Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?
Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme on,ettei täällä Amerikassa ole vielä tullut vastaan ketään joka valittaisi hajuista (täällä lähes kaikki on hajustettua).Homeilmiötä ei tunneta.
Olisiko suomalaisilla vähän liian helppo elämä??
Vai olisiko teidän talokantanne vapaa sädesienestä ja radonista?
Tiedättekö miten britit asuvat? Millaisissa taloissa? Kokolattiamatot ja sieniä voi poimia seinistä. Joka päivä sataa. Luulisi, että siinä maassa on valtava ongelma tuoksujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hän kieltää seuraavaksi ihmisiltä deodorantit?
Meillä oli töissä naisihminen, joka halusi ihan tosissaan kieltää hajustetut deodorantit. Olisimme muiden kanssa suostuneet, jos nainen olisi ne meille omasta pussistaan maksanut. Emme käyttäneet tosiaan mitään muuta kuin hajustettuja shampoita, hoitoaineita ja deodorantteja. Nainen silti väitti että käytimme hajuvesiä yms.
Mutta lopulta nainen syytti meitä hänen myrkyttämisestä, sekä kotinsa vainoamisesta, eli ei ollut mieleltään kovin terve.
Jos jollain on skitsofrenia, se ei tarkoita sitä, etteikö jollain voisi olla oikea herkistyminen.
Omista ympäristöherkistymisistäni olen pitänyt aina mahdollisimman pientä ääntä. Nukkunut töiden jälkeen koko illan migreeniä pois, vienyt työpaikalle oman wc-paperin jne. Koskaan en ole pyytänyt keneltäkään mitään vaan yrittänyt saada elämääni elettyä jotenkin. Sori, kerran pyysin työtuolin alcantarasta, koska olen allerginen villakangaspääliselle.
Moni tuntuu ajattelevan, että hygieniasta huolehtiminen tarkoittaa tuoksujen käyttöä. Ei pesydytä vaan suihkastaan hajuja peittämään omia hajuja. Ap laittaa tukkaansa haisevaa tököttiä sen sijaan että pesisi tukkansa. Puhtaudestaan voi huolehtia ilman ylimääräisiä tekolemuja. Kaikkia hygieniatuotteita on saatavilla ilman hajusteita. Eikä hajuvesien käyttö yhtään lisää ihmisen hygieniaa. Paskanhajuako niillä parfyymeilla tosiaan peitetään. Olisiko parempi pestä takapuolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme on,ettei täällä Amerikassa ole vielä tullut vastaan ketään joka valittaisi hajuista (täällä lähes kaikki on hajustettua).Homeilmiötä ei tunneta.
Vai olisiko teidän talokantanne vapaa sädesienestä ja radonista?
Tiedättekö miten britit asuvat? Millaisissa taloissa? Kokolattiamatot ja sieniä voi poimia seinistä. Joka päivä sataa. Luulisi, että siinä maassa on valtava ongelma tuoksujen kanssa.
Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan sen youtube-videon, siellä puhuttiin siitä, että Suomessa ongelmat syntyvät osittain kuivan ilmamme vuoksi. Käsittääkseni Enkussa on erittäin kosteaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä naisihminen, joka halusi ihan tosissaan kieltää hajustetut deodorantit. Olisimme muiden kanssa suostuneet, jos nainen olisi ne meille omasta pussistaan maksanut. Emme käyttäneet tosiaan mitään muuta kuin hajustettuja shampoita, hoitoaineita ja deodorantteja. Nainen silti väitti että käytimme hajuvesiä yms.
Mutta lopulta nainen syytti meitä hänen myrkyttämisestä, sekä kotinsa vainoamisesta, eli ei ollut mieleltään kovin terve.
Jos jollain on skitsofrenia, se ei tarkoita sitä, etteikö jollain voisi olla oikea herkistyminen.
Omista ympäristöherkistymisistäni olen pitänyt aina mahdollisimman pientä ääntä. Nukkunut töiden jälkeen koko illan migreeniä pois, vienyt työpaikalle oman wc-paperin jne. Koskaan en ole pyytänyt keneltäkään mitään vaan yrittänyt saada elämääni elettyä jotenkin. Sori, kerran pyysin työtuolin alcantarasta, koska olen allerginen villakangaspääliselle.
Niin, hän oli herkistynyt mm. hajuvesille, joita kukaan ei käyttänyt, koska esimies oli hajusteille herkkä. Ja jatkuva valitus ja huuto tältä naiselta, ettei saa käyttää hajuvesiä... joita siis ei käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hän oli herkistynyt mm. hajuvesille, joita kukaan ei käyttänyt, koska esimies oli hajusteille herkkä. Ja jatkuva valitus ja huuto tältä naiselta, ettei saa käyttää hajuvesiä... joita siis ei käytetty.
Onko sinulla jotenkin rajallinen käsityskyky tai luetunymmärtäminen? Tuon työkaverisi ongelma ei ollut hajusteyliherkkyys vaan ihan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jotenkin rajallinen käsityskyky tai luetunymmärtäminen? Tuon työkaverisi ongelma ei ollut hajusteyliherkkyys vaan ihan muu.
Nii-in, senhän minä kerroin jo ensimmäisessä viestissä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-in, senhän minä kerroin jo ensimmäisessä viestissä. :)
Jatka sitten kertomistasi, miksi toit asian esille. Ap:n kuvauksesta päättelit, että hänen työkaverinsa on se mielenterveyspotilas eikä oikeasti hajusteyliherkkä? Kannattaisi selittää vähän tarkemmin omaa pointtiaan, jos ei tule ymmärretyksi.
Skitsofreniaan sopiva oire tosiaan.
On paljon hyviä tuoksuttomia aineita olemassa. LV:n deodorantti on tehokasta eikä tuoksu, Erisanin kosteusvoiteet samoin. Pyykkiä voi pestä Erisanin ja LV:n tuoksuttomilla aineilla. Parfyymeja ja partavesiä
ei ole pakko käyttää. Konserteissa ja teatterissa on joskus tuskaa kun yleisössä on ihmisiä jotka lotraavat
ylenpalttisesti "tuoksuja" itseensä.
Kaverini on hajuherkkä, mutta ei ole koskaan haistanut minulla mitään tuoksuja, vaikka niitä olisi ollut kymmenen kerralla. Hämmästyinkin, kun hän alkoi kerran kertoa asiasta, koska ei ollut koskaan huomannut tuoksuja ylläni. Tämän jälkeen olen usein kysynyt, onko hajuveteni tms. liian voimakasta, mutta useimmiten hän ei ole edes haistanut koko hajuvettä. Että kieltämättä suhteeni yliherkkiin on ristiriitainen.
10-40 % ihmisistä on tuoksuherkkiä. Ei mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta mulle tuli mielikuva pienestä, kireästä, viivasuisesta naishenkilöstä joka tunkee terävän nokkansa toisten kainaloihin ja haistaessaan jotain, alkaa kirkua että "sinäkö minut yrität täällä myrkyttää?!?!"
:D :D :D
On joo kaikenlaisia hajustamattomia tuotteita, mutta esim. ne hajustamattomat dödöt jota olen katsonut, haisevat kuitenkin, ja yleensä jo valmiiksi ummehtuneelle.
Itse käytän kohtuullisesti hajustettuja tuotteita, koska en halua itsekään elää lemupilven sisällä. Ikävää, jos joku tästä kärsii, mutta ihan joka asiassa ei voi ottaa muiden erityistarpeita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kysy asiaa esimieheltäsi.
Niin, että kollegan kanssa asioista ei kannatta keskustella vaan mennä heti haukkumaan toista esimiehelle, kuinka minusta tuntee ettei minusta tykätä?
Eräässä päiväkodissa ääliötyö"kaveri" mussutti käytävällä esimiehelle työkaverin mielestään haisevasta tuoksusta , niin tämä kyseinen työkaveri käveli mussuttajan selän taakse että mistä on kysymys kuulin nimeni mainittavan.
Mussuttaja lähti pinkomaan nokka pystyssä pitkin käytävää jättäen yhtä ääliön esimiehen sössöttämään mistä kyse. Noilla mussuttajilla ei ole pokkaa sanoa suoraan, aina selän takaa, aina kierteellä......
Kyseinen tapaus myös soitteli lomilla muille kollegoille töistä mussuttaen työpaikan tapahtumista, varsinkin keskittyen uusien työntekijöiden haukkumiseen ja vähättelyyn. Tyyppi itse ollut paikassa sata vuotta eikä mitään oppinut kuinka työyhteisössä rakentavasti toimitaan. Löysi aina hengenheimolaisensa, ne tyhmimmät ja ilkeimmät mukaansa. Tuoksuivat muuten itse "ihanalta".
Vierailija kirjoitti:
On paljon hyviä tuoksuttomia aineita olemassa. LV:n deodorantti on tehokasta eikä tuoksu, Erisanin kosteusvoiteet samoin. Pyykkiä voi pestä Erisanin ja LV:n tuoksuttomilla aineilla. Parfyymeja ja partavesiä
ei ole pakko käyttää. Konserteissa ja teatterissa on joskus tuskaa kun yleisössä on ihmisiä jotka lotraavat
ylenpalttisesti "tuoksuja" itseensä.
Silloin kun lapseni olivat pieniä, kokeilin Erisania, LV:tä ja pesupähkinöitä. Ei ollut pesuteho kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa valtakunnallisessa tutkimuksessaan, he havaitsivat, että melkein viidennes USA:n kansasta kärsii päänsärystä, hengitysvaikeuksista ja muista terveysongelmista, kun he altistuvat ilmanraikastimille ja deodoranteille. He havaitsivat myös, että yli 33% astmaatikoista kärsivät myös hengitysvaikeuksista, päänsärystä ja terveysongelmista altistuessaan.
https://www.otsonivesi.fi/Monikemikaaliyliherkkyys/content-52.html
Ihmisellä on hajustetta sopivasti silloin, kun sen haistaa tulemalla hänen henkilökohtaiselle alueelleen, joka on alle puolen metrin säde. Ei varmaan ole tarkoitus, että palaverihuoneessa jokainen haistaa jokaisen 15 osallistujan tuoksut yhtenä sekamelskana.
Olen asunut vuosia tai vähintään kuukausia Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa, Belgiassa, USAssa ja Kanadassa, enkä ole törmännyt yhteenkään hajusteherkkään tai hajusteallergiseen ihmiseen noissa maissa. Niissä naiset pistivät aika paljon rahaa laatutuoksuihin, ja etenkin USAssa todella voimakkaan tuoksuiset shampoot ja hoitoaineet olivat suosiossa, ja niitä myytiin ihan kampaamoissa eikä marketeissa. Hiusten piti tuoksua "kalliille". Oma pohjoiseurooppalainen ohut päänahkani alkaa kyllä takuuvarmasti hilseillä jos laitan sellaista päähäni :D