Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
81/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijaa kirjoitti:

Ymmärtääkö nämä kaksi ihmistä jotka ovat ihan tehohoitoon joutuneet, että tehohoito on hoitoa, mitä ilman ihminen kuolee? Tehohoitoa ei ole jossain päivystyssairaalan osastolla makaaminen, vaan siinä ollaan 95% laitteissa kiinni, enkä nyt tarkoita mitään kanyylia vaan esimerkiksi intubointia. :D 

Ehkä ensiapu olisi oikeampi termi?

Varmasti olisi. Ensiapuunhan voi mennä ihan kuka vain, ei sinne jouduta. Jopa osastolle pääsee makaamaan jos on pahoja oireita. Se ei kuitenkaan ole ensiapuun joutumista tai tehohoitoa. 

Vierailija
82/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo taitaa tehohoito olla käsitteenä aika monelle vieras. Ei, tehohoidossa ei todellakaan käydä pyörähtämässä iltapuhteen ja olla seuraavana päivänä töissä. Se, että käy tk-päivystyksessä ja sisäisesti silmiään pyörittelevä hoitaja antaa kuviteltuun hengenahdistukseen atrodualia, ei ole tehohoitoa.

Hajusteyliherkkyys on todella isoilta osin sitä, että pelkäävä ja neuroottinen ihminen ehdollistaa itsensä saamaan oireita eri asioista. Jos samat ärsykkeet esitellään hänelle ilman mahdollisuutta tunnistaa hajua, hän ei saa oireita. Tämä on tutkittu moneen kertaan eri tahoilla. Toki kohtelias työkaveri lopettaa sen kuivashampoon käytön tai vaihtaa hajuttoman, mutta ei se muuta sitä, että ap:n työkaveri on hankala ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meidän maassa on niin paljon tuoksuyliherkkiä, niin meidän pitäisi yrittää parantaa heitä ja keksiä jokin tapa eli paras tapa lienee ALTISTAA heitä?

Aloitetaan altistushoito heti huomenna, lupaan suihkuttaa Poisonia ennen junaan astumista.

Vierailija
84/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen akka olisi pitänyt jo työhöntuloterveystarkastuksessa heivata mäkeen. Sairaseläkkeelle vaan, ei kykene tekemään töitä normaalissa toimistoympäristössä.

Tuoksut ovat perusoikeus.

Väärin!!!! Raikas sisäilma hengitettäväksi on perusoikeus!

Vierailija
85/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkä= kyseinen henkilö ei pidä sinun tuoksustasi. Henk.koht en lopettaisi kuivashamppoon käyttöä tuon takia. Ja menisin juttelemaan pomolle asiasta.

Vierailija
86/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa DNRS

Vierailija
87/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti työkamu on kertonut joutuneensa ensiapuun ja ap itse keksinyt tuon tehohoidon.

Vierailija
88/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, itsekästä käyttää tuoksua, ihan sama. Mulla on oikeus olla itsekäs ja jatkossa aion tuoksua vielä enemmän.

Vierailija
89/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko korvien välissä kirjoittajalla siis kokemusta siitä aivojumppa parantumisesta vai mistä tiedät?

Minulla on kokemusta paranemisesta/lievenemisestä ilman aivojumppaa enkä itse usko siihen aivojumppaan piirun vertaa. 

No ei se ole uskon asia. Se perustuu siihen, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Omalla ajattelulla voidaan hillitä hermosolujen laukaisemaa kropan ylireagointia ärsykkeisiin. Täysin järkeen käypää.    

Vierailija
90/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle ei tarvitse kertoa omia terveystietojaan. Voit sanoa että sinulla on vaiva jonka takia sinulle käyvät vain tietyt pesuaineet. Ja ne tietyt pesuaineet sattuvat tuoksumaan hieman. Työantaja tai työkaveri ei voi kieltää ihmistä peseytymästä ja pesemästä vaatteitaan.

Vierailija
91/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko mutta en saa kohtauksia tuoksuista. Kaveri heitti eukaluptusöljyä kiukaalle niin se kyllä alkoi yskittää. Vertaistukiryhmästä tiedän että moni astmaatikko on tuoksuille yliherkkä, taustalla voi olla esim. homealtistus tai kampaajien ammattiastma. Voimakkaita hajuvesiä ei toimistossa tarvita.

Vierailija
92/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa kirjoitti:

Ymmärtääkö nämä kaksi ihmistä jotka ovat ihan tehohoitoon joutuneet, että tehohoito on hoitoa, mitä ilman ihminen kuolee? Tehohoitoa ei ole jossain päivystyssairaalan osastolla makaaminen, vaan siinä ollaan 95% laitteissa kiinni, enkä nyt tarkoita mitään kanyylia vaan esimerkiksi intubointia. :D 

Joo ymmärrän kyllä - Itselläsi ei varmaankaan ole astmakohtausta ollut? ILman happea nimittäin kuolee.

Ajatteleppas sitä, että päivystyksessä pääsee jopa jonon ohi jos henki tilttaa.  Ihmisiä myös kuolee astmakohtaukseen. Ei sitä yleensä  osastolla maata vaan  päivystyksessä  piuhassa kiinni ja lisähappi/lääke virtaa suoraan keuhkoihin.  En toivo sitä kenellekkään - en edes sinulle.

Vierailija
93/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa noita hajuherkkiä... tupakalle ja hielle on ok haista, mutta ei raikkaalle tuoksulle.

Miksi se on aina tuoksuista tykkäävän tehtävä kokea huonoa omaatuntoa ja vaihdettava tuoksuttomaan kosmetiikkaan. Nää hajuherkäthän vois ostaa kollegoilleen hänen nenälleen sopivat tuotteet.

Joo ja itse käytän tuoksuttomia tuotteita töissä, silti joskus joku sanoo jostain esim. shampoon miedosta tuoksusta.

Mutta miksi tätä vakavasti sairasta ihmisitä ei koskaan häiritse tupakan tuoksu? Hän saattaa jopa polttaa itsekin. Samoin miehille ei huomauteta partavedestä (ja ne ovat todella voimakkaita usein) eikä kysellä millä pesuaineella mies pesee housunsa ja mitä suihkugeeliä käyttää. Mies saa olla vaikka kävelevä Axe eikä "hajusteherkkää" vaivaa yhtään. Paradoksi haisee, niin että herkempi saisi jo oireita..

Kyllä tupakka häiritsee astmaatikkoja. Monet miesten tuotteet on tosi voimakkaan hajuisia, kerran lainasin miehen deodoranttia ja otti henkeen :/

Vierailija
94/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sivusta, että hometyöpaikka teki musta tuoksuongelmaisen, ja itse kärsin tästä taatusti enemmän kuin kukaan muu. Ei voi käyttää mitään hyviä tuoksuja, tulee paha olo ja henki menee ahtaalle jostain kavereiden pyykinpesuaineista jne. Ihan p**kaa ja vaihtaisin normaaliksi ihan heti jos voisin!

Mutta aspassa kestän asiakkaiden hajut just ja just, kun aspa tapahtuma yhden henkiön kahdalla on max 10 minuuttia, joskus joudun menee takahuoneeseen hengittelee hetkeksi ja muutaman todella vahvan hajuisen asiakkaan on työkaveri napannut lennosta kun on tilanteen tajunnut, onneksi mun työkaverit on ihania ihmisiä! Jos sama voimakas hajuvesi olisi työkaverilla ja oltaisiin neukkarissa tunti tai kaksi, en selviäisi tilanteesta poistumatta. Eli se asiakkaan tuoksu on onneksi helpommin selvittävissä kuin työkaverin. Työkaverit käyttää mietoja tuoksuja kohtuudella, joten heidän kanssan pärjää kun ei hirveästi halaile lähikontaktissa. Täysi tuoksuttomuus olisi mulle helpoin, mutta en sellaista ole ajatellut vaatia, kun kerta pärjään.

Vierailija
95/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko korvien välissä kirjoittajalla siis kokemusta siitä aivojumppa parantumisesta vai mistä tiedät?

Minulla on kokemusta paranemisesta/lievenemisestä ilman aivojumppaa enkä itse usko siihen aivojumppaan piirun vertaa. 

No ei se ole uskon asia. Se perustuu siihen, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Omalla ajattelulla voidaan hillitä hermosolujen laukaisemaa kropan ylireagointia ärsykkeisiin. Täysin järkeen käypää.    

Ihan sama mulle, ollaan eri mieltä. Tuossa pitää ensin uskoa siihen, että reaktio on ylireagointi eikä reagointi. Itse uskon, että kipu on signaali ja on aihetta pyrkiä kivun lähteelle estämään sitä sen sijaan, että ottaa kipulääkettä tukkiakseen signaalin viestin. Sitten signaalikin vaimenee tai lakkaa, kun ei ole mitään syytä reaktioon. 

Vierailija
96/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran sivusta, että hometyöpaikka teki musta tuoksuongelmaisen, ja itse kärsin tästä taatusti enemmän kuin kukaan muu. Ei voi käyttää mitään hyviä tuoksuja, tulee paha olo ja henki menee ahtaalle jostain kavereiden pyykinpesuaineista jne. Ihan p**kaa ja vaihtaisin normaaliksi ihan heti jos voisin!

Mutta aspassa kestän asiakkaiden hajut just ja just, kun aspa tapahtuma yhden henkiön kahdalla on max 10 minuuttia, joskus joudun menee takahuoneeseen hengittelee hetkeksi ja muutaman todella vahvan hajuisen asiakkaan on työkaveri napannut lennosta kun on tilanteen tajunnut, onneksi mun työkaverit on ihania ihmisiä! Jos sama voimakas hajuvesi olisi työkaverilla ja oltaisiin neukkarissa tunti tai kaksi, en selviäisi tilanteesta poistumatta. Eli se asiakkaan tuoksu on onneksi helpommin selvittävissä kuin työkaverin. Työkaverit käyttää mietoja tuoksuja kohtuudella, joten heidän kanssan pärjää kun ei hirveästi halaile lähikontaktissa. Täysi tuoksuttomuus olisi mulle helpoin, mutta en sellaista ole ajatellut vaatia, kun kerta pärjään.

Sun kannattaa kuunnella tuo linkattu youtube, ellet ole jo kuunnellut. Tai sitten olet jo kuullut nuo samat asiat sataan kertaan...

Vierailija
97/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijaa kirjoitti:

Joo ymmärrän kyllä - Itselläsi ei varmaankaan ole astmakohtausta ollut? ILman happea nimittäin kuolee.

Ajatteleppas sitä, että päivystyksessä pääsee jopa jonon ohi jos henki tilttaa.  Ihmisiä myös kuolee astmakohtaukseen. Ei sitä yleensä  osastolla maata vaan  päivystyksessä  piuhassa kiinni ja lisähappi/lääke virtaa suoraan keuhkoihin.  En toivo sitä kenellekkään - en edes sinulle.

Ei tarvi toivoakaan, olen ollut astmaatikko lapsesta asti ja säännöllisin väliajoin joudunkin sairaalan päivystykseen ja erilaisille helpottaville lääkekuureille hetkeksi. Jonkinlainen oikeiden termien käyttö sairaala-asioista olisi suotavaa, jos haluaa ainutkertaisuudella marinoituja nyyhkytarinoitaan kertoa.

Vierailija
98/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijaa kirjoitti:

Jos tuollaisen kohtauksen saa, että henki on mennä, niin silloin ei ole työkunnossa seuravana päivänä. Ja jos sellainen luonnonoikku olisikin, että olisi seuravana päivänä pirteänä töissä, niin en ainakaan minä menisi sen tyypin luokse, jonka tuoksu olisi sen kohtauksen laukaissut. Laittaisin varmasti esimiehen kautta viestiä että on tosi kyseessä. Ottaa aika lailla päästä nämä "hajusteherkät", jotka eivät oikeasti ole hajusteherkkiä, vaan käyttävät hajusteherkkyyttä yhtenä keinona tuoda itseään esiin ja käyttää valtaa toisiin. Aiheuttavat sen, että ihmiset eivät ota tosissaan hajusteherkkyyttä tai mitään muitakaan yliherkkyyksiä. t. astmaatikko

Vierailija
99/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on väärin että parfyymit ja toiletet lytätään Suomessa täysin.

Suurin hajusteongelma kun on nuo järkyttävän vahvat vaatteiden huuhteluaineet. En saa mitään oireita perinteisistä ns. hajuvesistä mutta auta armias kun olen mennyt haistelemaan jotain keinotekoisen kukan hajuista huuhteluainetta pullon suusta (vanilja-jasmiini-orkidea tms), niin hyvä etten ole pyörtynyt siihen paikkaan mutta sain tosin 2 päivää kestävän migreenikohtauksen! Miettikää kun tekstiilien kuidut lämpenevät ihmisen ihoa vasten niin ne tuoksut vapautuvat entistä voimakkaammin silloin kun vaate on päällä. Silloin tulee sellainen hajuvalli vastaan, että voisi kuvitella ihmisen uineen hajuvedessä.

Minun mielestä nuo voimakkaasti hajustetut huuhteluaineet voisi poistaa markkinoilta, aiheuttavat vaan ihottumaa käyttäjille ja hajuhaittoja muille.

Vierailija
100/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkais Tuoksu kirjoitti:

Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta.

Eihän nuo Batistet edes tuoksu vahvalta. Minulla on astma ja kärsin ajottain migreeneistä, ja pystyn käyttää noita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi