Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Salla Mistola opiskeli lapsensa vauva-aikana kaksi tutkintoa

Vierailija
10.09.2017 |

Onko kellään koko tekstiä? Kiinnostava aihe.

Kommentit (208)

Vierailija
101/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat valinneet miehensä hyvin. :) Vauva ei olekaan pelkkä äidin projekti vaan vauvalla on kaksi vanhempaa.

Niin ja tällä mallilla niitä tasapainoisimpia lapsia ja myöhemmin aikuisia kasvatetaan.

Niiih! Ettäs tiedätte!

Vierailija
102/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva aika on aikaa vauvalle. Kannattaa käydä alta koulut pois.

Täysin samaa mieltä!

En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.

No kai mikä tahansa vauva nukkuu päivän aikana vähintään 4 tuntia ja silloin voi opiskella. Sinä valitsit varmaan telkkarin katsomisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.

Kateus vie kalatkin vedestä 😉

Kaikessahan on kyse vain priorisoinnista ja aikataulujärjestelyistä. Sillä aikaa kun sinä näpyttelet av-palstaa tai sosiaalista mediaa, voi joku sen ajan käyttää opiskeluun tai vaikka kirjan kirjoittamiseen.

Ootko koskaan tehnyt mitään tuollaista, kirjoittanut vaikka tieteellistä tekstiä? Se ei onnistu samoin kuin tämä palstailu. Esim itse juon samalla kahvia ja kuuntelen Pekka Laineen Ihmemaata radiosta. En voisi yhtä hyvin kirjoittaa artikkelia tässä.

En ole ap, mutta en nyt näe mitään ihmeellistä siinä, että kirjoittelee artikkeleita? Niitä tieteellisiäkin. Kun aiheensa osaa, kirjoitus sujuu melko helposti siinä kahvinjuonnin ohella. Kaikkien aivokapasiteetti ei täyty kahvinjuonnista ja radion kuuntelusta. 

Mun kaveri myös opiskeli vauvavuoden aikana. Muutamana päivänä viikossa vauva oli hoidossa ja silloin kaverini sai keskittyä opiskeluun täysillä. Oli pakko olla tehokas, sillä aikaa ei ollut käytössä niin paljoa kuin muilla.

Vierailija
104/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

No kai mikä tahansa vauva nukkuu päivän aikana vähintään 4 tuntia ja silloin voi opiskella. Sinä valitsit varmaan telkkarin katsomisen?

Neljän tunnin päivittäisellä opiskelulla ei suoriteta kahta tutkintoa vuodessa.

Vierailija
105/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden joka pykäs väitöskirjan ja rakensi talon äippä- ja hoitovapaiden aikana.

Vierailija
106/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittihan Rakkaudella, Hannele -bloggaajakin kaksi kirjaa äippälomalla. Ehkä toisilla vain käy tuuri ja on helppo vauva-aika. 

Vierailija
107/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Tässä ei tiedetä, että olivatko tutkinnot jo loppusuoralla vauvan syntyessä, vai aloittiko hän ne vasta silloin. Vähän ensimmäistä veikkaan.

Vierailija
108/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin ja osallistuin kaksiin yliopiston pääsykokeisiin. Sain kummankin hakemani opiskelupaikan. Pienet vauvathan nukkuvat suurimman osan ajasta, jos siis ovat hyväunisia eivätkä kärsi esimerkiksi koliikista, eikä pienten vauvojen perään tarvitse samalla tavalla katsoa kuin joka paikkaan säntäilevän ja kiipeilevän leikki-ikäisen.

En ymmärrä kommentoijia, joiden mielestä imettäminen sitoo äidin huomion sataprosenttisesti. Minusta juuri imettäessä pystyy hyvin samalla vaikka lukemaan.

Vierailija
109/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Tässä ei tiedetä, että olivatko tutkinnot jo loppusuoralla vauvan syntyessä, vai aloittiko hän ne vasta silloin. Vähän ensimmäistä veikkaan.

No sittenhän se on ihan toinen asia.

Aivan eri juttu viimeistellä joku oppari äitiyslomalla kuin suorittaa koko tutkinnot kuten avauksessa väitetään.

Vierailija
110/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että on riittänyt siihen voimia tai sitten hänellä on tehokas ja toimiva turvaverkosto.

Itselläni oli koliikkivauva ja täys mies vätyksenä ja isovanhempamme olivat, että vou, olemme työmme tehneet, ei tipu tuntiakaan lapsen hoitoapua.  No, aika aikansa kutakin: nyt lapsi on jo iso, opiskelin loppuun myöhemmin, isovanhempiin en pidä mitään yhteyttä, mieskin on entinen... 

Vierailija
111/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein gradun esikoisen vauvavuonna + olin päätoimisena opiskelijana yliopistolla. Mies kirjoitti samaan aikaan omaa oppariaan. Koliikki- ja allergiavauva, vaati paljon huomiota myös jo omasta takaa. Imetin vuoden. Kaikki on mahdollista, kun on motivaatiota ja järjestelykykyä! :) Kuopuksen aikaiset mammakahvilat tuntuivatkin sitten niiiin pitkäpiimäisille, kun kukaan ei osannut tai halumnnutnnut puhua muusta kuin vauvan kakan väristä ;)

Vierailija
112/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin toisen yliopistotutkinnon tekemisen viimeisilläni raskaana avoimen puolella, sain siellä tehtyä perusopinnot kunnes pääsin sisään tutkinto-opiskelijaksi suoraan maisteriohjelmaan. Lapsi aloitti nyt päiväkodin hieman alle kolme vuotiaana ja minä gradun. Äitiysloma + hoitovapaa = akateeminen tutkinto, valmistun luultavammin kun lapsi täyttää kolme, jolloin hoitovapaa nyt muutenkin loppuisi. Lapsi on ollut hyväuninen koko ajan, harjottelun ajan joutui toki olemaan hoidossa, mutta muuten olen saanut tehtyä opintoni hänen seurassaan ilman suurempia vaikeuksia.

Vierailija
113/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 8kk vanha poika ja haaveilen että, alottaisin opiskelun etänä tai iltalukion..Mutta tosiaan mietityttää se jaksaako sitä ja jääkö aikaa.. Joskus tuntuu että aika riittää juuri ja juuri että ehdin tehdä kotityöt

Vierailija
114/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin viimeiset kurssit ja kirjoitin gradun alusta loppuun kun vauva oli 8-13kk. Lapsi ei todellakaan mennyt rikki siitä, että minä kävin 2-6 tuntia muutamana päivänä viikossa yliopistolla. Lapsi oli kotona minun äitini kanssa. Usein viikonloppusin tein yhden 8-10-tuntisen gradun kirjoituspäivän ja lapsi oli isänsä kanssa kotona. Tämä kaikki onnistui tietysti sen vuoksi että sain äidiltäni hoitoapua. Olisi tuon ikäisen voinut laittaa tietysti jo päivähoitoon mutta itse en halunnut, mielummin olisin lykännyt valmistumista mutta onneksi ei tarvinut. Minulla ainakin vauva motivoi suorittamaan opinnot loppuun nopeammassa aikataulussa.

Huhuh. Uskomatonta kirjottelua täällä kyllä taas. Epäillään kykyä äitinä, imetystä jne. Opintoja on todellakin mahdollista suorittaa vauva-aikana ilman että lapsi siitä kärsii. Opinnot ovat yleensä nimenomaan joustavia että niitä voi suorittaa vauvavuonna vauvan temperamentin ja oman jaksamisen rajoissa.

Vierailija
115/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin toisen yliopistotutkinnon tekemisen viimeisilläni raskaana avoimen puolella, sain siellä tehtyä perusopinnot kunnes pääsin sisään tutkinto-opiskelijaksi suoraan maisteriohjelmaan. Lapsi aloitti nyt päiväkodin hieman alle kolme vuotiaana ja minä gradun. Äitiysloma + hoitovapaa = akateeminen tutkinto, valmistun luultavammin kun lapsi täyttää kolme, jolloin hoitovapaa nyt muutenkin loppuisi. Lapsi on ollut hyväuninen koko ajan, harjottelun ajan joutui toki olemaan hoidossa, mutta muuten olen saanut tehtyä opintoni hänen seurassaan ilman suurempia vaikeuksia.

Yksi tutkinto kolmessa vuodessa versus kaksi tutkintoa vuodessa.

Ei ihan sama asia nyt kuitenkaan.

Vierailija
116/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt luet sen jutun, niin huomaat, että kyse on vauva-ajasta, siis hoitovapaa mukana eikä vauvavuodesta.

Vierailija
117/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt luet sen jutun, niin huomaat, että kyse on vauva-ajasta, siis hoitovapaa mukana eikä vauvavuodesta.

Just. Eli koko ketju täysin turha.

Ap voisi olla vähän tarkempi avauksessaan! Tuskin olin ainoa joka käsitti asian niin kuin se avauksessa luki; vauva-aikana eli n. Vuosi.

Vierailija
118/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitkä supervoimat on joillekin annettu, jotka väittävät, että allergisen koliikkivauvan kanssa joka huutaa yötäpäivää jaksaa vaikka mitä ylimääräistä. Kun on valvonut yli puoli vuotta putkeen jokaikinen yö, ei paljon jaksa olla älyllisesti aktiivinen. Olen kai sitten vain laiska, mutta minulla painuivat silmät väkisin umpeen, jos yritin jotain lukea vauvan ottaessa päiväunia.

Vierailija
119/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen palstalla haukuttiin nainen, joka oli sijoittamalla saanut kartutettua itselleen 250 000 euron edestä omaisuutta. Tänään epäilemättä haukutaan nainen, joka on opiskellut sen sijaan että olisi antanut kaikkensa vauvalle.

Minua kiinnostaisi tämä keskustelu, muistaako kukaan tämän ketjun otsikkoa?

Vierailija
120/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ihmettelen, jos joku on pystynyt tekemään gradun saati sitten väitöskirjan vauvan ensimmäisenä elinvuotena. Minulla oli helppo vauva sikäli että koliikkia ei ollut ja kun itse nukuin vauvan kanssa samaan aikaan, en kärsinyt myöskään mistään väsymyksestä lukuisista yöimetyksistä huolimatta. Mutta aivoni eivät todellakaan olleet siinä kunnossa, että olisin pystynyt mihinkään älyllisiin ponnisteluihin. Jopa ihan tavallisia sanoja jouduin hakemaan ja miettimään, siis sellaisia kuin pyyhe ja takki, mistään vaikeammista sanoista nyt puhumattakaan. Tunsin itseni ihan idiootiksi, vaikka tämä ilmiö oli sinällään tuttu ja todella monet muut äidit kärsivät samasta. Ei niillä höttöaivoilla olisi mitään gradua saanut väännettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi