Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkä työ"kaveri". Mitä mieltä?

Kukkais Tuoksu
07.09.2017 |

Joo eli olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hajuvesiä en käytä mutta aamulla laitoin hiuksiin batisten kuivashampoota koska ne rasvottuvat niin kovin. Eilen eräs naiskollega rupesi yskimään ja sanoi ettei voi istua vieressäni eikä olla huoneessakaan koska tuoksun niin vahvalta. Tänään ks. henkilö tuli ovelleni, ja sanoi että joutui eilen sairaalaan tehohoitoon minun parfyymini (mitä siis en käytä) takia, ja että työpaikalla on sellainen kirjoittamaton sääntö että mitään tuoksuja ei käytetä. Minua keittää tämä henkilö, koska ensiksikin olen käyttänyt samaa kuivashampoota jo kuukauden. Minkä takia hän ei heti työyhteisöön tultuani kertonut asiaa? Mistä minä voin tietää, ja etenkään kun muut eivät pidä häiritsevänä kuivashampoota. Toisekseen minulla on ollut jo koko kuukauden olo, että ks. henkilö ei vaan pidä minusta. Jos jotain sanon, hän puhuu päälle. Hän myös sanoi, etten taida tietää alastani paljoakaan. Eli onko tässä kysymys nyt mistä, mitä mieltä ootte?

Kommentit (358)

Vierailija
161/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle "puhkesi" hajusteyliherkkyys homeasunnossa asumisen aikana. Asia vain oli aika mutkikas silloin, koska en edes ymmärtänyt, eikä kukaan muukaan (lääkärit) ymmärtäneet mistä "allergiani" johtui. Todettiin vaan, että onpa paha allergia. Kärsin kovasti, sen voin sanoa. Tämä vaiva on riivannut minua jo parikymmentä vuotta, mutta nyt alan tuntea, että voisin jopa olla parantumassa vaivasta. Jo aikoja sitten karsin kaikki hajustetut tuotteet kotoani ja aloin ottaa allergialääkettä joka päivä. Voimakkaista hajuista johtuvat "kohtaukset" vähenivät, kun vietin enemmän aikaa kotonani ja vähemmän aikaa kovin hajustetuissa ympäristöissä. Nykyään olen huomannut, että kestän jopa hajustetun pyykin tuoksua vähäisessä määrin, ja pystyn jopa haistelemaan hajuveden tuoksua, jos koostuu luonnollisista ainesosista. Mutta vieläkin tulee takapakkeja, kuten esim. eilen kävelin kaupassa hiljalleen hajustekynttilähyllyn ohi. Aloin tunte omituista niskasta lähtevää kihelmöintiä, ja hajut alkoivat tuntua ahdistavilta. Ymmärsin poistua heti paikalta, mutta sain siitä "mukaani" v...maisen nuhan. Onneksi nämä "kohtaukset" ovat harvenneet, ja kestän nykyään jopa kävellä tällaisen hajupesäkkeen ohi saamatta mitään pahempia seuraamuksia.

Vierailija
162/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tehohoitoon :D just joo

aika nopea kotiutus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla kehotettiin jo poistamaan hajusteelliset pesuaineetkin käytöstä hajuherkkien työntekijöiden takia. Ymmärrän kyllä, että ei ole kiva kärytä vahvalle hajuvedel (myös itseä pistää yskittämään, vaikka en mikään yliherkkä olekaan), mutta mun mielestä on ihan hölmöä pyytää työntekijöitä JA asiakkaita luopumaan itselleen sopivista pesuaineista. Kyse siis isosta päiväkodista, joten asiakkaitakin pyörii tiloissa melkein parisataa päivän aikana..

Vierailija
164/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä luopuisi hyvästä kuivashampoosta työkaverin takia, hajuvedestä voisin luopua. Ylipäätään en ole koskaan saanut luotettavaa lähdettä hajusteiden vakavista terveysvaikutuksista. Jos ne olisivat todellisia, miten tällainen henkilö pystyy yhteiskunnassamme edes elämään? Sairaalassakin on hoitaja voinut käyttää väärän tuoksuista shampoota.

Vierailija
165/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yliherkkä hajusteille. Se on aivan kamalaa!!! Rajoittaa elämääni suunnattomasti. Kaikki perheemme tuotteet ovat hajusteet toimia. Miehellä ei on autossa partavesi ja työpaikalla. Jaa laittaa kotona yhden suihkeen hajuvettä haistan sen yläkerrasta alakertaan. Silmiä, korvia, nielua, kurkkua kutisee. Hengitys salpaantuu. Pääkipu kestää tämän jälkeen useita tunteja. Pahimmillaan olen saanut vahvasta hajusteet tuoksusta nokkosrokon kasvoihin. Käännetty n istun bussissa haistan kaikki ympärillä olevat tuoksut ja hajut. Valkosipuli, kahvi, likaiset hiukset, hiki, kukat AIVAN KAIKKI. Tämä tauti on aivan kamalaa. Rajoittaa elämää aivan liikaa. Ymmärrän työkaverisi hyvin. En voisi työskennellä paikassa missä on paljon ihmisiä ja hajusteita. Ymmärrän myös sinua. Mutta työkaverisi ei varmaankaan tee tätä sinun kiusaukseen.

Vierailija
166/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuyliherkkä kirjoitti:

Minä olen yliherkkä hajusteille. Se on aivan kamalaa!!! Rajoittaa elämääni suunnattomasti. Kaikki perheemme tuotteet ovat hajusteet toimia. Miehellä ei on autossa partavesi ja työpaikalla. Jaa laittaa kotona yhden suihkeen hajuvettä haistan sen yläkerrasta alakertaan. Silmiä, korvia, nielua, kurkkua kutisee. Hengitys salpaantuu. Pääkipu kestää tämän jälkeen useita tunteja. Pahimmillaan olen saanut vahvasta hajusteet tuoksusta nokkosrokon kasvoihin. Käännetty n istun bussissa haistan kaikki ympärillä olevat tuoksut ja hajut. Valkosipuli, kahvi, likaiset hiukset, hiki, kukat AIVAN KAIKKI. Tämä tauti on aivan kamalaa. Rajoittaa elämää aivan liikaa. Ymmärrän työkaverisi hyvin. En voisi työskennellä paikassa missä on paljon ihmisiä ja hajusteita. Ymmärrän myös sinua. Mutta työkaverisi ei varmaankaan tee tätä sinun kiusaukseen.

Nokkosihottuma jonkun toisen tuoksusta ilman ihokosketusta?

Vierailija
167/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella eräs opettaja oli astmaatikko. Sinänsä villi homma , että möykkäsi oppilaille hajusteiden käytöstä ja ite lemusi niinkin laadukkaalle kuin Yves Rocherin hajuvesille. Lisäksi paasasi kuinka tupakansavu saa röörit tukkoon.. kuitenkin monesti bongattiin open poika heidän auton ratissa rööki suussa..no ei se autoon jäävä kärtsä varmaan henkeä ahdista.

Vierailija
168/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuoksuttomuus tarkoittaa? Ettei käytä hajuvettä vai että pitäisi kaikki suihkusaippuasta deodoranttiin ja hiuslakkaan vaihtaa hajusteettomiin?

Vierailija
169/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuoksuttomuus tarkoittaa? Ettei käytä hajuvettä vai että pitäisi kaikki suihkusaippuasta deodoranttiin ja hiuslakkaan vaihtaa hajusteettomiin?

Ei, vaan sitä, että siellä työpaikalla ei tarvitse haista ihan järkyttävän voimakkaalle. Ja mitä pahaa on siinä, että suihkusaippua ja deodorantti ja hiuslakka olisi hajusteettomia? Olen itse 27v mies, hieman ylipainoa ja hikoilen kunnolla. Käytän LV roll-on-deodoranttia, head and shouldersia ja sidon hiukset male bunille töissä. Kukaan ei kertaakaan ole valittanut siitä, että hienhajua olisi, eikä ole hajusteistakan valittanut. Sitten, jos haluan tuoksua toista osapuolta varten(sitä vartenhan te niitä kemikaaleja laitatte...), voi sitä sitten vapaa-ajalla käyttää. Ihmettelen vaan sitä, että jotkut kuvittelee, että työpaikka on joku yökerho, mihin voi mennä toteuttamaan itseään ihan miten vaan. Yleensähän nämä on näitä "vahvoja ja itsenäisiä" naisia nämä k+sipäät, jotka pilaa muiden hengitysilman.

P.s Ennen käytin vahvoja hajusteita aika paljon. Nyt, kun on tullut mentyä hajusteettomalla linjalla muutama vuosi, niin tulee kyllä huomattua se, että miten TODELLA VOIMAKKAALTA ne hajut tuntuu, kun nenä ei ole turtunut niihin. Uskokaa jo, jos joku sanoo, että ne teidän hiukset haisee(ja kuka hel-vetti kaataa jotain kemikaalia päähän ilman, että pesee sitä pois?), niin kyllä ne silloin oikeasti HAISEE. Tuoksu on se, joka tuntuu vasta sitten, kun nenän tuo 10cm etäisyydelle, muu on haisemista.

Vierailija
170/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sun ja työkaveris väleistä, mutta itseäni sattuu päähän kuivashampoon lemu, vaikka itsekin sitä välillä käytän. Samoin jotkut hajuvedet aiheuttaa päänsärkyä, ja inhottaa, jos joku löyhkää esim. bussissa voimakkaasti. Enpä tiedä, onko tämä hajusteyliherkkyyttä. Mielestäni on sanomattakin selvä, että voimakkaat hajut voi käydä päähän.

Vierailija
171/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aikamoinen hajujen sekametelisoppa, kun esim. liinavaatteet ja pyyhkeet pestään matalassa lämpötilassa vähässä vedessä hyvin voimakkaanhajuisella pesuaineella ja sitten vielä käytetään erihajuista huuhteluainetta. Haju on sanoinkuvaamattoman vastenmielinen!

Vierailija
172/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan sitä, että siellä työpaikalla ei tarvitse haista ihan järkyttävän voimakkaalle. Ja mitä pahaa on siinä, että suihkusaippua ja deodorantti ja hiuslakka olisi hajusteettomia? Olen itse 27v mies, hieman ylipainoa ja hikoilen kunnolla. Käytän LV roll-on-deodoranttia, head and shouldersia ja sidon hiukset male bunille töissä. Kukaan ei kertaakaan ole valittanut siitä, että hienhajua olisi, eikä ole hajusteistakan valittanut. Sitten, jos haluan tuoksua toista osapuolta varten(sitä vartenhan te niitä kemikaaleja laitatte...), voi sitä sitten vapaa-ajalla käyttää. Ihmettelen vaan sitä, että jotkut kuvittelee, että työpaikka on joku yökerho, mihin voi mennä toteuttamaan itseään ihan miten vaan. Yleensähän nämä on näitä "vahvoja ja itsenäisiä" naisia nämä k+sipäät, jotka pilaa muiden hengitysilman.

P.s Ennen käytin vahvoja hajusteita aika paljon. Nyt, kun on tullut mentyä hajusteettomalla linjalla muutama vuosi, niin tulee kyllä huomattua se, että miten TODELLA VOIMAKKAALTA ne hajut tuntuu, kun nenä ei ole turtunut niihin. Uskokaa jo, jos joku sanoo, että ne teidän hiukset haisee(ja kuka hel-vetti kaataa jotain kemikaalia päähän ilman, että pesee sitä pois?), niin kyllä ne silloin oikeasti HAISEE. Tuoksu on se, joka tuntuu vasta sitten, kun nenän tuo 10cm etäisyydelle, muu on haisemista.

Eivät hajusteet pilaa hengitysilmaa, sen sijaan esim. liikenteen päästöt pilaavat. Autoiletko?

Vierailija
173/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Batiste lemuaa ihan kamalalle. En ole hajusteyliherkkä, en millekään allerginen tai astmaatikko tai yhtään mitään, mutta tuo tökötti jäi minultakin käyttämättä järkyttävän voimakkaan hajunsa vuoksi. 

Vierailija
174/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse en käytä hajustettuja tuotteita, niin koskaan ei ole kukaan valittanut että haisisin pahalle, pikemminkin on päinvastoin. Minulla on tapana peseytyä joka päivä suihkussa niin, että pesen kainalot vanhanaikaisella deodoranttisaippualla ja intiimipaikat sille tarkoitetulla hajusteettomalla pesuaineella. Deodorantin käyttämisellä varmistan raikkauteni silloin, kun tiedän, että on pitkä päivä edessä ihmisten ilmoilla. Normaalipäivinä deodoranttia en tarvitse, koska en hikoile kovin paljoa. Minun täytyy olla parikin päivää peseytymättä ennen kuin kainalot alkavat haista hielle. Jalkahoidossa käyn kerran kahdessa kuukaudessa "huoltamassa" jalat, mutta tietenkin pesen nekin joka suihkukerralla. Hiukset pesen joka toinen päivä hajusteettomilla tuotteilla. Käytän vain shampoota ja joskus pois huuhdeltavaa hoitoainetta, ja joskus hiuksiin jätettävää hoitoa. Joskus käytän hiuskiinnettä. En koskaan käytä hajuvettä. Pyykinpesuaineet ja siivousaineet ovat meillä luonnonmukaisia ja hajuttomia. Kun lähden kotoa, niin pukeudun aina puhtaisiin vaatteisiin, alusvaatteista lähtien. Tällainen tapa minulla on ollut koko ikäni, ja myös se, että katson peiliin ennen kuin poistun kotoa. Että vaatteet näyttävät siisteiltä, ja että tukka on hyvin. Kotona myös on "hajutonta", sillä olen tarkka myös kotini puhtaudesta ja siisteydestä. Kannatta kiinnittää huomiota myös ruokavalioon; paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä hapatettuja tuotteita, niin elimistökin tuottaa hyviä hajuja. Tuoksun kuulemma usein juuri hedelmille ja marjoille. Ei ollenkaan huono asia jos tuoksuu vadelmille tai persikalle 😉.

Vierailija
175/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksun kuulemma usein juuri hedelmille ja marjoille. Ei ollenkaan huono asia jos tuoksuu vadelmille tai persikalle 😉.

Miten niin? Onhan nekin tuoksuja; joku voi olla yliherkkä. 

Haiseeko kakkasi ruusulle ja miten neutralisoitte sen häiritsevän tuoksun?

Vierailija
176/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista yhdistää tuoksujen käyttö likaisuuteen, nykyajan Suomessa. Kyllä minun tuntemani tuoksun käyttäjät ovat myös hyvin siistejä ja huoliteltuja. Eihän tuoksu edes tuoksu hyvältä likaisella iholla.

Vierailija
177/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käyttää kuivashampoona esim perunajauhoja. Imee rasvan ihan yhtä hyvin pois. Suojelet myös itseäsi kemikaalikuormalta.

Vierailija
178/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoona kertaa mieluummin Axe, Hugo Boss ja huuhteluaineelta häivähtävät siistit vaatteet kuin pistävä hienhaju, vanha viina ja mätä hengitys muutenkin plus kaiken kruunaava vanhan mökin haju jota ite joudun sietämään.. unohtui märän koiran lemu ja tupakka. Aivan järkyttävää!!

T. Huonolle hygienialle allerginen

Vierailija
179/358 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää kuivashampoona esim perunajauhoja. Imee rasvan ihan yhtä hyvin pois. Suojelet myös itseäsi kemikaalikuormalta.

Voi apua, perunajauhot päähän ja toimistolle :D  Entä jos joku on yliherkkä perunalle?

Mitä perunajauhoa käytät, jos siinä ei ole mitään kemikaalia? Ja perunakin on varmaan luomu?

Vierailija
180/358 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi hajuste yliherkkyys on ihan vaan korvien välissä. Oireet ja kaikki. Aivojumpalla parantuu.

Ei sitä olisi, jos ei olisi niin paljon luonnottomia kemikaaleja ilmassa. Mä en ole hajusteyliherkkä, koska luonnon tuoksut kestää ihan hyvin. Mutta öödemyrkyt alkaa kirveltää silmiä. Miehen veli käytti ennen voimakkaita partavesiä ja runsaasti. Nyt ei kestä yhtään hajuja. Eiköhän itse herkistänyt itsensä liiallisella hajusteiden käytöllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan