Asumiskulujen jakaminen avoliitossa. Apua?
Olemme molemmat 30-vuotiaita, ja opiskelut jo takana. Olemme asuneet yhdessä neljä vuotta vuokralla, ja nyt avomieheni sai uuden hyväpalkkaisen työpaikan, ja puhuttiin että ehkä kannattaisi ostaa asunto. Minulla on selvästi pienempi palkka, ja opintolainaakin vielä maksettavana. Mies voisi käytännössä ostaa asunnon yksin, hän saisi lainaa siihen yksin, minä taas en oikein pysty maksamaan puolta niin isosta lainasta. Jos mies ostaa meille asunnon yksin eli vain hän omistaa sen asunnon ja laina on vain hänen, niin miten meidän olisi parasta jakaa sitten asumiskulut? Nyt vuokralla ollaan maksettu kaikki puoliksi.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarkoitus yhdessä loppuelämä lusia, niin asunto ostetaan molempien nimiin ja puoliksi. Etsikää asunto, joka sopii molempien kukkarolle.
Vaikka vakaa tarkoitus olisi yhdessä lusia, mitään ennustettavuutta kun ei ole asuntoa ei kannata ostaa puoliksi.
Ap tapauksessa asunto kannattaa ostaa esim. suhtessa 30/70 eli ap ostaa sen osan asunnosta johon hänellä on varaa ja muutkin kulut jaetaan tässä suhteessa. Ja kun se kuuluista ero tulee miehellä on todennäköisesti paremmat mahdollisuudet lunastaa tuo 30% kuin puolet.
Tämä on se typerin ratkaisu, sorruin siihen itsekin.
Jatkossa kaikki tähän omaisuuteen kohdistuvat kulut pitäisi sitten jakaa 30/70, mikä selkeästi tuottaa vaikeuksia jos käytetään yhteistiliä johon molemmat esim. laittavat saman verran rahaa. Tällöin kustannusten rasitus kaatuu aina sen vähemmän omistajan niskaan epäreilusti, koska kukaan ei oikeasti jaksa niitä kuluja jakaa oikein 30/70 suhteessa.
Esim. suuret kulut, kuten vakuutukset, pitäisi sitten jotenkin aina veivata niin että toiselle tulee 30 pinnaa ja toiselle 70 pinnaa. Ei todellakaan tule tapahtumaan käytännössä.
Asunnon kulut 30/70 ja muut kulut puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina hankalia. Uskotko että teidän juttu kestää ikuisesti vai onko sulla epäilys ettei tässä olla menossa naimisiin ja saada lapsia?
Jos olette ikuisesti yhdessä, niin yritä järjestää niin että jotenkin saisit maksettua lainasta puolet. Vaikka pienemmällä kuukausierällä. Jos epäilet ettei tämä ole elämäsi rakkaustarina, niin älä osta mitään osuutta, on helpompi lähteä kävelemään kun ei tarvitse veivata jotain osuuden takaisinostoja ja niiden arvostusta.
Te olette olleet jo noin pitkään yhdessä, nyt olisi aika luoda jonkinlainen yhteinen talous.
Onko miehesi se nykymies joka on itsekäs omista rahoistaan, ei halua naimisiin tai lapsia?
Meillä on yhteinen talous, kun ollaan asuttu yhdessä neljä vuotta, käytännössä kaikki maksettu puoliksi, mutta ei olla laskettu mitään yksittäisiä euroja.
Toivon, että meidän juttu kestää ikuisesti, mutta minähän en sitä yksin päätä.
Ap.
No osta sitten puolet siitä asunnosta. Erilliset lainat, voit neuvotella omat ehtosi, niiden ei tarvitse olla samat kuin rikkaalla miehelläsi.
Jos mies ostaa asunnon, niin seuraavaksi on riitaa avioehdosta. Kuulostaa mainitsemaltani nykyajan minä-mieheltä, joka tietysti turvaa oman omaisuutensa avioehdolla koska "akat vie erossa kaiken". Sitten teillä onkin jo melkoisia säröjä siinä "yhteisessä taloudessa", joka aiheuttaa epäluottamusta suhteeseen.
Tää on riskienhallintaa, osta puolet ja pyri tasavertaisuuteen.
En voi saada niin isoa lainaa, että voisin ostaa asunnosta puolet, vaikka haluaisin. Haluaisin, että kaikki on puoliksi ja kaikki maksetaan puoliksi, kuten tähänkin saakka, mutta minulla ei vain ole rahoja asunnon ostoon ja isoon lainaan, miehellä taas on. Ap.
Sitten jatkatte asumista nykyisessä asunnossa, jos et ole juurtuneita tapoja valmis muuttamaan elämän tilanteen muuttuessa.
Olen tietenkin valmis niitä muuttamaan, siksi täällä kyselenkin mielipiteitä miten ne kulut kannattaisi jakaa. Ap.
Tulojen suhteessa.
Nyt on pakko kysyä, että minkälainen taloudellinen tilanteesi on noin muuten, jos sinulle ei ole varaa maksaa puolia asunnosta, eli ilmoittamiesi lukujen mukaan 425€ kk? Se on todella pieni summa, jonka suuri osa opiskelijoistakin maksaa vuokraa.
Siis miksi ette voi ottaa yhdessä lainaa js ostaa Taloa? Saahan sen kuukausi erän aika pieneksi. Mekin maksetaan 500e kk tällä hetkellä. Et pysty 300e kk lyhentämään lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että minkälainen taloudellinen tilanteesi on noin muuten, jos sinulle ei ole varaa maksaa puolia asunnosta, eli ilmoittamiesi lukujen mukaan 425€ kk? Se on todella pieni summa, jonka suuri osa opiskelijoistakin maksaa vuokraa.
Kyllä minä pystyn tuon maksamaan ,mutta en saa niin isoa lainaa kuin pitäisi jotta voisin ostaa asunnosta puolet. Jos taas maksan puolet kaikesta asumisesta kuukaudessa eli tuon reilu 400, niin maksan siinä sitten miehen lainaa ja miehen nimissä olevaa asuntoa. Ap.
Meillä minä otin lainan, ostin asunnon ja maksan lainan yksin. Mulla on siis isommat tulot, ja oli jo tuntuvasti säästöjä asuntoa varten. Puoliso osallistuu asumisen juokseviin kuluihin maksukykynsä mukaan. Meillä on parisuhde, ei vuokrasuhde.
Olen varmistanut testamentilla, että jos minulle käy jotain, puoliso ei jää taivasalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pystyn tuon maksamaan ,mutta en saa niin isoa lainaa kuin pitäisi jotta voisin ostaa asunnosta puolet. Jos taas maksan puolet kaikesta asumisesta kuukaudessa eli tuon reilu 400, niin maksan siinä sitten miehen lainaa ja miehen nimissä olevaa asuntoa. Ap.
Asunto jo sitten katsottuna ja pankista lainaa kyselty? Voisiko sitä asunnon vaatimustasoa laskea ja katsoa asuntoa johon sinullakin voisi olla varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatte yhteisen lainan, 50/50, jolloin miehen vakuudet riittävät?
Jos mies saisi yksinkin sen lainan vakuuksillaan, niin tietääkseni ne samat vakuudet riittävät myös yhteisessä lainassa.
VAI onko sulla jotain maksuhäiriöitä ollut, jonka vuoksi et saa lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto jo sitten katsottuna ja pankista lainaa kyselty? Voisiko sitä asunnon vaatimustasoa laskea ja katsoa asuntoa johon sinullakin voisi olla varaa?
Voisi tietenkin vaatimustasoa laskea, mutta koska mies pystyy isolla palkallaan rahoittamaan paljon parempaa asuntoa kuin minun palkan tasoinen asunto, niin miksi emme ostaisi silloin sitä parempaa, kun miehellä kerran on siihen kuitenkin varaa? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti kysynyt, saatko lainaa? Tuo on niin pieni summa lainanlyhennystä kuukaudessa, että luulisi kyllä irtoavan. Jos siis ei ole muita hupi-velkoja (kohtuullinen opintolaina ei siihen vaikuta).Ja jos päädyt asumaan miehen omistamassa asunnossa, laskette lainan korot ja yhtiövastikkeen yhteen ja jaatte kahdella. Siinä on sinun osuutesi asumiskustannuksista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa outoa ettette edes yhdessä saa lainaa, minä olen hoitovapaalla ja saatiin 200 000e lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatte yhteisen lainan, 50/50, jolloin miehen vakuudet riittävät?
Jos mies saisi yksinkin sen lainan vakuuksillaan, niin tietääkseni ne samat vakuudet riittävät myös yhteisessä lainassa.
VAI onko sulla jotain maksuhäiriöitä ollut, jonka vuoksi et saa lainaa?
Ei minulla ole maksuhäiriöitä, mutta minulla on vain lyhyehkö määräaikainen työsuhde ja vanha opintolaina maksettavana. Ap.
Moi,
meilla oli sama tilanne. Mieheni osti yksin 350k asunnnon missa asumme. Maksan hoitovastikkeen, sahkon, vakuutuksen ja netin. Miehelle tulee kustannuksena asumisesta korkokulungit. Emme ole viela naimisissa mutta olemme myos sopineet etta mies rajaa tuon asunnon avioehdossa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi tietenkin vaatimustasoa laskea, mutta koska mies pystyy isolla palkallaan rahoittamaan paljon parempaa asuntoa kuin minun palkan tasoinen asunto, niin miksi emme ostaisi silloin sitä parempaa, kun miehellä kerran on siihen kuitenkin varaa? Ap.
No sitten mies varmaan maksaa sen asunnon. Olet hankala jankkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa outoa ettette edes yhdessä saa lainaa, minä olen hoitovapaalla ja saatiin 200 000e lainaa.
Saadaan me varmasti yhdessä laina, mutta jos otetaan 200 000 euroa lainaa, niin en selviä siitä 100 000 euron osuudestani. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä käy helposti niin että köyhempi osapuoli päätyy rahoittamaan toisen omaisuuden kasvattamista, joka vie köyhältä mahdollisuuden oman omaisuuden kasvattamiseen. Tämä on huono juttu niissä parisuhteissa, joissa rahat pidetään erillään ja kumpikin kasvattaa omaa omaisuuttaan.
Sinun elämäsihän se on, joten saat tehdä ihan niin tyhmiä päätöksiä kuin haluat, mutta jos täältä kysyt niin saat neuvoja pyrkivät säästämään sinua typeryyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina hankalia. Uskotko että teidän juttu kestää ikuisesti vai onko sulla epäilys ettei tässä olla menossa naimisiin ja saada lapsia?
Jos olette ikuisesti yhdessä, niin yritä järjestää niin että jotenkin saisit maksettua lainasta puolet. Vaikka pienemmällä kuukausierällä. Jos epäilet ettei tämä ole elämäsi rakkaustarina, niin älä osta mitään osuutta, on helpompi lähteä kävelemään kun ei tarvitse veivata jotain osuuden takaisinostoja ja niiden arvostusta.
Te olette olleet jo noin pitkään yhdessä, nyt olisi aika luoda jonkinlainen yhteinen talous.
Onko miehesi se nykymies joka on itsekäs omista rahoistaan, ei halua naimisiin tai lapsia?
Meillä on yhteinen talous, kun ollaan asuttu yhdessä neljä vuotta, käytännössä kaikki maksettu puoliksi, mutta ei olla laskettu mitään yksittäisiä euroja.
Toivon, että meidän juttu kestää ikuisesti, mutta minähän en sitä yksin päätä.
Ap.
No osta sitten puolet siitä asunnosta. Erilliset lainat, voit neuvotella omat ehtosi, niiden ei tarvitse olla samat kuin rikkaalla miehelläsi.
Jos mies ostaa asunnon, niin seuraavaksi on riitaa avioehdosta. Kuulostaa mainitsemaltani nykyajan minä-mieheltä, joka tietysti turvaa oman omaisuutensa avioehdolla koska "akat vie erossa kaiken". Sitten teillä onkin jo melkoisia säröjä siinä "yhteisessä taloudessa", joka aiheuttaa epäluottamusta suhteeseen.
Tää on riskienhallintaa, osta puolet ja pyri tasavertaisuuteen.
En voi saada niin isoa lainaa, että voisin ostaa asunnosta puolet, vaikka haluaisin. Haluaisin, että kaikki on puoliksi ja kaikki maksetaan puoliksi, kuten tähänkin saakka, mutta minulla ei vain ole rahoja asunnon ostoon ja isoon lainaan, miehellä taas on. Ap.
Eikö tuo ole riippuvainen hivenen myös siitä, että kuinka kalliin asunnon ostatte? Vai onko sinulla lainkaa omaa rahaa, jolla rahoittaa asumista?
Juuh, ala vain maksaa miehellesi vuokraa, jonka hän sitten käyttää oman asuntonsa maksuun... tai maksat yhtiövastiketta... Sit ootte niiiiinnn sujut. Se on se kaikkein naisellisin ja typerin tapa, että nainen maksaa "juoksevat kulut", eikä omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan me varmasti yhdessä laina, mutta jos otetaan 200 000 euroa lainaa, niin en selviä siitä 100 000 euron osuudestani. Ap.
Niin mikset selviä...?
Sitten sä otat sen ekan sivun vaihtoehdon ja maksat vastikkeen. Tämän lisäksi tietysti kulutukseen perustuvista laskuista puolet. Mutta et missään nimessä osallistu mihinkään remonttikustannuksiin ym.
Suosittelen että nyt kun sulla jää se vuokran ja hoitovastikkeen erotus käteen (375€-150€) niin sijoitat/säästät kuukausittain erilliselle tilille/sjoituksiin.