Onko töissä muka pakko kertoa nimensä asiakkaille?
Siis oli kyse eräästä tilanteesta, kun kyseinen tyyppi halusi tietää nimeni. En kuitenkaan kertonut, koska minusta minulla ei ole mitään velvollisuutta sitä kertoa. Se ei liity työhöni mitenkään.
Kommentit (48)
Valehtelisin nimeni jos se asiakas siitä rauhottuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis oli kyse eräästä tilanteesta, kun kyseinen tyyppi halusi tietää nimeni. En kuitenkaan kertonut, koska minusta minulla ei ole mitään velvollisuutta sitä kertoa. Se ei liity työhöni mitenkään.
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+1292/2016
Kantelija arvosteli 24.3.2016 päivätyssä kirjeessään sosiaaliturvan mu utoksenhakulautakun- nasta saamaansa asiakaspalvelua. Hänen mukaan sa lautakunnan asiakaspalvelunumerossa häntä palvellut henkilö on kieltäytynyt kertomasta nimeään
Viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien toiminnan on nautittava yleistä uskotta-vuutta ja luottamusta. Käsi tykseni mukaan olennainen osa luottamuksen rakentamisessa on toiminnan avoimuus, johon kuuluu nähdäkseni keskeisesti se, että hallinnossa asioivalla on lähtökohtaisesti oikeus saada tietää, kenen kanssa hän asioi. Tämä periaate koskee käsityk- seni mukaan my ös asiakaspalvelua ja asiakaspalvelijaa, olipa annettava informaatio tai neu- vonta kuinka yleisluontoista tahansa.
Edellä kerrotun perusteella katson, että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan asiakas-palvelu kantelussa tarkoitetussa tilanteessa ei ole ollut hyvän hallinnon mukaista
Nimen vaatiminen on vallankäyttöpeliä. Jos itse kokisin tulleeni huonosti kohdelluksi siinä määrin että haluan valittaa asiakaspalvelijasta, se onnistuu ilman nimeä.
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt ei mikään hullu stalkkeri ole asiakkaana, niin kyllä mielestäni pitää reilusti kertoa nimensä esim. reklamaatiota varten. Tuskin tähän laki velvoittaa, mutta munatonta touhua jos ei uskalleta antaa nimeä ja ottaa vastuuta tarjoamastaan palvelusta.
En näe syytä että miten reklamaatio liittyisi asiakaspalvelijan henkilöllisyyteen?
Muutenkin yleensä vihainen asikas tivaa nimeä ja miksi sitä kertoisi.
Riippuu tosiaan hyvin paljon, mistä työstä on kyse. Perusmyyjänä ei ole mitään velvoitteita kertoa nimeään asiakkaalle, vaikka kuinka vaatisivat. Jos asiakkaalla on valitetettavaa myyjän toiminnasta, hän voi kertoa valituksessaan minä päivänä ja mihin aikaan ja missä liikkeessä hänen kokemansa vääryys tapahtui. Niillä tiedoilla löytyy kyllä oikea henkilö. Ei asiakkaan tarvitse nimeä tietää.
Etunimen tai sen nimen mitä työssä käytetään ja esimies tietää voi kertoa. Ja pitäisikin. Pelkällä etunimellä ei kukaan löydä ketään mistään. Ja jos löytää niin olisi löytänyt vaikka nimeä ei kerrotakaan.
Oman nimensä sanominen kiukkuuntuneelle asiakkaalle antaa kuvan siitä, että tekee oman työnsä rehellisesti, hyvän tavanmukaisesti ja oikeilla periaatteilla ja ohjeiden mukaisesti. Mahdollinen reklamaatio sitten käydään oman esimiehen kanssa läpi. Siinä voi kertoa oman näkökulmansa tapahtumista. Ei ne asiakkaat aina oikeassa ole ja esimiehet tietävät tämän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tämä nykyään jo kummallista, että edes nimeään ei voi kertoa... pussit päähän niin ei henkilöllisyys paljastu.
Helppo siellä huudella kun ei viikottain ota kiinni varastelevia narkkareita ja kuuntele niiden uhkailuja mitä sulle tekevät, jos menet oikeuteen todistamaan! Tai uhkailevia kännisiä tai muita riskiryhmäläisiä.Joten ennen kuin typerästi kommentoit, niin ota edes selvää eroaako toisten työt jotenkin siitä sun superturvallisesta kirjastovirkailijan työstä!
En saanut aloittajan tekstistä kuvaa tuollaisesta työnluonteesta, vaan ihan perus v-naamaisen asiakkaan palvelusta. Kuvaamassasi työssä työpaikan sisäinen ohjeistus tulisi löytyä noihin tilanteisiin?
Löytyy meiltä superturvallisella alallakin 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tämä nykyään jo kummallista, että edes nimeään ei voi kertoa... pussit päähän niin ei henkilöllisyys paljastu.
Helppo siellä huudella kun ei viikottain ota kiinni varastelevia narkkareita ja kuuntele niiden uhkailuja mitä sulle tekevät, jos menet oikeuteen todistamaan! Tai uhkailevia kännisiä tai muita riskiryhmäläisiä.Joten ennen kuin typerästi kommentoit, niin ota edes selvää eroaako toisten työt jotenkin siitä sun superturvallisesta kirjastovirkailijan työstä!
Sivumennen todettakoon, että kirjastoissa on myös häiriköitä ja varkaita. Ja jos tilanne menee oikeuteen, rikollinen näkee oikeuden papereista nimesi ja osoitteesi.
Jos itse joutuisin reklamoimaan huonosta palvelusta/myyjästä jossakin liikkeessä ja kysyisin myyjän nimeä, niin hieman suuttuisin jos myyjän vastaus olisi - Minun ei tarvitse sitä kertoa- .
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu nimensä sentään sanoa! Heti tulisi mieleen että tämän myyjän toimintatavat eivät päivänvaloa kestä...
Ainakin omassa työssä kun joutuu tekemään lasuilmoituksia, sen ilmoituksen joutuu tekemään omalla nimellään ja tieto nimestä menee myös kyseiselle perheelle.
Vähän ikävää, koska usein tähän joukkoon mahtuu näitä narkkeja yms sekopäitä, jotka alkaa vainoamaan, uhkailee jne. Tätä käytäntöä voisi muuttaa..
-b- kirjoitti:
Etunimen tai sen nimen mitä työssä käytetään ja esimies tietää voi kertoa. Ja pitäisikin. Pelkällä etunimellä ei kukaan löydä ketään mistään. Ja jos löytää niin olisi löytänyt vaikka nimeä ei kerrotakaan.
Oman nimensä sanominen kiukkuuntuneelle asiakkaalle antaa kuvan siitä, että tekee oman työnsä rehellisesti, hyvän tavanmukaisesti ja oikeilla periaatteilla ja ohjeiden mukaisesti. Mahdollinen reklamaatio sitten käydään oman esimiehen kanssa läpi. Siinä voi kertoa oman näkökulmansa tapahtumista. Ei ne asiakkaat aina oikeassa ole ja esimiehet tietävät tämän kyllä.
Jos on etunimi, joita ei ole Suomessa kuin yksi tai kaksi, on helppo löytää pelkästään sen perusteellakin. Jos yhteystiedot eivät ole salaiset. Minulla ei edes ole noin harvinaista nimeä, mutta en silti koskaan kerro nimeäni asiakkaille (olen vaatekaupassa töissä). Esimies ei siihen velvoita enkä koe tarpeelliseksi jakaa nimeäni asiakkaiden tietoon.
Asiakaspalvelutyössä ei tarvitse antaa nimeään asiakkaalle. Se asiakas ei tee sillä mitään. Jos asiakkaalla on jotain valittamista, niin ottaisin häneltä nimen ja puhelinnumeron ylös ja käskisin esimiehen soittaa. Esimiehen numeroa ei tietenkään saa antaa asiakkaalle ilman lupaa, siksi näin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut aloittajan tekstistä kuvaa tuollaisesta työnluonteesta, vaan ihan perus v-naamaisen asiakkaan palvelusta. Kuvaamassasi työssä työpaikan sisäinen ohjeistus tulisi löytyä noihin tilanteisiin?
Löytyy meiltä superturvallisella alallakin 😉
No tämä oli juurikin ihan "perusmyyjän" työstä kuvaus. Älä väheksy, jos et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse joutuisin reklamoimaan huonosta palvelusta/myyjästä jossakin liikkeessä ja kysyisin myyjän nimeä, niin hieman suuttuisin jos myyjän vastaus olisi - Minun ei tarvitse sitä kertoa- .
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu nimensä sentään sanoa! Heti tulisi mieleen että tämän myyjän toimintatavat eivät päivänvaloa kestä...
Ihme mielikuvia. Minusta on vain luonnollista, että myyjät ovat anonyymejä. Niin kuin joku totesi, se on eräänlainen turvallisuuskysymys. Reklamaatioon ei tarvita myyjän tietoja. Ei edes silloin kun reklamoit myyjän toimista. Päivämäärä, aika ja paikka riittävät. Niillä esimies saa selville, kuka oli tuolloin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ai suutut, jos joku ei kerro nimeään sinulle, etkä sitä reklamointiinkaan tarvitse?
Mietipä vielä, miksi ihmiset ei kerrokaan niitä nimiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän allalla mahdat työskennellä? Mikä oli tilanne? Esim. terveydenhuollossa koko nimi on oltava näkyvillä, ellei ole painavasti perusteltua syytä sitä "piilottaakaan" (ja silloinkin hoitavien ihmisten nimet jäävät rekistereihin, josta "asiakas" saa sen kyllä halutessaan selville.)
Ihan myyjänä. Tilanne oli sellainen, että tämä tyyppi oli koko ajan naama norsunrössyllä.
Mikä on norsunrössy?
Oiskohan vaikka nätimmin sanottu versio norsunv*tusta?
Ei varmasti ole,miksi olisi ruoka nimeltä vittuperunat(rössypottu).
En todellakaan kertoisi.
Olin harjoittelussa sairaalassa ja siellä minulla oli nimikyltissä vain etunimi. Niin myös koko muulla henkilökunnalla.
Ei. Työkaverit tai työnantaja eivät edes saa kertoa kenenkään nimeä ulkopuolisille.
Reklamoivan asiakkaan täytynee sitten selostaa tarkasti minkä näköinen ihminen häntä palveli huonosti, jos ei halua kaikki työntekijöitä leimata. Tai ottaa valokuva asiakaspalvelijasta. Useinhan toki etunimi riittää. Tai jos olisi numero kyltissä, että työnantataja sitten tietää kenen kanssa selvittää asia.
Ja älkää nyt vain sanoko etteikö huonoa palvelua saisi, täälläkin on ollut 60-sivuisia ketjuja, miten on saatu huonoa palvelua.
Meidän kulman kaupassa ei ole kuin yhdellä nimikyltti. Hän on pitkäaikaisin työntekijä. Olen käynyt kaupassa vuosia eikä mua nimettömyys ole häirinnyt. Reklamaatiotilanne kaupan alalla ei ole sellainen asia, miksi nimi tarvitaan. Riittää kun paikalle kutsutaan esimies tai jos henkilö kiukuspäissään uhkaa tehdä reklamaation netissä, siitä vaan. Siinä voi jopa isommat höyryt laantua kun joutuu taiteilemaan nettiin kellonajat ja muut että tapahtuma kirjautuu oikeaan myyjään. Minusta myyjien nimettömyys on eräänlainen turvallisuustekijä.
Aina voi sanoa olevansa vaikka Reijo tai Riitta, sillä siitä pääsee. Sanoo vaan pomolle miten sanoit asiakkaalle.