Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta jokamiehenoikeuksien pitäisi olla vain itselleen tai itse myytäville tuotteille!

Vierailija
10.09.2017 |

Eli saisi vapaasti mennä metsään poimimaan, jos poimii itselleen tai menee itse myymään torille.

Jos haluttaisiin vähän laajempaa, niin sitten siten, että saisi myös poimia siten, että myy suoraan pakastajafirmalle tai hillofirmalle.

Ärsyttää nuo isot porukat metsissä, jotka myyvät organisoidusti suoraan ylimääräisille välikäsille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehen oikeudet vain Suomen kansalaisille.

Vierailija
2/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, että ne menevät niille parhaille marjapaikoille. Itse hyväkuntoisena menen aina syvälle metsään, koska haluan jättää ne helpokulkuiset paikat mökin Hilmalle. Mutta nykyään turhaan, kun välittäjät ohjaavat poimijansa miltei Hilman pihalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää se, että ne menevät niille parhaille marjapaikoille. Itse hyväkuntoisena menen aina syvälle metsään, koska haluan jättää ne helpokulkuiset paikat mökin Hilmalle. Mutta nykyään turhaan, kun välittäjät ohjaavat poimijansa miltei Hilman pihalle. 

Juuri näin!

Vierailija
4/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset marjanpomijat vähenivät huomattavasti, kun laitettiin metsäautotielle puomi. Sinne ei ole asiaa kuin metsänomistajilla, kunta ei ole antanut euroakaan tienpitoon, joten estettiin kaikkien muide kuin maanomistajien kulku. Ja katso: samalla väheni marjastajien määrä rajusti, nyt on mustikkaa ja puolukkaa läheltä tietäkin kerättäväksi.

Vierailija
5/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo väärin että suomalaiset yritykset keräyttävät marjat omiksi tuotteikseen. Tehdasmaista metisen tyhjentämistä. Viljelkööt marjansa itse omilla rahoillaan.

Luonnonmarjat kuuluvat meille kaikille.

Vierailija
6/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90 prosenttia metsän antimista jää poimimatta nytkin. 

Eli en lähtisi rajoittamaan jokamiehenoikeuksia mitenkään. 

Vierailija
7/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan laillinen mielipide, mutta laki sanoo toisin. Jos haluat lakeihin muutoksia niin ota yhteyttä kansanedustajaasi.

Vierailija
8/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessasi on toinenkin tärkeä käsite, joka pitäisi muuttaa. Se nimittäin kuuluisi olla POIMIA, eikä kerätä vaikka viikatteen ja haravan kanssa.

Tuo laki on säädetty ennen ammattipoimijoita ja koneita, joita epäilemättä on tulossa. Kerääminen on valikoimatonta, mutta poiminta on nimenomaan valikoivaa keräämistä. Marjoistakin poimitaan vain kypsät eikä raakoja, kypsiä ja pilaantuneita varsineen sekaisin.

6:lta kysyisin, että millä tavalla se edistää   metsiin jäävien 90%:n talteenottoa, että nyt 10% osuudessa on paljon huonolaatuista ja hukkaan menevää, kun oikein poimittuna se olisi kokonaan käyttökelpoista?

Vierailija
9/12 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta tosiaan oikein repiä marjat raakana, jotta ne kestävät kuljetusta eikä saman kerääjän tarvitse tulla uudestaan samaan paikkaan?

Lappilaiset poimivat hillat yksitellen ja saattavat käydä samassa paikassa monta kertaa, kun marjat kypsyvät eri aikaan. Ulkomaalaiset sen sijaan haravoivat kaikki. Onko se oikein järkevää talteenottoa, että kerätään 100%, mutta siitä suuri osa on käyttökelvotonta?

Vierailija
10/12 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokamiehenoikeudet pitäisi poistaa firmojen poimijoita, jotka tulevat laumoina paikalle ja vetävät kaiken irti suurilla haravilla.

Vierailija
11/12 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kenen etu on, että marjat jäävät metsään? Ei nykyinen tilanne ongelmaton ole, mutta parempi kuin vaihtoehto.

Vierailija
12/12 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kenen etu on, että marjat jäävät metsään? Ei nykyinen tilanne ongelmaton ole, mutta parempi kuin vaihtoehto.

Seuraavan poimijan etu, että raa'at marjat jäävät kypsymään. Ainakin vadelmat ja hillat kypsyvät niin eri aikaan, että samassa paikassa voi käydä poimimassa kypsiä marjoja vaikka joka toinen päivä. Vattuja ei kai ulkomaalaiset poimikaan.

Metsänelävien etu on se, että marjoja jää metsään niillekin. On ilo saada lintu, jolla on kupu täynnä marjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi