Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?
Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?
Kommentit (358)
Meidän työpaikalla on ollut riitaa tästä tuoksuasiasta, yksi "yliherkkä" siis porukassa. Kappas vaan, hajuvedestä (ja jopa pyykinpesuaineista) on valitettu vain esimerkiksi henkilöille Minna ja Laura, mutta Jenni, Mirja, Pekka ja Suvi ovat saaneet jatkaa hajuvesien käyttöä tavalliseen tapaan. Pekka vielä lotraa ihan kunnolla. Eli meidän työpaikalla kyse on selkeästi jostain näpäytyskeinosta, kun ainoastaan sellaisten ihmisten hajut häiritsevät, jotka eivät tule yliherkän kanssa sataprosenttisesti toimeen. Kyse ei siis ole ollut että Minna ja Laura olisivat käyttäneet paljon hajuvettä tai lotranneet litran huuhteluainetta vaatteisiin.
Käytä kuivashampoon sijaan talkkia, jos olet blondi. Halvempaa ja kestää pidempään, henk.koht. mielipide, että jopa parempaa kuin kuivashampoo, joka jättää hiukset ihan koppuroiksi.
Aloitin työurani 80-luvulla ja siihen aikaan sai työpaikoilla tupakoida. Pahimmillaan toimisto oli savua harmaana niin, ettei nähnyt muutamaa metriä kauemmaksi. Jos joku (en minä) yritti ehdottaa, että sisällä ei poltettaisi, niin ihan samoja kommentteja kuului mitä tässäkin ketjussa.
Nykyään missään työpaikassa ei polteta sisällä ja yhä useampi työpaikka on julistautunut kokonaan savuttomaksi. Kuinka moni hajusteita puolustava haluaisi, että omassa työpaikassa saisi polttaa sisällä? Joe teille ei käy, niin mitä mieltä olisitte, jos teille sanoittaisiin, että allergialääkkeet on keksitty ja Italiassa sitä vasta poltetaankin sisätiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni hajusteyliherkkä on "hajusteyliherkkä" eli hakevat sillä käytöksellä pelkkää huomiota.
Pilaavat tuolla touhulla niiden mainetta joilla on oikea hajusteallergia, ja asianomainen lääkitys siihen (allergia- ja astmalääkkeet).
Hajusteallergia ja hajusteyliherkkyys on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo töihin omalle pöydälle tuoksukynttilä tai sellainen malja, johon pannaan niitä tikkuja.
Olen nähnyt näitä pomojen huoneissa.
Omalla työpaikalla pomo tulisi pyytämään nuo pois, sillä hän on se hajusteyliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on todellinen ja lääketieteen tuntema sairaus. Sille ei ole diagnoosinumeroa, mutta sen voi antaa diagnoosiksi. Kaikilla sairauksilla ei ole numeroa. Tuoksuyliherkkyyteen ei ole parannuskeinoa. Ainoa mahdollisuus on välttää tuoksuja. On silkkaa itsekkyyttä käyttää tuoksuja töissä. Miksikähän useissa paikoissa esim kouluissa, päiväkodeissa ja sairaaloissa ei saa käyttää tuoksuja? Aivan, juuri siksi, että osa ih misistä saa tuoksuista voimakkaat oireet.
Mieheni ja minä,kuten myös useat tuttavat, kärsivät näistä hajusteista.Arjessa niiden välttäminen on suht helppoa.Nykyään olemme valitettavasti "tuoksupommituksessa".Hajuasteaineita lisätään koko ajan.Esim. tuoksukynttilät , jopa ws paperit ja nenäliinat! Järjettömimpiä ovat nämä sauna"tuoksut"!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni hajusteyliherkkä on "hajusteyliherkkä" eli hakevat sillä käytöksellä pelkkää huomiota.
Pilaavat tuolla touhulla niiden mainetta joilla on oikea hajusteallergia, ja asianomainen lääkitys siihen (allergia- ja astmalääkkeet).
Minusta taas tuntuu, että suurin osa hajusteyliherkistä haluaisi pitää ongelmistaan mahdollisimman matalaa profiilia ja tuovat ne esiin vasta, kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on todellinen ja lääketieteen tuntema sairaus. Sille ei ole diagnoosinumeroa, mutta sen voi antaa diagnoosiksi. Kaikilla sairauksilla ei ole numeroa. Tuoksuyliherkkyyteen ei ole parannuskeinoa. Ainoa mahdollisuus on välttää tuoksuja. On silkkaa itsekkyyttä käyttää tuoksuja töissä. Miksikähän useissa paikoissa esim kouluissa, päiväkodeissa ja sairaaloissa ei saa käyttää tuoksuja? Aivan, juuri siksi, että osa ihmisistä saa tuoksuista voimakkaat oireet.
Ihan absurdia! Kukaan ei puutu esim. Opiskelijoiden hajusteisiin. Se on yksilönvapauteen puuttumista.
Lisäksi esim. Murrosikäisten keskuudessa joutuu kiusatuksi jos hiki haisee, joten ihan terveydenhoitaja kehottaa peseytymään ja käyttämään hajusteita.
Joo se on näille hajusteyliherkille aina vähän tilannesodonnaista tuo oireilu. Istuin allergiavaunussa purkka suussa, kun sinne tuli todella voimakkaanhajuisella deodorantilla itsensä tälvännyt mies. Ajattelin, että huh huh, että vähän tuntuu jo kurkussa, kun hän alkoikin valittaa, että purkkani käy hänen henkeensä. Pahoittelin ja sain hyvän syyn siirtyä pois lemusta. Tuo tapaus on kyllä jäänyt mieleeni ja vaikka olen itsekin herkkä tietyille hajusteille, niin ihmettelin kyllä tuon miehen yliherkkyyden valikoivuutta. Miten voi olla, että ihan tavallinen, toisen suussa oleva ksylitolipurukumi ottaa henkeen yli omien, voimakkaiden hajusteiden?
Noi batisten kuivashampoot on oikeasti aika voimakkaan hajuisia, jos sun tarvitsee käyttää niin testaa vaikka Klorane-merkkistä, parempaa eikä haise voimakkaalle.
Hajuherkkyyteen en ota kantaa puolesta tai vastaa, vaikea tietää kun ei lähipiirissä moista ole.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työurani 80-luvulla ja siihen aikaan sai työpaikoilla tupakoida. Pahimmillaan toimisto oli savua harmaana niin, ettei nähnyt muutamaa metriä kauemmaksi. Jos joku (en minä) yritti ehdottaa, että sisällä ei poltettaisi, niin ihan samoja kommentteja kuului mitä tässäkin ketjussa.
Nykyään missään työpaikassa ei polteta sisällä ja yhä useampi työpaikka on julistautunut kokonaan savuttomaksi. Kuinka moni hajusteita puolustava haluaisi, että omassa työpaikassa saisi polttaa sisällä? Joe teille ei käy, niin mitä mieltä olisitte, jos teille sanoittaisiin, että allergialääkkeet on keksitty ja Italiassa sitä vasta poltetaankin sisätiloissa?
Passiivinen tupakointi on hengenvaarallista kaikille. Hajusteet vain hyvin hyvin harvoille.
Hajusteyliherkkyys on kamalaa. Opiskelin aikanaan parturi-kampaajaksi, ja opintojen loppuvaiheessa yskin jatkuvasti keuhkojani pihalle kaikista niistä käryistä. Sen jälkeen aidot joulukuuset, ruusut ja muut tuoksuvat kukat aiheuttivat aina hirveän yskänkohtauksen. Mitään hajustettua en voinut käyttää. Sentään siltä säästyin, että esim. muiden ihmisten vaatteiden pyykkiaineiden tuoksut olisivat ärsyttäneet, mutta vahvoja hajuvesiä en kestänyt muillakaan. Kävin koulun loppuun, mutta en koskaan mennyt alalle töihin. Vuosien mittaan sietokyky on parantunut taas melko normaaliksi. Suitsukkeet, tuoksukynttilät ja saunatuoksut edelleen saavat oireita aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on todellinen ja lääketieteen tuntema sairaus. Sille ei ole diagnoosinumeroa, mutta sen voi antaa diagnoosiksi. Kaikilla sairauksilla ei ole numeroa. Tuoksuyliherkkyyteen ei ole parannuskeinoa. Ainoa mahdollisuus on välttää tuoksuja. On silkkaa itsekkyyttä käyttää tuoksuja töissä. Miksikähän useissa paikoissa esim kouluissa, päiväkodeissa ja sairaaloissa ei saa käyttää tuoksuja? Aivan, juuri siksi, että osa ihmisistä saa tuoksuista voimakkaat oireet.
Ihan absurdia! Kukaan ei puutu esim. Opiskelijoiden hajusteisiin. Se on yksilönvapauteen puuttumista.
Lisäksi esim. Murrosikäisten keskuudessa joutuu kiusatuksi jos hiki haisee, joten ihan terveydenhoitaja kehottaa peseytymään ja käyttämään hajusteita.
Meillä yhdessä koulussa puututtiin tuoksujen käyttöön. Tosin ei opettajan moneen kertaan tarvinut tulla tunnille happipullon ja -maskin kanssa, kun kaikki jo oppivat..
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys on kamalaa. Opiskelin aikanaan parturi-kampaajaksi, ja opintojen loppuvaiheessa yskin jatkuvasti keuhkojani pihalle kaikista niistä käryistä. Sen jälkeen aidot joulukuuset, ruusut ja muut tuoksuvat kukat aiheuttivat aina hirveän yskänkohtauksen. Mitään hajustettua en voinut käyttää. Sentään siltä säästyin, että esim. muiden ihmisten vaatteiden pyykkiaineiden tuoksut olisivat ärsyttäneet, mutta vahvoja hajuvesiä en kestänyt muillakaan. Kävin koulun loppuun, mutta en koskaan mennyt alalle töihin. Vuosien mittaan sietokyky on parantunut taas melko normaaliksi. Suitsukkeet, tuoksukynttilät ja saunatuoksut edelleen saavat oireita aikaiseksi.
Minulla vähän vastaavaa. Uskotko sinä siihen aivojumppahoitoon? Että jos et olisi ylireagoinut hajuihin, voisit nyt toimia kampaajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiivinen tupakointi on hengenvaarallista kaikille. Hajusteet vain hyvin hyvin harvoille.
Ainahan sitä voi vaihtaa työpaikkaa tai mennä sairaseläkkeelle, jos ei tupakanhajua kestä. Tupakointi on perusoikeus.
Ulkomainen työkaveri kävi täällä ja ihmetteli kun kukaan ei tuoksu miltään, että on aika väritöntä ja tuoksutonta kansaa, mutta että ilma tuntuu tosi raikkaalta :D
Ootteko mammat paljonki noita kuivashamppoita tuoksutellu? Batiste tuoksuu joo voimakkaasti -kun sitä laittaa- ja on kyllä tolla kolleegalla ruuvit löysällä jos samassa tilassa "haistaa" tuntien päästä kuivashamppoon.
Sanoisin että mää kolleega ei vaan pidä susta syystä x ja pyrkii tekemään olosi paskaksi.
Hajusteensietokykyni riippuu vähän päivästä. Jos on vaikkapa katupöly- ja siitepölykausi, niin silloin ei kestä yhtä ainuttakaan ylimääräistä ärsykettä vaan voi löytää itsensä ensiavusta. Jos taas olen terve ja hyvinvoiva, saatan selvitä jostain kohtuullisen voimakkaasta hajusteesta vain epämiellyttävällä olotilalla ja pienellä yskimisellä. Monesti kyllä joudun ottamaan eksta-annoksen astmalääkettä ennen kun uskallan konserttisaliin tai teatterin katsomoon. Sääli, sillä musiikki on ammattini ja mielelläni näkisin esittävää taidetta myöskin katsomon puolelta. Onneksi pääsen varsin usein katsomaan esimerkiksi harjoituksia ilmaiseksi.
Mä tunnistan tuon tyypin.
Herkkä kaikelle ja siksi dominoi kaikkia muita.
On aloittanut sinun kiusaamisesi. Varo!
Kiusaamisesta tässä aloituksen mukaan on kysymys. Olen kokenut aivan saman.