Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?
Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?
Kommentit (358)
Meillä kyllä miehiäkin on pyydetty välttämään voimakkaita tuoksuja. Vahvasti herkälle oli oma huone, jonne muilla ei ollut asiaa. Lisäksi parannettiin tiivisteitä ja osa vessoista on hajuste vapaita , eli siellä ei suihkutella lisää. Kukkivia kukkia ei tuoda, eikä todellakaan polteta tupakkaa edes parvekkeilla, eikä kynttilöitä ( jo palavaroittimet ja sprinkler estää tän), suitsukkeista puhumattamaan. Iso yksityinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, yksi ihminen ei päätä. Allergialääkkeet on keksitty.
Allergialääkkeet on keksitty, joo, mutta miksi niitä pitäisi syödä, kun niistä ei ole mitään hyötyä hajusteyliherkkyyteen?
On työnantajan vastuulla järjestää työntekijöille sellaiset työskentelyolosuhteet, että töissä voi käydä. Ja näille, jotka sanovat, että työnantajan pitäisi irtisanoa hajusteista oireita saava työntekijä: jos työntekijä kertoo työsopimusta solmittaessa sairaudestaan, niin sitä sairautta ei voi käyttää irtisanomisperusteena.
Seuraavissa yt:eissä se on onneksi erittäin hyvä "peruste".
Vierailija kirjoitti:
Onko korvien välissä kirjoittajalla siis kokemusta siitä aivojumppa parantumisesta vai mistä tiedät?
Minulla on kokemusta paranemisesta/lievenemisestä ilman aivojumppaa enkä itse usko siihen aivojumppaan piirun vertaa.
No höpöhöpöä nyt taas. Alkaa oikeasti mennä hermo näihin hajuste"yliherkkiin". Niin kauan kuin kaupoissa myydään hajustettuja tuotteita, minulla on oikeus käyttää vapaa-ajallani mitä haluan. En todellakaan ala kulkemaan tukka klimpissä sen takia, että joku luulotautinen saa "oireita" mun kotona hiuksiini suihkuttamasta tuotteesta.
Mulla on paksu ja pitkä tukka, jonka pesen joka toinen päivä. Pesun jälkeisenä aamuna osa hiuksista on jo rasvoittunut, jolloin suihkautan niihin kohtiin kuivashampoota. Batisten tuote on kokeilemistani ainoa edullinen ruskean tukan tuote, joka ei tee hiuksista tahmeaa kypärää.
Se on ihan hyväksyttävää, ettei hulvata jotain Poisonia duunipäivää varten, mutta kyllä jokainen saa itse valita minkälaisia pyykinpesuaineita, suihkusaippuoita, dödöjä, hiustuotteita jne. käyttää.
Seuraavaksi kissoille allergiset alkaa vaatia, että muiden on luovuttava lemmikeistään, kun he saavat työpaikalla oireita kissanomistajan vaatteissa duunin kulketuvasta elänpölystä ja syljestä.
Hajusteyliherkkyys ei ole diagnosoitu sairaus, eikä ansaitse minkäänlaista erityisasemaa muiden yliherkkyyksien joukossa.
T. yksi allerginen ja astmaattinen köhijä, joka ei vaadi muita rajoittamaan elämäänsä omien ongelmiensa takia
Nimenomaan asiakaspalvelussa ei saa käyttää voimakkaita tuoksuja. Mielellään ei tuoksuja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt Italiassa ja voin kertoa että hohhoijaa te sairaat mammat olisitte teholla alta aikayksikön.
Miten tuo kommentti liittyy yhtään mihinkään? Nyt ei olla Italiassa.
Italiassa asuu yli 10 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta ei hättää, suomijuntti on aina oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa noita hajuherkkiä... tupakalle ja hielle on ok haista, mutta ei raikkaalle tuoksulle.
Miksi se on aina tuoksuista tykkäävän tehtävä kokea huonoa omaatuntoa ja vaihdettava tuoksuttomaan kosmetiikkaan. Nää hajuherkäthän vois ostaa kollegoilleen hänen nenälleen sopivat tuotteet.
Joo ja itse käytän tuoksuttomia tuotteita töissä, silti joskus joku sanoo jostain esim. shampoon miedosta tuoksusta.
Mutta miksi tätä vakavasti sairasta ihmisitä ei koskaan häiritse tupakan tuoksu? Hän saattaa jopa polttaa itsekin. Samoin miehille ei huomauteta partavedestä (ja ne ovat todella voimakkaita usein) eikä kysellä millä pesuaineella mies pesee housunsa ja mitä suihkugeeliä käyttää. Mies saa olla vaikka kävelevä Axe eikä "hajusteherkkää" vaivaa yhtään. Paradoksi haisee, niin että herkempi saisi jo oireita..
En polta enkä ole koskaan polttanut, mutta lapsuudessa sai sisällä polttaa, joten olen oman osani tupakasta saanut. Tupakansavu ja haju häiritsee. Ja kyllä, myös miehille on kerrottu sama asia hajusteista, mitä naisille. Axe pitäisi kieltää lailla, sen haju on niin järkkyä.
Tuttua, liiankin ärsyttävän tuttua miten yhden ihmisen ympärillä pitäisi pyöriä koko firman. Kaikkien pitäisi kulkea aneemisen valkeina ja tuoksuttomina peläten dödönkin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt Italiassa ja voin kertoa että hohhoijaa te sairaat mammat olisitte teholla alta aikayksikön.
Italiassa asuu yli 10 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta ei hättää, suomijuntti on aina oikeassa!
Olet oikeassa, Italiassa asuu enemmän ihmisiä mitä Suomessa. Mitä sitten?
Kelpaako teille asiakkaaksi hajusteita käyttävä? Vai vievätkö heidän rahansa tämän naisen teholle?
Vika korvien välissä.
Kaikki meikkaamattomat lipeäkalanaamat jaksaa aina uikuttaa toisten kauneudenhoitotuotteista ja hajuista. Lyön vetoa että minä, joka käytän paljon tuoksutonta mineraalimeikkiä, melko tuoksumattomia shampoita ja suihkugeelejä, tuoksutonta hiussuihketta ja hyvin mietoa tuoksusprayta iholla, saan jo pelkällä huolitellulla ja laitetulla ulkonäölläni aikaan sen että lipeäkalanaamat säikähtävät ja alkavat valittaa että käytän voimakkaita hajusteita vaikkei kukaan muu normaali ihminen erottaisi minussa mitään tuoksuja. Ehkä korkeintaan jos tulevat niskaani sentin päästä haistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, Italiassa asuu enemmän ihmisiä mitä Suomessa. Mitä sitten?
Ongelma olisi siellä väh kymmenkertainen, mutta eipä ole. Siellä ei arvosteta niuhotusta kuten Suomessa.
Tyypillistä naisten selkäänpuukotusta.
T. Mies
Vierailija kirjoitti:
Oli tehohoidossa ja sitten seuraavana päivänä ihan terveenä töissä?
Jospa on saanut vaikkapa astmakohtauksen, jolloin henki menee tilttiin. Sairaalassa laittavat spiraan eli antavat avaavaa lääkettä . Lääke vaikuttaa melko nopeasti, joten pasin kolmen tunnin päästä kun henki kulkee niin päästävät kotiin. Kyllä sitä voi olla työkuntoinen tuon jälkeen. Itseäni kyllä väsyttää kohtauksen jälkeen.
Ymmärtääkö nämä kaksi ihmistä jotka ovat ihan tehohoitoon joutuneet, että tehohoito on hoitoa, mitä ilman ihminen kuolee? Tehohoitoa ei ole jossain päivystyssairaalan osastolla makaaminen, vaan siinä ollaan 95% laitteissa kiinni, enkä nyt tarkoita mitään kanyylia vaan esimerkiksi intubointia. :D
Olen kertonut tämän ennenkin, eli olimme lomalla Etelä-Ranskassa ja kävimme pienessä paikallisessa tuoksu"tehtaassa", käyttivät tuoksuihinsa luonnonkukkia. Löysin raikkaan ja miellyttävän tuoksun, hintava mutta riittoisa. Käsin tehty, ei siis todellakaan mikään tavaratalon massatuoksu.
Minäkään en pidä kovin voimakkaista, päällekäyvistä tai pistävistä tuoksuista (tyyliin Opium, Angel, JP Gaultier, Chanel 5) koska ne aiheuttavat minulle päänsärkyä ja hengenahdistusta.
Laitoin tuota tuoksua töihin, muutama päivä meni. Eräs naishenkilö kysyi että mitä tuoksua minulla on nykyään ja että paljonko se maksoi, ja että kun on niin ihanan tuoksuinen eikä ota henkeen ja ahdista yhtään.
Kerroin mitä tuoksu on, mistä se on ja paljonko maksoi. Saman tien kun kuuli hinnan niin alkoi köhimään teennäisesti että nyt se tuoksu taitaa sittenkin alkaa ottaa häntä henkeen.
Ongelma ei siis ollut ollenkaan minun tuoksuni, vaan sen tuoksun suolainen hinta :D
hohhoijaa kirjoitti:
Ymmärtääkö nämä kaksi ihmistä jotka ovat ihan tehohoitoon joutuneet, että tehohoito on hoitoa, mitä ilman ihminen kuolee? Tehohoitoa ei ole jossain päivystyssairaalan osastolla makaaminen, vaan siinä ollaan 95% laitteissa kiinni, enkä nyt tarkoita mitään kanyylia vaan esimerkiksi intubointia. :D
Ehkä ensiapu olisi oikeampi termi?
Tuoksuyliherkkyys on todellinen ja lääketieteen tuntema sairaus. Sille ei ole diagnoosinumeroa, mutta sen voi antaa diagnoosiksi. Kaikilla sairauksilla ei ole numeroa. Tuoksuyliherkkyyteen ei ole parannuskeinoa. Ainoa mahdollisuus on välttää tuoksuja. On silkkaa itsekkyyttä käyttää tuoksuja töissä. Miksikähän useissa paikoissa esim kouluissa, päiväkodeissa ja sairaaloissa ei saa käyttää tuoksuja? Aivan, juuri siksi, että osa ihmisistä saa tuoksuista voimakkaat oireet.
Ainakin Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa ja Italiassa käytetään paljon voimakkaampia tuoksuja kuin täällä. Etenkin Ranskassa ja Italiassa naiset ui niissä.
Venäjä taitaa kuitenkin viedä voiton, siellä tuoksutellaan varmasti eniten ja monet niistä tuoksuista sen vahvuisia että niillä voisi tainnuttaa vaikka varkaan.