Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
261/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan tuoksuja ja parfyymeita. Minulla on ollut myös työkavereina hajusteyliherkkiä, astmaatikkoja ja allergisia (olen itsekkin allerginen monelle asialle). Ketään ei ole häirinnyt tuoksuni, mistä olen päätellyt, että osaan käyttää niitä sopivan kevyinä versioina ja vähän. Mutta muutamasta hankkimastani tuoksusta olen itse saanut migreenin ja osa tuoksuista on ihan sietämättömiä omaan nenääni. Kyse voi joskus olla ihan "hajumakuerosta", jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Minä pidän ruusun tuoksusta, sinä inhoat sitä. Sinä pidät laventelista, minä inhoan sitä. Tuoksumieltymykset ovat hyvin henkilökohtaisia.

Minun mielipiteeni on, että suurin osa "julkkistuoksuista" ja muotituoksuista (joita tulee vuoden välein uusia eikä edes yritetä tehdä "suurta tuoksua", klassikkoa joka kestäisi vuosikymmeniä) on juuri tällaisia suht pistäviä ja päällekäyviä. Mutta ei niistäkään kaikki.

Tuoksuissa on myös isoja eroja voimakkuudessa. En ikinä laittaisi parfyymitason voimakkuutta töihin, vaan valitsen eau de toiletten tai hiustuoksun tai vain vartalovoiteen/suihkugeelin samasta sarjasta. Parfyymi on tarkoitettu iltaan.

Hyvä hajuvesi kestää koko päivän ilman lisäystarvetta. Se syvenee tuntien aikana. Jos tulee tarve lisätä niin joko tuoksu on huono tai oma nenä on turtunut hajun voimakkuuteen.

Hajuvedet ovat "sävellyksiä" ja niissä on omia "tuoksuperheitä". On kukkaistuoksua, maan ja ruohon tuoksua, raskaita ja tummia sävyjä jne. Oma iho antaa myös vivahteen tuoksulle.

Kaikki aineet tässä meidän maailmassamme ovat kemikaalien yhdistelmiä, olivatpa ne sitten synteettisiä tai "luonnollisia". En siis itse koe, että luonnontuoksu - vaikka itse uutettu ruusu - olisi "terveellisempi" tai vähemmän ärsyttävä kuin synteettinen aineosa. Toki tuoksujen flataatit ovat ongelma, mutta itse tarvitsen tuoksuja enkä aio olla niitä ilman. Koskaan.

Vierailija
262/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppini meinasi "tukehtua" kun istui autooni, jossa on roikkunut hajukuusi jo silloin kun sen ostin, eli kolmisen vuotta. Vaati repimään sen pois kun ei henki kulje. Sama ihminen kuitenkin polttaa tupakkaa ketjussa eikä ollenkaan allergisoidu mieheni tai tyttäriensä hajuvesistä.

Mä saan hengenahdistusta hajukuusista, vaikka en hajusteyliherkkä olekaan. Niissä vaan on jotain harvinaisen ällöttävää, ja saan niistä pään kipeäksi. Miksi kukaan edes haluaa moista autoonsa?

Niin saan minäkin uusista kuusista, mutta tämä oli roikkunut paikoillaan vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tyylinen homma omalla työpaikalla. Söin yhtenä päivänä välipalaksi appelsiinia ja kollega (24v mies) oli samaan aikaan toimistolla. Pari päivää myöhemmin tämä kollegami äiti (samalla työpaikalla) tuli kertomaan, että poikansa on allerginen appelsiineille ja mandariineille ja hänen päätään oli särkenyt koko päivän kun toimistoon oli tuotu appelsiini. 

Noh, jos tämän olisi kollegani siinä sanonut niin olisin voinut siirtyä toki muualle, mutta EI. Mami asialle.

Olin ollut töissä puolivuotta ja syönyt vastaava lähes päivittäin, mutta hänelle ei ole tullut päänsärkyä? Ei siis ollut aiemmin nähnyt minun syövän. :D

Tuli myös tunne ettei tämä henkilö vain pidä minusta. Kysyin allergiasta myös esimieheltäni (syö samassa tilassa) ja hän sanoi ettei ole ikinä kuullutkaan. :)

Vierailija
264/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko täällä kilvan hajusteettomia kuivashampoita tarjoavat kertoa, mitkä ovat hajusteettomia, edullisia ja tummalle tukalle sopivia tuotteita? Itse en tosiaan ole löytänyt muita kuin tuon Batisten.

Koska minulla (ei suurimalla osalla muista ihmisistä) ole ongelmaa käyttämästäni tuotteesta, en mitenkään ymmärrä ja hyväksy sitä, että minun pitäisi maksaa esim. 20 € sellaisesta tuotteesta, jota tällainen hajusteyliherkkä sietää.

Että nyt niitä vaihtoehtoja sitten, kiitos!

Vaihtoehto on se, että käyt oikeassa suihkussa? Nythän siis peität hajusteilla sitä omaa huonoa hygieniaasi.

Vai onko suihkussa käyminenkin liian paljon pyydetty?

Vierailija
265/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko täällä kilvan hajusteettomia kuivashampoita tarjoavat kertoa, mitkä ovat hajusteettomia, edullisia ja tummalle tukalle sopivia tuotteita? Itse en tosiaan ole löytänyt muita kuin tuon Batisten.

Koska minulla (ei suurimalla osalla muista ihmisistä) ole ongelmaa käyttämästäni tuotteesta, en mitenkään ymmärrä ja hyväksy sitä, että minun pitäisi maksaa esim. 20 € sellaisesta tuotteesta, jota tällainen hajusteyliherkkä sietää.

Vaihtoehto on se, että käyt oikeassa suihkussa? Nythän siis peität hajusteilla sitä omaa huonoa hygieniaasi.

Vai onko suihkussa käyminenkin liian paljon pyydetty?

Ymmärrätkö kuivashampoon tarkoituksen? Se parfyymi ei ole se tarkoitus. Kuivashampoo poistaa hiuksista rasvaisuutta ja sen avulla kiireinen, hikoileva tai herkkäihoinen ihminen voi vähentää tarvetta pestä päätään, näyttäen kuitenkin asialliselta. Kuivashampoota voi laittaa myös puhtaisiin hiuksiin, jotta rasvoittuminen on hitaampaa, tai jotta laiskoihin hiuksiin tulee rakennetta ja ilmavuutta, eivätkä ne valuisi päänahkaa myöten. Jokainen kuivashampoon käyttäjä osannee käydä suihkussa.

Vierailija
266/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole provo, mua vaan nyppii tämä aihe ja kirjoitan nyt suoraan, anteeksi.

Ymmärrän kyllä herkkyyksiä ja allergiaa, sitä o lähipiirissäkin. Itse olen koville äänille herkkä, paukkuu korvat.

Mun mielestä työpaikoilla hajusteasiassa pitäis löytää puolitie, molempien osapuolten.

Työpisteiden sijoittelu tms. Mielestäni EI voi vaatia keneltäkään että nyt käytät sitten jatkossa tuoksutonta deodoranttia etkä tuoksu miltään ettei Irma saa kohtausta.

On ihan täysin typerä ajatuskin viedä ihmiseltä oikeus käyttä valitsemiaan hygieniatuotteita tai tuoksuja.

Edelleen ymmärrän yskän ja nämä ovat vain minun mielipiteitäni.

Kerronpa silti mille minä olen allerginen.

Työpaikan hajustamattomalle naistenhuoneelle. Ei wc-pöntön raikastinta, ei tuoksuvaa saippuaa, ei mitään ja tuoksuja ei saa suihkutella.

Eikö nämä "hajusteyliherkät" haista kaikkea, onko aisti valikoiva vaiko vaan homma korvien välissä, nimittäin se työpaikkani vessa haisee aivan järkyttävälle. Pi*lulle, menkoille, pissalle ja kakalle. Oikeasti. Meillä siivotaan kyllä päivittäin, mutta kun koko akkalauma ravaa samoissa tiloissa olemassa hajusteyliherkkiä niin puoliltapäivin haju on aivan järkyttävä!

Mulla on ollut _monta_ kertaa huono olo vessakäynnin jälkeen ja yleensä vältän vessakäyntejä töissä tai käyn tauolla tien toisella puolella kahvilassa. Se "hajusteeton" ilma joka täytyyy ihmisen eritteiden "tuoksuilla", on kuvottavampaa kuin varmaan mikään mitä tiedän. Miten se voi olla kenenkään mielestä ok?

Olen törmännyt samaan myös muualla kuin omalla työpaikalla, eli ei ole vain meidän haisuhousuista kyse. Yök!

Kunnes keksitään hajuton hajujen neutraloija ja sitä käytetään kaikkialla, verhoudun keltään kyselemättä tuoksuihini, että pystyn pakon edessä vaikka hengittää tuoksuvan paidan läpi sellaisessa vessassa jossa haisee...ihminen.

Enkä muuten liioittele yhtään, ne vessahajut on kuvottavia ja käyneitä, ei mene jakeluun miten hajusteherkkä voi sellaista hengittää muttei jotain sitruunantuoksua??

Vierailija
267/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole provo, mua vaan nyppii tämä aihe ja kirjoitan nyt suoraan, anteeksi.

Ymmärrän kyllä herkkyyksiä ja allergiaa, sitä o lähipiirissäkin. Itse olen koville äänille herkkä, paukkuu korvat.

Mun mielestä työpaikoilla hajusteasiassa pitäis löytää puolitie, molempien osapuolten.

Työpisteiden sijoittelu tms. Mielestäni EI voi vaatia keneltäkään että nyt käytät sitten jatkossa tuoksutonta deodoranttia etkä tuoksu miltään ettei Irma saa kohtausta.

On ihan täysin typerä ajatuskin viedä ihmiseltä oikeus käyttä valitsemiaan hygieniatuotteita tai tuoksuja.

Työpaikan hajustamattomalle naistenhuoneelle. Ei wc-pöntön raikastinta, ei tuoksuvaa saippuaa, ei mitään ja tuoksuja ei saa suihkutella.

Eikö nämä "hajusteyliherkät" haista kaikkea, onko aisti valikoiva vaiko vaan homma korvien välissä, nimittäin se työpaikkani vessa haisee aivan järkyttävälle. Pi*lulle, menkoille, pissalle ja kakalle. Oikeasti. Meillä siivotaan kyllä päivittäin, mutta kun koko akkalauma ravaa samoissa tiloissa olemassa hajusteyliherkkiä niin puoliltapäivin haju on aivan järkyttävä!

Mulla on ollut _monta_ kertaa huono olo vessakäynnin jälkeen ja yleensä vältän vessakäyntejä töissä tai käyn tauolla tien toisella puolella kahvilassa. Se "hajusteeton" ilma joka täytyyy ihmisen eritteiden "tuoksuilla", on kuvottavampaa kuin varmaan mikään mitä tiedän. Miten se voi olla kenenkään mielestä ok?

Olen törmännyt samaan myös muualla kuin omalla työpaikalla, eli ei ole vain meidän haisuhousuista kyse. Yök!

Kunnes keksitään hajuton hajujen neutraloija ja sitä käytetään kaikkialla, verhoudun keltään kyselemättä tuoksuihini, että pystyn pakon edessä vaikka hengittää tuoksuvan paidan läpi sellaisessa vessassa jossa haisee...ihminen.

Enkä muuten liioittele yhtään, ne vessahajut on kuvottavia ja käyneitä, ei mene jakeluun miten hajusteherkkä voi sellaista hengittää muttei jotain sitruunantuoksua??

Siis on olemassa hajuton hajunneutraoijaspray, mutta valitettavasti ainakin minä olen sille allerginen (tosin en ole hajusteherkkä siinä mielessä, että olisin koskaan rajoittanut ketään mitenkään, joudun vaan välttelemään joitain asioita). 

Itse käytän kotona Mäntysuopaa eikä se sisällä keinotekoisija hajusteita eli sillä voisi ehkä puhdistella pönttöä. Tai sitten nimetä yksi vessa tuoksuttomaksi ja muut kemiallisiksi vessoiksi? Allerginen voi mennä vaikka kerroksen ylös tai alas itselleen sopivaan vessaan. 

Vierailija
268/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ihmeellistä porukkaa täällä. Joidenkin kanssa on näköjään mahdotonta sopia mitään kompromissia, ei auta tulla teitä vastaan. Siis harmittaako teitä se haju, vai sittenkin se, että joku ylipäätään käyttää itseensä jotakin hygieniatuotetta? Ahdistaako teitä jo tietoisuus siitä, että kotoani löytyy aerosol-pullo? Kun ehdottaa voivansa käyttää hajustamatonta, saa alapeukkuja. Siinä vaiheessa en voi kyllä muuta sanoa kuin että pidä tunkkisi. Tässä menee raja, kuinka lähelle minun ihoani voit oman ongelmasi kanssa tulla.

Vierailija
269/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kärsin hajusteiden aiheuttamasta päänsärystä, kuin rehellisen lian, hien ja vanhan viinan hajusta mikä leijuu esim. labrajonossa. Raskaana ollessa vanhojen ihmisten perushaju nosti oksennuksen kurkkuun..ole siinä sitten töissä 😒 Mietikääpä hajuherkät vaikka työtä kaupan kassalla.. työpäivän aikana jos minkälaista kärtsää saa haistella.. saattaa se Batiste tuoksua oikein hyvältä..

Vierailija
270/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä taas mieluummin käyn paskanhajussa vessassa kuin siinä suihkutettavan ilmanraikastimen tuoksussa. Kumpikaan haju ei miellytä minua, vaan valitsen pienemmän pahan.

Vierailija
271/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda tuoksuttomaan kuivasampooseen, mutta älä kerro siitä töissä. Jos sama henkilö köhii ja "kärsii" yhä valittaen, keskustele asiasta esimiehesi kanssa. Kerro, että olet x.x. päivänä vaihtanut kaikki hygieniatuotteesi tuoksuttomiksi ja silti kyseinen henkilö valittaa "parfyymistasi". Kerro, että tunnet olevasi työpaikkakiusauksen uhri. Ja että ehkä kyseisen henkilön kanssa pitäisi keskustella niin, että työterveyden edustaja - myös psykologi - on paikalla.

Kiusaus on jotakin ihan muuta kuin kiusaaminen. Eihän sekoiteta niitä täälläkään :)

Vierailija
272/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei tarvitse enää kärsiä työpaikan hajusteista, joten saavat suihkutella ihan niin paljon, mitä sielu sietää. Kyllä minulle kelpaa tämä, että saan rahaa ja voin olla kotona. En kaipaa töihin.

Vierailija
273/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä heti kehoitetaan ap:tä laittamaan hajusteetonta tuotetta tai olemaan käyttämättä laisinkaan?

Kaikissa shampoissa ja hoitoaineissa on jokin tuoksu vaikka niitä hajuttomina myydäänkin. Ei kukaan voi omaan sairauteensa vedoten vaatia kaikkia työkavereitaan olemaan paskasella tukalla tai käyttämään jotakin tuotetta joka ei ole käytäjälle mieluisa.

Jokainen sairaus rajoittaa, myös yliherkkyys ja elämä vaan on....

Vierailija
274/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikein vituttaa nää kaiken maailman hajusteyliherkät yms. Mulle on aivan sama miten paljon valittavat mutta mä käytän batisten kuivashampoota ja hajuvesiä. Ja vaikka en laittaisikaan niin mä tuoksun, sillä mun shampoot ja saippuatkin tuoksuu! myös pesulantäti sanoi, että mun bleiserit yms tuoksuu hajuvedelle eli sitä tuoksua ei niistä saa pois... mä oon sitä mieltä, että jos on niin herkkä kaikelle, niin pitäisi varmaan hakea ikuisuussairaslomaa tms. Ja usein nämä hajusteyliherkät HAISEE jotenkin tunkkaiselle? tai raittiille ulkoilmalle?... mä oon ihan yhtä herkkä hajuille kuin ne tuoksuille.

Vierailija
275/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua oikein vituttaa nää kaiken maailman hajusteyliherkät yms. Mulle on aivan sama miten paljon valittavat mutta mä käytän batisten kuivashampoota ja hajuvesiä. Ja vaikka en laittaisikaan niin mä tuoksun, sillä mun shampoot ja saippuatkin tuoksuu! myös pesulantäti sanoi, että mun bleiserit yms tuoksuu hajuvedelle eli sitä tuoksua ei niistä saa pois... mä oon sitä mieltä, että jos on niin herkkä kaikelle, niin pitäisi varmaan hakea ikuisuussairaslomaa tms. Ja usein nämä hajusteyliherkät HAISEE jotenkin tunkkaiselle? tai raittiille ulkoilmalle?... mä oon ihan yhtä herkkä hajuille kuin ne tuoksuille.

Sopii mulle. Mutta mitä tapahtuu koko kansakunnalle, jos hajusteyliherkkiä on 10-40 % väestöstä? Haluatko maksaa veroja noin 80 % tuloistasi?

Vierailija
276/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii mulle. Mutta mitä tapahtuu koko kansakunnalle, jos hajusteyliherkkiä on 10-40 % väestöstä? Haluatko maksaa veroja noin 80 % tuloistasi?

No meidän osastolla on tasan yksi joka valittaa. Toki kukaan ei jaksa sen valituksia enää kuunnella kun kuka käyttää mitäkin tuoksua väärin. Itseppä änkee aina meidän tuoksuvien nuorien viereen istumaan. Menisi muualle (meillä ei vakipaikat vaan saa vaikka istua eri kerroksessa tai talossa) eli meidän osastolla tuo prosentti noin 2%.

Vierailija
277/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote/]

Näinpä.

Mä olin kolmekyppiseksi asti täysin terve, ei allergioitakaan. Koskaan en ole myöskään tupakoinut.

Homekämpän jälkeen mulla onkin lukuisia allergioita, astma ja tuoksuyliherkkyys

Pahimmassa tapauksessa saatan saada vaikkapa kaupassa kamalan olon esim. pesuaineista.

Nenä puutuu (kyllä, ihmettelen todella tätä itsekin) alkaa huimaamaan ja alan voida pahoin.

Olis todella mukavaa, jos voisin nauttia tuoksuista, mutta kun en voi.

Ei kukaan täysjärkinen tällaisella huomiota kerää.[/quote]

Minulla tuo nenän puutuminen, huimaus ja pahoinvointi oli oireita paniikkihäiriöstä. Ei allergiasta tai hajusteista. Todennäköisesti nenänpuutuminen ja huimaus eivät johdu sinullakaan tuoksuista, vaan pelosta.

Vierailija
278/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi sinä väität, että p*llun, menkkojen, pissan ja kakan haju on hajusteita? No se selittääkin jotkut parfyymit. Haju ja hajuste on kaksi eri asiaa.

Vierailija
279/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pese hiuksiasi shampoolla ja vedellä? En ole koskaan käyttänyt kuivashampoota ja en yhtäkkiä keksi miksi peseminen sijaan peittäisin likaisen tukan hajuineen jollakin päähän jätettävällä kemikaalilla?

Pesen paksut ja kuivat luonnonkiharat hiukseni joka toinen päivä shampoolla ja vedellä. Minun tukkani ei koskaan haise likaiselta, mutta otsatukka ja päälaki tuntuvat aavistuksen rasvoittuneilta sen päivän aamuna, jonka iltana pesen hiukseni. Minulla päähän jätettävä kemikaali on siis yhden päivän aamusta iltaan, eikä häiritse minua itseäni tai päänahkaani millään tavalla.

Miksi minun pitäisi pestä hiukseni jonkun vieraan ihmisen ongelmien takia joka päivä, jos itselleni ja hiuksilleni sopiva pesuväli on joka toinen päivä?

Sinun ohutta ja käsittelemätöntä lyhyttä hiirenhäntää voi varmaan lutrata päivittäin jollain hajusteettomalla Erisanilla, mutta minun pitkä, värjätty luonnonkiharani ei kestä päivittäistä pesua.

Niin, että löytyykö niitä vaihtoehtoja sille Batistelle, kun ei hirveästi ole asiallisia ehdotuksia tullut.

Vierailija
280/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oppinut käyttämään kuivashampoota, mutta tästä ketjusta tuli hirveä himo mennä ostamaan tuota batistea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme