Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskulujen jakaminen avoliitossa. Apua?

Vierailija
12.09.2017 |

Olemme molemmat 30-vuotiaita, ja opiskelut jo takana. Olemme asuneet yhdessä neljä vuotta vuokralla, ja nyt avomieheni sai uuden hyväpalkkaisen työpaikan, ja puhuttiin että ehkä kannattaisi ostaa asunto. Minulla on selvästi pienempi palkka, ja opintolainaakin vielä maksettavana. Mies voisi käytännössä ostaa asunnon yksin, hän saisi lainaa siihen yksin, minä taas en oikein pysty maksamaan puolta niin isosta lainasta. Jos mies ostaa meille asunnon yksin eli vain hän omistaa sen asunnon ja laina on vain hänen, niin miten meidän olisi parasta jakaa sitten asumiskulut? Nyt vuokralla ollaan maksettu kaikki puoliksi.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi,

meilla oli sama tilanne. Mieheni osti yksin 350k asunnnon missa asumme. Maksan hoitovastikkeen, sahkon, vakuutuksen ja netin. Miehelle tulee kustannuksena asumisesta korkokulungit. Emme ole viela naimisissa mutta olemme myos sopineet etta mies rajaa tuon asunnon avioehdossa ulos.

Mikä on kulungi?

Vierailija
42/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jengi oikeesti noin sinisilmisiä, että ne rupeaisi maksamaan toisen lainaa ja näin ollen kerryttämään toisen omaisuuutta. Älä ole tyhmä ap. Jos sun ukko haluaa ostaa asunnon niin silloin hän maksaa lainan. Ei kukaan muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä, että minkälainen taloudellinen tilanteesi on noin muuten, jos sinulle ei ole varaa maksaa puolia asunnosta, eli ilmoittamiesi lukujen mukaan 425€ kk? Se on todella pieni summa, jonka suuri osa opiskelijoistakin maksaa vuokraa.

Kyllä minä pystyn tuon maksamaan ,mutta en saa niin isoa lainaa kuin pitäisi jotta voisin ostaa asunnosta puolet. Jos taas maksan puolet kaikesta asumisesta kuukaudessa eli tuon reilu 400, niin maksan siinä sitten miehen lainaa ja miehen nimissä olevaa asuntoa. Ap.

Asunto jo sitten katsottuna ja pankista lainaa kyselty? Voisiko sitä asunnon vaatimustasoa laskea ja katsoa asuntoa johon sinullakin voisi olla varaa?

Voisi tietenkin vaatimustasoa laskea, mutta koska mies pystyy isolla palkallaan rahoittamaan paljon parempaa asuntoa kuin minun palkan tasoinen asunto, niin miksi emme ostaisi silloin sitä parempaa, kun miehellä kerran on siihen kuitenkin varaa? Ap.

Koska sinulla, joka haluaa jakaa kaiken tasan ei ole siihen varaa. Ja luulette sitten siihen vielä päälle, että hyvä ajat on ikuisesti ajoiksi ansaittua ja miehellä tulee aina olemaan varaa?! Hän tai sinä ei voi sairastua, jäädä työttömäksi, jne. Tuossa kohtaa on hyvä myös suhteuttaa ne menot tuloihin, että pärjää myös tulojen laskiessa.

Vierailija
44/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkään ei olisi mitään ongelmaa kun menisi naimisiin ilman avioehtoa vaikka maistraatissa niin tulisi automaattisesti yhteistalous ja vaikka talo ja laina olisi yksin miehen nimissä niin osituksessa omaisuus menisi puoliksi.

Vierailija
45/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missään nimessä et maksa kenenkään lainakuluja. Vastikkeestakin kuuluisi maksaa puolet, niinkuin sähköstä ja vedestäkin. Tai sitten

Vierailija
46/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina hankalia. Uskotko että teidän juttu kestää ikuisesti vai onko sulla epäilys ettei tässä olla menossa naimisiin ja saada lapsia?

Jos olette ikuisesti yhdessä, niin yritä järjestää niin että jotenkin saisit maksettua lainasta puolet. Vaikka pienemmällä kuukausierällä. Jos epäilet ettei tämä ole elämäsi rakkaustarina, niin älä osta mitään osuutta, on helpompi lähteä kävelemään kun ei tarvitse veivata jotain osuuden takaisinostoja ja niiden arvostusta.

Te olette olleet jo noin pitkään yhdessä, nyt olisi aika luoda jonkinlainen yhteinen talous.

Onko miehesi se nykymies joka on itsekäs omista rahoistaan, ei halua naimisiin tai lapsia?

Meillä on yhteinen talous, kun ollaan asuttu yhdessä neljä vuotta, käytännössä kaikki maksettu puoliksi, mutta ei olla laskettu mitään yksittäisiä euroja.

Toivon, että meidän juttu kestää ikuisesti, mutta minähän en sitä yksin päätä.

Ap. 

No osta sitten puolet siitä asunnosta. Erilliset lainat, voit neuvotella omat ehtosi, niiden ei tarvitse olla samat kuin rikkaalla miehelläsi.

Jos mies ostaa asunnon, niin seuraavaksi on riitaa avioehdosta. Kuulostaa mainitsemaltani nykyajan minä-mieheltä, joka tietysti turvaa oman omaisuutensa avioehdolla koska "akat vie erossa kaiken". Sitten teillä onkin jo melkoisia säröjä siinä "yhteisessä taloudessa", joka aiheuttaa epäluottamusta suhteeseen.

Tää on riskienhallintaa, osta puolet ja pyri tasavertaisuuteen.

En voi saada niin isoa lainaa, että voisin ostaa asunnosta puolet, vaikka haluaisin. Haluaisin, että kaikki on puoliksi ja kaikki maksetaan puoliksi, kuten tähänkin saakka, mutta minulla ei vain ole rahoja asunnon ostoon ja isoon lainaan, miehellä taas on. Ap.

Eikö tuo ole riippuvainen hivenen myös siitä, että kuinka kalliin asunnon ostatte? Vai onko sinulla lainkaa omaa rahaa, jolla rahoittaa asumista?

Minulla ei ole säästöjä, miehellä on. Omat rahani, millä voin maksaa asumista, on siis se palkka jota kerran kuussa saan. Ap.

Vierailija
47/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte asunnon johon sun varat riittää puolikkaaseen tai mies maksaa lainaa enemmän ja omistaa asunnosta enemmän. Juoksevat kulut edelleen puoliksi (siis ne vastikkeet ja vakuutukset yms).

Näin minä tekisin, ja olen tottunut olemaan tasa-arvoisessa parisuhteessa jossa kumpikin vastaa itsestään. Ainoa poikkeus vuosien varrella on ollut lasten hoitovapaa.

Ja vinkkinä.... mitoittakaa lainat niin ettei toisen mahdollinen työttömyys kaada taloutta.

Vierailija
48/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä oot nyt jotenkin ihan sekava.

Edellisellä sivuilla sanoit että sulla on varaa maksaa 50% lainasta, mutta et saa niin suurta lainaa.

Tällä sivulla sanot että saisitte yhteisen lainan, mutta sulla ei ole varaa maksaa 50% lainasta.

Eli mitä?

Vierailija
49/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään ei olisi mitään ongelmaa kun menisi naimisiin ilman avioehtoa vaikka maistraatissa niin tulisi automaattisesti yhteistalous ja vaikka talo ja laina olisi yksin miehen nimissä niin osituksessa omaisuus menisi puoliksi.

Jos miehellä on ennestään omaisuutta ja iso palkka, ja ap:lla ei ole omaisuutta ja vain pieni palkka, niin luuleeko joku todella, että mies suostuisi avioliittoon ilman avioehtoa?? Sehän olisi suora tulonsiirto ja varallisuuden siirto ap:lle mieheltä. Miksi mies niin haluaisi tehdä?

Vierailija
50/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä, että minkälainen taloudellinen tilanteesi on noin muuten, jos sinulle ei ole varaa maksaa puolia asunnosta, eli ilmoittamiesi lukujen mukaan 425€ kk? Se on todella pieni summa, jonka suuri osa opiskelijoistakin maksaa vuokraa.

Kyllä minä pystyn tuon maksamaan ,mutta en saa niin isoa lainaa kuin pitäisi jotta voisin ostaa asunnosta puolet. Jos taas maksan puolet kaikesta asumisesta kuukaudessa eli tuon reilu 400, niin maksan siinä sitten miehen lainaa ja miehen nimissä olevaa asuntoa. Ap.

Asunto jo sitten katsottuna ja pankista lainaa kyselty? Voisiko sitä asunnon vaatimustasoa laskea ja katsoa asuntoa johon sinullakin voisi olla varaa?

Voisi tietenkin vaatimustasoa laskea, mutta koska mies pystyy isolla palkallaan rahoittamaan paljon parempaa asuntoa kuin minun palkan tasoinen asunto, niin miksi emme ostaisi silloin sitä parempaa, kun miehellä kerran on siihen kuitenkin varaa? Ap.

Koska siinä käy helposti niin että köyhempi osapuoli päätyy rahoittamaan toisen omaisuuden kasvattamista, joka vie köyhältä mahdollisuuden oman omaisuuden kasvattamiseen. Tämä on huono juttu niissä parisuhteissa, joissa rahat pidetään erillään ja kumpikin kasvattaa omaa omaisuuttaan.

Sinun elämäsihän se on, joten saat tehdä ihan niin tyhmiä päätöksiä kuin haluat, mutta jos täältä kysyt niin saat neuvoja pyrkivät säästämään sinua typeryyksiltä.

Siis onko vuokralla asuminen nyt jotain kauheaa riistetyksi tulemista? Varallisuuden kasvattaminen vaatii aina riskinottoa. Jos mies ottaa riskin asunnon ostamisesta, hänen kuuluukin hyötyä. Naisen eli vuokralaisen hyöty taas tulee siitä, että hänen ei tarvitse ottaa sijoitusriskiä, maksaa vain vuokran. En ymmärrä ajatusta, että miehen pitäisi ottaa kaikki riski mutta jakaa tuotto naisen/vuokralaisen kanssa.

Vierailija
51/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa outoa ettette edes yhdessä saa lainaa, minä olen hoitovapaalla ja saatiin 200 000e lainaa.

Saadaan me varmasti yhdessä laina, mutta jos otetaan 200 000 euroa lainaa, niin en selviä siitä 100 000 euron osuudestani. Ap.

Sitten ei kannata lähteä ostamaan asuntoa,  jos ei noin pienestä lainasta selviä.

Vierailija
52/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina hankalia. Uskotko että teidän juttu kestää ikuisesti vai onko sulla epäilys ettei tässä olla menossa naimisiin ja saada lapsia?

Jos olette ikuisesti yhdessä, niin yritä järjestää niin että jotenkin saisit maksettua lainasta puolet. Vaikka pienemmällä kuukausierällä. Jos epäilet ettei tämä ole elämäsi rakkaustarina, niin älä osta mitään osuutta, on helpompi lähteä kävelemään kun ei tarvitse veivata jotain osuuden takaisinostoja ja niiden arvostusta.

Te olette olleet jo noin pitkään yhdessä, nyt olisi aika luoda jonkinlainen yhteinen talous.

Onko miehesi se nykymies joka on itsekäs omista rahoistaan, ei halua naimisiin tai lapsia?

Meillä on yhteinen talous, kun ollaan asuttu yhdessä neljä vuotta, käytännössä kaikki maksettu puoliksi, mutta ei olla laskettu mitään yksittäisiä euroja.

Toivon, että meidän juttu kestää ikuisesti, mutta minähän en sitä yksin päätä.

Ap. 

No osta sitten puolet siitä asunnosta. Erilliset lainat, voit neuvotella omat ehtosi, niiden ei tarvitse olla samat kuin rikkaalla miehelläsi.

Jos mies ostaa asunnon, niin seuraavaksi on riitaa avioehdosta. Kuulostaa mainitsemaltani nykyajan minä-mieheltä, joka tietysti turvaa oman omaisuutensa avioehdolla koska "akat vie erossa kaiken". Sitten teillä onkin jo melkoisia säröjä siinä "yhteisessä taloudessa", joka aiheuttaa epäluottamusta suhteeseen.

Tää on riskienhallintaa, osta puolet ja pyri tasavertaisuuteen.

En voi saada niin isoa lainaa, että voisin ostaa asunnosta puolet, vaikka haluaisin. Haluaisin, että kaikki on puoliksi ja kaikki maksetaan puoliksi, kuten tähänkin saakka, mutta minulla ei vain ole rahoja asunnon ostoon ja isoon lainaan, miehellä taas on. Ap.

Eikö tuo ole riippuvainen hivenen myös siitä, että kuinka kalliin asunnon ostatte? Vai onko sinulla lainkaa omaa rahaa, jolla rahoittaa asumista?

Minulla ei ole säästöjä, miehellä on. Omat rahani, millä voin maksaa asumista, on siis se palkka jota kerran kuussa saan. Ap.

Ja miksi siitä palkasta et voi lyhentää lainaa 400e kk mutta vuokraa voit maksaa sen verran?

Vierailija
53/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisellä sivuilla sanoit että sulla on varaa maksaa 50% lainasta, mutta et saa niin suurta lainaa.

Tällä sivulla sanot että saisitte yhteisen lainan, mutta sulla ei ole varaa maksaa 50% lainasta.

Eli mitä?

Saisimme yhteisen lainan vaikka minulla ei olisi varaa maksaa siitä mitään. Ihmiset saa yhteisen lainan, jos toisella on iso palkka ja toinen vaikka työtön vain. Siinä ei katsota sitä että molemmat voi lyhentää sitä puoliksi. Ap.

Vierailija
54/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP antaa rikkaan miehensä ostaa ja maksaa asuntonsa yksinään, tai AP järjestää asiansa niin, että pystyy ottamaan asuntolainaa yhteiseen asuntoon. Case closed.

Tai sitten AP haluaa olla typerä.

Vierailija
55/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostatte asunnon johon sun varat riittää puolikkaaseen tai mies maksaa lainaa enemmän ja omistaa asunnosta enemmän. Juoksevat kulut edelleen puoliksi (siis ne vastikkeet ja vakuutukset yms).

Näin minä tekisin, ja olen tottunut olemaan tasa-arvoisessa parisuhteessa jossa kumpikin vastaa itsestään. Ainoa poikkeus vuosien varrella on ollut lasten hoitovapaa.

Ja vinkkinä.... mitoittakaa lainat niin ettei toisen mahdollinen työttömyys kaada taloutta.

Jos mies omistaa asunnosta enemmän, naisen tulisi tietenkin maksaa hänelle vuokraa.

Vierailija
56/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte sen 200 000€ asuntolainan, josta sinä otat 30% ja mies 70%.

Molemmille omat lainat ja kumpikin hoitaa omaansa miten hoitaa. Asunnon omistuksen laitatte samassa 30/70 suhteessa.

Juoksevat kuukausikulut puoliksi.

Vierailija
57/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin hullu, että maksaisi vain toisen nimissä olevat asunnon lainanlyhennyksiä. Jos teille tulee ero, ne rahat hyödyttää vain miestä. Ja sinä olet taivasalla.

Vierailija
58/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä?

Saisimme yhteisen lainan vaikka minulla ei olisi varaa maksaa siitä mitään. Ihmiset saa yhteisen lainan, jos toisella on iso palkka ja toinen vaikka työtön vain. Siinä ei katsota sitä että molemmat voi lyhentää sitä puoliksi. Ap.

Sullahan oli varaa maksaa se 425e/kk, jos ymmärsin oikein edelliseltä sivulta? 100 000e lainaosuus ei kauas tuosta jää, pienellä viilaamisella se riittää aivan hyvin. (varsinkin jos vastike on sen 100-150e). Tuollainen vastike kertoo että asunto on pienehkö, jolloin asumiskustannuksetkaan eivät ole kovin suuret.

p.s. ensiasunnon ostajan veroedut

Vierailija
59/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on ennestään omaisuutta ja iso palkka, ja ap:lla ei ole omaisuutta ja vain pieni palkka, niin luuleeko joku todella, että mies suostuisi avioliittoon ilman avioehtoa?? Sehän olisi suora tulonsiirto ja varallisuuden siirto ap:lle mieheltä. Miksi mies niin haluaisi tehdä?

Missä sanottiin että on ennestään omaisuutta? No voi sitä siinäkin tapauksessa mennä naimisiin, mutta avioehdon kanssa. Avioehdolla voi sulkea pois mm. ennen avioliittoa hankitun omaisuuden tai perityn omaisuuden.

Vierailija
60/153 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin hullu, että maksaisi vain toisen nimissä olevat asunnon lainanlyhennyksiä. Jos teille tulee ero, ne rahat hyödyttää vain miestä. Ja sinä olet taivasalla.

Näin tekee kaikki vuokralaiset. Se on korvausta siitä, että asunnossa saa asua sijoittamatta siihen rahaa ja sitoutumatta siihen vuosiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi