Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten naisten keskimääräinen rasvaprosentti on 33,5

Vierailija
05.09.2017 |

Eikö tuo ole aika paljon, kun yli kolmannes kehonpainosta on rasvaa?

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten tuo vyötärönympäryksen raja voi olla kaikille sama? Miten ihmeessa 150 cm ja 190 cm pitkällä naisella on tuo sama 90 cm raja? Itse en edes haaveile mistään 80 cm vyötäröstä, vaikka normaalipainoinen olenkin. (Vartalo on mallia pötkylä ja pituuttakin on ihan kivasti, joten en vaan saa sitä noihin lukemiin. Hyvä kun pysyy alle 90 cm).

Se on kaikille sama, koska noihin raja-.arvoihin on päädytty isoja joukkoja tutkimalla. Kuvastavat siis parhaiten keskimääräisen henkilön terveydentilaa. Kovin pitkän naisen kannattaa ehkä ennemmin käyttää vyötärö-pituussuhdetta, jonka tulisi olla alle 0,48 tai vähemmän eli 190 cm pitkällä naisella vyötärönympärys olisi 91 cm tai alle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Waist-to-height_ratio

Eikö nimenomaan lyhyen naisen kannattaisi käyttää tuota vyötärö-pituussuhdetta? Pitkällehän se max 80-90cm nimenomaan vielä on tolkullinen. Sen sijaan sille 150cm pitkälle 90cm vyötärö ei kyllä ole mitenkään normaali. 

Vierailija
62/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas on aikuiset naiset puolustelemassa itseään palstan läskivihaajalle. Miksi? Jos kehitysvammainen huutelee teille kadulla, niin jäättekö sielläkin puolustelemaan itseänne? Mitä merkitystä sillä on, mitä joku nettitrolli ajattelee suomalaisten naisten painosta saati teidän omasta painostanne?

Ymmärrän kirjoittajaa.

Onneksi suomalaismiehistä peräti 34 prosenttia on normaalipainoisia tai hoikkia. :D

Ei painoindeksissä edes ole sellaista määritelmää kuin "hoikka".

Eihän siinä tarvitsekaan olla. Jos 34% miehistä on bmi suositusluvuissa, niin silloin voi tuon päätelmän vetää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten tuo vyötärönympäryksen raja voi olla kaikille sama? Miten ihmeessa 150 cm ja 190 cm pitkällä naisella on tuo sama 90 cm raja? Itse en edes haaveile mistään 80 cm vyötäröstä, vaikka normaalipainoinen olenkin. (Vartalo on mallia pötkylä ja pituuttakin on ihan kivasti, joten en vaan saa sitä noihin lukemiin. Hyvä kun pysyy alle 90 cm).

Se on kaikille sama, koska noihin raja-.arvoihin on päädytty isoja joukkoja tutkimalla. Kuvastavat siis parhaiten keskimääräisen henkilön terveydentilaa. Kovin pitkän naisen kannattaa ehkä ennemmin käyttää vyötärö-pituussuhdetta, jonka tulisi olla alle 0,48 tai vähemmän eli 190 cm pitkällä naisella vyötärönympärys olisi 91 cm tai alle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Waist-to-height_ratio

Eikö nimenomaan lyhyen naisen kannattaisi käyttää tuota vyötärö-pituussuhdetta? Pitkällehän se max 80-90cm nimenomaan vielä on tolkullinen. Sen sijaan sille 150cm pitkälle 90cm vyötärö ei kyllä ole mitenkään normaali. 

No varmaan niinkin, mutta 150 cm on kyllä lähempänä keskipituutta (n. 165 cm) kuin 190 cm. Ja tavoitehan taitaa olla alle 80 cm, yli 90 cm riskit ovat kasvaneet jo merkittävästi.

Vierailija
64/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on 14 😇

Mahtaako oikeasti olla? Tuo on alhainen rasvaprosetti jopa urheilijalle.

https://www.builtlean.com/wp-content/uploads/2010/08/Ideal-Body-Fat-Per…

Minulla oli, kun anoreksia pahimmillaan. Ja sairaalassa makasin, ei ollut tietoa selviänkö. Nyt rasvaprosenttini on 21 joka on normaalin rajoissa naisella. Kyllä tuo yli 30 kuulostaa todella hirveälle!!! Saa olla jättiläistissit ja p.rse jos muka niistä johtuu! Muistelen että vanhemmalla naisella (yli 50) saa olla 26-27 koska se suojaa osteoporoosilta. Mutta yli 30...!!!!!!!

Vaikka en ihmettele jos muutaman vuoden päästä normaali on suomalaisilla 90%, siihen se on hyvää vauhtia menossa. Ja on "kaunista" ja "tervettä" ja "tavoiteltavaa"...

Vierailija
65/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on BMI 19 ja rasvaprosentti 28 :D Harrastan kestävyysurheilua, en ole keskivertoa kovinkaan paljon lihaksikkaampi, tosin nostelen painoja viikoittain tukeakseni varsinaista lajiani. Eli en yhtään ihmettele että rasvaprosentti on noin korkea, siinähän on kyse vain rasvan ja lihaksen suhteesta. Olen kaukana ylipainoisesta ja kestävyyskuntoni on varmasti terveyden kannalta riittävä, samoin lihaskunto vaikka lihasmassaa ei olekaan hirveästi.

Minusta rasva% 33 on täysin hyvä, elämäntavoista se vaan on kiinni, että liikkuu viikoittain ja mielellään päivittäin aika lähelle UKK:n suosituksia ja syö kohtuullisen hyvin. Epätodennäköistä, että esim. synnyttäneellä 40v:llä (joita iso osa väestöstä on) olisi rasvaprosentti paljon alle 30. Ottaen huomioon että olen itsekin 20v, todella hoikka, ja silti rasva% on 28. Toki tämä on kiinni ruumiinrakenteesta, mutta joku 14 rasvaprosentti ei ole realistinen tavoite monellekaan, joka haluaa silti elää normaalia elämää.

Ihmettelen todella paljon tuota! Millainen ruumiinrakenne sinulla sitten on?

Minulla bmi n. 18 samoin rasvaprosentti aina ollut alle 20. Harrastan kestävyysurheilua, mutta olen tiimalasi eli tissit ja pylly löytyy enkä näytä lähimainkaan kuivalta fitness-kilpailijalta.

Vierailija
66/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas on aikuiset naiset puolustelemassa itseään palstan läskivihaajalle. Miksi? Jos kehitysvammainen huutelee teille kadulla, niin jäättekö sielläkin puolustelemaan itseänne? Mitä merkitystä sillä on, mitä joku nettitrolli ajattelee suomalaisten naisten painosta saati teidän omasta painostanne?

Ymmärrän kirjoittajaa.

Onneksi suomalaismiehistä peräti 34 prosenttia on normaalipainoisia tai hoikkia. :D

Ei painoindeksissä edes ole sellaista määritelmää kuin "hoikka".

Eihän siinä tarvitsekaan olla. Jos 34% miehistä on bmi suositusluvuissa, niin silloin voi tuon päätelmän vetää.

Painoindeksi mittaa vain pituuden ja painon suhdetta, ei kehonkoostumusta. Siksi en kovin soveltaisi mitään omia adjektiiveja siihen, kun tarvetta moiselle ei ole. Puhutaan ihan vaan normaali- ja alipainosta kuten kuuluukin, jooko?

Vierailija
67/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 171 pitkä ja vyötäröni on vain 67, eli melko kapea. Mutta rasva% on 36. Ei se epäterveellinen ole, koska kapeasta uumasta huomaa että ei minulla mitään sisäelinrasvaa ole. Iso beba toki on ja lantiolla rasvaa muutenkin.

Mun rasva 39, vyötärö 97, pituus 168. Sisäelinrasva mittauksen mukaan viitealueen ylärajalla, mutta ei törkeästi yli tms. Aika iso ero meillä ympäryksessä muttei niinkään rasvaprosentissa.

Niinpä. Olemme hyvät esimerkit siitä miten se rasva voi sijoittua kehoon ihan eri kohtiin. 

Vierailija
68/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 171 pitkä ja vyötäröni on vain 67, eli melko kapea. Mutta rasva% on 36. Ei se epäterveellinen ole, koska kapeasta uumasta huomaa että ei minulla mitään sisäelinrasvaa ole. Iso beba toki on ja lantiolla rasvaa muutenkin.

Miten niin ei ole epäterveellinen? Kyllä se ylimääräinen rasva on haitallista muuallakin kuin vain sisäelinten ympärillä.

Vierailija
69/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on BMI 19 ja rasvaprosentti 28 :D Harrastan kestävyysurheilua, en ole keskivertoa kovinkaan paljon lihaksikkaampi, tosin nostelen painoja viikoittain tukeakseni varsinaista lajiani.

Kyllähän BMIn saa alas kun on lihakseton, lihas painaa kolme kertaa enemmän kuin läski. Viikottainen painonnostelusi ei siis tuota mitään tulosta. 

Vierailija
70/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole epäterveellinen? Kyllä se ylimääräinen rasva on haitallista muuallakin kuin vain sisäelinten ympärillä.

Siksi ei ole epäterveellinen, että painan 64, eli en ole millään mittarilla lihava. Käyn joka päivä lenkilläkin, joten kunto on hyvä.

Vierailija
71/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on BMI 19 ja rasvaprosentti 28 :D Harrastan kestävyysurheilua, en ole keskivertoa kovinkaan paljon lihaksikkaampi, tosin nostelen painoja viikoittain tukeakseni varsinaista lajiani. Eli en yhtään ihmettele että rasvaprosentti on noin korkea, siinähän on kyse vain rasvan ja lihaksen suhteesta. Olen kaukana ylipainoisesta ja kestävyyskuntoni on varmasti terveyden kannalta riittävä, samoin lihaskunto vaikka lihasmassaa ei olekaan hirveästi.

Minusta rasva% 33 on täysin hyvä, elämäntavoista se vaan on kiinni, että liikkuu viikoittain ja mielellään päivittäin aika lähelle UKK:n suosituksia ja syö kohtuullisen hyvin. Epätodennäköistä, että esim. synnyttäneellä 40v:llä (joita iso osa väestöstä on) olisi rasvaprosentti paljon alle 30. Ottaen huomioon että olen itsekin 20v, todella hoikka, ja silti rasva% on 28. Toki tämä on kiinni ruumiinrakenteesta, mutta joku 14 rasvaprosentti ei ole realistinen tavoite monellekaan, joka haluaa silti elää normaalia elämää.

Ihmettelen todella paljon tuota! Millainen ruumiinrakenne sinulla sitten on?

Minulla bmi n. 18 samoin rasvaprosentti aina ollut alle 20. Harrastan kestävyysurheilua, mutta olen tiimalasi eli tissit ja pylly löytyy enkä näytä lähimainkaan kuivalta fitness-kilpailijalta.

No se puhuu ihan palturia, ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
72/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ei ole epäterveellinen, että painan 64, eli en ole millään mittarilla lihava. Käyn joka päivä lenkilläkin, joten kunto on hyvä.

No juurikin sillä rasvaprosentilla mitattuna olet lihava. 

Vierailija
73/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D . Jos näkisit minut (vaikka alasti) niin et sanoisi että olen lihava. Olen tiimalasin mallinen, rasva on takapuolessa ja tisseissä, muualta kehosta olen hyvin hoikan näköinen.

Vierailija
74/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

So? Naisille normaali rasvaprosentti on 25-33.

https://yle.fi/uutiset/3-8433230

.

Vierailija
75/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Huomaa, että tuo suositus perustuu painoindeksiin eikä varsinaiseen terveydentilaan. Tutkimuksissa on normaalipainoisillakin naisilla välillä niin korkea rasvaprosentti, että siitä on haittaa terveydelle. Tuo "normaali rasvaprosentti" ei siis välttämättä ole sama asia kuin terveellinen rasvaprosentti. Tuoreimmissa tutkimuksissa miehille on käytetty korkeimpana raja-arvona 25 % ja naisille 30 %.

Vierailija
76/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D . Jos näkisit minut (vaikka alasti) niin et sanoisi että olen lihava. Olen tiimalasin mallinen, rasva on takapuolessa ja tisseissä, muualta kehosta olen hyvin hoikan näköinen.

Jos näkisin sut alasti ja tietäisin, että rasvaprosenttisi on 36, sanoisin edelleen, että rasvaprosenttisi perusteella olet lihava. En sanonut, että näyttäisit lihavalta tmv. 

Vierailija
77/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12121212 kirjoitti:

Katsoin muuten että vyötärölihavuuden rajaksi katsotaan naisilla 90cm vyötärönympärys.

Sanoisin että harva nainen on lähtökohtaisesti sen mallinen että 80-90cm vyötärönympärystä voi pitää normaalina, kyllä tuossa aletaan jo olemaan melkoisen tukevassa kunnossa.

Ja ennen kuin joku älähtää, kyllä, tiedän että juuri sinä olet sen mallinen että huippukunnossakin vyötärösi on leveä.

90cm vyötärö on terveydellisistä syistä sovittu raja. Sinun rajasi ovat taas sinun henkilökohtaisten mieltymystesi mukaisia ulkonäkörajoja.

Siinä on vissi ero.

Vierailija
78/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkisin sut alasti ja tietäisin, että rasvaprosenttisi on 36, sanoisin edelleen, että rasvaprosenttisi perusteella olet lihava. En sanonut, että näyttäisit lihavalta tmv. 

Sinun mielestä siis isot tissit (jotka ovat lähinnä rasvakudosta) muuten hoikassa vartalossa on lihavuutta ja epäterveellistä?

Ok, olemme sitten eri mieltä, se on ihan fine.

Vierailija
79/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Huomaa, että tuo suositus perustuu painoindeksiin eikä varsinaiseen terveydentilaan. Tutkimuksissa on normaalipainoisillakin naisilla välillä niin korkea rasvaprosentti, että siitä on haittaa terveydelle. Tuo "normaali rasvaprosentti" ei siis välttämättä ole sama asia kuin terveellinen rasvaprosentti. Tuoreimmissa tutkimuksissa miehille on käytetty korkeimpana raja-arvona 25 % ja naisille 30 %.

Niin? Edelleenkään minusta ei silti ole mikään iso uutinen, jos naisten keskimääräinen rasvaprosentti on 33,5. Miksi tällä palstalla vouhkataan koko ajan naisten ylipainosta, vaikka naisista 1/2 on ylipainoisia mutta miehistä 2/3? Ja ei, ylipainoisten miesten osuus ei selity sillä, että lihas painaa enemmän kuin läskin ja kaikki ylipainoiset miehet olisivat oman elämänsä bullmentuloita.

Vierailija
80/194 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestä siis isot tissit (jotka ovat lähinnä rasvakudosta) muuten hoikassa vartalossa on lihavuutta ja epäterveellistä?

Ok, olemme sitten eri mieltä, se on ihan fine.

Olen sitä mieltä, että jos rasvaprosentti on 36, niin henkilö on rasvaprosentin mukaan lihava. Oli se rasva sitten tisseissä ja pepussa tai niskassa ja pohkeissa. Epäterveellistä se on ainakin jossain määrin, mutta ei niin merkittävästi kuin jos ne kilot olisivat kertyneet vyötärölle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme