Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
201/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan yhtään hajusteyliherkkää miestä näin btw?

Juu, tiedän.

Hajusteyliherkkyys vaivaa useimmiten naisia ja vielä keski-ikäisiä naisia. 70-luvulla tytötkin käyttivät monenlaisia hajustettuja tuotteita, mutta pojat eivät, joten se näkyy nyt. Kyllä tuo hajusteyliherkkyys alkaa yleistyä miehilläkin ja sitä enemmän muutenkin, kun rakennuksissa on homeongelmaa.

Vierailija
202/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä miehiäkin on pyydetty välttämään voimakkaita tuoksuja. Vahvasti herkälle oli oma huone, jonne muilla ei ollut asiaa. Lisäksi parannettiin tiivisteitä ja osa vessoista on hajuste vapaita , eli siellä ei suihkutella lisää. Kukkivia kukkia ei tuoda, eikä todellakaan polteta tupakkaa edes parvekkeilla, eikä kynttilöitä ( jo palavaroittimet ja sprinkler estää tän), suitsukkeista puhumattamaan. Iso yksityinen työpaikka.

Kaikki kiva pilataan yhden invan takia..Se on kyllä valitettavan yleistä Suomessa.

Ei ihminen ole yliherkkyyttään valinnut, yhtä vähän kuin pystyy valitsemaan vanhempiaan. En itsekään nuorempana tajunnut hajusteongelmia, mutta kun ikää karttui niin jouduin luopumaan niistä. Hyasintit ovat lempijoulukukkiani mutta niitäkään en ole enää vuosiin voinut kotiini hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Minkätakia pitää käyttää hajustettuja pesuaineita tjsp? Ymmärrän kyllä, että jos lähdetään baariin tai juhliin, niin laitetaan jotain hienompaa päälle ja sitten hajuvettä ehkä. Mutta miksi johonkin konttoriin pitää mennä pilaamaan toisen hengitysilma? Ihan vaan sen takia "koska mullapa onkin OIKEUS!"?

Itse käytän vain hajusteettomia tuotteita töissä(vaikka voisi kyllä käyttä hajustettujakin, on vaan sitä kunnioitusta toista kohtaan). 

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku haisisi niin pahasti viinalta ja tupakalta, että huoneessa ei voisi olla? Ja sanoi sitten sinulle, että "Minulla on oikeus, nännännäää!" 

Nuo ihmiset kun ei yhtään tajua sitä, miten hel-vetin pahalta jotkut noista tuotteista haisee. Eikai se omaan nenään tunnu, jos on totuttautunut 10-vuotiaasta asti elämään kemikaalien peittämänä. Mutta voisi ajatella sitä, että joidenkin hajuaisti ei ole turtunut.

Miksi tuoksullisia tuotteita (esim. shampoot, dödöt, ihovoiteet) myydään enemmän tuoksun kera kuin ilman tuoksua? Siksi kun ihmiset pitävät tuoksuista. Jos ihmiset pitäisivät enemmän tuoksuttomista tuotteista, niitä myytäisiin enemmän ja tuoksut jäisivät kauppaan. Esimerkiksi hajuvesibisnes on helvetin iso. Pitääkö kaikkien maailman ihmisten luopua tuoksuista muutaman tyypin takia? Ei pidä.

Vierailija
204/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiukselleni kampaamon tuotteita ja olen pitkän etsinnän tuloksena löytänyt itselle sopivat merkit ja juu eivät ole hajusteettomia, työkaveri keksi alkaa valittamaan tästä asiasta ja sanoin tälle että ihan vapaasti voi alkaa etsimään minulle kampaamotason tuotteita jotka ovat sitten hajusteettomia ja joihin olen tyytyväinen, eipä ole vielä yhtään tuotetta tuonut kokeiltavaksi joten näilllä mennään.

Minkätakia pitää käyttää hajustettuja pesuaineita tjsp? Ymmärrän kyllä, että jos lähdetään baariin tai juhliin, niin laitetaan jotain hienompaa päälle ja sitten hajuvettä ehkä. Mutta miksi johonkin konttoriin pitää mennä pilaamaan toisen hengitysilma? Ihan vaan sen takia "koska mullapa onkin OIKEUS!"?

Itse käytän vain hajusteettomia tuotteita töissä(vaikka voisi kyllä käyttä hajustettujakin, on vaan sitä kunnioitusta toista kohtaan). 

Miltä sinusta tuntuisi, jos joku haisisi niin pahasti viinalta ja tupakalta, että huoneessa ei voisi olla? Ja sanoi sitten sinulle, että "Minulla on oikeus, nännännäää!" 

Nuo ihmiset kun ei yhtään tajua sitä, miten hel-vetin pahalta jotkut noista tuotteista haisee. Eikai se omaan nenään tunnu, jos on totuttautunut 10-vuotiaasta asti elämään kemikaalien peittämänä. Mutta voisi ajatella sitä, että joidenkin hajuaisti ei ole turtunut.

Miksi tuoksullisia tuotteita (esim. shampoot, dödöt, ihovoiteet) myydään enemmän tuoksun kera kuin ilman tuoksua? Siksi kun ihmiset pitävät tuoksuista. Jos ihmiset pitäisivät enemmän tuoksuttomista tuotteista, niitä myytäisiin enemmän ja tuoksut jäisivät kauppaan. Esimerkiksi hajuvesibisnes on helvetin iso. Pitääkö kaikkien maailman ihmisten luopua tuoksuista muutaman tyypin takia? Ei pidä.

Pitää omilla työpaikoillaan, käydessään päiväkodissa, sairaalassa, terveysasemalla, koulussa jne.

Vierailija
205/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuyliherkkä kirjoitti:

Minä olen yliherkkä hajusteille. Se on aivan kamalaa!!! Rajoittaa elämääni suunnattomasti. Kaikki perheemme tuotteet ovat hajusteet toimia. Miehellä ei on autossa partavesi ja työpaikalla. Jaa laittaa kotona yhden suihkeen hajuvettä haistan sen yläkerrasta alakertaan. Silmiä, korvia, nielua, kurkkua kutisee. Hengitys salpaantuu. Pääkipu kestää tämän jälkeen useita tunteja. Pahimmillaan olen saanut vahvasta hajusteet tuoksusta nokkosrokon kasvoihin. Käännetty n istun bussissa haistan kaikki ympärillä olevat tuoksut ja hajut. Valkosipuli, kahvi, likaiset hiukset, hiki, kukat AIVAN KAIKKI. Tämä tauti on aivan kamalaa. Rajoittaa elämää aivan liikaa. Ymmärrän työkaverisi hyvin. En voisi työskennellä paikassa missä on paljon ihmisiä ja hajusteita. Ymmärrän myös sinua. Mutta työkaverisi ei varmaankaan tee tätä sinun kiusaukseen.

Nokkosihottuma jonkun toisen tuoksusta ilman ihokosketusta?

Urtikariaan ei tarvita ihokosketusta. Sen voi laukaista moni asia. Itse asiassa harvemmin siinä mikään kosketus suoraan on syynä. Ystäväiseni, vaikka kansanomainen nimitys on nokkosihottuma, ei ole kyse nokkosen polttamasta.

Vierailija
206/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jonkinasteinen kemikali/hajusteyliherkkä. Tämän päivän tuoksuissa on ongelmana se, että ne ovat keinotekoisia kemikaleja eivätkä luonnosta peräisin. Kestän luonnonkosmetiikkahajuvesiä, koska niistä puuttuvat keinohajusteet.

Vierailija
207/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa miten minun entisellä työpaikalla kävi, muutama vuosi sitten. Siellä mentiin asian suhteen vähän pidemmälle.

Eräs hyvin muotitietoinen ja itsevarma nainen käytti sellaista tuoksua joka erottui vähän, toki hän tuoksui aina hyvälle ja oli muutenkin itsestään huolehtivat ja meikkasi huolellisesti jne.

Toinen työkaveri valitti tuoksusta että hänelle tulee siitä tuoksusta huono olo koska hän on hajusteherkkä. Tämä valittajatyökaveri oli päällepäin sen oloinen ettei välitä muodista, eikä meikannut tai laittanut pahemmin edes hiuksiaan.

Muotitietoinen nainen otti tuosta kovasti nokkiinsa, teki työpaikkakiusaamissyytteen lakimiehineen, ja voitti sen!

Hän vetosi siihen että tuoksu on osa hänen tyyliään ja että valittajanaisen käytös herjasi hänen pukeutumistaan, ja että toisen tyyliin ja pukeutumiseen puuttuminen on kiusaamista. Toki tuon toisen naisen epämuodikas olemus ja meikkaamattomuus tukivat tätä tapausta, että kiusasi tuoksun verukkeella koska on kateellinen muotitietoiselle naiselle. Valittajanainen ei saanut työterveyslääkäriltä tai yksityislääkäriltä todistusta koska tuollaista hajusteyliherkkyyttä ei tunneta diagnoosina.

Arvatkaa vaan haittasiko tuota valittajanaista enää sen jälkeen toisten tuoksut, eikä katsonut enää toisten uusia vaatteitakaan kieroon :) Enkä ole kuullut tuolta työpaikalta enää juttua siitä että onko vielä siellä töissä vai ei.

Vierailija
208/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
209/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näissä on aina mukana jonkinlaista joukkopsykoosia ja virran mukana menemistä. Esimerkki;  Kaikista Suomen työpaikoista juuri Naisklinikan ja Kätilöopiston työntekijät ovat erityisen herkkiä milloin millekin. Veronmaksajien rahaa palaa, pitää saada upouuden tilat viimeisen päälle, ja mieltä ei saa pahoitaa, eikä yksin jättää. Ja tätä vuosikausia. Kyllä päällimmäisenä ajatuksena on, että 85%:a tuosta on silkkaa puppua, työnantajalle kettuilua, huomiohuoraamista ym. ei niin kaunista asiaa. Ei ihme, että automatiikalla ja roboteilla yritetään korvata kaikki ihmistyö, koska joskus se ihmisten kanssa oleminen on vain ylivoimaisen hankalaa ja vastenmielistä.

Vierailija
210/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysun uudestaan. Miksi julkiset laitokset ovat tuoksuttomia? Miksi sairaaloissa ei saa käyttää hajusteita? Miksi näin, jos mielestänne hajusteista ei ole mitään haittaa kenellekkään?

Vierailija
211/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ainakin kaksi.

Vierailija
212/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme on,ettei täällä Amerikassa ole vielä tullut vastaan ketään joka valittaisi hajuista (täällä lähes kaikki on hajustettua).Homeilmiötä ei tunneta.

Olisiko suomalaisilla vähän liian helppo elämä??

Vierailija
213/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tiedän.

Hajusteyliherkkyys vaivaa useimmiten naisia ja vielä keski-ikäisiä naisia. 70-luvulla tytötkin käyttivät monenlaisia hajustettuja tuotteita, mutta pojat eivät, joten se näkyy nyt. Kyllä tuo hajusteyliherkkyys alkaa yleistyä miehilläkin ja sitä enemmän muutenkin, kun rakennuksissa on homeongelmaa.

Tuli tästä mieleen, että 60-70 -luvuilla kosmetiikkamyymälä oli kemppari (kemikaalio).

Vierailija
214/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme on,ettei täällä Amerikassa ole vielä tullut vastaan ketään joka valittaisi hajuista (täällä lähes kaikki on hajustettua).Homeilmiötä ei tunneta.

Olisiko suomalaisilla vähän liian helppo elämä??

Vai olisiko teidän talokantanne vapaa sädesienestä ja radonista?

Vierailija
215/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettet suostu lopettamaan käyttöä, mutta lopeta se kuitenkin. Jos työkaveri saa edelleen oireita, tiedät että kyse on jostain muusta kuin tuoksusta. Voit sitten sanoa, että aika jännä kun lopetin sen salaa jo viikko sitten tms.

Vierailija
216/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin myydään kaljaa, tupakkaa ja aseitakin, todella iso bisnes. En silti saa polttaa tupakkaa työpaikalla heiluen aseen kanssa kännissä. Kyllä seksistäkin ihmiset tykkää, harva silti nai työpaikalla. Ei minulla hajusteita vastaan mitään ole, mutta sitten se LÖYHKÄÄMINEN työpaikalla on eriasia. Jos sinun läsnäolon pystyy haistamaan, vaikka sinua ei näkisi, SINÄ HAISET. Enkä sanonut, että kaikkien pitää luopua tuoksuistaa; ei tarvitse. Mutta työpaikoilla nyt vaan sattuu olemaan tietyt käyttäytymissäännöt, joiden mukaan on hyvä mennä. Ja joskus voi olla ihan kohteliaskin, ei sitä tarvitse lemuta, vaikka miten olisi oikeus. Ja jos noista hajuista ei ole haittaa, niin kerrotko, että miksi ne on sitten kielletty todella usein julkisissa laitoksissa?

Onneksi itse olen TH-alalla, niin haisulit oikeasti saadaan _hyvin nopeaa_ kuriin.

Vierailija
217/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat edelleen noloa metsäläiskansaa, täällä hien haju on hyväksyttävää mutta esimerkiksi kukkien tai hedelmien tuoksut eivät.

Ruotsissa tuoksut eivät haittaa ketään, toki siellä uitiin hienoissa hajusteissa ja pyörittiin kukkaistalkkijauhoissa, samalla kun täällä hengailtiin hikisinä ja kännisinä, hikisten työhevosten kanssa.

Vierailija
218/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä miehiäkin on pyydetty välttämään voimakkaita tuoksuja. Vahvasti herkälle oli oma huone, jonne muilla ei ollut asiaa. Lisäksi parannettiin tiivisteitä ja osa vessoista on hajuste vapaita , eli siellä ei suihkutella lisää. Kukkivia kukkia ei tuoda, eikä todellakaan polteta tupakkaa edes parvekkeilla, eikä kynttilöitä ( jo palavaroittimet ja sprinkler estää tän), suitsukkeista puhumattamaan. Iso yksityinen työpaikka.

Kaikki kiva pilataan yhden invan takia..Se on kyllä valitettavan yleistä Suomessa.

Ei ihminen ole yliherkkyyttään valinnut, yhtä vähän kuin pystyy valitsemaan vanhempiaan. En itsekään nuorempana tajunnut hajusteongelmia, mutta kun ikää karttui niin jouduin luopumaan niistä. Hyasintit ovat lempijoulukukkiani mutta niitäkään en ole enää vuosiin voinut kotiini hankkia.

Minä en ole allerginen millekään, mutta hyasinttien löyhkät ovat jotain niin kammottavan voimakasta etten pysty mennä ostariin jonka kukkakaupassa myydään niitä. Onko ne sitten jalostettu tuollaisiksi överihaiseviksi koska ei ne esimerkiksi 15 vuotta sitten noin voimakkaalle tuoksuneet?

Vierailija
219/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikalla oli nainen joka haisi jotenkin kummallisen "maatuneelle", sekä usein hielle ja ne hajut tulivat läpi sellaisesta pintapuolisesta ja voimakkaan makeasta kukkaistuoksusta. Moni ei pystynyt olla hänen lähellään ja jos istahti samaan ruokapöytään niin muutama alkoi melkein yökkimään. Jotkut saivat migreenikohtauksia hänen lähellään.

Kävi ilmi että hän asui talossa jossa sähkölämmitys, eikä raaskinut pitää aina sitä lämmitystä päällä kun sähkö kallista joten taloon oli tullut hometta, ja kun kuivasi alakerrassa pyykkitilassa vaatteitaan niin niihin tarttui homeen haju koska siellä se oli pahimmillaan. Tuo kukkaishaju tuli siitä kun läträsi hirveät määrät voimakastuoksuista huuhteluainetta pyykkiinsä (mitä ei kannata tehdä muutenkaan koska huuhteluaine pilaa tekstiilit ja etenkin sellaiset joissa on lycraa kuten stretchfarkut) ja hänellä oli alkanut vaihdevuodet joten hikoili voimakkaasti sen vuoksi.

Kyse ei siis ollut mistään hajuvedestä, joka olisi saanut muut pahoinvoivaksi, vaikka moni sanoi ettei kestä tuon naisen hajuvesiä.

Vierailija
220/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.allergia.fi/allergiat/tuoksuyliherkkyys/

Hiellehän ei tarvitse haista, dödöissä on paljon tuoksuttomia tai miedosti hajustettuja ja luonnotuoksut sopivat suurimmalle osalla tuoksuyliherkistäkin ja varmasti terveellisempi vaihtoehto käyttäjällekin, vaikkei olisi (vielä) itse herkistynyt millekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän