HS: Salla Mistola opiskeli lapsensa vauva-aikana kaksi tutkintoa
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin suoritin kursseja avoimessa ja luin pääsykokeisiin lasten ollessa pieniä. En silti sanoisi, että olen vauva-aikana suorittanut kokonaisen tutkinnon. :D Kyllä tuo tarkoittaa nimenomaan sitä, että vuoden sisällä on aloitettu ja saatu myös päätökseen. Eli nytkö olikin sitten oikeasti kyse siitä, että viimeisteli gradun ja aloitti kaksi muuta tutkintoa?
Mikä se oli se joku museo...jotain...koulutus? Jos se ei ole korkeakoulututkinto tai on alempi korkeakoulututkinto niin voi hyvinkin olla, että on saanut paljon hyväksiluetuksi siitä aiemmasta viimeistelyä vailla olleesta tutkinnosta ja pystynyt suorittamaan sen vuodessa. Siten tuosta tulisi kaksi tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin suoritin kursseja avoimessa ja luin pääsykokeisiin lasten ollessa pieniä. En silti sanoisi, että olen vauva-aikana suorittanut kokonaisen tutkinnon. :D Kyllä tuo tarkoittaa nimenomaan sitä, että vuoden sisällä on aloitettu ja saatu myös päätökseen. Eli nytkö olikin sitten oikeasti kyse siitä, että viimeisteli gradun ja aloitti kaksi muuta tutkintoa?
Kulttuurituottamisen ja museologian maisteriohjelma on käsittääkseni yksi koulutusohjelma, eli hän teki tämän sekä historian opintonsa valmiiksi. Kahdet maisteriopinnot vuodessa on silti aika kova tahti, ihan ilman vauvaakin.
Niin, tekikö opinnot valmiiksi vai aloittiko vain? Tuolla joku sanoi, että hän vain aloitti.
Jos oikein käsitin, hän suoritti vauva-aikana eli äitiysloman 10 kuukauden aikana kaksi tutkintoa valmiiksi. Onhan se oikeasti hurja tahti.
Tai sitten on pantu mutkia suoraksi ja vauva-aika onkin kestänyt 3 vuotta per lapsi ja kaksi peräkkäin, on 6 vuotta äitiyslomilla ja hoitovapaalla ja isovanhemmat hoitaneet lapsia aina kun on ollut luennoilla ja tehnyt kotona kirjallisia töitä.
Minäkin tein kaksi lasta siinä sivussa kun opiskelin ammattikoulussa kokiksi ja valmistuinkin. No problem. Moni ei saa käytyä kouluja loppuun ollenkaan saati edes hae mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva aika on aikaa vauvalle. Kannattaa käydä alta koulut pois.
Täysin samaa mieltä!
En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.
No kai mikä tahansa vauva nukkuu päivän aikana vähintään 4 tuntia ja silloin voi opiskella. Sinä valitsit varmaan telkkarin katsomisen?
No ei nuku, paitsi ehkä vartin pätkissä, huoh.
Olen kieltämättä kateellinen mutta kiva että on noin helppojakin vauvoja 😊
Vierailija kirjoitti:
Minä luin ja osallistuin kaksiin yliopiston pääsykokeisiin. Sain kummankin hakemani opiskelupaikan. Pienet vauvathan nukkuvat suurimman osan ajasta, jos siis ovat hyväunisia eivätkä kärsi esimerkiksi koliikista, eikä pienten vauvojen perään tarvitse samalla tavalla katsoa kuin joka paikkaan säntäilevän ja kiipeilevän leikki-ikäisen.
En ymmärrä kommentoijia, joiden mielestä imettäminen sitoo äidin huomion sataprosenttisesti. Minusta juuri imettäessä pystyy hyvin samalla vaikka lukemaan.
Tuohon imettämiseen, meidän kiljuvaa refluxivauvaa piti imettäessä pahimmillaan 2 min välein nostaa pystyyn ja röyhtäyttää ettei lennä puklut kaaressa. Sitten rauhoitella ja hytkyttää selkä kaarella huutavaa vauvelia ja koittaa saada taas syömään ja pyyhkiä pukluja. Ei, en valitettavasti oikein pystynyt keskittymään lukemiseen.
Väikkärin tekeminen ja avointen täydennysopintojen suorittaminen onkin ihan eri asia kuin koko tutkinnon lukeminen. Siis miten vastasyntyneen laittaa hoitoon luentojen ajaksi jos opiskelee täysipainoisesti? Itsekin tein amk:n viimeiset opintojaksot ja opinnäytetyön viimeisillään raskaana ollessani ja heti synnytyksen jälkeen vauva turvakaukalossa mukana luennolla kun aikanaan opiskelut olivat töiden takia keskeytyneet. Olen kansainvälisen kaupan tradenomi joten muuten ei olisi kannattanut opintojen loppuvaiheessa tehdä vauvaa vaan olisi kannattanut lähteä tekemään sitä kansainvälistä uraa mutta koska olin sen jo alulle laittanut vuosia aiemmin niin tässä opintovapaa/valmistusmisrytäkässä oli sitten hyvä pitää myös äitiysloma. Joillain aloillahan kannattaa muutenkin valmistumisen yhteydessä pitää ensimmäinen äippäloma, kansainväliselle uralle pyrkivälle naiselle se ei oikein sovi.
pikku tippa giniä vauvalle rauhoittaa rääkyjää kummasti, varma konsti jo viktoriaaniselta ajalta, vanha viisaus. t: opintoja isyysvapaallaan tehnyt
Opiskelen sairaanhoitajaksi, ei onnistunut vauva- aikana kun pakolliset läsnäolot ja harjoittelut yms.
Eri juttu jotkut hienomman ja paremman alan tentit tai etäopiskelut mutta aika paljon tuo alasta riippuu, oma ala paska-ala jossa tuo ei onnistuisi.
Akat saatu tappelemaan, kuka tehokkain ja vähiten lapsensa kanssa. Tapelkaa, niin minulle riittää töitä lasten psykiatrisella
Vierailija kirjoitti:
Akat saatu tappelemaan, kuka tehokkain ja vähiten lapsensa kanssa. Tapelkaa, niin minulle riittää töitä lasten psykiatrisella
Itse olen kateellinen kun olin vauva aikana täysin sidottu kotiin. Lapsella oli koliikki ja refluksi, isä ei pärjännyt vaan soitti takaisin 10 minuutin päästä. Kaupassa ehdin käymään nopeasti muuten olin vauvan kanssa kaksin kotona, julkisella paikalla pelkäsin ihmisten vihaa paljon itkevän vauvan kanssa.
Siinä sinulle tappelua, mutta kyllähän taitava psykan alan hoitaja saa tuonkin käännettyä minun syykseni.
Viimeisteli gradunsa eli siitäkö se eka tutkinto? Eihän se nyt välttämättä vie montaa viikkoa jos gradu oli jo liki valmis. Toisesta (suoritetusta) tutkinnosta ei kerrota mikä se oli, toisesta kokonaisesta maisteriohjelmasta tuskin ehti valmistua koska seminaariaikataulut ym. tuskin mahdollistaa sellaista ja vielä gradu päälle. Olisiko se museologia sitten se toinen suoritettu, sehän on perusopinnot+aineopinnot joten normaali aikataulu on nimenomaan 1 vuosi.
Jep, museologian tutkinto on 60 op joten hyvin ehtii vuodessa. Toinen olikin se aiemman tutkinnon viimeistely. Joten oliko tässä nyt jotain erityisen ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä!
En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.
Kateus vie kalatkin vedestä 😉
Kaikessahan on kyse vain priorisoinnista ja aikataulujärjestelyistä. Sillä aikaa kun sinä näpyttelet av-palstaa tai sosiaalista mediaa, voi joku sen ajan käyttää opiskeluun tai vaikka kirjan kirjoittamiseen.
Ootko koskaan tehnyt mitään tuollaista, kirjoittanut vaikka tieteellistä tekstiä? Se ei onnistu samoin kuin tämä palstailu. Esim itse juon samalla kahvia ja kuuntelen Pekka Laineen Ihmemaata radiosta. En voisi yhtä hyvin kirjoittaa artikkelia tässä.
Sinä et voi. Sehän ei tarkoita, etteikö joku muu pystyisi kirjoittamaan artikkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti hänellä on ollut tukijoukkoja ympärillä, kun on joutunut kuitenkin käymään yliopistolla. Samoin kotihommien tekemisessä on apua. Tukijoukkojen avulla mikä tahansa onnistuu, tietysti täytyy itsekin olla ahkera ja tehokas. Olen ennenkin kuullut juttuja näistä tehopakkauksista mutta aina siinä on mukana muitakin.
Näinpä. Ja fakta on se, että noihin käytetty aika ON pois vauvalta. Ihan turha vängätä vastaan.
Vuorokaudessa on kuitenkin vain 24 tuntia, kaikilla meillä.
Entä sitten? Itse etenin Vauvavuonna yrityksemme johtoryhmään. Asuinmaassani äitiysloma on 3kk - oli 4kk poissa töistä. Mies oli kotona kokonaan kaksi ensimmäistä vuotta. Eipä ollut paljoa järkeä jäädä kotiin, kun nettotuloero oli tuolloin jo yli 3000euroa kuukaudessa meillä. Lapsi voi hyvin ja isä hoiti homman mallikkaasti. Silti kuulemme jatkuvaa kritiikkiä, ikäänkuin isä olisi automaattisesti huonompi vanhempi, mikä kertoo vain sairaista ennakkoluuloista.
Joissain perheissä on hyvä osallistuva isä, kuka kyllä osaa ja kykenee.
Häiritsevintä tässä keskustelussa, on se tapa, joilla hyvin nukkuvien ja helppojen vauvojen (tai ei niin helppojenkin) väheksyvät koliikki-refluksi-allergia-ylivilkkaiden vauvojen äitejä, väittämällä, että kunnon motivaatiolla pystyy mihin vain. He ovat vain laiskoja, jos eivät pysty lukemaan tenttiin silloin, kun vauva nukkuu päiväunia, keittiö näyttää sikolätiltä, pyykkiä on monta vuorta ja itse ei ole ehtinyt syömään aamupalaa ja on nukkunut edellisenä yönä n. kaksi tuntia. Kokekaa tuo itse ja kertokaa lisää priorisoinnista ja motivaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevintä tässä keskustelussa, on se tapa, joilla hyvin nukkuvien ja helppojen vauvojen (tai ei niin helppojenkin) väheksyvät koliikki-refluksi-allergia-ylivilkkaiden vauvojen äitejä, väittämällä, että kunnon motivaatiolla pystyy mihin vain. He ovat vain laiskoja, jos eivät pysty lukemaan tenttiin silloin, kun vauva nukkuu päiväunia, keittiö näyttää sikolätiltä, pyykkiä on monta vuorta ja itse ei ole ehtinyt syömään aamupalaa ja on nukkunut edellisenä yönä n. kaksi tuntia. Kokekaa tuo itse ja kertokaa lisää priorisoinnista ja motivaatiosta.
Jäi sana 'äidit' tuosta välistä. Pardon me
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä!
No kai mikä tahansa vauva nukkuu päivän aikana vähintään 4 tuntia ja silloin voi opiskella. Sinä valitsit varmaan telkkarin katsomisen?
Voin myöntää, että olen hieman kateellinen vanhemmille, joiden lapset ovat nukkuneet niin hyvin, että he kuvittelevat neljän tunnin päiväunien olevan jokin minimi. Meidän nyt yhdeksänkuinen vauvamme on nukkunut maksimissaan pari tuntia päivässä kolmessa tai neljässä pätkässä, senkin vain kuusi-seitsemänkuisena. Ennen sitä hän nukkui ehkä kolmet tai neljät 5-15 minuutin unet, liikkuvissa vaunuissa hyvällä tuurilla puoli tuntia. Kahdeksankuisesta asti hän on nukkunut parit vartin unet päivässä, yöllä 10-11 tuntia heräillen vähintään tunnin välein. Eipä ole tarvinnut valita uusien tutkintojen opiskelun ja tv:n katselun väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä!
Neljän tunnin päivittäisellä opiskelulla ei suoriteta kahta tutkintoa vuodessa.
Eivät kaikki vauvat ole samanlaisia. Esikoiseni nukkui yöt 30 min pätkissä ja päivällä vartin pätkissä. Oli erittäin energinen ja utelias tyyppi, myös herkkä parkumaan milloin mistäkin syystä. Kun omat unet jäivät lievästi sanottuna vajavaisiksi, ei olisi ollut aivokapasiteettia opiskeluun, eikä aikaakaan. Kaikilla ei myöskään ole puolisona jotain uuden ajan superisää, joka mahdollistaa äidin väitöskirjahommat vauvavuoden aikana.
Olisin kuollut onnesta, jos vauva olisi joskus nukkunut päivällä edes kaksi tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä!
Neljän tunnin päivittäisellä opiskelulla ei suoriteta kahta tutkintoa vuodessa.
Eivät kaikki vauvat ole samanlaisia. Esikoiseni nukkui yöt 30 min pätkissä ja päivällä vartin pätkissä. Oli erittäin energinen ja utelias tyyppi, myös herkkä parkumaan milloin mistäkin syystä. Kun omat unet jäivät lievästi sanottuna vajavaisiksi, ei olisi ollut aivokapasiteettia opiskeluun, eikä aikaakaan. Kaikilla ei myöskään ole puolisona jotain uuden ajan superisää, joka mahdollistaa äidin väitöskirjahommat vauvavuoden aikana.
Olisin kuollut onnesta, jos vauva olisi joskus nukkunut päivällä edes kaksi tuntia putkeen.
Jep, meillä kanssa oli huonosti nukkuva vauva, joka ei todellakaan viihtynyt hereillä ollessaankaan pitkiä aikoja paikallaan. Päiväunien aikana ehti ehkä käydä vessassa ja hyvällä tuurilla lämmittää ruoan, sitten alkoikin yleensä jo kuulua itku. Miehellä taas laukesi jotkut lapsuusajan traumat lapsen tulon myötä, ja hän jätti minut yksin selviämään vauvan kanssa järjettömissä univeloissa. Hyvä, että muistin nimeni ekoina kuukausina.
Miksi AV-mammat aina hyökkäävät muita äitejä kohtaan? Ihmettelen vaan. Ikäänkuin onnellinen ja menestyvä äiti veisi tekosyyt pois - siltä se vaikuttaa.
Fyysisesti hyvässä kunnossa oleva äiti on uhka ylipainoisille - ei voikaan enää väittää, että kaikki kilot johtuvat vauvasta. Pitää ainakin sanoa, että ruokavaliosta ja liikunnasta huolehtiminen ovat pois vauvalta kun muuta ei enää keksitä. (Lihava saa olla ja olen itsekin, mutta se on ihan minun oma syy.)
Tuntuu olevan ok hengata täällä palstalla, somessa, katsoa sarjoja ja maata sohvalla sekä rämpyttää kännyä, mutta jos saman ajan ja fokuksen pois vauvasta käyttää opiskeluun niin sehän on jo ihan kamalaa. Niin kuin miksi? Itse katselin telkkua ja nettiä, mutta kyllä sillä ajalla olisi hyödyllistäkin ehtinyt tehdä.