuin minkä tahansa säkökäyttöisen vehkeen. todennäköisesti osaat laittaa kahvinkeittimen johton seinään. jos käytetään vanhanaikaista sokeripalaliitintä, niin tuollaisen käyttö ei pitäisi olla sen vaikeampaa, kuin pullataikinan teko. ei sen puoleen, en ole koskaan näperrellyt sähköjohtojen kanssa vaikka olen miespuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa olla jo. Osaan paljonkin asioita tehdä käsilläni, mutta en noita. En aio opetellakaan ikinä! Etsin jonkun tekemään sen, vaikka serkkuni kunhan ehtii.
Olen silti aika hemmetin yllättynyt, että kaikki muut muijat osaavat nuo kaikki tuosta vaan, vaikka eivät persettään muuten saa penkistä ja miestään haukkuvat. Meillä nyt oli perinteinen suhde, mieheni teki miesten hommat ja mä naisten hommat, mikä oli hyvä. Yhtäkkiä on vaan niin vaikea tehdä molempien hommat ja olen kai elänyt jossakin kuplassa, kun työkaverinikin ovat yhtä kädettömiä tässä asiassa. Onneksi palstamammat osaavat kaiken! ap.
Miksi palstamammoille olet vihainen, kun et kykene peruskotitöihin? Sun tilanteessa oisin mammojen sijaan vihainen esim. vanhemmilleni, jotka eivät jo kotona opettaneet, miten kodin töitä tehdään, ja itselleni, etten ole aikaisemmin niitä opetellut.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että poraaminen voi tuntua vaikealta (vaikka siihenkään ei toki miestä tarvita), mutta jos ei edes vasaraa osaa käyttää niin huhhuh...
Mutta porakone siihen poraamiseen kyllä tarvitaan. Sitä ei ihan kaikilla ole itsellään. Sitä kun ei tavallinen kerrostaloasuja kovin montaa kertaa vuodessa tarvitse. Toki niitä varmaan voi jostain vuokratakin.
Itse olen joskus kokeillut porakonetta käyttää, ja kyllä se meinasi käsistä lähteä.
:p