Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Salla Mistola opiskeli lapsensa vauva-aikana kaksi tutkintoa

Vierailija
10.09.2017 |

Onko kellään koko tekstiä? Kiinnostava aihe.

Kommentit (208)

Vierailija
121/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin, että haluaako tämä äiti varmistaa työpaikkansa tai sen saannin vai onko vain superihminen.

Tarvitseeko hän ammattiinsa män paljon koulutusta?

Tuttava on fyssari ja teki jossain vaiheessa väitöskirjan. Oli jossain vaiheessa työtön tohtori.

Vierailija
122/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä Opiskelin vauvavuonna tutkintoja -tapauksissa on joku muu hoitanut todella paljon vauvaa tai sitten vauva on ollut tosi paljon yksin. Toisilta ilmeisesti onnistuu keskittyminen kaaoksen keskellä tai sitten vauva ei tuonut heidän elämäänsä minkäänlaista muutosta. Onhan näitä nähty. Omat lapseni ovat jo kaukana vauvavuodesta, mutta sittenkin vaikea löytää aikaa kaikelle, mitä haluaisi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt vielä että ko nainen on triathlonisti ja tekee kahden päivätyön lisäksi vapaaehtoistyötä eläinsuojalla, lapset on kaksikielisiä ja mies suurituloinen hypersosiaalinen kovien tieteiden tohtori.

Meillä muilla on sitten vaan liikakiloja ja kaamosmasennus ja kieritään siinä omassa surkeudessa :D

Vierailija
124/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitkä supervoimat on joillekin annettu, jotka väittävät, että allergisen koliikkivauvan kanssa joka huutaa yötäpäivää jaksaa vaikka mitä ylimääräistä. Kun on valvonut yli puoli vuotta putkeen jokaikinen yö, ei paljon jaksa olla älyllisesti aktiivinen. Olen kai sitten vain laiska, mutta minulla painuivat silmät väkisin umpeen, jos yritin jotain lukea vauvan ottaessa päiväunia.

Sä oletkin ihminen :)

Vierailija
125/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitkä supervoimat on joillekin annettu, jotka väittävät, että allergisen koliikkivauvan kanssa joka huutaa yötäpäivää jaksaa vaikka mitä ylimääräistä. Kun on valvonut yli puoli vuotta putkeen jokaikinen yö, ei paljon jaksa olla älyllisesti aktiivinen. Olen kai sitten vain laiska, mutta minulla painuivat silmät väkisin umpeen, jos yritin jotain lukea vauvan ottaessa päiväunia.

Ei kukaan ole semmoista väittänytkään.

Vierailija
126/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti hänellä on ollut tukijoukkoja ympärillä, kun on joutunut kuitenkin käymään yliopistolla. Samoin kotihommien tekemisessä on apua. Tukijoukkojen avulla mikä tahansa onnistuu, tietysti täytyy itsekin olla ahkera ja tehokas. Olen ennenkin kuullut juttuja näistä tehopakkauksista mutta aina siinä on mukana muitakin.

Näinpä. Ja fakta on se, että noihin käytetty aika ON pois vauvalta. Ihan turha vängätä vastaan.

Vuorokaudessa on kuitenkin vain 24 tuntia, kaikilla meillä.

Aika on pois vauvalta? Vauva elää siinä samassa ajassa kuin me muutkin. Jos joku ei häntä hoida, niin joku toinen hoitaa. Jos vauva huutaisi vieressä, ei silloin mitään opintoja tehtäisi, joten voit tästä päätellä, että sinä aikana kun äiti on tehnyt muuta, lapsi ei ole häntä kaivannut. Äiti tekee vuorokaudessa lukemattomia asioita vauvanhoidon lisäksi eivätkä nekään toimet ole pois vauvalta. 

Vierailija
127/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torso kirjoitti:

Kirjoittihan Rakkaudella, Hannele -bloggaajakin kaksi kirjaa äippälomalla. Ehkä toisilla vain käy tuuri ja on helppo vauva-aika. 

Luulisi, että suurin osa lapsista on muita kuin moniallergisia vatsanportinahtaumaa potevia koliikkilapsia. Meillä on ollut kolme tosi tervettä, hyvin nukkuvaa ja syövää lasta. Joko hyvät perintötekijät tai osattiin hoitaa tosi hyvin ilmeisesti sitten. 

Vierailija
128/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta ilmassa, kun joku ehtii tehdä asioita oman itsensäkin eteen. Mulla on kotona alle puoli vuotias ja aloitin amk opiskeskelut etänä/monimuotona. Hyvin sujuu. Teen tehtävät silloin kun pieni nukkuu tai puuhailee omiaan tai on isänsä kanssa. (n 6-7h/arkipv)Silti ehdin  päivässä sylitellä, imettää ja käydä ulkona. Tosin meidän vauva on ns helppo tapaus: viihtyy leikkiensä parissa ja nukkuu pitkiä päikkäreitä. Isä tekee kotitöitä ja hoitaa lasta tasapuolisesti töittensä ohella. Tenttipäivisin isukki jää viettämään omaa laatuaikaa vauvan kanssa. En koe, että olisi keneltäkään pois tämä opiskelu.. Päinvastoin: saan itse tehdä jotain "omaa" ja hyödyllistä ja näin jaksan myös sitten vauvan kanssa paremmin. 

Vierailija
129/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meidän kuopus nukkui päivän aikana noin puoli tuntia. Mulla oli hoitaja muutaman tunnin viikossa, jolloin tein töitä. Esikoisen vauva-aikana tein väitöskirjaa muutaman tunnin viikossa. Muuten keskityin vauvoihin.

Vierailija
130/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole semmoista väittänytkään.

Kyllä joku tässäkin keskustelussa väitti niin. Ks. Sivu 5 tai 4 muistaakseni.

Vierailija
131/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijamamma kirjoitti:

Kateutta ilmassa, kun joku ehtii tehdä asioita oman itsensäkin eteen. Mulla on kotona alle puoli vuotias ja aloitin amk opiskeskelut etänä/monimuotona. Hyvin sujuu. Teen tehtävät silloin kun pieni nukkuu tai puuhailee omiaan tai on isänsä kanssa. (n 6-7h/arkipv)Silti ehdin  päivässä sylitellä, imettää ja käydä ulkona. Tosin meidän vauva on ns helppo tapaus: viihtyy leikkiensä parissa ja nukkuu pitkiä päikkäreitä. Isä tekee kotitöitä ja hoitaa lasta tasapuolisesti töittensä ohella. Tenttipäivisin isukki jää viettämään omaa laatuaikaa vauvan kanssa. En koe, että olisi keneltäkään pois tämä opiskelu.. Päinvastoin: saan itse tehdä jotain "omaa" ja hyödyllistä ja näin jaksan myös sitten vauvan kanssa paremmin. 

Sun mies ei taida käydä töissä 8-16+ylityöt ja mahdolliset työmatkat? Aika helppoa, jos voi vain tenttipäivänä ottaa vapaan ja ilmeisesti viet vauvan aina luennolle/harjoituksiin vai ottaako miehesi vapaata myös silloin?

Vierailija
132/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva aika on aikaa vauvalle. Kannattaa käydä alta koulut pois.

Täysin samaa mieltä!

En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.

ja oikeastaan missä muualla vain maailmalla on hyväksyttyä, että jo vauvaa hoitaa välillä muu kuin äiti.

Eikai siinä mitään jos välillä. Mutta kiinnostaa ihan oikeasti mitkä tutkinnot muka opiskelee vuodessa, siis lapsihan on vauva vain ensimmäisen vuoden. Vai tarkoitetaanko tässä ikävuosia 1-3 myös? Ja mitkä olivat nuo tutkinnot? Jo parjattuun lähihoitajatutkintoon menee min. 2 vuotta. 

Jos VAUVAvuodessa opiskelee 2 tutkintoa, kiinnostaa kyllä missä vaiheessa äiti on keskittynyt vauvaansa? 

Maisteriopintoja on usein mahdollista tehdä paljolti etänä - jos tekee useamman omaa alaa liippaavan maisteritutkinnon, saa varmasti myös reilusti vapautuksia. Sama pätee myös amk ja ylempään amk tutkintoihin. Vapautuksia saa, jos on vaadittavan tiedon jo jostain muualta todistettavasti hankkinut. Näin ollen on ihan mahdollista tehdä tenttimällä ja etäopintoina paljonkin. Ja jos joku jaksaa, pystyy ja kykenee vauvan kanssa tuohon, niin mikä ettei. 

Vierailija
133/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v sitten odotin kaksosia ja kaikki sanoivat, että' elämä loppuu siihen, mitään et enää ennätä tekemään. Niinpä äitiyslomalla luin mahdollisimman paljon, katsoin elokuvia,ulkoilin ja itkin ajatellessani, että seuraavan kerran saan syödä ruokani rauhassa ehkä 6 vuoden kuluttua.

Sitten meille syntyi kaksi hyvin rauhallista lasta, joita oli helppo "lukea". Kaksi kuukautta jaksoin sitä vauvojen ihmettelemistä ja kun toinenkin ryhtyi nukkumaan 6 tunnin katkottomia yöunia, niin minä ilmoitin miehelle, että en jaksa enää tätä tylsyyttä. Vauvat on ihania, mutta elämäni sisällöksi ei riitä se, että tuijotan heitä ja odotan, että pääsen vaihtamaan vaipan. Menin avoimeen yliopistoon opiskelemaan 2 eri ainetta, olin vauvojen luota pois keskimäärin kahtena iltana viikossa ja usein viikonloppuna kirjastossa. Ja ihan varmasti vauvat saivat aikaani, huomiotani, rakkauttani ja laadukasta varhaiskasvatusta alusta alkaen.

Samaan aikaan tuttu yhden lapsen äiti oli väsymyksestä täysin uupunut eikä voinut ymmärtää, miten minä pääsin suihkuun ihan rauhassa, hänen kun oli pakko ottaa vauvansa sinnekin, vaikka isä olisi ollut kotona. Koskaan milloinkaan ei voi tietää, mitä vauvalle tapahtuu ja osaako isä toimia oikein.

Vierailija
134/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on lääkiksessa ja synnytti vauvan siinä samalla, koulusta oli pois 3 päivää ja jatkanut koulunkäyntiä normaalisti. Heillä myös 3-vuotias kotona.

Vierailija
135/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvaani eivät mummot hoitaneet kertaakaan. Miehen sisko ehkä kaksi kertaa vuoden aikana, jotta pääsimme miehen kanssa elokuviin. Muun ajan olin vauvan kanssa tai mieheni oli. Mies kävi töissä kokopäiväisesti ja hoidimme kotityöt yhdessä. Vauvaa mies katsoi usein iltaisin. Sinä aikana kävin lenkillä tai salilla tai sitten vain nukuin.

Vauva itki ja huusi ensimmäiset viisi-kuusi kuukautta joka yö. Sitten vähän rauhoittui, kunnes huutaminen alkoi uudestaan. Paljastui refluksi ja allergioita. Olin periaatteessa aivokuollut ensimmäisten kuukausien jälkeen.

Mutta kivat niille, jotka jaksavat touhuta joka suuntaan väsymättä koskaan. Itselleni ulkoilma oli tärkeämpää kuin opiskelu.

Vierailija
136/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on lääkiksessa ja synnytti vauvan siinä samalla, koulusta oli pois 3 päivää ja jatkanut koulunkäyntiä normaalisti. Heillä myös 3-vuotias kotona.

Ja lastenhoitaja? Kaikilla ei ole varaa.

Vierailija
137/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan vauva-ajaksi? Kun vauva on 1 v? Itse suoritin 1 vuodessa 1. tutkinnon ja 3 yliopiston perusopinnot ( 25 op x 3) + valtiosääntöoikeuden 5 op ja julkisoikeuden 5 op kurssit ;) Se oli Hyvin. Olin lakikirjatentissä 3 tunnin yöunilla, se ei taas mennyt hyvin, mutta toisella kerralla tuli parempi numero ;D

Vierailija
138/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opiskelin lääkäriksi kuudessa vuodessa ja tein siinä samalla kolme lasta, kaikilla koliikki-refluksi-maitoallergia, ei tukiverkkojen ja mies aina töissä. Hyvin onnistui!

Vierailija
139/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin ja osallistuin kaksiin yliopiston pääsykokeisiin. Sain kummankin hakemani opiskelupaikan. Pienet vauvathan nukkuvat suurimman osan ajasta, jos siis ovat hyväunisia eivätkä kärsi esimerkiksi koliikista, eikä pienten vauvojen perään tarvitse samalla tavalla katsoa kuin joka paikkaan säntäilevän ja kiipeilevän leikki-ikäisen.

En ymmärrä kommentoijia, joiden mielestä imettäminen sitoo äidin huomion sataprosenttisesti. Minusta juuri imettäessä pystyy hyvin samalla vaikka lukemaan.

Nykyään tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa. Onko kahdessa koulussa kirjoilla oleminen edes mahdollista??

Vierailija
140/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opiskelin lääkäriksi kuudessa vuodessa ja tein siinä samalla kolme lasta, kaikilla koliikki-refluksi-maitoallergia, ei tukiverkkojen ja mies aina töissä. Hyvin onnistui!

Synnytit aina kesäloman aluksi? Et tehny manuja? Missä ne lapset oli kun mies oli aina töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi