Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
181/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Batisten kuivashampoissa on melko mieto tuoksu ja monen ihmisen pyykinkäsittelyaineetkin haisevat voimakkaammin.

Vierailija
182/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää kuivashampoona esim perunajauhoja. Imee rasvan ihan yhtä hyvin pois. Suojelet myös itseäsi kemikaalikuormalta.

Voi apua, perunajauhot päähän ja toimistolle :D  Entä jos joku on yliherkkä perunalle?

Mitä perunajauhoa käytät, jos siinä ei ole mitään kemikaalia? Ja perunakin on varmaan luomu?

Jos vaan pesis sen rasvalettinsä. Kuivashampoo ymmärtääkseni laitetaan likaisiin hiuksiin.

En ole allerginen, mutta en myöskään ymmärrä, miksi joku hajusteita käyttävä ajattelee, että muidenkin on pakko viihtyä hänen tuoksupilvessään - hänen oma nenänsähän turtuu siihen hajusteeseen, eikä hän itse tiedosta koko asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se batisten uusi kuivashampoo vaaleanpunasessa pullossa haisee ihan hirveeltä, jopa vähän miehekkäältä..? Jouduin itse _hajusteherkkänä_ heittämään koko purkin roskiin vaikka muut tuoksut käy kyllä..

Meinasi ihan oikeasti laatta lentää. :D eikä se oo kivaa! Olen myös saanut migreenin venäläisen työkaverini itämaisesta aromaattisesta parfyymista.

Vierailija
184/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole ilman kuivashampoota ja katso, mihin homma kehittyy.

Sitten aletaan sättimään huuhteluainetta, sitten haukutaan pyykinpesuaine, sitten kosteusvoide, sitten puuteri, sitten... luonnollisesti tosin jos jollain toisella työkaverilla on tismalleen samaa kosmetiikkaa tai hajustetta, ei tätä haittaa yhtään. Jännästi vasta kuukauden kohdalla vasta alkoi se kuivashampookin kaihertamaan.

Eli kyllä toi minustakin kuulostaa ihan nokkimiselta. Itse tekisin, ja olen myös tehnyt niin, että otan neutraalisti muiden työkavereiden kanssa puheeksi nokkijan sättimän aiheen, tyyliin "Haiseeko teidän mielestänne tämä hiustuote jotenkin kamalalle?" "Ei, mitennii" "Sain siitä vaan palautetta Hannalta (tai sitten vaan Henkilöltä, ilman nimeä) niin ajattelin kysyä haittaako tuoksu muita" "Ei, annammennävaa"

Asian puheeksi ottamisen tarkoitus on siis viedä nokkijalta valta-asema pois uskaltamalla tuoda asia valoon. Ja jos joskus sattuu konflikti, on tavallaan takana todistetta aiemmasta kiusaamisesta.

ps. Jaa että ihan tehohoitoon, heh hee ja oi voi 😂😂😂

Vierailija
185/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tätä paskaketjua lukiessa, miten joku silti kuvittelee, että joku tahallaan valittaisi toisen tuokusta, vaikka tulee leimatuksi neuroottiseksi ja huomionhakuiseksi mielenterveystapaukseksi.

Vierailija
186/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä luopuisi hyvästä kuivashampoosta työkaverin takia, hajuvedestä voisin luopua. Ylipäätään en ole koskaan saanut luotettavaa lähdettä hajusteiden vakavista terveysvaikutuksista. Jos ne olisivat todellisia, miten tällainen henkilö pystyy yhteiskunnassamme edes elämään? Sairaalassakin on hoitaja voinut käyttää väärän tuoksuista shampoota.

Hajusteyliherkkyys astmaan yhdistettynä on hankala ja vakava vaiva. Olin astman vuoksi sairaalahoidossa ja jopa osastolla sain astmakohtauksen, kun yksi hoitajista oli ilmeisesti pessyt työvaatteensa kotonaan ja haisi pyykinpesuaineelle. Toinen hoitaja käytti vahvasti hajustettua  deodoranttia, minun piti pyytää, ettei hän tule sänkyni luo, sillä en karkuunkaan päässyt. Kielsin myös yhtä lääkäriä tulemaan lähelleni, kun hänellä oli hajusteita.

Tällaista tämä pahimmillaan on ja pahalta tuntuu, kun osa porukasta näkee sen huvittavana ja huomion kerjäämisenä. Onneksi pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka mielelläni olisin työssä jatkanut, kun työvuosia olisi ollut paljon.

Vierailija
187/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meidän työpaikalla saa hajusteita käyttää, syy tähän varmaan osin se että etätyö mahdollinen. Ne ketkä ovat hajusteherkkiä on hyvä ja kulkee vaikka taksilla jos ei kestä ihmisten hajuja. Pian myös suurin osa ruokakaupoista kuljettaa ruokia kotiin, ei tarvitse tulla itkemään ruokakauppaankaan. Sairastan itse migreeniä, joka usein laukeaa tujusta hajuvedestä, mutta silloin lähden kotiini ja pidän saikkupäivän jos kestä kohtauksen ollessa päällä. Ei ketään voi käskyttää että mitä pesuaineita käyttää, niitä käytetään vapaa-ajalla! En minäkään valita joidenkin rumasta ulkonäöstä, vaikka joskus se silmiin sattuukin. 

Ymmärräthän, että sinä olet saikuttaja, jota työkaverit inhoavat. Työpaikallasi pyöritellään silmiä, että taas sillä on muka pää kipeä. Buranaa vaan naamaan ja töihin.

Vierailija
188/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys on varmasti kohdalle osuessaan ihan kauheaa, mutta kovin innokkaasti ollaan muiden elämää rajoittamassa. Se sylettää minua kovasti. Koska MINÄ voin huonosti, niin SINÄ et saa käyttää sitä, tätä ja tuota tuotetta. Asuinkumppanilta sitä voi vaatia, mutta muilta ei.

Omassa tuttavapiirissä on yksi hajusteyliherkkyyttä poteva, ja kovasti aina valittaa, kuinka haistaa tietyt pesu- ja huuhteluaineet, ja aina moista käyttänyt tulee viereiseen pöytään, samaan junanvaunuun jne. Itse ennen junaan astumista vetäisee tupakan. Sehän ei varmasti haittaa ketään, kun hän haisee tuhkikselta?  Ei ole mielestäni tasapuolista tuo.

Vierailija
189/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuoksuttomuus tarkoittaa? Ettei käytä hajuvettä vai että pitäisi kaikki suihkusaippuasta deodoranttiin ja hiuslakkaan vaihtaa hajusteettomiin?

Ei, vaan sitä, että siellä työpaikalla ei tarvitse haista ihan järkyttävän voimakkaalle. Ja mitä pahaa on siinä, että suihkusaippua ja deodorantti ja hiuslakka olisi hajusteettomia? Olen itse 27v mies, hieman ylipainoa ja hikoilen kunnolla. Käytän LV roll-on-deodoranttia, head and shouldersia ja sidon hiukset male bunille töissä. Kukaan ei kertaakaan ole valittanut siitä, että hienhajua olisi, eikä ole hajusteistakan valittanut. Sitten, jos haluan tuoksua toista osapuolta varten(sitä vartenhan te niitä kemikaaleja laitatte...), voi sitä sitten vapaa-ajalla käyttää. Ihmettelen vaan sitä, että jotkut kuvittelee, että työpaikka on joku yökerho, mihin voi mennä toteuttamaan itseään ihan miten vaan. Yleensähän nämä on näitä "vahvoja ja itsenäisiä" naisia nämä k+sipäät, jotka pilaa muiden hengitysilman.

P.s Ennen käytin vahvoja hajusteita aika paljon. Nyt, kun on tullut mentyä hajusteettomalla linjalla muutama vuosi, niin tulee kyllä huomattua se, että miten TODELLA VOIMAKKAALTA ne hajut tuntuu, kun nenä ei ole turtunut niihin. Uskokaa jo, jos joku sanoo, että ne teidän hiukset haisee(ja kuka hel-vetti kaataa jotain kemikaalia päähän ilman, että pesee sitä pois?), niin kyllä ne silloin oikeasti HAISEE. Tuoksu on se, joka tuntuu vasta sitten, kun nenän tuo 10cm etäisyydelle, muu on haisemista.

Eivät hajusteet pilaa hengitysilmaa, sen sijaan esim. liikenteen päästöt pilaavat. Autoiletko?

No kyllä liikenteen päästöt vaikuttaa aika paljon hengitysilmaan, esim. sen vuoksihan autoilua koitetaan vähentää isoissa kaupungeissa! Ja ei sitä pakokaasua ainakaan minulla johdeta sinne työhuoneeseen. On hieman eri asia, jos joku ajaa autolla ulkoilmassa ohi, kuin että sinut laitetaan suljettuun tilaan jonkun kemikaalitantan kanssa.

Miksi se vain on niin vaikea ymmärtää, että vaikket itse haista sitä löyhkää, moni muu sen tuntee nenässään ja vaatteissaan vielä seuraavana päivänä. Sinun nenäsi on turtunut, muiden ei. Tottakai normaalisti toimiva nenä haistaa ja reagoi voimakkaammin. Kun edelleenkään; kaikki ei ole sitä hajuaistiaan pilannut. Ei ne spurgutkaan haista omaa hien ja lian hajuaan.

Vierailija
190/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuyliherkkien lisäksi astmaatikot saattavat saada oireita voimakkaista tuoksuista ja migreenipotilailla ne voivat laukaista migreenikohtauksen. 

Vierailija
191/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan yhtään hajusteyliherkkää miestä näin btw?

Vierailija
192/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan yhtään hajusteyliherkkää miestä näin btw?

En.

Vierailija
193/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/kokemus-yliherkkyyksien-par…

Hiukkasen kallis tilata Dv:t ja opaskirja, eli 249,95 USD  + toimituskulut päälle, mutta jos jaksaa joka päivä tehdä harjoitukset, niin jopa puolessa vuodessa voi tuoksuyliherkkyys, monet allergiat, fibromyalgia ja monet autoimmuunisairauksien oireet parantua.

Jos sellaisia vaivoja joillakin on,niin kokeilkaa ihmeessä DNRS -menetelmää.

Itse olen tuoksuyliherkkä ja aion tilata nuo - kaikkea on kokeiltava, sillä maailmassa riittää heitä, jotka eivät tuoksuyliherkkyyttä ymmärrä, vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi. Itselleni se tuli hometalossa asumisen vuoksi.

Kunpa nämä ymmärtämättömät saisivat yhden päivän kokea, mitä se on, ja sitten taas paranisivat, niin varmaan alkaisi ymmärrys lisääntyä ja hajusteiden käyttö vähentyä, mutta tuohan on tietty mahdoton toive. :)

https://retrainingthebrain.com/instructional-dvd-series/ Edullisin paketti on myös suomennettu. :)

Vierailija
194/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on kamalaa. Opiskelin aikanaan parturi-kampaajaksi, ja opintojen loppuvaiheessa yskin jatkuvasti keuhkojani pihalle kaikista niistä käryistä. Sen jälkeen aidot joulukuuset, ruusut ja muut tuoksuvat kukat aiheuttivat aina hirveän yskänkohtauksen. Mitään hajustettua en voinut käyttää. Sentään siltä säästyin, että esim. muiden ihmisten vaatteiden pyykkiaineiden tuoksut olisivat ärsyttäneet, mutta vahvoja hajuvesiä en kestänyt muillakaan. Kävin koulun loppuun, mutta en koskaan mennyt alalle töihin. Vuosien mittaan sietokyky on parantunut taas melko normaaliksi. Suitsukkeet, tuoksukynttilät ja saunatuoksut edelleen saavat oireita aikaiseksi. 

Minulla vähän vastaavaa. Uskotko sinä siihen aivojumppahoitoon? Että jos et olisi ylireagoinut hajuihin, voisit nyt toimia kampaajana?

Aivojumppahoitoon en todellakaan usko tässä tapauksessa. Rakastin hajuvesiä ja muita ihania tuoksuja. Oli kamalaa joutua luopumaan niistä, samoin kuin joulukuusesta ja monesta muusta ihanasta asiasta. En minä uskonut saavani oireita kampaamon tuotteista, enkä halunnut saada. En vain voinut sille mitään. Onhan ne kamalia kemikaaleja, kaikki opettajat joita tuossa koulussa oli joutuivat ennen pitkää vaihtamaan alaa, kun heillä puhkesi astma. Lääkärit määrittivät syyksi ihan suoraan altistumisen kampaamon kemikaaleille.

Vierailija
195/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuoksuttomuus tarkoittaa? Ettei käytä hajuvettä vai että pitäisi kaikki suihkusaippuasta deodoranttiin ja hiuslakkaan vaihtaa hajusteettomiin?

Ei, vaan sitä, että siellä työpaikalla ei tarvitse haista ihan järkyttävän voimakkaalle. Ja mitä pahaa on siinä, että suihkusaippua ja deodorantti ja hiuslakka olisi hajusteettomia? Olen itse 27v mies, hieman ylipainoa ja hikoilen kunnolla. Käytän LV roll-on-deodoranttia, head and shouldersia ja sidon hiukset male bunille töissä. Kukaan ei kertaakaan ole valittanut siitä, että hienhajua olisi, eikä ole hajusteistakan valittanut. Sitten, jos haluan tuoksua toista osapuolta varten(sitä vartenhan te niitä kemikaaleja laitatte...), voi sitä sitten vapaa-ajalla käyttää. Ihmettelen vaan sitä, että jotkut kuvittelee, että työpaikka on joku yökerho, mihin voi mennä toteuttamaan itseään ihan miten vaan. Yleensähän nämä on näitä "vahvoja ja itsenäisiä" naisia nämä k+sipäät, jotka pilaa muiden hengitysilman.

P.s Ennen käytin vahvoja hajusteita aika paljon. Nyt, kun on tullut mentyä hajusteettomalla linjalla muutama vuosi, niin tulee kyllä huomattua se, että miten TODELLA VOIMAKKAALTA ne hajut tuntuu, kun nenä ei ole turtunut niihin. Uskokaa jo, jos joku sanoo, että ne teidän hiukset haisee(ja kuka hel-vetti kaataa jotain kemikaalia päähän ilman, että pesee sitä pois?), niin kyllä ne silloin oikeasti HAISEE. Tuoksu on se, joka tuntuu vasta sitten, kun nenän tuo 10cm etäisyydelle, muu on haisemista.

Eivät hajusteet pilaa hengitysilmaa, sen sijaan esim. liikenteen päästöt pilaavat. Autoiletko?

No kyllä liikenteen päästöt vaikuttaa aika paljon hengitysilmaan, esim. sen vuoksihan autoilua koitetaan vähentää isoissa kaupungeissa! Ja ei sitä pakokaasua ainakaan minulla johdeta sinne työhuoneeseen. On hieman eri asia, jos joku ajaa autolla ulkoilmassa ohi, kuin että sinut laitetaan suljettuun tilaan jonkun kemikaalitantan kanssa.

Miksi se vain on niin vaikea ymmärtää, että vaikket itse haista sitä löyhkää, moni muu sen tuntee nenässään ja vaatteissaan vielä seuraavana päivänä. Sinun nenäsi on turtunut, muiden ei. Tottakai normaalisti toimiva nenä haistaa ja reagoi voimakkaammin. Kun edelleenkään; kaikki ei ole sitä hajuaistiaan pilannut. Ei ne spurgutkaan haista omaa hien ja lian hajuaan.

Itse asiassa siinä youtube-videossa kokenut yliopistotutkija selitti asian niin, että hajuherkän hajuhermoista on jäljellä enää esim. kymmenesosa (tuhoutunut homealtistuksessa tms). Hajumolekyylejä tulee moninkertainen määrä per hermo ja siksi sen aistii voimakkaammin. Lopulta toki ne viimeisetkin hermot kuolevat ja sitten loppuu haistaminen.

Lisäksi hajuhermo menee suoraan ilman veriaivoestettä aivoihin ja haitalliset kemikaalit pääsevät tekemään tuhojaan aivoissa.

Jos laittaa nenän kiinni ja hengittää suun kautta, keuhkojen korjaantumiskyky on parempi.

Jos taas samaa ainetta nautitaan suun kautta, se on 100-1000 x vaarattomampaa nieltynä.

Vierailija
196/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteyliherkkyys on kamalaa. Opiskelin aikanaan parturi-kampaajaksi, ja opintojen loppuvaiheessa yskin jatkuvasti keuhkojani pihalle kaikista niistä käryistä. Sen jälkeen aidot joulukuuset, ruusut ja muut tuoksuvat kukat aiheuttivat aina hirveän yskänkohtauksen. Mitään hajustettua en voinut käyttää. Sentään siltä säästyin, että esim. muiden ihmisten vaatteiden pyykkiaineiden tuoksut olisivat ärsyttäneet, mutta vahvoja hajuvesiä en kestänyt muillakaan. Kävin koulun loppuun, mutta en koskaan mennyt alalle töihin. Vuosien mittaan sietokyky on parantunut taas melko normaaliksi. Suitsukkeet, tuoksukynttilät ja saunatuoksut edelleen saavat oireita aikaiseksi. 

Minulla vähän vastaavaa. Uskotko sinä siihen aivojumppahoitoon? Että jos et olisi ylireagoinut hajuihin, voisit nyt toimia kampaajana?

Aivojumppahoitoon en todellakaan usko tässä tapauksessa. Rakastin hajuvesiä ja muita ihania tuoksuja. Oli kamalaa joutua luopumaan niistä, samoin kuin joulukuusesta ja monesta muusta ihanasta asiasta. En minä uskonut saavani oireita kampaamon tuotteista, enkä halunnut saada. En vain voinut sille mitään. Onhan ne kamalia kemikaaleja, kaikki opettajat joita tuossa koulussa oli joutuivat ennen pitkää vaihtamaan alaa, kun heillä puhkesi astma. Lääkärit määrittivät syyksi ihan suoraan altistumisen kampaamon kemikaaleille.

Mulla asiana sama kokemus ja ajatus, mutta en ole kampaaja.

Vierailija
197/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
198/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä miehiäkin on pyydetty välttämään voimakkaita tuoksuja. Vahvasti herkälle oli oma huone, jonne muilla ei ollut asiaa. Lisäksi parannettiin tiivisteitä ja osa vessoista on hajuste vapaita , eli siellä ei suihkutella lisää. Kukkivia kukkia ei tuoda, eikä todellakaan polteta tupakkaa edes parvekkeilla, eikä kynttilöitä ( jo palavaroittimet ja sprinkler estää tän), suitsukkeista puhumattamaan. Iso yksityinen työpaikka.

Kaikki kiva pilataan yhden invan takia..Se on kyllä valitettavan yleistä Suomessa.

Vierailija
199/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan oikeasti voi olla totta että työkaverisi on joutunut sairaalaan tuon sinun kuivashampoosi takia. Suosittelen juttelemaan esimiehen kanssa, jos ei vielä ole tullut puheeksi onko työpaikalla hajusteyliherkkiä. Mun entisellä duunipaikalla oli astmaatikko joka sai oireita hajusteista ja oli aika herkkänä asiasta koska siellä oli pari idioottia jotka kiusasivat juuri hajusteilla astmaatikkoa. Virallisesti hajusteet olivat kiellettyjä, mutta toinen piti hajuvesipulloa pöydällään ja lisäsi sitä pitkin päivää. Tosi kivaa avokonttorissa kun pomot eivät sitten oikeasti sen touhuihin puuttuneet.

Vierailija
200/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä miehiäkin on pyydetty välttämään voimakkaita tuoksuja. Vahvasti herkälle oli oma huone, jonne muilla ei ollut asiaa. Lisäksi parannettiin tiivisteitä ja osa vessoista on hajuste vapaita , eli siellä ei suihkutella lisää. Kukkivia kukkia ei tuoda, eikä todellakaan polteta tupakkaa edes parvekkeilla, eikä kynttilöitä ( jo palavaroittimet ja sprinkler estää tän), suitsukkeista puhumattamaan. Iso yksityinen työpaikka.

Kaikki kiva pilataan yhden invan takia..Se on kyllä valitettavan yleistä Suomessa.

Eikö sinulla ole missään muualla kivaa kuin töissä? Omalla työpaikalla on kaikki edellä mainittu kielletty. Samoin kiellettiin omat kahvinkeittimet, kun yksi porukka ei tykännyt automaattikahvista. Syynä ei ollut kahvin tuoksu vaan paloturvallisuus.

Yhden vakavasti kalalle allergisen vuoksi yhteen jääkappiin laitettiin kielto laittaa mitään kalapitoista, samoin kalaruokien lämmittäminen mikroissa kiellettiin. En kuullut kenenkään napisevan tuosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi