Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?
Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?
Kommentit (358)
Ihan ensiksi aloitat anteeksipyynnöllä.
Sitten sanot, että teit tämän tietämättömyyttäsi, koska et tiennyt tämmöisestä kirjoittamattomasta säännöstä etkä tullut ajatelleeksi, että tämä kuivashamppoo kuuluu näihin aineisiin jotka aiheuttavat työkaverillesi reaktion.
Itsellä on myös tuoksuyliherkkäihminen työpaikalla ja olen jättänyt itsekin aika monet kemikaalit pois koska ollaan todettu että ne ei työpaikalle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa nämä herkkyydet vaatii jonkun muunkin ärsykkeen. Flunssa, stressi, pölyt, jne saattaa laukaista ne oireet helpommin vaikka muuten tuoksuja kestäisikin hyvin. Siksi tuo shampoo ei ole välttämättä aiemmin ärsyttänyt.
Tai henkilö on kärsinyt asiasta jo aiemminkin, mutta on yrittänyt kestää tilannetta. Sairaalahoitoon joutuminen oli käännekohta, jolloin hän ymmärsi, ettei tilanne voi jatkua entisellään.
Ystävälläni on tämä yliherkkyys menny niin pitkälle ettei voi enää tehdä töitä ja kotona mahdollisimman vähän tavaraa. Sairastui aikanaan homekoulusta ja sen jälkeen on tullut oireita kaikista voimakkaista tuoksuista. Muutaman kerran joutunut tiputukseenkin. Ei hän sitä pahalla tarkoita.
^ Siis sitä, että mainitsee sulle kuivashampoosta vaan se voi oikeesti tehdä olon tosi pahaksi.
Jännä että tupakansavusta voi valittaa, mutta ei muista hajuista.
Käyttäisin hajusteettomia pesu- ja muita aineita. Ja kettuilu ja ammattitaidon vähättely jatkuisi, niin keskustelu olisi paikallaan.
Uskon täysin hajuherkkyyteen, mutta aika syyllistävästi tuo asia esitettiin haisevalle henkilölle. Sen olisi voinut hoitaa hienotunteisemminkin.
No nuo kuivashampoot haisee kyllä todella voimakkaita, joten en ihmettele. Itsekin olen yrittänyt käyttää, mutta jo omaan nenään haisin niin kamalalta, että en ihmettele, jos muitakin häiritsee.
Batisten kuivashampoota laitan joskus tarpeen tullen ja en ole huomannut mitään erityistä hajua siinä?
Kauheampaa on, kun joku haisee lialle ja hielle ja likaisille vaatteille ja nyt yksi sellainen on ehdottanut yhteistä bussiretkeä. Eihän ihmiselle voi sanoa, että muuten juu, mutta kun sinä haiset! Lopputulema on se, ettei tule yhteisretkeä...
Oli tehohoidossa ja sitten seuraavana päivänä ihan terveenä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hän kieltää seuraavaksi ihmisiltä deodorantit?
Minkä ihmeen takia hän kieltäisi deodorantit?
Tässä on tietoa aiheesta Helsingin Yliopistosta, mutta tottahan toki keskiverto av-mamma tietää paremmin kuin ammattilainen tutkija. Suosittelen kuuntelemaan!
Kiitos kaikille kommenteista! Pari poimintaa. Ei tietenkään ole pakko käyttää hajustettua tuotetta, myös hajusteeton ok. Tuntui vaan tyhmältä, että tullaan tokaisemaan tyyliin että melkein kuolin mutta vähäniinkuin sinun vikasi, siitähän siinä oli kyse. Olisikin tosi hyvä, että olisi jokin yleinen linjaus, vaikka sitten ennen työsuhteen alkua, kuinka toimia tuoksujen kanssa. Jouduin aika ikävään tilanteeseen tuossa eilen. Toisaalta mietin kyllä vähän myös sitä, kuinka ks. henkilö voi asiakaspalvelutehtävissä muutenkaan toimia, jos näin herkkä on, sillä asiakkailtahan ei voida kieltää mitään tuoksuja. Emme istu samassa huoneessa, meillä on eri huoneet. Samassa tilassa oltiin n. 40 minuuttia eilen.
Täytyypä seurata miten tilanne jatkuu.....
Tuollainen akka olisi pitänyt jo työhöntuloterveystarkastuksessa heivata mäkeen. Sairaseläkkeelle vaan, ei kykene tekemään töitä normaalissa toimistoympäristössä.
Tuoksut ovat perusoikeus.
En ole kyllä noin voimakkaan hajuisesta kuivashamppoosta kuullut. Niistä mistä itsellä on kokemus, niin eivät haise kuin ihan vaan siinä suihkuttaessa mutta muuten ei kyllä erota. Kokeile vaihtaa merkkiä?
Sinäänsä olen samaa mieltä että voimakkaita hajuja tulisi toimistossa välttää, mutta jotkut hajusteyliherkät sattuvat olemaan sitä mieltä ettei saisi mikään haista sitten yhtään ja käyttävät tätä yhtenä työpaikkakiusaamisen muotona. Hikiset jalat varmaan käskevät leikkaamaan irti kohta.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on tämä yliherkkyys menny niin pitkälle ettei voi enää tehdä töitä ja kotona mahdollisimman vähän tavaraa. Sairastui aikanaan homekoulusta ja sen jälkeen on tullut oireita kaikista voimakkaista tuoksuista. Muutaman kerran joutunut tiputukseenkin. Ei hän sitä pahalla tarkoita.
Homekouluista yms sellaisten sairastuneiden määrä on lähtenyt kasvuun ja sen on varmaan lisännyt myös tätä hajusteyliherkkyyttä ja tuoksuja käyttävien määrä on lähtenyt laskuun. Äärestä harvoin enää tulee mitään hajuvesipilviä tai pesuainepilviä vastaan.
Ihan kuin sitä sairaseläkettä saisi noin helposti. Pahimmillaan nämä ihmiset tippuvat kaikkien tukien ulkopuolelle, koska mahdolliset työpaikat ovat rajatut eikä työkkärin pinna kestä ja lisäksi jos on omaa omaisuutta, joudut elämään sen varassa, koska ei toimeentulotukikaan auta.
Kun äitini sairasti syöpää niin syövän edetessä häntä alkoi häiritä enemmän ja enemmän hajut, joita ei olisi voinut uskoakaan. Laitoin hajutonta sensitive hiuslakkaa ja varttia myöhemmin hän vielä huomasi sen jotenkin. Laitoin pihalle palamaan sellaisen lyhdyn, jossa poltettiin jotain nestemäistä polttoainetta ja häntä ahdisti sen haju minussa, kun tulin sisälle.
Vaihda tuoksuttomaan kuivasampooseen, mutta älä kerro siitä töissä. Jos sama henkilö köhii ja "kärsii" yhä valittaen, keskustele asiasta esimiehesi kanssa. Kerro, että olet x.x. päivänä vaihtanut kaikki hygieniatuotteesi tuoksuttomiksi ja silti kyseinen henkilö valittaa "parfyymistasi". Kerro, että tunnet olevasi työpaikkakiusauksen uhri. Ja että ehkä kyseisen henkilön kanssa pitäisi keskustella niin, että työterveyden edustaja - myös psykologi - on paikalla.
Ei tämä akka voit työskennellä ihmisten parissa. Etätyö kotona ja palkanalennus.
Yksi ihminen EI päätä siitä miten ihmisten henkilökohtaiseen hygieniaan ja olemukseen liittyvät asiat hoidetaan.
Itse lopetin kun menin kouluun, enkä ole sen koomin käytätnyt.
Jos haluaisin jostain syystä käyttää, käyttäisin.
Voi hellanlettas, tämä nainen ei varmaankaan esim matkusta koskaan mihinkään, sillä Suomi on ehkä maailman hajustevihamielisin maa.
Junttila kun on.
Onhan niitä hajusteettomiakin kuivashampoita, täytyykö sunnsaada juuri tuota kyseistä tuotetta käyttää, jos se kerran aiheuttaa oireita kollegalle? Ehkäpä häntä alkaa tympiä, jos on jo kertonut aiemmin, että tuoksu on liian voimakas, ja edelleenkin silti käytät voimakastuoksuista tuotetta, ja sen vuoksikin käyttäytyy ikävästi sinua kohtaan? Et kuulosta itsekään kovin reilulta. Jos mulle joku sanoisi, että tuoksun niin voimakkaalle, että henkilö saa musta oireita ja tietäisin lisäksi mikä tuote sen aiheuttaa, niin pyytäisin anteeksi ja lopettaisin heti tuotteen käyttämisen. Ei kemikaali/hajusteyliherkkyys ole mikään kiva vaiva todellakaan, ja kyllä, vaikeasti altistuneella se voi johtaa vaikka tukehtumiseen tai tehohoitoon. Ongelma saa usein alkunsa vaikeasta homealtistumisesta, sitä kautta jotkut herkistyy vaikeasti likipitäin kaikelle.