Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
241/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme on,ettei täällä Amerikassa ole vielä tullut vastaan ketään joka valittaisi hajuista (täällä lähes kaikki on hajustettua).Homeilmiötä ei tunneta.

Olisiko suomalaisilla vähän liian helppo elämä??

Kahdessa valtakunnallisessa tutkimuksessaan, he havaitsivat, että melkein viidennes USA:n kansasta kärsii päänsärystä, hengitysvaikeuksista ja muista terveysongelmista, kun he altistuvat ilmanraikastimille ja deodoranteille. He havaitsivat myös, että yli 33% astmaatikoista kärsivät myös hengitysvaikeuksista, päänsärystä ja terveysongelmista altistuessaan.

https://www.otsonivesi.fi/Monikemikaaliyliherkkyys/content-52.html

Amerikkalaisilla on vain yksinkertaisuutensa vuoksi vaikeuksia vetää korrelaatio oireiden ja aiheuttajan välille. 

Vierailija
242/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuosia tai vähintään kuukausia Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa, Belgiassa, USAssa ja Kanadassa, enkä ole törmännyt yhteenkään hajusteherkkään tai hajusteallergiseen ihmiseen noissa maissa. Niissä naiset pistivät aika paljon rahaa laatutuoksuihin, ja etenkin USAssa todella voimakkaan tuoksuiset shampoot ja hoitoaineet olivat suosiossa, ja niitä myytiin ihan kampaamoissa eikä marketeissa. Hiusten piti tuoksua "kalliille". Oma pohjoiseurooppalainen ohut päänahkani alkaa kyllä takuuvarmasti hilseillä jos laitan sellaista päähäni :D

No niinpä. Ja se somalien hajuöljy on ihan tolkutonta kamaa. Siihen on oletettavasti pitänyt altistua syntymästä asti, että se voisi olla miellyttävä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on hajustetta sopivasti silloin, kun sen haistaa tulemalla hänen henkilökohtaiselle alueelleen, joka on alle puolen metrin säde.

Ei varmaan ole tarkoitus, että palaverihuoneessa jokainen haistaa jokaisen 15 osallistujan tuoksut yhtenä sekamelskana. 

Mielestäni juuri tuo on se tarkoitus.

Että kaikki saa nauttia 15 osallistujan tuottamista aistielämyksistä.

Ilman  muuta, juuri tuo.

Vierailija
244/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä on aina mukana jonkinlaista joukkopsykoosia ja virran mukana menemistä. Esimerkki;  Kaikista Suomen työpaikoista juuri Naisklinikan ja Kätilöopiston työntekijät ovat erityisen herkkiä milloin millekin. Veronmaksajien rahaa palaa, pitää saada upouuden tilat viimeisen päälle, ja mieltä ei saa pahoitaa, eikä yksin jättää. Ja tätä vuosikausia. Kyllä päällimmäisenä ajatuksena on, että 85%:a tuosta on silkkaa puppua, työnantajalle kettuilua, huomiohuoraamista ym. ei niin kaunista asiaa. Ei ihme, että automatiikalla ja roboteilla yritetään korvata kaikki ihmistyö, koska joskus se ihmisten kanssa oleminen on vain ylivoimaisen hankalaa ja vastenmielistä.

Tämä. Vai onko siellä kaikki jo vaihdevuosien yliherkistämää porukkaa? Käsittämätöntä änkyröintiä ja tosiaan - verorahaa palaa, eikö noidenkin valittajien tilalle voisi hankkia vaikka filippiineiltä pätevää ja ahkeraa hoitokuntaa?

Vierailija
246/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko täällä kilvan hajusteettomia kuivashampoita tarjoavat kertoa, mitkä ovat hajusteettomia, edullisia ja tummalle tukalle sopivia tuotteita? Itse en tosiaan ole löytänyt muita kuin tuon Batisten.

Koska minulla (ei suurimalla osalla muista ihmisistä) ole ongelmaa käyttämästäni tuotteesta, en mitenkään ymmärrä ja hyväksy sitä, että minun pitäisi maksaa esim. 20 € sellaisesta tuotteesta, jota tällainen hajusteyliherkkä sietää.

Että nyt niitä vaihtoehtoja sitten, kiitos!

Vierailija
247/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että näistä asioista keskusteltaisiin yhteisesti esimiehen johdolla. Ei voi olla niin, että yksi määräilee ja huomauttelee miten sattuu huvittamaan. Jokaisen työkykyä on kuitenkin tärkeä ylläpitää. Voisin vaihtaa hajusteettomaan versioon. Minun "paheeni" on hiuslakka, joskus myös kuivashampoo, muttei Batiste. Se on pahanhajuista. Mutta tämän kompromissin tulisi riittää minun osaltani. En suostu luopumaan hiuslakkojen käytöstä kokonaan, koska hoidan sillä OMAA ongelmaani, nimittäin rasvoittuvat ja harvat hiukset. Olen vasta parikymppinen, mutta peitän lakalla läpinäkyvät kohdat. Ei ole oikein, että minun pitäisi tuntea töissä oloni kurjaksi ja sotkuiseksi.

Vierailija
248/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppini meinasi "tukehtua" kun istui autooni, jossa on roikkunut hajukuusi jo silloin kun sen ostin, eli kolmisen vuotta. Vaati repimään sen pois kun ei henki kulje. Sama ihminen kuitenkin polttaa tupakkaa ketjussa eikä ollenkaan allergisoidu mieheni tai tyttäriensä hajuvesistä.

Vierailija
249/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla on myös syytä huomioida hillitty hajusteiden käyttö. Hajusteet työpaikalla voivat olla merkittävä kiusa yliherkkyysoireista kärsiville. Tärkeää on tuoda asia esille omassa työyhteisössä ja löytää ratkaisu yhteisymmärryksessä.

https://ttk.fi/etusivu_(vanha)/asiantuntija-_ja_toimistotyo/tyoymparist…

Vierailija
250/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon hyviä tuoksuttomia aineita olemassa. LV:n deodorantti on tehokasta eikä tuoksu, Erisanin kosteusvoiteet samoin. Pyykkiä voi pestä Erisanin ja LV:n tuoksuttomilla aineilla. Parfyymeja ja partavesiä

ei ole pakko käyttää. Konserteissa ja teatterissa on joskus tuskaa kun yleisössä on ihmisiä jotka lotraavat

ylenpalttisesti "tuoksuja" itseensä.

Silloin kun lapseni olivat pieniä, kokeilin Erisania, LV:tä ja pesupähkinöitä. Ei ollut pesuteho kummoinen.

Mulla on tiskiaineet, käsisaippua ja pyykinpesusine LV:tä ja kaikki toimii!

Vierailija
251/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin, että näistä asioista keskusteltaisiin yhteisesti esimiehen johdolla. Ei voi olla niin, että yksi määräilee ja huomauttelee miten sattuu huvittamaan. Jokaisen työkykyä on kuitenkin tärkeä ylläpitää. Voisin vaihtaa hajusteettomaan versioon. Minun "paheeni" on hiuslakka, joskus myös kuivashampoo, muttei Batiste. Se on pahanhajuista. Mutta tämän kompromissin tulisi riittää minun osaltani. En suostu luopumaan hiuslakkojen käytöstä kokonaan, koska hoidan sillä OMAA ongelmaani, nimittäin rasvoittuvat ja harvat hiukset. Olen vasta parikymppinen, mutta peitän lakalla läpinäkyvät kohdat. Ei ole oikein, että minun pitäisi tuntea töissä oloni kurjaksi ja sotkuiseksi.

Ihan vaan ohiksena, onko ferritiiniarvo otettu ja kilpirauhanen kunnossa? Oma hiusten oheneminen lakkasi ja kuultava päänahka häivisi hiusten alle, kun rauta-arvot pantiin kuntoon (viitealueen yläpuoliskolle). 

Vierailija
252/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppini meinasi "tukehtua" kun istui autooni, jossa on roikkunut hajukuusi jo silloin kun sen ostin, eli kolmisen vuotta. Vaati repimään sen pois kun ei henki kulje. Sama ihminen kuitenkin polttaa tupakkaa ketjussa eikä ollenkaan allergisoidu mieheni tai tyttäriensä hajuvesistä.

Jokainen, joka muistaa 70-luvun saa hengenahdistuksen jo nähdessään hajukuusen. 

Vierailija
253/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse huvittamisesta ja halusta määräillä. Sinun hiustesi harvuus ei sairastuta ketään, mutta tukkaasi laittamat tökötit sen tekevät.

Vierailija
254/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut vuosia tai vähintään kuukausia Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa, Belgiassa, USAssa ja Kanadassa, enkä ole törmännyt yhteenkään hajusteherkkään tai hajusteallergiseen ihmiseen noissa maissa. Niissä naiset pistivät aika paljon rahaa laatutuoksuihin, ja etenkin USAssa todella voimakkaan tuoksuiset shampoot ja hoitoaineet olivat suosiossa, ja niitä myytiin ihan kampaamoissa eikä marketeissa. Hiusten piti tuoksua "kalliille". Oma pohjoiseurooppalainen ohut päänahkani alkaa kyllä takuuvarmasti hilseillä jos laitan sellaista päähäni :D

No niinpä. Ja se somalien hajuöljy on ihan tolkutonta kamaa. Siihen on oletettavasti pitänyt altistua syntymästä asti, että se voisi olla miellyttävä. 

Se on jokin outo suitsukehaju, ja siksi kaverini ei pysty enää mennä bussiin, kirjastoon j.n.e!

Vierailija
255/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi hajuste yliherkkyys on ihan vaan korvien välissä. Oireet ja kaikki. Aivojumpalla parantuu.

Kuin oma ajatukseni kymmenen vuoden takaa :D Kunnes 50 v täytettyäni aloin samaan työpaikallani oireita lähes kaikista tuoksuista. Ja kyllä olen joutunut jopa tehohoitoon kesken teatteri-illan.

Olis varmaan parempi pysyä kotona jatkossa, eikä odottaa että kaikki muut muuttavat tapansa sinun takia.

Vierailija
256/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko täällä kilvan hajusteettomia kuivashampoita tarjoavat kertoa, mitkä ovat hajusteettomia, edullisia ja tummalle tukalle sopivia tuotteita? Itse en tosiaan ole löytänyt muita kuin tuon Batisten.

Koska minulla (ei suurimalla osalla muista ihmisistä) ole ongelmaa käyttämästäni tuotteesta, en mitenkään ymmärrä ja hyväksy sitä, että minun pitäisi maksaa esim. 20 € sellaisesta tuotteesta, jota tällainen hajusteyliherkkä sietää.

Että nyt niitä vaihtoehtoja sitten, kiitos!

Miksi et pese hiuksiasi shampoolla ja vedellä? En ole koskaan käyttänyt kuivashampoota ja en yhtäkkiä keksi miksi peseminen sijaan peittäisin likaisen tukan hajuineen jollakin päähän jätettävällä kemikaalilla?

Vierailija
257/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan hengenahdistusta hajukuusista, vaikka en hajusteyliherkkä olekaan. Niissä vaan on jotain harvinaisen ällöttävää, ja saan niistä pään kipeäksi. Miksi kukaan edes haluaa moista autoonsa?

Vierailija
258/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ohiksena, onko ferritiiniarvo otettu ja kilpirauhanen kunnossa? Oma hiusten oheneminen lakkasi ja kuultava päänahka häivisi hiusten alle, kun rauta-arvot pantiin kuntoon (viitealueen yläpuoliskolle). 

Kilpirauhasarvot erinomaisen normaalit joten ei hoitokeinoa valitettavasti. Ja sepä se, mielikuva helposti on, että olen jotenkin sairas. Vaikka olen erittäin terve.

Ja ohiksena jollekin alapeukuttajalle tiedoksi: tiedän, että hengitysvaikeudet ja "rumuusongelmat" ovat vakavuudeltaan eri kaliiperia jos fyysisen terveyden kannalta mietitään. Mutta koeta ymmärtää, kyseessä on minulle todella henkilökohtainen ja jokapäiväinen asia. Jos hiuslakka helpottaa oloani, käytän sitä. Vaikka sitten hajusteettomana, mutta kuitenkin.

Vierailija
259/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvot erinomaisen normaalit joten ei hoitokeinoa valitettavasti. Ja sepä se, mielikuva helposti on, että olen jotenkin sairas. Vaikka olen erittäin terve.

Ja ohiksena jollekin alapeukuttajalle tiedoksi: tiedän, että hengitysvaikeudet ja "rumuusongelmat" ovat vakavuudeltaan eri kaliiperia jos fyysisen terveyden kannalta mietitään. Mutta koeta ymmärtää, kyseessä on minulle todella henkilökohtainen ja jokapäiväinen asia. Jos hiuslakka helpottaa oloani, käytän sitä. Vaikka sitten hajusteettomana, mutta kuitenkin.

Raudanpuute tipauttaa hiukset päästä eikä sitä saa selville pelkällä hemoglobiinilla. 

Vierailija
260/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä on aina mukana jonkinlaista joukkopsykoosia ja virran mukana menemistä. Esimerkki;  Kaikista Suomen työpaikoista juuri Naisklinikan ja Kätilöopiston työntekijät ovat erityisen herkkiä milloin millekin. Veronmaksajien rahaa palaa, pitää saada upouuden tilat viimeisen päälle, ja mieltä ei saa pahoitaa, eikä yksin jättää. Ja tätä vuosikausia. Kyllä päällimmäisenä ajatuksena on, että 85%:a tuosta on silkkaa puppua, työnantajalle kettuilua, huomiohuoraamista ym. ei niin kaunista asiaa. Ei ihme, että automatiikalla ja roboteilla yritetään korvata kaikki ihmistyö, koska joskus se ihmisten kanssa oleminen on vain ylivoimaisen hankalaa ja vastenmielistä.

Tämä. Vai onko siellä kaikki jo vaihdevuosien yliherkistämää porukkaa? Käsittämätöntä änkyröintiä ja tosiaan - verorahaa palaa, eikö noidenkin valittajien tilalle voisi hankkia vaikka filippiineiltä pätevää ja ahkeraa hoitokuntaa?

Siks ne tuo tänne väkeä muualta, kun suomalaiset valittaa kaikesta ja ovat muutenkin älyttömän hankalaa ja kyräilevää porukkaa työpaikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä