Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
341/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muitakin vessatuoksuja kun ne kitkerät suihkutettavat. Esim pönttöön laitettava raikastaa itsessään vähän ilmaakin. Sitten on niitä geelimäisiä jotka haihtuu kevyesti ilmaan. Muitakin vaihtoehtoja on kuin että pitää haista perse tai myrkky.

Yleensä vessoissa on käsisuihku, myös työpaikoilla. Mihinkähän se on tarkoitettu? Kaupasta saa hajustamattomia tai hyvin miedosti hajustettuja intiimikosteuspyyhkeitä, joiden avulla voi kohentaa omaa hygieniatilannettaan. Ei ole siis täysin pakko myrkyttää seuraavan asioijan mieltä enempää kuin hengitysilmaakaan :D

Onneksi meidän duunin vessoissa tuntuu olevan myös tehokas ilmanvaihto.

Vierailija
342/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko täällä kilvan hajusteettomia kuivashampoita tarjoavat kertoa, mitkä ovat hajusteettomia, edullisia ja tummalle tukalle sopivia tuotteita? Itse en tosiaan ole löytänyt muita kuin tuon Batisten.

Koska minulla (ei suurimalla osalla muista ihmisistä) ole ongelmaa käyttämästäni tuotteesta, en mitenkään ymmärrä ja hyväksy sitä, että minun pitäisi maksaa esim. 20 € sellaisesta tuotteesta, jota tällainen hajusteyliherkkä sietää.

Että nyt niitä vaihtoehtoja sitten, kiitos!

Miksi et pese hiuksiasi shampoolla ja vedellä? En ole koskaan käyttänyt kuivashampoota ja en yhtäkkiä keksi miksi peseminen sijaan peittäisin likaisen tukan hajuineen jollakin päähän jätettävällä kemikaalilla?

Sulla on tietty joku viidessä minuutissa kuivuva poikatukka ja et ymmärrä, ettei pitkää ja paksua tukkaa pestä joka päivä.

Minä pesen pitkän ja paksun tukkani joka neljäs tai viides päivä - hätätilassa jopa kolmas päivä... Joka toinen päivä on kyllä liian usein ja aktivoi liiaksi talirauhasia. Ilmava kampaus ja letille yöksi niin ei hikoonnu eikä rasvoitu niin nopeasti. Eikä tyynyä (tai vain "niskatyyny" = tuki niskan alla) nuhjaamaan hiuksia yöllä. - Hikiliikunta on suunniteltava hiustenpesun mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö te ihan täysillä?

Missä vaiheessa sen yhden allergisen tarpeet ajavat esim. kuudenkymmenen normi-työntekijän edelle? Kaikki muut ovat epähuomioonottavia ja julmia kun eivät tanssi teidän pillinne mukaan? 

Miten te reagoisitte jos joku kollega alkaisi teille luetella millaisia tuotteita saatte käyttää? Millä pestä hiukset ja vaatteet, tai mitä syödä? Se ongelma on sillä "allergisella" ihmisellä, ei yhteisöllä. Jos ei kykene työhön, niin ei kykene työhön. Minusta on itserakasta vaatia koko muuta ympäristöä mukautumaan OMIIN tarpeisiinsa.

Vierailija
344/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei olisi 50 vuotta sitten uskonut että jonain päivänä tupakointi olisi kielletty työpaikoilla. Kuinka kauan kuluu siihen että hajusteet kielletään työpaikoilla?

Vierailija
345/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksujen käyttö ei ole mikään ihmisoikeus.

Ei ihmisoikeus, mutta oikeus. Ykdilövapauteen kuuluva asia 100%.

Vierailija
346/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö te ihan täysillä?

Missä vaiheessa sen yhden allergisen tarpeet ajavat esim. kuudenkymmenen normi-työntekijän edelle? Kaikki muut ovat epähuomioonottavia ja julmia kun eivät tanssi teidän pillinne mukaan? 

Miten te reagoisitte jos joku kollega alkaisi teille luetella millaisia tuotteita saatte käyttää? Millä pestä hiukset ja vaatteet, tai mitä syödä? Se ongelma on sillä "allergisella" ihmisellä, ei yhteisöllä. Jos ei kykene työhön, niin ei kykene työhön. Minusta on itserakasta vaatia koko muuta ympäristöä mukautumaan OMIIN tarpeisiinsa.

Varmaan siinä vaiheessa, kun kelalle on ok, että tämä herkkä tyyppi jää kotiin.

Vierailija
347/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MCS kirjoitti:

Kukaan ei olisi 50 vuotta sitten uskonut että jonain päivänä tupakointi olisi kielletty työpaikoilla. Kuinka kauan kuluu siihen että hajusteet kielletään työpaikoilla?

Työpaikkallani 90-luvun alkupuolella oli vielä luvallista tupakoida sisätiloissa, mutta oma työpiste oli onneksi siellä, missä kukaan ei polttanut. Kerran siellä oli isompi kokous, jossa oli mukana myös työkavereita, jotka normaalisti eivät olleet toimistolla. Muutama tyyppi pisti heti tupakaksi. Minulla oli alkuraskauden pahoinvoinnit meneillään ja pyysin, jos voitaisiin olla polttamatta. Sitä ei nähty tarpeelliseksi, joten poistuin paikalta. Sain siitä noottia, kun tilaisuus oli pakollinen.

Tuleeko teille tästä mieleen mitään, joka sopisi tähän ketjuun?

Vierailija
348/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri 2 uutta parfyymia!

Vierailija
349/358 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työpaikassa hajusteet on kielletty ja tämä käytäntö toivottavasti lisääntyy. On työnantajan kannaltakin järkevää, koska hajusteet aiheuttavat sairaspoissaoloja. Hajusteiden käytölle ei ole sataprosenttista oikeutta. Vapaa aikana niitä ei voi kieltää, mutta silloinkaan ei saa hajustettuna mennä tuoksuttomiin paikkoihin.

Vierailija
350/358 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyyttä on joka 10 suomalaisella. Itse saan ahdistusta ja ticotico -yskää. Minulla ei ole allergioita, ei univaikeuksia, ei mielenterveysongelmia, on tasapainoinen perhe, ei rahahuolia, aina ollut

( 30v) vakituinen työpaikka, velaton ... ja mitä vielä, asuntoja, mökki, autoja, terveet perheenjäsenet, kavereita, erittäin asillinen työ etc. Eli hajusteyliherkkyyttä voi olla ihan terveellä keski-ikäisellä naisella, jolla ei ole edes koskaan särkenyt päätä. Hajustet eivät ole pakollisia, mutta esimerkiksi työssäkäynti aika monelle on. Tätä on turha laittaa nipottamisen tai päävikaisuuden piikkiin.  

Vierailija
351/358 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä paskanhajussa ei ole ainakaan kemikaaleja jotka aiheuttavat näitä allergiareaktioita. Tässä taannoin luulin, että olen saamassa sydänkohtausta. Niin kova ahdistus, hengitysongelmia ja ilmeisesti sattumalta vasemman käden puutuminen. Tajusinkin, että olin ollut vuorokauden samassa tilassa hajustetuilla pesuaineilla pestyjen tekstiilien kanssa. En muita allergioita, sairauksia tai mielenongelmia.

Vierailija
352/358 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tämä ketju on. Nyt kannattaa tutustua kaikkien hajuherkkien tutustua tähän hoitomuotoon:

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005353335.html

ja

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/05/tuoksuherkkyyteen-apua-aivojen…

ja vielä

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvaa-elamaa/artikkeli/maria-nordin-parani…

Ongelmat poistuvat ahkeralla harjoittelulla! Maria Nordinkin parani täysin.

Vierailija
353/358 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma ja migreeni, mutten saa oireita hintavista laatutuoksuista. Joudun toki tilata niitä ulkomailta tai ostella matkoilla ollessani, koska täällä Suomessa suositaan lähinnä halpoja, pistävän hajuisia markettituoksuja.

Lisäksi voimakkaan hajuiset huuhteluaineet ovat kammotus. En ymmärrä miksi suomalaiset harrastaa niitä ja läträä pyykit pistävän ja halvan hajuisiksi.

Vierailija
354/358 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa työpaikassa hajusteet on kielletty ja tämä käytäntö toivottavasti lisääntyy. On työnantajan kannaltakin järkevää, koska hajusteet aiheuttavat sairaspoissaoloja. Hajusteiden käytölle ei ole sataprosenttista oikeutta. Vapaa aikana niitä ei voi kieltää, mutta silloinkaan ei saa hajustettuna mennä tuoksuttomiin paikkoihin.

Ei niitä nyt oikeastaan voi kieltää ;) Miten tätä edes kontrolloitaisiin? Työnantaja nuuhkii sinut joka aamu? Suosituksia ja ohjeita voidaan tietenkin antaa.

Vierailija
355/358 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä nyt oikeastaan voi kieltää ;) Miten tätä edes kontrolloitaisiin? Työnantaja nuuhkii sinut joka aamu? Suosituksia ja ohjeita voidaan tietenkin antaa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/17072017/art-2000005293104.html?ref=rss

Vierailija
356/358 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Minkätakia pitää käyttää hajustettuja pesuaineita tjsp?

Vanhemmilla asuessa käytettiin äidin allergioiden takia hajusteetonta pesuainetta, jonka jäljiltä vaatteet haisivat tunkkaisilta ja likaisilta. Omille muutettuani ostin hajustettua pesuainetta. En läträä sillä ylenmäärin, mutta nyt vaatteisiin jää raikas tuoksu, joka ei ole kuitenkaan vahva.  

Minulla on yksi tuttu joka ei käytä ainakaan deodoranttia ja sen pistävän hien kyllä haistaa. Hikoilen itse aika paljon kainaloista ja nyt käytän luonnollista hajutonta deodoranttia. Olen joutunut vaihtamaan merkkejä monta kertaa kun harva on sopinut ja jossain vaiheessa toimivakin lakkaa vaikuttamasta. En tiedä mitä hajusteyliherkkä sanoisi tästä neutraalista deodorantista, mutta koen tämän paremmaksi kuin sen hien hajun.

Vierailija
357/358 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/paivanlehti/17072017/art-2000005293104.html?ref=rss

Niin? Joku insinööri on kirjoittanut aiheesta mielipidekirjoituksen... Silläkö asiaa kontroloidaan?

Vierailija
358/358 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Minkätakia pitää käyttää hajustettuja pesuaineita tjsp? Ymmärrän kyllä, että jos lähdetään baariin tai juhliin, niin laitetaan jotain hienompaa päälle ja sitten hajuvettä ehkä. Mutta miksi johonkin konttoriin pitää mennä pilaamaan toisen hengitysilma? Ihan vaan sen takia "koska mullapa onkin OIKEUS!"?

Itse käytän vain hajusteettomia tuotteita töissä(vaikka voisi kyllä käyttä hajustettujakin, on vaan sitä kunnioitusta toista kohtaan). 

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku haisisi niin pahasti viinalta ja tupakalta, että huoneessa ei voisi olla? Ja sanoi sitten sinulle, että "Minulla on oikeus, nännännäää!" 

Nuo ihmiset kun ei yhtään tajua sitä, miten hel-vetin pahalta jotkut noista tuotteista haisee. Eikai se omaan nenään tunnu, jos on totuttautunut 10-vuotiaasta asti elämään kemikaalien peittämänä. Mutta voisi ajatella sitä, että joidenkin hajuaisti ei ole turtunut.

Miksi tuoksullisia tuotteita (esim. shampoot, dödöt, ihovoiteet) myydään enemmän tuoksun kera kuin ilman tuoksua? Siksi kun ihmiset pitävät tuoksuista. Jos ihmiset pitäisivät enemmän tuoksuttomista tuotteista, niitä myytäisiin enemmän ja tuoksut jäisivät kauppaan. Esimerkiksi hajuvesibisnes on helvetin iso. Pitääkö kaikkien maailman ihmisten luopua tuoksuista muutaman tyypin takia? Ei pidä.

Pitää omilla työpaikoillaan, käydessään päiväkodissa, sairaalassa, terveysasemalla, koulussa jne.

Eli ostaa kaikki käyttämänsä tuotteet tuplana? Se tuote mistä itse åitää ja sitten se tuoksuton tuote herkkisten vuoksi? Sitten käy kun nämä herkikset kustantavat nämä tuplatuotteet. Itse en rupea rahojani tuhlaamaan esim. vartalovoiteeseen, jonka kliinisestä hajusta en yhtään pidä (kyllä, tuoksuton ei tarkoita, ettei tuote haise miltään).

Nuo paikat ovat tuoksuttomia ja se todella tarkoittaa sitä, että kukaan ei mene sinne tuoksuinensa. Joissakin kouluissa on myös oppilaiden sitouduttava tuoksuttomuuteen. Ihan oikeastikko olet tähän  mennessä käynyt päiväkodeissa ja sairaaloissa lemuten? Et ole sattunut huomaamaan seinillä kylttejä: Tulethan tuoksutta? Tai sitten olet vaan erittäin itsekäs.

Se "Tulethan tuoksutta" tarkoittaa kylläkin hajuvettä. Ei että saa tulla vain, jos joka ikinen kotona käytetty tuote on tuoksuton.

Mitenhän nämä jotkut tuoksuista valittajat pystyy ylipäänsä missään käymään ja elämään jos kaikki häiritsee? Tuoksuja on kaikkialla, pakokaasutkin jne. Siksi niitä parfyymejä myydään että niitä on kiva joskus käyttääkin. Jossain luki myös, että hajusteyliherkkyyteen on olemassa jokin "hoito / siedätyskeinokin" joka voi joitain auttaa. 

Entäs lemmikeille allerginen, vaatisi työkaveria pesemään vaatteet ja itsensä aamuisin ennen töihin tuloa? Ääniyliherkkä vaatisi muita olemaan hiirenhiljaa? Valoyliherkkä vaatisi valot himmeäksi? 

Tässä maailmassa nyt vain on erilaisia tuoksuja ja se ei tule muuttumaan, vaikka joku muutama yliherkkä niin ymmärrettävästi kyllä haluaisi. Ei vaan mennä kaikkien herkkyyksien ehdoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän