Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?
Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?
Kommentit (358)
Mä en jaksa noita hajuherkkiä... tupakalle ja hielle on ok haista, mutta ei raikkaalle tuoksulle.
Miksi se on aina tuoksuista tykkäävän tehtävä kokea huonoa omaatuntoa ja vaihdettava tuoksuttomaan kosmetiikkaan. Nää hajuherkäthän vois ostaa kollegoilleen hänen nenälleen sopivat tuotteet.
Joo ja itse käytän tuoksuttomia tuotteita töissä, silti joskus joku sanoo jostain esim. shampoon miedosta tuoksusta.
Ensi kerralla kun se työkaveri tulee maukumaan siihen ovelle niin tuijota sitä vaan sellaisella Kummeleiden tonnin seteli-ilmeellä ja sumutat sitä batistea suoraan työkaveria kohti kuin raidia ötökkään.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä noin voimakkaan hajuisesta kuivashamppoosta kuullut. Niistä mistä itsellä on kokemus, niin eivät haise kuin ihan vaan siinä suihkuttaessa mutta muuten ei kyllä erota. Kokeile vaihtaa merkkiä?
Sinäänsä olen samaa mieltä että voimakkaita hajuja tulisi toimistossa välttää, mutta jotkut hajusteyliherkät sattuvat olemaan sitä mieltä ettei saisi mikään haista sitten yhtään ja käyttävät tätä yhtenä työpaikkakiusaamisen muotona. Hikiset jalat varmaan käskevät leikkaamaan irti kohta.
En ole kuullut, että kukaan saisi allergiaongelmia toisen hiestä, etenkään kun siihen ei ole kosketuksissa vaan haistaa ainoastaan hajun. Epämiellyttävää se toki on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa noita hajuherkkiä... tupakalle ja hielle on ok haista, mutta ei raikkaalle tuoksulle.
Miksi se on aina tuoksuista tykkäävän tehtävä kokea huonoa omaatuntoa ja vaihdettava tuoksuttomaan kosmetiikkaan. Nää hajuherkäthän vois ostaa kollegoilleen hänen nenälleen sopivat tuotteet.
Joo ja itse käytän tuoksuttomia tuotteita töissä, silti joskus joku sanoo jostain esim. shampoon miedosta tuoksusta.
Luuletko, että se hajuherkkäkään jaksaa sitä omaa herkkyyttään. Kuuntele tuo youtube-tallenne, joka linkattiin niin ymmärrät vähän paremmin. Kyseessä ei itseasiassa edes ole allergiareaktio vaan pikemmin myrkytystila.
Viestin 24. kirjoittaja jatkaa. Vaikka ystävälläni on yliherkkyys niin on hän löytänyt ympäristöystävällisistä tuotteista itselleen deororantin ja hiuslakan. Se ei todellakaan tarkoita, että juuri sun pitäisi lopettaa hygieniasta huolehtiminen. Sulle riittää pelkkä tavallinen hajusteeton. Hienoa, että työkaveri pystyy tekemään töitä.
Tuo töihin omalle pöydälle tuoksukynttilä tai sellainen malja, johon pannaan niitä tikkuja.
Olen nähnyt näitä pomojen huoneissa.
Eikös Hesarissa ollut just juttu naisesta ja lapsesta, joilla oli paha homealtistusallergia tms, ja olivat opetelleet siitä pois ja omin avuin pystyivät nyt elämään normaalia elämää? Se oli vaan maksumuurin takana niin ei voi antaa ohjeita tässä. Ehkä ap voisi tulostaa sen tuolle kollegalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hän kieltää seuraavaksi ihmisiltä deodorantit?
Minkä ihmeen takia hän kieltäisi deodorantit?
Sellaisiakin on. Hajustamatonta pitäisi olla ja esim. pyykki pestä hajustamattomalla ja sampoo ja saippuakin olla hajustamatonta. Se menee jo liiallisuuksiin.
Oma kosmetiikka on usein pitkän valinnan tulos, mikä kullekin sopii jne. Ei niitä noin vain vaihdeta hajuttomaan! Moni ns hajuton aine aiheuttaa iho-oireita!
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin sitä sairaseläkettä saisi noin helposti. Pahimmillaan nämä ihmiset tippuvat kaikkien tukien ulkopuolelle, koska mahdolliset työpaikat ovat rajatut eikä työkkärin pinna kestä ja lisäksi jos on omaa omaisuutta, joudut elämään sen varassa, koska ei toimeentulotukikaan auta.
Kun äitini sairasti syöpää niin syövän edetessä häntä alkoi häiritä enemmän ja enemmän hajut, joita ei olisi voinut uskoakaan. Laitoin hajutonta sensitive hiuslakkaa ja varttia myöhemmin hän vielä huomasi sen jotenkin. Laitoin pihalle palamaan sellaisen lyhdyn, jossa poltettiin jotain nestemäistä polttoainetta ja häntä ahdisti sen haju minussa, kun tulin sisälle.
Tällä viikolla oli uutissa, että pahimmassa tapauksissa tuon herkkyden takia voi joutua jäämään sairauseläkkeelle ja se on yleisempää mitä luullaan.
Onko korvien välissä kirjoittajalla siis kokemusta siitä aivojumppa parantumisesta vai mistä tiedät?
Joskus esim eteerinen öljy tuotteessa korvaa säilöntäaineen, eli on iholle parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi tätä vakavasti sairasta ihmisitä ei koskaan häiritse tupakan tuoksu? Hän saattaa jopa polttaa itsekin. Samoin miehille ei huomauteta partavedestä (ja ne ovat todella voimakkaita usein) eikä kysellä millä pesuaineella mies pesee housunsa ja mitä suihkugeeliä käyttää. Mies saa olla vaikka kävelevä Axe eikä "hajusteherkkää" vaivaa yhtään. Paradoksi haisee, niin että herkempi saisi jo oireita..
Hajusteiden käyttö ei ole perusoikeus. Ihmisillä on perusoikeus hengittää. Hygienian hoitoon hajusteet eivät kuulu. Täytyy pestä itseään.
Batiste on kyllä tujua tavaraa, itse olen yliherkkä vain joillekin hajuilla ja batiste on yksi niistä. Ymmärrän oikein hyvin työkaveriasi, jos on pahemmin yliherkkä hajusteille, niin tuo varmasti aiheuttaa oireita. Sinuna vaihtaisin johonkin neutraalimpaan. Pieni vaiva sulle, iso apu työkaverille. Mietipä asiaa hänen kannaltaan, ei se päivystykseen joutuminen sun kuivashampoon takia paljon naurata.
Olen työskennellyt Italiassa ja voin kertoa että hohhoijaa te sairaat mammat olisitte teholla alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Joskus esim eteerinen öljy tuotteessa korvaa säilöntäaineen, eli on iholle parempi.
Eteerinen öljy voi aiheuttaa erittäin ärjyn allergisen reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, yksi ihminen ei päätä. Allergialääkkeet on keksitty.
Allergialääkkeet on keksitty, joo, mutta miksi niitä pitäisi syödä, kun niistä ei ole mitään hyötyä hajusteyliherkkyyteen?
On työnantajan vastuulla järjestää työntekijöille sellaiset työskentelyolosuhteet, että töissä voi käydä. Ja näille, jotka sanovat, että työnantajan pitäisi irtisanoa hajusteista oireita saava työntekijä: jos työntekijä kertoo työsopimusta solmittaessa sairaudestaan, niin sitä sairautta ei voi käyttää irtisanomisperusteena.
Tuo on työterveyslääkärin ratkaistava asia. Minä sanoisin että hän on kykenemätön asiakaspalvelutyöhön. Ja totta puhuen psykiatrille passittaisin.
Todellakin, yksi ihminen ei päätä. Allergialääkkeet on keksitty.